Permalänk
Medlem

Wireguard VPN, ingen internetåtkomst.

Hejsan, skaffade nyligen Integrity VPN från Bahnhof.
Det funkade fint i några dagar men nu när jag aktiverar det så fungerar det bara i några minuter sen får jag ingen internetåtkomst.
Den har även visat att vpn'n har wifi men inte routern.

Har Comhem som nätleverantör och kör på en Netgear R6850 via wifi.
Kan heller inte komma åt routern via webbläsaren när jag aktiverat vpn'n.
Kan inte se något som sticker ut i loggarna under tidpunkten den tappar internetåtkomst heller.

Min sambo har vpn genom jobbet på sin jobbdator och den tycks också ha slutat fungera, så gissar att det är routern som är problemet.
Har läst massvis med trådar på netgear men det tycks vara omöjligt att hitta en med en lösning i.

Hjälp?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Hejsan, skaffade nyligen Integrity VPN från Bahnhof.
Det funkade fint i några dagar men nu när jag aktiverar det så fungerar det bara i några minuter sen får jag ingen internetåtkomst.
Den har även visat att vpn'n har wifi men inte routern.

Har Comhem som nätleverantör och kör på en Netgear R6850 via wifi.
Kan heller inte komma åt routern via webbläsaren när jag aktiverat vpn'n.
Kan inte se något som sticker ut i loggarna under tidpunkten den tappar internetåtkomst heller.

Min sambo har vpn genom jobbet på sin jobbdator och den tycks också ha slutat fungera, så gissar att det är routern som är problemet.
Har läst massvis med trådar på netgear men det tycks vara omöjligt att hitta en med en lösning i.

Hjälp?

Routern kommer du inte åt, eftersom datan routas över vpn nätverket. Då måste du koppla ner dig först. Men lite halvskumt problem.

När du är uppkopplad till VPN och nätet går ner, stäng wireguard, öppna cmd.exe och skriv

ping ping.sunet.se ping 8.8.8.8

Första raden kollar om du kan pinga adressen, för då får du en redirect av DNS servern. Fungerar den första raden, så fungerar DNS servern. Den andra raden försöker pinga servern direkt utan DNS. Fungerar inte ping 8.8.8.8 så kan man anse att nätverket är helt nere för stunden

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Får inget svar på någon utav dom!
Så jag går runt MEN genom routern för att komma ut när jag aktiverat vpn menar du?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Som återkoppling på problemet så låg det i att jag var på 5ghz bandet på routern, rimligt?
Upptäckte det eftersom att jag helt plötsligt fick 9000 ping i discord till och från utan anledning och hade problem med chromecasten.
Har fungerat utan problem sen jag började köra allt på 2.4ghz

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA