Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Det sprids mycket skrämsel propaganda i Sverige om att elbilar brinner. Det är pga Chevy Bolt har brunnit några gånger i USA. Vad tycker ni om det? Jag tycker rädslan i Sverige är överdrivet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Det sprids mycket skrämsel propaganda i Sverige om att elbilar brinner. Det är pga Chevy Bolt har brunnit några gånger i USA. Vad tycker ni om det? Jag tycker rädslan i Sverige är överdrivet.

Jag har inte hört så mycket rädsla om det faktiskt, mer än i väldigt specifika grupper. Men det är inget större problem egentligen, en bensinbil har större risk att börja brinna och det kan ju bli ganska explosivt också. Problemet är ju att räddningstjänsten inte riktigt har kommit fram till bra rutiner för hur man ska släcka elbilarna, och det verkar inte vara så lätt att få till det, så istället låter man de brinna ut liksom, vilket kan ta ganska lång tid och förstås producera en del giftiga gaser och så.

En tillverkare, har för mig att det var Renault, kan ha varit Mercedes (de har QR-koder redan i alla fall) men jag minns inte och hittar inte artikeln, har jobbat på just detta problem och gjort ett batteripaket som går att ta loss från bilen ganska enkelt, med en QR-kod som räddningstjänsten kan scanna och få reda på vart kritiska punkter är, var de ska klippa upp, hur de kan koppla loss batteriet från resten av bilen både elektriskt och fysiskt och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det sprids mycket skrämsel propaganda i Sverige om att elbilar brinner. Det är pga Chevy Bolt har brunnit några gånger i USA. Vad tycker ni om det? Jag tycker rädslan i Sverige är överdrivet.

Jag har inte sett mycket av det i Sverige. Om en Tesla brinner blir det dock stora rubriker.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är sugen som 17 på en elbil men tycker att det är alldeles för lågt att ha 1000mil/år som standard vid leasing. Jag åker ca 1800 mil bara fram och tillbaka till jobbet sen vill man ju kunna åka på fritiden också utan att känna att man måste snåla med milen. Sen vet jag inte om jag vill lease bilen så länge som man har barstolar i den för risken att det blir tryckmärken i sätet är stor även med bra underlag under stolen. Min GTE får gå nått år till så får vi se var utvecklingen har lett oss. Känns som vi precis kommit in i elbils-eran på riktigt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är sugen som 17 på en elbil men tycker att det är alldeles för lågt att ha 1000mil/år som standard vid leasing. Jag åker ca 1800 mil bara fram och tillbaka till jobbet sen vill man ju kunna åka på fritiden också utan att känna att man måste snåla med milen. Sen vet jag inte om jag vill lease bilen så länge som man har barstolar i den för risken att det blir tryckmärken i sätet är stor även med bra underlag under stolen. Min GTE får gå nått år till så får vi se var utvecklingen har lett oss. Känns som vi precis kommit in i elbils-eran på riktigt.

Man kan ändra till 1500 mil, 2000, 2500, 3000 i avtalet och därmed betala en högre summa, de mil man inte kör, får man tillbaka en liten slant (iallafall hos VW när jag hade sittning med dom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Man kan ändra till 1500 mil, 2000, 2500, 3000 i avtalet och därmed betala en högre summa, de mil man inte kör, får man tillbaka en liten slant (iallafall hos VW när jag hade sittning med dom)

Inte alla tillverkare som stöder 2500 / år men visst det finns. Dock blir det riktigt dyrt med de milen plus att oron kvarstår att när man har en 2 åring och en 5 åring som åker dagligen i bilen. Då är kanske inte leasing det bästa valet om en olycka skulle vara framme. Inte så sugen att lämna tillbaka en bil sen få en restnota på tusentals kronor. Ska tilläggas att jag är noga med mina bilar men med ungar finns alltid risken.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte hört så mycket rädsla om det faktiskt, mer än i väldigt specifika grupper. Men det är inget större problem egentligen, en bensinbil har större risk att börja brinna och det kan ju bli ganska explosivt också. Problemet är ju att räddningstjänsten inte riktigt har kommit fram till bra rutiner för hur man ska släcka elbilarna, och det verkar inte vara så lätt att få till det, så istället låter man de brinna ut liksom, vilket kan ta ganska lång tid och förstås producera en del giftiga gaser och så.

En tillverkare, har för mig att det var Renault, kan ha varit Mercedes (de har QR-koder redan i alla fall) men jag minns inte och hittar inte artikeln, har jobbat på just detta problem och gjort ett batteripaket som går att ta loss från bilen ganska enkelt, med en QR-kod som räddningstjänsten kan scanna och få reda på vart kritiska punkter är, var de ska klippa upp, hur de kan koppla loss batteriet från resten av bilen både elektriskt och fysiskt och så.

Så som jag har förstått det så är det inte alls hälsosamt för en brandman att släcka en brand i ett litium batteri. Att man blir permanent skadad av att andas in röken. Så det gäller även elcyklar. Så det måste vidtas försiktighet vid släckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så som jag har förstått det så är det inte alls hälsosamt för en brandman att släcka en brand i ett litium batteri. Att man blir permanent skadad av att andas in röken. Så det gäller även elcyklar. Så det måste vidtas försiktighet vid släckning

Killgissar att brandmän kan ha samma skyddsutrustning som vid vanliga fordonsbränder, all brandrök är ju farlig.

Jag tror att Bolt i har fått så mycket uppståndelse i USA pga. av att GM in i det sista försökt fixa brandrisken med mjukvaruuppdateringar det var endast för någon vecka sedan de annonserade att de skulle byta ut alla batterier.

Jag är inte speciellt orolig att min bil ska börja brinna men med det sagt så har jag tänkt att skaffa en brandvarnare som jag kan sätta i carporten som sitter ihop med huset. Det borde jag ha haft även när min gamla bensinbil stod där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så som jag har förstått det så är det inte alls hälsosamt för en brandman att släcka en brand i ett litium batteri. Att man blir permanent skadad av att andas in röken. Så det gäller även elcyklar. Så det måste vidtas försiktighet vid släckning

Alla bilbränder släcks väl av rökdykare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Inte alla tillverkare som stöder 2500 / år men visst det finns. Dock blir det riktigt dyrt med de milen plus att oron kvarstår att när man har en 2 åring och en 5 åring som åker dagligen i bilen. Då är kanske inte leasing det bästa valet om en olycka skulle vara framme. Inte så sugen att lämna tillbaka en bil sen få en restnota på tusentals kronor. Ska tilläggas att jag är noga med mina bilar men med ungar finns alltid risken.

Varför kollar du på leasing då? Köpa bil låter onekligen som rätt val för dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Alla bilbränder släcks väl av rökdykare?

Ja, men det är inte problemet med bilbränderna utan det är att de är så gott som osläckbara.

För allmänheten är det dock farligt eftersom röken sprids.

Tillverkarna ger instruktioner åt räddningstjänsten om hur man ska släcka. Till exempel Tesla som säger att man ska använda vatten för att släcka. Det kan ta upp till ett dygn att släcka en elbil och det krävs över 11 000 liter vatten.

Brandrisken i sig är dock lägre än på fossilbilar enl MSB. Är väl mer att när det väl går illa, så går det riktigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Alla bilbränder släcks väl av rökdykare?

Jo, så är det säkert. Men det gäller att inte slarva. Det är nog mer elcyklarna som är värre. Eftersom de gömmer sig i förråd osv.
Det gäller att alla brandmän fått utbildning innan det är för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför kollar du på leasing då? Köpa bil låter onekligen som rätt val för dig.

Hur ska jag få reda på priser, möjlighet till olika val av körsträcka osv osv om jag inte tittar? Svårt att ta beslut om man inte har all fakta, eller tänker jag fel.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Killgissar att brandmän kan ha samma skyddsutrustning som vid vanliga fordonsbränder, all brandrök är ju farlig.

