Följ Black Week på SweClockers

Apples utvecklarkonferens WWDC 2021

Permalänk
Melding Plague

Apples utvecklarkonferens WWDC 2021

Klockan 19:00 den 7 juni blir det direktsänt evenemang signerat Apple med mjukvara i fokus, men kanske också en och annan hård överraskning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojoj, har widgets hittat sig till iPad nu? Revolutionerande!

Permalänk
Vägledare

Damn. Maps ser riktigt grymt ut!

Permalänk
Medlem

Xcode or whatnot on iPad yiihaa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Ojoj, har widgets hittat sig till iPad nu?

Har väl funnits ett tag nu? Känns inte direkt som en nyhet.

Edit: Såg att "nyheten" är att widgets nu kan visas över hela hemskärmen, men widgets har tidigare funnits som en del av notiserna. Se exempel nedan!

iPadOS 13:

iPadOS 15:

Permalänk
Medlem

ID i telefonen. Det har jag sett fram emot så får hoppas att det går att använda i Sverige snart

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Multiple timers på Apple watch... ooooooOOOooooo....

Eggs AND Bacon... woowwww...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Private Relay - sweet!

Permalänk
Medlem

Gott om nyheter för iOS, iPadOS, WatchOS och Monterey. Stor vikt på privacy vilket alltid är välkommet, lite extra kul med all sharing. Extra intressant med Maps, lossless audio i Music, Home, Universal control (!), Shortcuts, Safari,

Slutsats: Mycket intressanta nyheter

Edit: Damn Apple!
Edit2: OBJECT CAPTURE!
Edit3: Apple har då inte legat på latsidan på sistone

XCODE CLOUD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

ID i telefonen. Det har jag sett fram emot så får hoppas att det går att använda i Sverige snart

Det hade varit guld värt! Så man slipper alla dessa plastkort,

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NiV3Rt:

Skrivet av downup:

Det hade varit guld värt! Så man slipper alla dessa plastkort,

Får anta att det blir någon slags integration med den här till slut:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32077-eu-planerar-digital-p...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dela pulsen med morsan och farsan så får man notis om normalt hög puls så har de trevligt i sängen..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Ingen ny hårdvara.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ingen ny hårdvara alls
Jag hade hoppats på en high end mac mini.
Helvete, nu får man vänta ännu längre.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tristare konferens har jag aldrig varit med om. Dags att utannonsera Macbook Pro tycker jag.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Det tråkigaste av allt är att vi kommer få vänta ett år till iOS 16. iOS15 gav verkligen ingen "vill-höver" känsla alls.

Permalänk

Spatial Audio har funnits liknande fuktion sedan flera månader tillbaka hos Android, där heter det 360 Audio om man kör till exempel Tidal. Kul att de säger det är så nytt. Det är egentligen Sony som har varit ute först och kommer mer så småningom eftersom Google går nu ihop med Sony.
Trodde de skulle visa upp nästa Iphone.

Permalänk
Medlem

Känns som era förväntningar krockar lite mot vad WWDC brukar vara. Det handlar till 90-95% om SW och har så historiskt gjort.

De senaste 10 åren har Apple endast visat hårdvara på WWDC 2012, 2013, 2017, 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Spatial Audio har funnits liknande fuktion sedan flera månader tillbaka hos Android, där heter det 360 Audio. Kul att de säger det är så nytt. Trodde de skulle visa upp nästa Iphone.

Senaste åren har eventet i juni varit för mjukvara. Hårdvara presenteras till slutet av augusti/början på september.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Om man någonsin känner att det skulle varit fel av Intel att kalla Apple för lifestyleföretag så kan man ju hänvisa till årets presentation.

Den får 1/10 nördrating av mig. En poäng för att de faktiskt pratade lite Swift vid ett tillfälle så antar utvecklare då en kort stund blev påminda att konferensen ska vara till för dem.

Skrivet av Buddaz112:

Spatial Audio har funnits liknande fuktion sedan flera månader tillbaka hos Android, där heter det 360 Audio om man kör till exempel Tidal. Kul att de säger det är så nytt. Det är egentligen Sony som har varit ute först och kommer mer så småningom eftersom Google går nu ihop med Sony.
Trodde de skulle visa upp nästa Iphone.

