Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Vad menar du med "totalt", inklusive försäkring och vinterdäck? Isåfall finns det nog ingen.

Grundpriset på en Volkswagen ID.3 verkar ligga på 3695 kr/månad nu utan försäkring och vinterdäck, men det går säkert att pruta på hos en handlare.

Ja, inklusive försäkring och vinterdäck. MG ZS EV som jag kikade på innan hamnade på ca 2700kr inkl försäkring och vinterdäck, tänkte ifall det finns andra märken i den klassen

Permalänk
Skrivet av Borgers:

Vad finns det för elbilar idag som man kan privatleasa för en månadskostnad på totalt runt 3 000 kr ? Var lite inne på MG ZS EV men den sålde slut innan jag fick tag på en. Helst ingen småbil (Renault Zoe t.ex.).

Hyundai Kona är en trevlig bil, grundmodellen går att privatleasa för 2995/mån. Långsam snabbladdning dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Vad finns det för elbilar idag som man kan privatleasa för en månadskostnad på totalt runt 3 000 kr ? Var lite inne på MG ZS EV men den sålde slut innan jag fick tag på en. Helst ingen småbil (Renault Zoe t.ex.).

Nissan Leaf brukar ligga runt där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borgers:

Ja, inklusive försäkring och vinterdäck. MG ZS EV som jag kikade på innan hamnade på ca 2700kr inkl försäkring och vinterdäck, tänkte ifall det finns andra märken i den klassen

MG är väldigt billig, de försöker slå sig in på den svenska marknaden och därför har de ett extremt lågt pris framför allt för privatleasing men priset lär gå upp framöver. Sen är ju bilen något av en kompromiss också, inte katastrof på något sätt men budgeten är ju tydlig i allt liksom.

De elbilar som normalt går att hitta under tre tusen i månaden (med försäkring) är mestadels småbilar, Fiat 500, Zoe etc. BMW i3 kanske går att hitta för det priset men det är ju en rätt liten bil också. Dacia Spring verkar inte ha kommit hit än, men den borde bli billig. DFSK Seres 3 påminner en hel del om MG men är inte riktigt lika billig, vet inte om den är något att ha alls.

Privatleasing är ju ofta billig när en modell är på väg ut, så var det när jag leasade min bil exempelvis, men elbilarna är i allmänhet rätt nya så modellerna är inte på väg att ersättas. Vissa undantag finns förstås, Zoe, i3, Leaf och så, men det gäller ju att timea det rätt så man leasar bilen när den nya är på väg in och de vill bli av med alla gamla modeller de antingen har på lager eller fortfarande tillverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur många mil får du köra med den?

det är 1000mil, sedan kostar övermil 12.50. Så kör du 2000 mil blir det 1000 extra i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

det är 1000mil, sedan kostar övermil 12.50. Så kör du 2000 mil blir det 1000 extra i månaden

Låter ganska dyrt brukar vara billigare att lägga till milen från början men du kanske inte kör så långt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MG är väldigt billig, de försöker slå sig in på den svenska marknaden och därför har de ett extremt lågt pris framför allt för privatleasing men priset lär gå upp framöver. Sen är ju bilen något av en kompromiss också, inte katastrof på något sätt men budgeten är ju tydlig i allt liksom.

De elbilar som normalt går att hitta under tre tusen i månaden (med försäkring) är mestadels småbilar, Fiat 500, Zoe etc. BMW i3 kanske går att hitta för det priset men det är ju en rätt liten bil också. Dacia Spring verkar inte ha kommit hit än, men den borde bli billig. DFSK Seres 3 påminner en hel del om MG men är inte riktigt lika billig, vet inte om den är något att ha alls.

Privatleasing är ju ofta billig när en modell är på väg ut, så var det när jag leasade min bil exempelvis, men elbilarna är i allmänhet rätt nya så modellerna är inte på väg att ersättas. Vissa undantag finns förstås, Zoe, i3, Leaf och så, men det gäller ju att timea det rätt så man leasar bilen när den nya är på väg in och de vill bli av med alla gamla modeller de antingen har på lager eller fortfarande tillverkar.

