The Elder Scroll V: Skyrim släpps i ny utgåva... igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag förstår såklart att detta är ännu en version, men för mig med slö dator och att detta legat fast på backloggens topp tio sedan spelet släpptes så kanske det är dags nu att äntligen ta sig igenom detta med alla ’fus-do-rah’ och övrigt som jag aldrig riktigt förstått i sitt sammanhang. Imponeras över att de ’kanoniserar’ moddar på det här sättet, precis som det borde vara!

Spelet i sig är ok faktiskt (och idag går det att spela på även slöa datorer!), men moddarna är ... nä. Som sagt, inte värt det. Kanske rena grafikmoddar, men inte ens de är värt det egentligen. Spela spelet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast moddar är ju skit. De enda moddarna som inte är skit är de som inte påverkar spelet (typ bibliotek och liknande). Och ja, jag har spenderat rätt många timmar med att modda Skyrim och spela moddat Skyrim och det är aldrig någonsin värt det egentligen. Spelet blir inte bättre.

Jag önskar att de kunde släppa New Vegas till alla plattformar istället. Det hade varit bättre för mänskligheten i stort.

Eller bara göra ett New Vegas 2, det hade varit önskedrömmen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Eller bara göra ett New Vegas 2, det hade varit önskedrömmen

Eller ett Fallout gjort av vem som helst annan än Bethesda.

Permalänk
Sötast

Funkar 144hz än?

Permalänk
Medlem

Blir det nån uppdatering på grafiken?

Permalänk
Medlem

Men vaf*n ... jag som just sitter och kör klart modden Beyond Skyrim: Bruma som avslut på min senaste omgång Skyrim och tänkte att nu ska jag banne mig vara "klar" med Skyrim på ett bra tag (har snart spelat totalt 1500 timmar utspritt på Oldrim och SE).

Och så kommer det här då. Det tar aldrig slut.

Fiske däremot skiter jag i ... men jag har aldrig förstått mig på den mekaniken i spel. Kan vara lite småkul i kanske 5 minuter, men sen då?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men vaf*n ... jag som just sitter och kör klart modden Beyond Skyrim: Bruma som avslut på min senaste omgång Skyrim och tänkte att nu ska jag banne mig vara "klar" med Skyrim på ett bra tag (har snart spelat totalt 1500 timmar utspritt på Oldrim och SE).

Och så kommer det här då. Det tar aldrig slut.

Fiske däremot skiter jag i ... men jag har aldrig förstått mig på den mekaniken i spel. Kan vara lite småkul i kanske 5 minuter, men sen då?

Gotta catch them all ughhhh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Har man dessutom köpt det till PC så har man bara behövs betala en gång för originalet+dlcs.

Om man inte missade att det var ett tidsbegränsat erbjudande och nu varit bitter i fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men vaf*n ... jag som just sitter och kör klart modden Beyond Skyrim: Bruma som avslut på min senaste omgång Skyrim och tänkte att nu ska jag banne mig vara "klar" med Skyrim på ett bra tag (har snart spelat totalt 1500 timmar utspritt på Oldrim och SE).

Och så kommer det här då. Det tar aldrig slut.

Fiske däremot skiter jag i ... men jag har aldrig förstått mig på den mekaniken i spel. Kan vara lite småkul i kanske 5 minuter, men sen då?

Fungerar Bruma med skyrim VR versionen? Vet inte om det anses va samma som legendary då dlc ingår?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Funkar 144hz än?

Tvivlar starkt på att Bethesda skrivit om sin motor och spelfysik bara för den här nyutgåvan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nä. Jag vill bara crafta armor som gör mig bra på alchemy, för att göra potions som gör mig bra på crafting, för att crafta armor som gör mig bra på alchemy osv osv

Tills jag är helt odödlig och oneshottar allt och kan klaga på att spelet är tråkigt.

"Hello ladies and gentlemen, I'm the spiffing Brit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Skulle faktiskt vara rätt kul att lira igenom Skyrim ännu en gång om de la till lite schyssta moderna funktioner, typ ray tracing och DLSS.

DLSS kan du lägga till själv med det där verktyget för DLSS.

Permalänk

Man tycker de skulle ta hinten och släppa ett Elder Scrolls VI istället.

Kanske -- jag vet, nu är jag fullständigt vild och galen! -- med en annan engine än Creation Engine, och med nåt annat än vad det nu är för 90-tals produkt de använder till animationerna.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bunk:

Tvivlar starkt på att Bethesda skrivit om sin motor och spelfysik bara för den här nyutgåvan.

Ellerhur, det tvivlar alla starkt på.
Men varför gör man annars nyutgåvor om det inte är för att fixa till problemen?

Ja juste, det är Bethesda. Det var inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har ni inte gjort det så kör om det i VR. Helt omöjligt köra någon remaster på pannkakeskärm nu.

Jag köpte VR-versionen igår och påbörjade min resa genom en "lathets-guide" från Skyrim VR subreddit. Är nästan halvvägs, så idag blir det till att testa.

Har inte kört Skyrim sedan sista expansion, så lite kul ska det nog bli!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag körde med gamepad. Rörelsekontrollschemat är kasst

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

DLSS kan du lägga till själv med det där verktyget för DLSS.

Nja, DLSS är inget du kan applicera på ett spel som inte redan har stöd för detta.
Däremot kan du nyttja verktyget för att applicera en nyare variant av DLSS (viss kompatibilitetsproblem kan ändå uppstå) i ett spel som redan har stöd.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Förstår varför inte många blir så bittra. Är det inte bra att Bethesda uppgraderar ett spel, gör det snyggare, så det flyter bättre och att folk med nyare generationer kan njuta av det? Har man dessutom köpt det till PC så har man bara behövs betala en gång för originalet+dlcs. Hade älskat om de gjort samma sak med Morrowind.

Hade inte klagat en sekund om de gjorde samma sak med Morrowind eller Oblivion. Utmärkta spel, och de är 19 respektive 15 år gamla nu så en uppfräschning av grafiken hade gjort stor skillnad. Har inte heller spelat Morrowind (undantaget några minuter en gång) och Oblivion var nog 12 år sen jag ens öppnade. Det är säkert inte trivialt att få igång dem nu. Skyrim däremot - Special Edition ser helt OK ut, och det är inga problem att spela på modern hårdvara. Behöver ingen ny remaster på den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nä. Jag vill bara crafta armor som gör mig bra på alchemy, för att göra potions som gör mig bra på crafting, för att crafta armor som gör mig bra på alchemy osv osv

Tills jag är helt odödlig och oneshottar allt och kan klaga på att spelet är tråkigt.

"The Bethesda Experience" 🙂 Samma sak inträffar ju i Falloutspelen, obegripligt designval. Har lagt ganska många timmar på flera av dem men aldrig spelat "klart" något av dem, eftersom jag tröttnar och lägger ner när det där inträffar.

Kan inte minnas att det var riktigt så i äldre titlar, Morrowind t.ex? Eller så sviker minnet och jag spelade aldrig det så långt som jag fått för mig.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Ni som är sugna på mer skyrim fast något nytt. Ett bättre spel än skyrim.

Passar på att rekommendera denna iom att det diskuteras moddar.

Denna mod är gratis via steam om du har Skyrim LE/SE. Fungerar numer även i VR med lite trixxande.
Bara att ladda ner så är det installerat och klart. Som vilket spel som helst.

https://store.steampowered.com/app/933480/Enderal_Forgotten_S...
https://store.steampowered.com/app/976620/Enderal_Forgotten_S...

Ca 100-150 timmar om man vill gå igenom allt. Och alla quests är verkligen värda att spela igenom.
Bra röstskådisar m.m

Permalänk
Medlem

Om de vill släppa det igen och göra något riktigt av det som ger något unikt.... lägg till multiplayet-coop och låt folk spela spelet med sina polare.
Istället kommer samma sak igen och försök att faktiskt skapa co-op av communitiet, någon som uppenbarligen folk vill ha, så hotar man med rättsliga åtgärder och tvingar dem att stänga ner.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag körde med gamepad. Rörelsekontrollschemat är kasst

Utan moddar kan jag tänka mig att det är rätt dåligt. Det är ju, trots allt, en otroligt dålig och lat VR-port. Moddarna räddar spelet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Utan moddar kan jag tänka mig att det är rätt dåligt. Det är ju, trots allt, en otroligt dålig och lat VR-port. Moddarna räddar spelet.

Det är inte byggt på skyrim VR? Har inga problem alls egentligen med den adaptionen. Värre med fallout vr som kraschar konstant. Skyrim VR var helt stabilt för min del trots en massa extra moddar

Grundproblemet är att spelet är inte byggt för rörelsekontroller men gudskelov tog de inte bort gamepadstödet som de gjorde med fallout VR.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast moddar är ju skit. De enda moddarna som inte är skit är de som inte påverkar spelet (typ bibliotek och liknande). Och ja, jag har spenderat rätt många timmar med att modda Skyrim och spela moddat Skyrim och det är aldrig någonsin värt det egentligen. Spelet blir inte bättre.

Jag önskar att de kunde släppa New Vegas till alla plattformar istället. Det hade varit bättre för mänskligheten i stort.

Jag håller inte med där. Det finns många moddar som gjorde det betydligt bättre. Inte minst de som införde lite utmaning vad gäller svårighetsgrad så världen kändes spännande att utforska.

Dock har spelet varit förlegat vad gäller karaktärer, quests, osv, under många år nu så jag känner mig inte speciellt sugen längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Jag håller inte med där. Det finns många moddar som gjorde det betydligt bättre. Inte minst de som införde lite utmaning vad gäller svårighetsgrad så världen kändes spännande att utforska.

Dock har spelet varit förlegat vad gäller karaktärer, quests, osv, under många år nu så jag känner mig inte speciellt sugen längre.

"Agree to disagree" som jänkarna säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fungerar Bruma med skyrim VR versionen? Vet inte om det anses va samma som legendary då dlc ingår?

Ingen aning tyvärr, har aldrig testat ett enda VR-spel pga "karusellsjuka" (eller vad jag ska kalla det, för det är inte åksjuka).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har inte brytt mig om att köpa dom tidigare editions så kanske lika gärna kan satsa på det här. Gillade spelet starkt när det köptes vid lanseringen.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av oqvist:

Jag körde med gamepad. Rörelsekontrollschemat är kasst

Jag tycker Skyrim funkar bättre med handkontroll än tgb/m faktiskt. Nånting med de forcerade rörelserna när man svingar svärd får mig att försöka kompensera med musen (typ som när man ska kompensera för rekyl i Battlefield eller liknande), men då hamnar man helt tokigt efteråt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker Skyrim funkar bättre med handkontroll än tgb/m faktiskt. Nånting med de forcerade rörelserna när man svingar svärd får mig att försöka kompensera med musen (typ som när man ska kompensera för rekyl i Battlefield eller liknande), men då hamnar man helt tokigt efteråt.

Syftade på vr versionen. Stöder inte mus och tangentbord om jag inte minns fel. Men det är mest melee så gamepad är fullt funktionsdugligt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x