Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Så kanske det är men det känns ju väldigt konservativt och snarare baserat på "så gör man inte"-mentalitet snarare än en ett faktiskt risk-tänk.

Om 4 pers med stabil inkomst, utan befintliga lån och där alla kan vara solidariskt ansvariga för lånet så borde väl ändå det minimera risken för banken? Det verkade ju inte ens spela någon roll vilket belopp man hade i åtanke samt hur mycket respektive person pyntar in med.

Måste väl ändå finnas folk som har gjort detta innan?

Du skulle kunna kolla med banker som Handelsbanken som brukar se mer på hur situationen är, även om jag tror de mest kör på att föräldrar är medlåntagare åt sina barn. För det är ju mindre riskabelt för banken om alla låntagare ärver varandra. Sedan är ju frågan varför alla skall stå med på lånen om alla ändå skall ha solidariskt betalningsansvar, det är ju rätt dumt då alla belastas med fulla lånebördan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag tycker det är ett märkligt upplägg, men det kanske går att förhandla om. Jag hade tyckt det hade varit bäst att behålla det gamla lånet och bara göra ett nytt lån på det nya huset. Vi klarar ju av att betala båda.

Jag var uppenbarligen lite otydlig där, så jag gör ett nytt försök. Den situation jag beskrev är hur banken hanterar när det uppstår situationen att du får tillträde till din nya bostad innan köparen av din befintliga får tillträde, med andra ord när du måste betala köpeskillingen för din nya bostad innan du fått pengar från försäljningen av din gamla. De flesta har då av naturliga skäl lite svårt att betala för den nya innan de får ut pengar från försäljningen. Lösningen är då att banken under en period ger dig ett extra lån på den del av köpteskillingen som saknas (dvs. köpeskilling - handpenning - nytt bolån - eventuell egen insats).

Kort sagt: Du behåller ditt gamla lån för den befintliga bostaden, får ett nytt lån för nya bostaden samt ett tredje lån (överbryggningslånet). När köparen av din gamla bostad får tillträde och därmed betalar köpeskillingen för den löser sedan banken både det gamla bolånet och överbryggnadslånet så att endast bolånet på nya bostaden kvarstår.

Överbryggnadslånet har som sagt sämre villkor än det bolån du förhandlar dig till, så man vill normalt inte sitta med ett sådant så länge. Inte heller ränta på dubbla bolån är nödvändigtvis så kul. Banken begränsar också som sagt hur länge du får ha lånet genom att i princip direkt i lånehandlingarna skriva in att du förbinder dig att amortera av hela summan inom ett halvår (har jag för mig att det var).

OBS: Det ovan förutsätter att ni behöver lite pengar från försäljningen (utöver nya bolånet) för att kunna betala köpeskillingen för den nya bostaden. Behöver man inte det, exempelvis för att man kan tänka sig lite högre belåningsgrad eller köper en billigare bostad, etc. så behövs ju inte detta extra lån.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om eran ekonomi tillåter att ha två hus är det bara att köra på, men du får tänka på att bankerna räknar ju med hög ränta i kalkylerna och man måste ju ha de 15% av det nya boendets köpeskilling att stoppa in utan att man säljer nuvarande bostad. Övergångslån är ju annars lösningen men allas ekonomi klarar inte det heller och då får man sälja innan man köper.

Skrivet av blunden:

Jag var uppenbarligen lite otydlig där, så jag gör ett nytt försök. Den situation jag beskrev är hur banken hanterar när det uppstår situationen att du får tillträde till din nya bostad innan köparen av din befintliga får tillträde, med andra ord när du måste betala köpeskillingen för din nya bostad innan du fått pengar från försäljningen av din gamla. De flesta har då av naturliga skäl lite svårt att betala för den nya innan de får ut pengar från försäljningen. Lösningen är då att banken under en period ger dig ett extra lån på den del av köpteskillingen som saknas (dvs. köpeskilling - handpenning - nytt bolån - eventuell egen insats).

Kort sagt: Du behåller ditt gamla lån för den befintliga bostaden, får ett nytt lån för nya bostaden samt ett tredje lån (överbryggningslånet). När köparen av din gamla bostad får tillträde och därmed betalar köpeskillingen för den löser sedan banken både det gamla bolånet och överbryggnadslånet så att endast bolånet på nya bostaden kvarstår.

Överbryggnadslånet har som sagt sämre villkor än det bolån du förhandlar dig till, så man vill normalt inte sitta med ett sådant så länge. Inte heller ränta på dubbla bolån är nödvändigtvis så kul. Banken begränsar också som sagt hur länge du får ha lånet genom att i princip direkt i lånehandlingarna skriva in att du förbinder dig att amortera av hela summan inom ett halvår (har jag för mig att det var).

OBS: Det ovan förutsätter att ni behöver lite pengar från försäljningen (utöver nya bolånet) för att kunna betala köpeskillingen för den nya bostaden. Behöver man inte det, exempelvis för att man kan tänka sig lite högre belåningsgrad eller köper en billigare bostad, etc. så behövs ju inte detta extra lån.

Okay, då förstår jag bättre. Vi har ju inte tänkt att använda det befintliga huset alls som finansiering vid köp av nytt, utan bara använda sparade pengar till kontantinsats. I värsta fall får väl sambon ensam söka lånet eftersom hon inte har några lån. Jag äger ju ensam huset idag.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Okay, då förstår jag bättre. Vi har ju inte tänkt att använda det befintliga huset alls som finansiering vid köp av nytt, utan bara använda sparade pengar till kontantinsats. I värsta fall får väl sambon ensam söka lånet eftersom hon inte har några lån. Jag äger ju ensam huset idag.

Du skrev att ni tänkte byta hus och att de kunde ta ett tag att sälja det befintliga huset. Därmed tolkade jag det som att ni tänkte sälja huset och använda vinsten till att köpa något större eller dyrare. Därmed kan du bortse från biten om överbryggnadslån.

Att ha kvar båda lånen mer än ett kort tag leder till att ni riskerar att slå i bankens tak för den skuldkvot de tillåter. De räknar även på om ni skulle klara ca 7% ränta på båda bolånen samt eventuellt 1-3% amortering enligt amorteringskraven (beroende på skuldkvot och belåningsgrad). Helst vill de väl även se att ni klarar det även om någon av er förlorar jobbet ett tag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej tråden!

Jag har lite tankar och frågor och undrar vad ni tycker.

Jag och frun har idag ett bolån hos SEB på 2 490 000 kr vilket är uppdelat i tre delar varav två är bundna till Maj nästa år med 1,39%. Tredje delen är 3 månader rörlig med 1,59%.
Vi vill komma ner i ränta och amortera mindre och vill därför lägga om lånen till en annan bank nästa år.

Senaste värderingen(värdebevakare från mäklaren) av huset låg på 4 100 000 kr. Räknar man ut det ligger vi runt 60% belåningsgrad och jag funderar på om det bästa alternativet är att ansökan om Bolån+ Stabelo via Avanza? Nackdelen är väl att det inte finns något låningsutrymme på huset, men samtidigt är huset inte i behov av någon renovering.

Vi har inga planer på att flytta det närmsta året men samtidigt vill vi vara tillgängliga i framtiden ifall vårt nästa hus skulle dyka upp. Så vi vill inte binda oss för länge. Men vid ett eventuellt nytt hus, är det då lättare att ansöka om lånelåfte via en annan bank?

Vi kommer behöva få en skritflig värdering av huset från mäklaren innan lånebyte och hoppas att värderingen är något mer än det som mailas ut via värdebevakaren.

När kan man ansöka om flytt av lånet? Det är ju ett tag kvar till Maj men vill vara ute i god tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluesky1:

Hej tråden!

Jag och frun har idag ett bolån hos SEB på 2 490 000 kr vilket är uppdelat i tre delar varav två är bundna till Maj nästa år med 1,39%. Tredje delen är 3 månader rörlig med 1,59%.
Vi vill komma ner i ränta och amortera mindre och vill därför lägga om lånen till en annan bank nästa år.

Senaste värderingen(värdebevakare från mäklaren) av huset låg på 4 100 000 kr. Räknar man ut det ligger vi runt 60% belåningsgrad och jag funderar på om det bästa alternativet är att ansökan om Bolån+ Stabelo via Avanza? Nackdelen är väl att det inte finns något låningsutrymme på huset, men samtidigt är huset inte i behov av någon renovering.

Vi har inga planer på att flytta det närmsta året men samtidigt vill vi vara tillgängliga i framtiden ifall vårt nästa hus skulle dyka upp. Så vi vill inte binda oss för länge. Men vid ett eventuellt nytt hus, är det då lättare att ansöka om lånelåfte via en annan bank?

Vi kommer behöva få en skritflig värdering av huset från mäklaren innan lånebyte och hoppas att värderingen är något mer än det som mailas ut via värdebevakaren.

När kan man ansöka om flytt av lånet? Det är ju ett tag kvar till Maj men vill vara ute i god tid

Spännande det är ju en stund kvar till Maj nästa år, men redan nu kan du logga in på SBAB och köra deras jämförelsetjänst med andra banker. Det som SBAB spottar ut ska vara taket på det ni ska betala. Får ni 1,10% så skall de andra alternativen vara lägre.

På frågan om en annan bank så skulle jag våga påstå att det är lättare på din gamla bank, men det spelar ingen roll. Jag tycker att du redan nu ska ringa till din bankman och förhandla med den rörliga delen på ert lån idag. Säg att du vill ha samma på den rörliga delen som ert bundna lån. Bankmannen är säljare, de får visa lite goodwill för annars ställer du frågan kring amorteringsunderlaget. Hur långt tid det tar att få ut den, osv. Kör du denna metod så måste du lämna om det kör fast. Jag menar, jag har ju 1,18 , med 83% belåningsgrad, tre år bundet på danske bank. Utan förhandling.

Det finns något som heter säkerhetsbyte, vilket innebär att du kan flytta över ett bundet lån från en bostad till en annan och slippa betala ränteskillnadsersättning. Det tycker jag att du vara öppen med när du ska förhandla med olika banker. Att det finns i tankarna och du vill gärna ha skriftligt att du kan göra det.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/flytta-lan-till-ny...

Så välj den bindningstid du vill och se till att säkerhetsbytet går att genomföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Hej tråden!

Den rörliga delen kan du som sagt alltid förhandla ner. Så fort jag ser ett bättre erbjudande på något annat ställe skickar jag ett meddelande till min bankkontakt. Ofta matchar de erbjudandena från andra banker, Stabelo, Hypoteket, etc. Brukar inte ens behöva säga var erbjudandet kom ifrån, bara säga att jag fick x % så matchar de detta.

Trilskas de med förhandlingen av det rörliga så är ju det i sig en indikator på hur villiga de är att förhandla rent generellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då ska vi se här, ibland går det mycket snabbare än man är beredd på!

Så jag har gått i flyttankar ett bra tag, och efter en smärre brandincident så är min lägenhet sanerad och upprustad. Nu är den väl fräschare än den någonsin varit sen jag flyttade in, så jag tänkte passa på att smida medans järnet är varmt!

Lägenheten är fotad, och upplagd på både fastighetsbyrån och Hemnet, och visningarna börjar nu i veckan.

Så planen jag hade var då att sälja min nuvarande bostadsrätt, betala tillbaka resten av bolånet, och använda resterande vinsten till att bekosta handpenning och kontantinsats på nya boendet, samtidigt som jag knyter nytt bolån med ny bank.
Det gick ju lite sisådär då, eftersom jag mot all förmodan och vad jag trodde skulle hända, vann en budgivning och det överlåtelseavtalet skrevs under idag av mig och säljaren....

Nya bostaden har tillträde om drygt tre månader, så gott om tid att få min nuvarande bostad såld och låsa upp likviden jag behöver för att betala resterande kontantinsatsen.
Däremot så sitter jag ju nu och väntar på samtal från lånehandläggaren för att lägga upp ett handpenningslån, då jag inte har handpenningen klar ännu eftersom jag trodde jag skulle sälja först... Handpenningen ska betalas inom två veckor nu, och allt är synkat med banken om den situationen redan, förutom att lägg upp själva lånet då (eftersom alla papper skrevs under idag). Föräldrarna har lovat att gå in också om det skulle bli nödvändigt, men det får vi se om behovet uppstår i första början. Jag tror inte det skall behövas efter de samtal jag haft med banken.
Överbryggnadslån skall inte vara nödvändigt med tanke på försäljningen då, men det var ju på samma sätt också vad jag trodde om handpenningen...

Så jag har fortfarande lite ont i magen över hela situationen eftersom det gått så fort, men det borde lösa sig nu i veckan tror jag.

Bara my two cents som precis hamnat i den här situationen lite hipp som happ utan förvarning! Men det ordnar sig! Ett samtal med lånehandläggaren nu i veckan, sen är handpenningen fixad, sen är det bara försäljningen som är sista pusselbiten i det här äventyret.