Detta var alltså ingen introduktion av den funktionen utan den har funnits ett tag även hos Apple. Nyheten var väl, åsidosatt att ATV får stöd för den, att de pöngar ut pengar till kreativa att faktiskt skapa innehåll så det inte blir en sån där funktion som du bara ser på en specsheet.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det finns redan via freja eid

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Multiple timers på Apple watch... ooooooOOOooooo....

"Tack vare en processor med flera kärnor, där varje kärna kan hantera en timer var" ?

Nästan lite genant att ta upp en så banal sak som detta på ett event, men det kanske är jag det

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja det var inte mycket som var intressant där, notiser till iOS är hopplöst dåliga och en "smart" summering gör det knappast bättre. iPadOS fick möjlighet att flytta widgets (woho) och ännu en halvbakad multitasking-funktion. Nya macOS är mest en uppdatering till Safari?

Sen alla hälsofunktioner som riskerar att belasta våran sjukvård med oroliga hypokondriker är knappast vad världen behöver nu.
Trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Skrivet av Hejss:

Det finns redan via freja eid

Information om den fysiska ID:t på Freja's websida var väldigt knapphändig. Men jag hittade ett ett dokument hos Svensk Handel:

Citat:

Hur fungerar Freja i butik?
Användaren öppnar ID-skärmen med hjälp av biometri eller PIN. Då visas personnummer, foto och QR-kod. Skanna QR-koden för att få personnumret, har du ingen skanner läser du personnumret manuellt.

Citat:

Kan användaren inte bara ha gjort en skärmdump?
Nej. På ID-skärmen finns en timer som räknar ner från 120 sekunder. Kontrollera att detta sker. För extra kontroll, be användaren klicka på ID-skärmen. Då aktiveras rörlig grafik och ljud.

... Som om en animerad bild och tryck på skärmen i precis rätt ögonblick inte skulle kunna gå att spoofa bara med en video.
Om QR-koden däremot hade haft en länk med engångsnyckel till en officiell websida med samma bild, tid, datum och timer så hade jag kunnat tro på det.

Förresten, det fanns ett förslag om att e-legitimationen på det statliga ID-kortet skulle kunna läsas av mha RFID-läsare, som t.ex. en mobiltelefon med NFC. Om det infördes så borde samma läsar-app också kunna stödja avläsning av e-legitimation på telefoner tycker man

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple's nya mjukvaru-KM-switch "Universal Control" var lite intressant ändå.
Det som skiljer den från andra mjukvarulösningar är att den gör konfiguration automatiskt.

Jag gissar att den använder sig av BLE broadcast för att hitta enheter i närheten och av AppleID för att para ihop sessioner. Det är saker som funkar bara om man kräver ett konto registrerat i deras servrar i förväg och att det är BLE i alla enheter.
Sen är det troligen bara förinställt att den mindre skärmen är till höger, så att man får flytta handtaget som dyker upp vid "parningen" till andra sidan om man vill ha den på den andra sidan.

Men jag kan tänka mig mucho säkerhetsproblemos ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Information om den fysiska ID:t på Freja's websida var väldigt knapphändig. Men jag hittade ett ett dokument hos Svensk Handel:
... Som om en animerad bild och tryck på skärmen i precis rätt ögonblick inte skulle kunna gå att spoofa bara med en video.
Om QR-koden däremot hade haft en länk med engångsnyckel till en officiell websida med samma bild, tid, datum och timer så hade jag kunnat tro på det.

Förresten, det fanns ett förslag om att e-legitimationen på det statliga ID-kortet skulle kunna läsas av mha RFID-läsare, som t.ex. en mobiltelefon med NFC. Om det infördes så borde samma läsar-app också kunna stödja avläsning av e-legitimation på telefoner tycker man

Det fungerar redan med freja. När man visar id:t så visas samtidigt en qrkod som kan scannas vilket verifierar id:t externt hos freja. Freja kan för övrigt också redan läsa av ett rfid i ett pass när man registrerar sig för tjänsten.

Permalänk
Medlem

Härligt, iOS15 fungerar på alla enheter som kan köra iOS14, känns som att Apple stretchar livscykeln för våra enheter allt mer.
Det pratas också om att dom kommer fortsätta patcha iOS14 med säkerhetspatchar och inte tvinga på folk iOS15, även det välkommet.

Apple's list of compatible devices confirms that ‌‌iOS 15‌ works with all of these iPhones:

All iPhone 12 models
All iPhone 11 models
‌iPhone‌ XS
‌iPhone‌ XS Max
iPhone XR
‌iPhone‌ X
‌iPhone‌ 8
‌iPhone‌ 8 Plus
‌iPhone‌ 7
‌iPhone‌ 7 Plus
‌iPhone‌ 6s
‌iPhone‌ 6s Plus
‌iPhone SE‌ (1st generation)
‌iPhone SE‌ (2nd generation)
iPod touch (7th generation

As for iPadOS 15, it is compatible with a wide range of older devices:

All ‌iPad‌ Pros
‌iPad‌‌ (8th generation)
‌iPad‌‌ (7th generation)
‌iPad‌‌ (6th generation)
‌iPad‌‌ (5th generation)
‌‌iPad‌‌ mini 5
‌‌iPad‌‌ mini 4
iPad Air (4th generation)
‌iPad Air‌ (3rd generation)
‌‌iPad‌‌ Air 2

Imponerande att 6S som släpptes 2015 fortfarande hålls vid liv. Och med all rätt, den levererar fortfarande en bra användarupplevelse med iOS14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om man någonsin känner att det skulle varit fel av Intel att kalla Apple för lifestyleföretag så kan man ju hänvisa till årets presentation.

Den får 1/10 nördrating av mig. En poäng för att de faktiskt pratade lite Swift vid ett tillfälle så antar utvecklare då en kort stund blev påminda att konferensen ska vara till för dem.

Apple gick all in på sitt försvar från Apple vs Epic.
Det är apple som innoverar och gör alla funktioner och utvecklare ska vara glada för att få betala 30% för att få hänga med på tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Härligt, iOS15 fungerar på alla enheter som kan köra iOS14, känns som att Apple stretchar livscykeln för våra enheter allt mer.
Det pratas också om att dom kommer fortsätta patcha iOS14 med säkerhetspatchar och inte tvinga på folk iOS15, även det välkommet.

Apple's list of compatible devices confirms that ‌‌iOS 15‌ works with all of these iPhones:

All iPhone 12 models
All iPhone 11 models
‌iPhone‌ XS
‌iPhone‌ XS Max
iPhone XR
‌iPhone‌ X
‌iPhone‌ 8
‌iPhone‌ 8 Plus
‌iPhone‌ 7
‌iPhone‌ 7 Plus
‌iPhone‌ 6s
‌iPhone‌ 6s Plus
‌iPhone SE‌ (1st generation)
‌iPhone SE‌ (2nd generation)
iPod touch (7th generation

As for iPadOS 15, it is compatible with a wide range of older devices:

All ‌iPad‌ Pros
‌iPad‌‌ (8th generation)
‌iPad‌‌ (7th generation)
‌iPad‌‌ (6th generation)
‌iPad‌‌ (5th generation)
‌‌iPad‌‌ mini 5
‌‌iPad‌‌ mini 4
iPad Air (4th generation)
‌iPad Air‌ (3rd generation)
‌‌iPad‌‌ Air 2

Imponerande att 6S som släpptes 2015 fortfarande hålls vid liv. Och med all rätt, den levererar fortfarande en bra användarupplevelse med iOS14.

Ja det är riktigt bra för existerande kunder! Själv blev jag förvånad över att Apple Watch 3 skulle stödjas då det varit problem att uppdatera denna på senare tid, men riktigt glad då jag kommer kunna ha min ett år till i alla fall, den fyller fyra år i höst och jag kommer kunna ha den i 5 fem år minst (Apple är kostnadseffektivt här)... 👌😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det är riktigt bra för existerande kunder! Själv blev jag förvånad över att Apple Watch 3 skulle stödjas då det varit problem att uppdatera denna på senare tid, men riktigt glad då jag kommer kunna ha min ett år till i alla fall, den fyller fyra år i höst och jag kommer kunna ha den i 5 fem år minst (Apple är kostnadseffektivt här)... 👌😊

hehe, min Apple Watch 2 har börjat göra sitt. Den klarar inte av att uppdateras längre och är allmänt långsam. Men seglivade klockor/produkter iallafall!

Sjukt också att min iPad Air 2 fortfarande kommer få senaste uppdateringen. Köptes ju i januari/februari 2015 när jag var i Japan. Har fortfarande ganska bra batteri och används kanske 1-3h varje dag fortfarande som youtube-spelare och kolla sociala medier.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |