Dålig täckning på wifi
Hej! Jag hade tidigare en Huawei DG8245W2 router som hade bra täckning i hela huset och lite i trädgården. Men då vi har många enheter uppkopplade så la wifit av hela tiden så då köpte jag Meshet TP-link Deco X60 med 3 enheter. Mitt hus är rektangulärt med 2 våningar och källare och jag satte alla enheterna på 1 våningen. Om ni tänker er en rektangel så satte jag en enhet till vänster vid ytterdörren (A), Huvudenheten i mitten (B) och en enhet till höger mot trädgården (C). Täckningen i huset blev ungefär lika som förra routern och lite bättre i trädgården, men wifihastigheten från satellitenheterna va inte snabb då X60 bara är ett dualband och jag vill inte dra kabel för backhaul . Då köpte jag ett Asus Zenwifi AX XT8 istället med wifi-backhaul som är på 2 enheter och placerade ut dem vid punkt B och C. Hastigheten blev bättre men täckningen är sämre i huset (förmodligen pga att det är en enhet mindre) men täckningen blev också mycket sämre i trädgården. Nu till min fråga: Om jag köper en till XT8 och placerar den vid punkt A, kommer jag då även få bättre räckvidd på wifisignalen ute i trädgården från enheten som är vid punkt C? Sen tror jag att det även har att göra med att jag mätte med mobiler som bara har wifi5 och min frus iPhone 8 hade mycket bättre täckning än min Sony Xperia XZ2 Compact överallt. Vill gärna höra era åsikter om vad den sämre täckningen i trädgården kan bero på.