(jag lärde mig också skillnaden mellan handpenning och kontantinsats idag, vilket jag alltid trott är samma sak tidigare... Lärorikt när man gör sånt här för första gången!)

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Spännande det är ju en stund kvar till Maj nästa år, men redan nu kan du logga in på SBAB och köra deras jämförelsetjänst med andra banker. Det som SBAB spottar ut ska vara taket på det ni ska betala. Får ni 1,10% så skall de andra alternativen vara lägre.

På frågan om en annan bank så skulle jag våga påstå att det är lättare på din gamla bank, men det spelar ingen roll. Jag tycker att du redan nu ska ringa till din bankman och förhandla med den rörliga delen på ert lån idag. Säg att du vill ha samma på den rörliga delen som ert bundna lån. Bankmannen är säljare, de får visa lite goodwill för annars ställer du frågan kring amorteringsunderlaget. Hur långt tid det tar att få ut den, osv. Kör du denna metod så måste du lämna om det kör fast. Jag menar, jag har ju 1,18 , med 83% belåningsgrad, tre år bundet på danske bank. Utan förhandling.

Det finns något som heter säkerhetsbyte, vilket innebär att du kan flytta över ett bundet lån från en bostad till en annan och slippa betala ränteskillnadsersättning. Det tycker jag att du vara öppen med när du ska förhandla med olika banker. Att det finns i tankarna och du vill gärna ha skriftligt att du kan göra det.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/flytta-lan-till-ny...

Så välj den bindningstid du vill och se till att säkerhetsbytet går att genomföra.

Skrivet av blunden:

Den rörliga delen kan du som sagt alltid förhandla ner. Så fort jag ser ett bättre erbjudande på något annat ställe skickar jag ett meddelande till min bankkontakt. Ofta matchar de erbjudandena från andra banker, Stabelo, Hypoteket, etc. Brukar inte ens behöva säga var erbjudandet kom ifrån, bara säga att jag fick x % så matchar de detta.

Trilskas de med förhandlingen av det rörliga så är ju det i sig en indikator på hur villiga de är att förhandla rent generellt.

Tack för era svar. Säkerhetsbyte var något nytt och det ska jag helt klart ta med mig när jag förhandlar om nytt lån.
Jag ska ringa SEB och försöka få ner den rörliga räntan.

Lustigt nog fick jag en ny värdering via mail idag från mäklaren. Ökat till 4 493 000, helt galet vad det stigit! Typiskt att det är bindningstid kvar på lånet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluesky1:

Tack för era svar. Säkerhetsbyte var något nytt och det ska jag helt klart ta med mig när jag förhandlar om nytt lån.
Jag ska ringa SEB och försöka få ner den rörliga räntan.

Lustigt nog fick jag en ny värdering via mail idag från mäklaren. Ökat till 4 493 000, helt galet vad det stigit! Typiskt att det är bindningstid kvar på lånet

Det är bara att gratulera. säger SEB nej, så kan du göra dig redo att byta. Tänk att räntan alltid sätts den dagen lånet binds/flyttas till en annan bank. Följ marknaden bara så blir det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är bara att gratulera. säger SEB nej, så kan du göra dig redo att byta. Tänk att räntan alltid sätts den dagen lånet binds/flyttas till en annan bank. Följ marknaden bara så blir det lugnt

Ja, det är bra att tänka på att det man som egentligen förhandlar sig till mycket riktigt är en ränterabatt relativ till bankens listränta för den specifika bindningstiden.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lyssnade precis på Jon Strand på sparpodden.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/sparpodden/id721677125?...

Lyssna de sista 5 minutrarna där han förklarar att banken säljer en produkt (nämligen pengar) för lite mer än vad de är värda. @Bluesky1 du ska vara hård som svenskt stål vid förhandlingen. Du har ju skitbra läge nu. Du borde byta från SEB om inte får en jävligt bättre deal än de andra. Just bara för att öva att byta och förhandla. För mig är banken min b*tch och inte tvärtom. De tjänar mina skattade pengar och vi ska sluta ha mössan i handen för att få ett sketet lån.

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen lyckats få en omvärdering godkänd på huset vi köpte förra året, så nu ligger vi under 70% belåning. Ligger idag hos Swedbank med en ränta på 1,45%. Tycker ni jag ska kolla med andra bolag, vet att det finns en del t.ex. Landshypotek som har bra erbjudande för lån med belåningsgrad under 70%.

Vilka skulle ni rekommendera att jag kollar med? Eller ska jag ligga kvar hos Swedbank där man vart i alla år?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Vilka skulle ni rekommendera att jag kollar med? Eller ska jag ligga kvar hos Swedbank där man vart i alla år?

Jag tycker du skall fråga andra banker också. Du har inget att förlora på det men kan vinna en hel del. Börja med att se vilken ränta du får på SBAB. Den räntan är prutad och klar och ger i varje fall en indikation på om det finns något att vinna på att flytta lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har äntligen lyckats få en omvärdering godkänd på huset vi köpte förra året, så nu ligger vi under 70% belåning. Ligger idag hos Swedbank med en ränta på 1,45%. Tycker ni jag ska kolla med andra bolag, vet att det finns en del t.ex. Landshypotek som har bra erbjudande för lån med belåningsgrad under 70%.

Hur fick du igenom en omvärdering innan 5 år (FI:s regel)? Har ni gjort stora renoveringar/tillbyggnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hur fick du igenom en omvärdering innan 5 år (FI:s regel)? Har ni gjort stora renoveringar/tillbyggnad?

Ja precis, stora renoveringar. Nytt kök och gått från pellets till modern luft/vatten är väl det största. Räknade lite snabbt och vi har plöjt ner ca 600 000kr på huset första året. Hade dock inte ändrat planlösningen på något sätt så därför var dom lite tveksamma ändå men blev godkänd.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker du skall fråga andra banker också. Du har inget att förlora på det men kan vinna en hel del. Börja med att se vilken ränta du får på SBAB. Den räntan är prutad och klar och ger i varje fall en indikation på om det finns något att vinna på att flytta lånet.

Tack, kollade SBAB och där fick jag 1,04 bundet på 2 år. Då blir det definitivt ett byte. Tips på fler man kan kolla?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Subzero299:

Tack, kollade SBAB och där fick jag 1,04 bundet på 2 år. Då blir det definitivt ett byte. Tips på fler man kan kolla?

Alla andra banker?
Siffran 1,04 bundet på två år är det lägsta som är intressant, inte det enda du ska kolla på.

Kontakta bankerna och säg att du vill prata lån, alla storbanker + nischbankerna med bolån som går att lösa på ditt objekt är väl vart du bör börja kolla. Inled med några banker du redan har kontakt med eller om du har rabatter via något fackförbund eller dyl.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Svar ja, om du tycker att bankman Ove så pass mycket att det är värt att betala 30-40k extra i ränta . Landshypotek är bra, men kör jämförelsetjänsten som SBAB har. Har du rörligt, bundet?

Permalänk
Inaktiv

Men ring till Swedbank och se om de kan matcha SBAB. Om de inte kan det (och du har rörligt) så begär du ut amorteringsunderlaget.

Permalänk
Medlem

Varför är bankerna så ovilliga att låna ut till äganderättslägenheter som är ett bättre investeringsalternativ för låntagaren än bostadsrätter som kostar det dubbla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Varför är bankerna så ovilliga att låna ut till äganderättslägenheter som är ett bättre investeringsalternativ för låntagaren än bostadsrätter som kostar det dubbla?

Förmodligen för att intresset på marknaden för sådana är betydligt lägre som jag förstått det, vilket därmed riskerar att göra dem svårare att sälja. Att det lägre intresset för dem mycket väl kan bero på att färre känner till vad boendeformen innebär spelar mindre roll.

Visa signatur

Permalänk

Förstagångsköpare (i Sverige) här.. Hur går man tillväga för att förhandla om räntan? Är det rimligt att ta fram alternativ och köra hårt på den linjen eller vad är bäst väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Så kanske det är men det känns ju väldigt konservativt och snarare baserat på "så gör man inte"-mentalitet snarare än en ett faktiskt risk-tänk.

Om 4 pers med stabil inkomst, utan befintliga lån och där alla kan vara solidariskt ansvariga för lånet så borde väl ändå det minimera risken för banken? Det verkade ju inte ens spela någon roll vilket belopp man hade i åtanke samt hur mycket respektive person pyntar in med.

Måste väl ändå finnas folk som har gjort detta innan?

Det har inte mycket med risken att göra, den är i princip obefintlig men systemstödet är iaf hos vissa banker dåligt för den typen av upplägg vilket innebär mycket manuellt arbete. Det är också betydligt vanligare att folk bråkar om saker ju fler som är inblandade så lånet blir i snitt betydligt mer kortvarigt än ett ”vanligt” bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Förstagångsköpare (i Sverige) här.. Hur går man tillväga för att förhandla om räntan? Är det rimligt att ta fram alternativ och köra hårt på den linjen eller vad är bäst väg?

Ja, jämför de olika bankernas och bolånegivarnas erbjudanden och spela ut dem mot varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Ta 3-4 offerter så ser ni ganska snart ungefär vart räntan landar någonstans, vissa aktörer visar räntan direkt på hemsidan så där behöver ni inte ödsla tid i onödan (SBAB t.ex.).

Permalänk
Medlem

Alltså, nu har jag snurrat till det rejält här, kan någon utanför mitt huvud sätta mig på rätt spår. Vi har ett lån på 2.380.000 och ränta på 1,18%. I alla lånekalkyler vi kikat på innan lånet så beräknas amorteringen per månad vara ~4000, och ränta per månad ~2300 (förstår inte riktigt hur det är möjligt, men det är iaf den summan vi räknat med i våra kalkyler för hur mycket vi kan/vill låna osv).

Nu ska det dras pengar för första gången och aviseringen från banken ser ut såhär (tre st likadana eftersom vi har lånet i tre likadana delar):

Först står ett räntebelopp a 52kr, sen en ränta på 832kr. Vart kommer detta ifrån?

Kan någon förklara som att jag vore fem år, hur mycket kommer jag faktiskt att få betala per månad på det här jäkla lånet? För det som kommer dras enligt ovan är ju 4125 (3x 1375) vilket då enligt alla kalkyler är alldeles för lite. Men kör man 2400kr/månad i 50 år så är det ju skapligt mycket mer än 1,18% av 2,4 miljoner. Jag har nog inte fattat detta, lyxfällan nästa!

Kan ju skippa skattereduktion för att inte snurra till det ytterligare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Alltså, nu har jag snurrat till det rejält här, kan någon utanför mitt huvud sätta mig på rätt spår. Vi har ett lån på 2.380.000 och ränta på 1,18%. I alla lånekalkyler vi kikat på innan lånet så beräknas amorteringen per månad vara ~4000, och ränta per månad ~2300 (förstår inte riktigt hur det är möjligt, men det är iaf den summan vi räknat med i våra kalkyler för hur mycket vi kan/vill låna osv).

https://i.imgur.com/UyZDbNc.jpg

Nu ska det dras pengar för första gången och aviseringen från banken ser ut såhär (tre st likadana eftersom vi har lånet i tre likadana delar):

https://i.imgur.com/t6evgpj.jpg

Först står ett räntebelopp a 52kr, sen en ränta på 832kr. Vart kommer detta ifrån?

Kan någon förklara som att jag vore fem år, hur mycket kommer jag faktiskt att få betala per månad på det här jäkla lånet? För det som kommer dras enligt ovan är ju 4125 (3x 1375) vilket då enligt alla kalkyler är alldeles för lite. Men kör man 2400kr/månad i 50 år så är det ju skapligt mycket mer än 1,18% av 2,4 miljoner. Jag har nog inte fattat detta, lyxfällan nästa!

Till att börja med så är det 1,18% av 2,4 miljoner - varje år. Det blir ju dock mindre räntebelopp ju mer du amorterar eftersom det blir mindre än 2,4 miljoner för varje år som går.

Sen kan jag tyvärr inte hjälpa dig må mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

https://i.imgur.com/UyZDbNc.jpg

https://i.imgur.com/t6evgpj.jpg

832+1375=2207
2207*3=6621

Ser ut att bli 6621 första månaden. Sen ser den ut att vara 2 dagar extra med.

Amortering 1323*3=3969
Ränta (52+832)*3=2652

Så amortering är rätt bara avrundningen som spökar.
Ränta är antagligen att det är någon dag extra med eftersom perioden ser ut att vara 25/8 till 27/9.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Till att börja med så är det 1,18% av 2,4 miljoner - varje år. Det blir ju dock mindre räntebelopp ju mer du amorterar eftersom det blir mindre än 2,4 miljoner för varje år som går.

Sen kan jag tyvärr inte hjälpa dig må mer.

Skrivet av Dahle86:

832+1375=2207
2207*3=6621

Ser ut att bli 6621 första månaden. Sen ser den ut att vara 2 dagar extra med.

Amortering 1323*3=3969
Ränta (52+832)*3=2652

Tack, nu trillade det ner en polett. Bra bra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450