Jag tror att Bolt i har fått så mycket uppståndelse i USA pga. av att GM in i det sista försökt fixa brandrisken med mjukvaruuppdateringar det var endast för någon vecka sedan de annonserade att de skulle byta ut alla batterier.

Jag är inte speciellt orolig att min bil ska börja brinna men med det sagt så har jag tänkt att skaffa en brandvarnare som jag kan sätta i carporten som sitter ihop med huset. Det borde jag ha haft även när min gamla bensinbil stod där.

Skrivet av SUMITOMO:

Alla bilbränder släcks väl av rökdykare?

Enligt den informationen vi har på jobb (jobbar med trafik) från räddningstjänsten är brand i elbilar mycket svårsläckt och röken som bildas oerhört giftig, den kombinationen gör att inte ens rökdykare är säkra eftersom dom skulle få vistas i röken betydligt längre än vid en brand i en vanlig bil.
Av denna anledningen är det säkrare för personalen att endast kontrollera branden så den inte sprids och låta bilen brinna ut.

Nu är det inte hela sanningen eftersom det inte alltid funkar att låta bilen brinna ut beroende på var den befinner sig samt att en elbil kan självantända dygn senare.
Detta är Teslas rekommendationer till räddningstjänsten.
Elbilarnas tillverkare bidrar med instruktioner åt räddningsmyndigheterna om hur man ska göra då en elbil börjar brinna. Ett exempel är Tesla som säger att man ska använda vatten för att släcka en brinnande elbil. Det kan ta upp till ett dygn att släcka en brinnande elbil och det krävs över 11 000 liter vatten.

Edit: anledningen till att även rökdykare inte vill vara för nära under en längre tid är följande.
Röken från en brinnande elbil innehåller bland annat väteflourid, ett farligt ämne som kan tränga igenom skyddskläder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Hur ska jag få reda på priser, möjlighet till olika val av körsträcka osv osv om jag inte tittar? Svårt att ta beslut om man inte har all fakta, eller tänker jag fel.

Jo men det är ju just det du har gjort, och du har inte lagt fram ett enda argument varför leasing skulle vara bra för dig. Snarare tvärt om, beslutet känns rätt glasklart enligt dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jo men det är ju just det du har gjort, och du har inte lagt fram ett enda argument varför leasing skulle vara bra för dig. Snarare tvärt om, beslutet känns rätt glasklart enligt dina inlägg.

Eller så "tänker jag högt", nog om det

Rotera, som konstapeln skulle säga.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Eller så "tänker jag högt", nog om det

Rotera, som konstapeln skulle säga.

Vad har dina inlägg för värde för oss andra då menar du? Sen förstår jag inte vad barnen har med leasing att göra? Brukar dom sprätta upp inredningen med kniv så du riskerar att åka på självrisk eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Om du blir erbjuden att betala 20000 nu eller 555 över 36 månader ska du välja det senare alternativet, ja.

Pengar nu är mest värda. Man får inte en lägre kostnad över perioden som regel, utan det vara skyfflas om. Det de vill göra är att sänka månadskostnaden så att den framstår som förmånligare än vad det är

Många finansbolag som skulle hålla med dig om detta eftersom dom tjänar mer pengar desto högre skuld du har (något förenklat). Sen lär väl knappast 20 000 kr göra någon större skillnad på vare sig det eller månadskostnaden om inte bilen är klart billigare än jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Många finansbolag som skulle hålla med dig om detta eftersom dom tjänar mer pengar desto högre skuld du har (något förenklat). Sen lär väl knappast 20 000 kr göra någon större skillnad på vare sig det eller månadskostnaden om inte bilen är klart billigare än jag tror.

Fast nu är det ett leasingavtal det handlar om, inte en skuld som det beräknas ränta på. 20 000 kr up front ger exakt 555,55 kr mindre i månadskostnad på ett 36 månaders avtal. De skyfflar bara om kostnaderna för att få månadskostnaden att framstå som lägre än vad den är.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad har dina inlägg för värde för oss andra då menar du? Sen förstår jag inte vad barnen har med leasing att göra? Brukar dom sprätta upp inredningen med kniv så du riskerar att åka på självrisk eller vad menar du?