Tack för svar! Var och provkörde MG:n, och visst märkes det att det är en budgetbil, men det kändes ändå som rätt mycket bil för pengarna. Även om man köper en begagnad bil, el eller ej, så får man inte mycket mer för samma månadskostnad. En bil för 150 000 kan säkert ha en värdeminskning på 2 000 kr/mån, kanske mer om efterfrågan på diesel/bensindrivna sjunker de kommande åren.

Permalänk
Medlem

Ja, MG:n är trevlig. Lite småsaker som stör, men till den prislappen så får man ett kompetent elekipage.

Permalänk
Medlem

Gjorde historia förra veckoslutet, här är världens första trimmade Nissan LEAF!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

P zero, Continental Sport contact 5 och mina favoriter Michelin pilot sport 4 finns alla i lager på gummihuset.se för ca 2-2200kr styck.

Jag har kört med alla tre tidigare och Michelin-däcken har gett både bäst torrgrepp och (!) konstigt nog bäst livslängd.

Blev Michelin Pilot Sport 4 denna gång, då däckverkstaden hade dem hemma. 2800kr/st inkl. montering...
Då jag behövde dem snabbt, så såg jag inte Gummihuset.se som något alternativ. Leveranstid 4-12 arbetsdagar på olika däck.

Tycker dock att de är mer högljudda än Pirelli-däcken.. men lite mer mjukare och komfortablare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Blev Michelin Pilot Sport 4 denna gång, då däckverkstaden hade dem hemma. 2800kr/st inkl. montering...
Då jag behövde dem snabbt, så såg jag inte Gummihuset.se som något alternativ. Leveranstid 4-12 arbetsdagar på olika däck.

Tycker dock att de är mer högljudda än Pirelli-däcken.. men lite mer mjukare och komfortablare.

Ja, från gummihuset som lagervara så hade det nog tagit runt 4-5 arbetsdagar innan de är hemma hos en.
Inte så mycket att göra om det var så bråttom, då får man leva med mellanskillnaden hos en lokal verkstad. Nu har jag dock sett ljusår större påslag än så hos andra.

Möjligt, mina bilar i sig har aldrig varit nog tysta för att jag ska märka den skillnaden i ljudnivå. I övrigt så är det riktigt bra däck, bra köp.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC&Burn:

P zero, Continental Sport contact 5 och mina favoriter Michelin pilot sport 4 finns alla i lager på gummihuset.se för ca 2-2200kr styck.

Jag har kört med alla tre tidigare och Michelin-däcken har gett både bäst torrgrepp och (!) konstigt nog bäst livslängd.

Köpte Michelin pilot sport 4 till vår andrabil. Lite skillnad i pris på 16 och 18 tum.

16-tummarna kostade 856 kr och 18-tummarna mer än det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Köpte Michelin pilot sport 4 till vår andrabil. Lite skillnad i pris på 16 och 18 tum.

16-tummarna kostade 856 kr och 18-tummarna mer än det dubbla.

Ja det drar snabbt iväg. Men ibland kan man hitta av dom till rätt bra kurs även i större storlek.
Sist köpte jag av en lokal verkstad och fick 4st 225/45/18 monterade och balanserade för 5800kr.
Får väl nå skräp på Enyaqen nu, men samtidigt så har en inte samma behov av bra gummi gällande grepp på torr asfalt som nuvarande bilen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ja, från gummihuset som lagervara så hade det nog tagit runt 4-5 arbetsdagar innan de är hemma hos en.
Inte så mycket att göra om det var så bråttom, då får man leva med mellanskillnaden hos en lokal verkstad. Nu har jag dock sett ljusår större påslag än så hos andra.

Möjligt, mina bilar i sig har aldrig varit nog tysta för att jag ska märka den skillnaden i ljudnivå. I övrigt så är det riktigt bra däck, bra köp.

Får hoppas att de är bra, men det märks...

Fick på de nya vinterdäcken på fälgarna idag också. Blev Nokian Hakkapeliitta 10 EV, för 3615kr/st inkl. montering.
Ska bli spännande att testa dubbat på Teslan. Får se om dubbarna ryker all världens väg första veckan eller inte.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Får hoppas att de är bra, men det märks...

Fick på de nya vinterdäcken på fälgarna idag också. Blev Nokian Hakkapeliitta 10 EV, för 3615kr/st inkl. montering.
Ska bli spännande att testa dubbat på Teslan. Får se om dubbarna ryker all världens väg första veckan eller inte.

Ja de lever ju farligt med den omedelbara effekten kombinerat med elbilarnas vikt. Tror de lever farligt på vår Enyaq, betydligt värre med en Tesla.

Men men, så länge de sitter där så tillför de något gott. Skulle inte vilja köra dubbfritt där vi bor. Flera runtom mig som testat och de har alla gått tillbaka till dubbat sen. Man får leva med ljudet de tillför.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ja de lever ju farligt med den omedelbara effekten kombinerat med elbilarnas vikt. Tror de lever farligt på vår Enyaq, betydligt värre med en Tesla.

Men men, så länge de sitter där så tillför de något gott. Skulle inte vilja köra dubbfritt där vi bor. Flera runtom mig som testat och de har alla gått tillbaka till dubbat sen. Man får leva med ljudet de tillför.

Körde odubbat förra vintern och det gick väl till 99% bra, men att glida på alla fyra på svartis nerför en brant backe med en Model S, är inget jag tycker är roligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen kraven för att söka stödet för laddbox? Jag äger en fastighet där jag vill sätta en laddare nen jag hyr ut den, dvs jag bor inte där. Enligt min elektriker så måste man både äga och bo på adressen man vill sätta boxen på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är egentligen kraven för att söka stödet för laddbox? Jag äger en fastighet där jag vill sätta en laddare nen jag hyr ut den, dvs jag bor inte där. Enligt min elektriker så måste man både äga och bo på adressen man vill sätta boxen på.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gront...

Se under "Din bostad ska vara godkänd för skattereduktion" om sidan inte går dit automatiskt. Elektrikern har i huvudsak rätt, även om det finns ytterligare nyanser och specialfall kring föräldrar.

Justerade länken för att förhoppningsvis gå till rätt ställe på sidan.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag bor i en hyresrätt, där ägaren godkände att jag satte upp en laddbox, men att jag betalade kalaset. Det enda jag behövde för stödet var ägarens underskrift att de var med på noterna och kvitto på installationen, sen var det grönt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag bor i en hyresrätt, där ägaren godkände att jag satte upp en laddbox, men att jag betalade kalaset. Det enda jag behövde för stödet var ägarens underskrift att de var med på noterna och kvitto på installationen, sen var det grönt...

Oavsett vilka krumbukter du lyckades med så är det inte samma system i år och framöver, då det som framgår av länken ovan är mer likt ROT/RUT (fast även omfattar material) numera och inte är ett kontantbidrag som utbetalas i efterhand.

Permalänk
Medlem

Ni som verkar ha väldigt bra koll här inne.
Finns det något bra långtidstest på tex Polestar 2 och Tesla 3.

Även intresserad av såna tester på liknande bilar.

Ska börja pendla ca 20 mil om dagen snart och är därför intresserad av att byta till en elbil och har främst tittat på de ovanstående och liknande. Men har precis börjat kolla så tar emot alla tips som finns.

Kommer gå tillbaka en bit i denna tråden och läsa på lite vad som skrivits senaste månaderna men öppnar upp med detta inlägg också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ska börja pendla ca 20 mil om dagen snart och är därför intresserad av att byta till en elbil och har främst tittat på de ovanstående och liknande. Men har precis börjat kolla så tar emot alla tips som finns.

Kommer gå tillbaka en bit i denna tråden och läsa på lite vad som skrivits senaste månaderna men öppnar upp med detta inlägg också.

Kolla in teslabjörn på youtube. Mycket bra tester där.

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Vad tänker du på att långtidstesten skulle visa? Elbilar är generellt driftsäkra och kräver ju knappt någon service. Polestar är ju i praktiken en Volvo. Model 3 har väl varit lite sådär med kvaliteten men har väl blivit något bättre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad tänker du på att långtidstesten skulle visa? Elbilar är generellt driftsäkra och kräver ju knappt någon service. Polestar är ju i praktiken en Volvo. Model 3 har väl varit lite sådär med kvaliteten men har väl blivit något bättre.

Lite oklart, jag är van vid bensin/dieselbilar och då får man väll reda lite på eventuella fel som ofta uppstår, hur förbrukningen varierar, användarvänlighet osv.

Men kollar lite på Björns videos nu när han går igenom en 2021 Model 3 LR efter 10 000km och får en del bra tips där.

Elbil är nytt för mig

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Sitter och klirar på en nyare i3 REX med det mellanstora batteriet.
Någon som har någon erfarenhet av i3 modellerna och då gärna med REX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Lite oklart, jag är van vid bensin/dieselbilar och då får man väll reda lite på eventuella fel som ofta uppstår, hur förbrukningen varierar, användarvänlighet osv.

Men kollar lite på Björns videos nu när han går igenom en 2021 Model 3 LR efter 10 000km och får en del bra tips där.

Elbil är nytt för mig

Tidningen elbilen är helt ok. Finns på readly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag sitter i ungefär samma båt då jag ska börja pendla 14 mil per dag och också är ute efter en elbil för detta. Utöver tipset du fick nedan så kan jag rekommendera Kris Rifa (ännu en norrman) som gör mycket räckvidstester som jag själv funnit intressanta.

För vanliga tester av bilar så har jag fastnat för Alex on Autos, men där finns det såklart en hel uppsjö med andra alternativ att välja mellan också. Fastnade för han då han inte var så "flamsig" som många andra jag kollat på, även om det kan finnas viss charm i dessa också emellanåt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SunQ:

Skrivet av psiko:

Jag sitter i ungefär samma båt då jag ska börja pendla 14 mil per dag och också är ute efter en elbil för detta. Utöver tipset du fick nedan så kan jag rekommendera Kris Rifa (ännu en norrman) som gör mycket räckvidstester som jag själv funnit intressanta.

För vanliga tester av bilar så har jag fastnat för Alex on Autos, men där finns det såklart en hel uppsjö med andra alternativ att välja mellan också. Fastnade för han då han inte var så "flamsig" som många andra jag kollat på, även om det kan finnas viss charm i dessa också emellanåt

För djupgående tester av just Tesla Model 3 så är Tesla-björn (som redan rekommenderats här) svårslagen på Youtube. Autogefühl (engelsktalande) har också flera väldigt intressanta och detaljerade test av massvis med olika bilar. Däribland ett väldigt informativt jämförelse-test mellan just Model 3 och Polestar 2.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ok, väldigt nära att slå till på en Skoda Enyaq 80X. Lite osäker på vilka tillval man skall ha men ffa om det är värt 10,000 kr för två års extra garanti (3 -> 5 år). Tänkte inte ta det då jag tänker att en ebil inte borde ha så mycket fel, men är jag dum då? En enkel service går ju lätt på 10k kr.

Privatköp, inte leasing. Hur tänker ni andra?

Permalänk
Medlem

Klarar man sig på Nissan Leaf med det lilla batteriet eller har man konstant range ångest om man ska någonstans?
Tråkigt att ångra sig i 3år?
Har 38mil till föräldrarna