Är du på riktigt? Eller försöker du bara göra dig lustig?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Fast nu är det ett leasingavtal det handlar om, inte en skuld som det beräknas ränta på. 20 000 kr up front ger exakt 555,55 kr mindre i månadskostnad på ett 36 månaders avtal. De skyfflar bara om kostnaderna för att få månadskostnaden att framstå som lägre än vad den är.

Men var tror du pengarna som bilen kostar kommer ifrån? Det är typiskt ett lån som leasingbolaget tar. På detta lån skall det betalas ränta och den betalar du med en del av din leasingavgift.

Meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Men var tror du pengarna som bilen kostar kommer ifrån? Det är typiskt ett lån som leasingbolaget tar. På detta lån skall det betalas ränta och den betalar du med en del av din leasingavgift.

Ja, så är det så klart, det man betalar ska täcka finansineringsbolagets kostnader liksom kostnaden för själva bilen och generera en viss vinst. Nu hittar jag inga villkorsdokument för just detta erbjudande, men för Skodas privatleasing generellt gäller:

"Med ŠKODA Privatleasing får du ett enkelt bilinnehav, gör som många andra och leasa din bil. Till skillnad från Billån behöver du inte betala någon kontantinsats utan du betalar endast en kostnad per månad. Denna månadskostnad är baserad på en rörlig ränta. "

Sen kan man så klart med annuitet få det att se ut som en fast månadskostnad utan ränta men det är mer en fråga om paketering. Alla kostnader ska täckas och pengar är inte gratis.

Permalänk
Medlem

Kollade däcken på min Model S för någon månad sedan och tänkte att de där håller säsongen ut, men skaffar nya till nästa. Hade ledigt en långhelg och tog en fisketur upp till Jämtland och när jag var där uppe kollade jag lufttrycket, samt mönsterdjupet. Näst intill slicks.......
3026 mil sedan i maj månad, så det stämmer med vad andra säger de håller... alltså runt 3000 mil.
Ska precis få hem nya vinterdäck, men får akutbeställa nya sommardäck också. Är ju ingen som har dessa dimensioner hemma.
Blir en billig månad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kollade däcken på min Model S för någon månad sedan och tänkte att de där håller säsongen ut, men skaffar nya till nästa. Hade ledigt en långhelg och tog en fisketur upp till Jämtland och när jag var där uppe kollade jag lufttrycket, samt mönsterdjupet. Näst intill slicks.......
3026 mil sedan i maj månad, så det stämmer med vad andra säger de håller... alltså runt 3000 mil.
Ska precis få hem nya vinterdäck, men får akutbeställa nya sommardäck också. Är ju ingen som har dessa dimensioner hemma.
Blir en billig månad.

Ja vikten på dessa elbilar, särskilt i kombination med en del effekt lär ju äta däck tyvärr.
Har kört 4 somrar nu med Michelin Pilot Sport 4 med en hel del körning som är långt ifrån snäll. Har fortfarande runt 3.5mm kvar på däcken. Men då med en tjänstevikt på 1440kg och 300hk.

Gruvar mig lite för Enyaqens däckslitage istället.... Mindre effekt, men typ 6-700kg mer vikt.

Vilken dimension letar du?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Samsung Sverige

Påtal om annat så går jag i tankarna på en BMW i3:a. Begagnad förstås runt 200-250k.
Finns det någon här som tycker jag ska köpa annat? Och vad bör man tänka på när det kommer till i3:an?

Jag känner mig något vilse när det kommer till elbilar så jag uppskattar eran hjälp.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hade du inte en Id3a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enligt den informationen vi har på jobb (jobbar med trafik) från räddningstjänsten är brand i elbilar mycket svårsläckt och röken som bildas oerhört giftig, den kombinationen gör att inte ens rökdykare är säkra eftersom dom skulle få vistas i röken betydligt längre än vid en brand i en vanlig bil.
Av denna anledningen är det säkrare för personalen att endast kontrollera branden så den inte sprids och låta bilen brinna ut.

Nu är det inte hela sanningen eftersom det inte alltid funkar att låta bilen brinna ut beroende på var den befinner sig samt att en elbil kan självantända dygn senare.
Detta är Teslas rekommendationer till räddningstjänsten.
Elbilarnas tillverkare bidrar med instruktioner åt räddningsmyndigheterna om hur man ska göra då en elbil börjar brinna. Ett exempel är Tesla som säger att man ska använda vatten för att släcka en brinnande elbil. Det kan ta upp till ett dygn att släcka en brinnande elbil och det krävs över 11 000 liter vatten.

Edit: anledningen till att även rökdykare inte vill vara för nära under en längre tid är följande.
Röken från en brinnande elbil innehåller bland annat väteflourid, ett farligt ämne som kan tränga igenom skyddskläder.

Kan ge lite mer insikt i varför det är svårt att släcka batteribränder, jobbar som analys/testingenjör för batterier inom bilindustrin. En av de stora anledningarna till att batteribränder är svårsläkta är ganska simpel egentligen, batteripacken är ip klassade och är därmed vattentäta. Så med andra ord kan du inte få in vatten till battericellerna förrän branden har blivit så pass stor att den har smält yttre höljet. Som grädde på moset så är det enklare att släcka en brand desto tidigare du börjar. Oftast är det en cell som börjar brinna. Den antänder sedan sina två grannar osv.

Vatten är dock oerhört effektivt på att släcka bränder. Skulle man koppla upp sig med en slang innan det börjar brinna så kan man släcka branden på någon minut

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Det du säger är alltså att det bör finnas en koppling för smalslang på elbilsbatterier så att man kan komma in i dessa med vatten? Borde inte vara omöjligt att designa tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Påtal om annat så går jag i tankarna på en BMW i3:a. Begagnad förstås runt 200-250k.
Finns det någon här som tycker jag ska köpa annat? Och vad bör man tänka på när det kommer till i3:an?

Jag känner mig något vilse när det kommer till elbilar så jag uppskattar eran hjälp.

//Pontus

Själv vet jag inte om jag köpt en begagnad i3:a, beror kanske på hur mycket ni tänkt köra antar jag. Kolla vad totalkostnaden / månad blir och jämför med privatleasing vid samma kostnad. Försök få med så många kostnader som möjligt, inkl service etc så du jämför korrekt.

privatleasing av nya bilar är ofta väldigt förmånligt jämfört med begagnade bilar att det är svårt för mig att motivera ett köp av vare sig ny eller begagnad bil, plus ingen kontant insats betyder du kan återinvestera de pengarna i något annat.
Gäller såklart inom vissa ramar (typ 1000-1500 mil per år, där man kör i miljöer där risk för skador inte är förhöjd).

om du vill ha en billig elbilskostnad för en mindre bil så har du ju fiat 500e och renault zoe för runt 2500kr / månad
om du tycker det är värt att betala lite extra för mer flärd så får du ju en honda e för strax under 3k / månad, alternativt en Mazda MX-30 (större bil dock).

vid runt 3k skulle jag även slå ett slag för Hyundai Kona och Kia e-Niro, då det är väldigt kapabla bilar med riktigt bra räckvidd i den klassen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Men var tror du pengarna som bilen kostar kommer ifrån? Det är typiskt ett lån som leasingbolaget tar. På detta lån skall det betalas ränta och den betalar du med en del av din leasingavgift.

Det är inte relevant här. Upplägget i leasingavtalet kommer kosta dig samma summa i slutändan oavsett. Du kan välja att betala en högre första månadsavgift och få en lägre månadsavgift därefter, men du kommer ändå att ha haft exakt samma kostnad efter tre år. Du sparar inga pengar åt dig själv genom att att frivilligt betala en högre första månadsavgift.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter