Följ Black Week på SweClockers

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tja, rent konkret så är ju allt människan funnit på påhittat, så det där känns inte direkt som ett så värst starkt argument måste då jag säga. "Påhittad byråkrati" och dylikt är ju annars sånt man hör från folk som hellre ser sin egen ekonomiska vinning gå före natur och/eller folks väl och ve, och ofta använder jobb och välstånd osv för att sälja in varför vi ska förstöra och skita ner sånt som sedan inte kommer att gå att återställa i ursprungligt skick igen.

Min tanke var tvärtom. Att vi inte genomför väldigt stora projekt som skulle kunna åthjälpa situationen på jorden just nu, inte för att de är tekniskt ogenomförbara, utan för att byråkrati och ekonomi står i vägen, två saker som trots allt inte är hårda fakta, utan saker vi har uppfunnit, eller bara kommit överens om, de är inte naturlagar.

T.ex. skulle vi kunna bygga miljoner och åter miljoner co2-fällor, vi hade kunnat plocka upp i princip ALL plast som finns i haven osv... detta är tekniskt inte svårt, till och med väldigt enkelt. Men det kräver att vi ställer om en hyfsad procent av vår industriella kapacitet under en tidsperiod för att genomföra.

Lite som Manhattanprojektet. Knappast genomförbart kommersiellt, men iom kriget kunde staten genomföra detta fullständigt enorma projekt på bara några få år.

Som den där uträkningen för ett par år sedan om att vi kan vända växthuseffekten genom att plantera X antal miljarder träd. Det fick kritik för att det var orealistiskt... Trots att det är tekniskt trivialt och fullt genomförbart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

<klipp>
Lite som Manhattanprojektet. Knappast genomförbart kommersiellt, men iom kriget kunde staten genomföra detta fullständigt enorma projekt på bara några få år.
<klipp>

För att vara lite petig så var inte Manhattan-projektet så himla stort. Flera andra projekt under kriget var av samma storlek, typ B-29, zonröret och tyskarnas V2-raketer. Alla dessa hade en budget på cirka 2 miljarder dollar och USA:s hela budget för kriget var runt 300 miljarder dollar, allt i dåtidens penningvärde.

Det största projektet i mänsklighetens historia lär vara telefon-nätet och dess efterföljare Internet. Det blev så stort därför att alla tjänade på att fullt frivilligt ansluta sig till det och att acceptera de standarder som behövdes. Ett annat exempel på mega-projekt är hela container-trafiken med allt vad det innebar av investeringar i båtar och hamnar, allt fullständigt frivilligt.

Tittar man på ett globalt kraftnät, för att utjämna variationer i sol och vindkraft så tror jag det blir något liknande, alla vill helt frivilligt ansluta sig därför att man tjänar på det. Det stora och långvariga kraftavbrottet i Texas nyligen visar ju på hur korkat det är att köra med ett eget kraftnät som inte är anlsutet till något annat (Texas är alltså lite speciella, man har av rätt fåniga skäl medvetet byggt sitt kraftnät frikopplat från resten av USA).

Permalänk
Inaktiv

Här är ett exempel på vad jag tror mer på än kärnkraft, hur Britterna importerar el från Marocko via en undervattenskabel:

https://electrek.co/2021/09/27/the-worlds-longest-subsea-cabl...

Går direkt från Marocko till UK utan att passera genom EU. Av någon anledning ...

Hursomhelst, två kablar på vardera 1.8 GW kopplat till en sol/vind-anläggning på totalt 10.5 GW. Inkluderar ett batteri på 20 GWh med en toppeffekt på 5 GW. Planerat att börja tas i drift 2027.

Motsvarar ungefär 4 reaktorer och relativt snabbt byggt. Något för Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Här är ett exempel på vad jag tror mer på än kärnkraft, hur Britterna importerar el från Marocko via en undervattenskabel:

Går direkt från Marocko till UK utan att passera genom EU. Av någon anledning ...

Hursomhelst, två kablar på vardera 1.8 GW kopplat till en sol/vind-anläggning på totalt 10.5 GW. Inkluderar ett batteri på 20 GWh med en toppeffekt på 5 GW. Planerat att börja tas i drift 2027.

Det lät som ett riktigt nice projekt! Sådant bör göras, men på en mer global skala. Sett till solenergi skulle ju södra halvklotet bäst hjälpa oss européer med el, då det då är länga dagar med mycket sol där nere.

Spontant tråkigt med exklusivitet på det här sättet, men säkert lättare att räkna hem investeringen då? EU och andra borde ta efter och göra liknande investeringar. Eftersom väder är slumpmässigt dessutom så jämnar ju dessa ’externa’ källor ut sig mot extrema lokala fenomen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Hur har de lyckats hitta investerare undrar jag? 22 miljarder dollar och det här är deras enda projekt? Jag är medveten om att de inte får hela summan med en gång men jag har ändå svårt att se hur det går ihop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Hur har de lyckats hitta investerare undrar jag? 22 miljarder dollar och det här är deras enda projekt? Jag är medveten om att de inte får hela summan med en gång men jag har ändå svårt att se hur det går ihop

Kärnkraft ligger på 6-9 miljarder dollar stycket för reaktorer på typ 1 GW. Det här motsvarar fyra sådana som alltså då skulle ligga på totalt 24-36 miljarder dollar. Det är alltså billigare än kärnkraft och har likvärdig leveranssäkerhet.

Håller kalkylen så måste kärnkraften bli både billigare och snabbare att bygga för att kunna konkurrera. Vilket knappast kommer att hända. Då återstår det bara för kärnkraften att försöka konkurrera på marknader där den här typen av lösningar inte är möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kärnkraft ligger på 6-9 miljarder dollar stycket för reaktorer på typ 1 GW. Det här motsvarar fyra sådana som alltså då skulle ligga på totalt 24-36 miljarder dollar. Det är alltså billigare än kärnkraft och har likvärdig leveranssäkerhet.

Håller kalkylen så måste kärnkraften bli både billigare och snabbare att bygga för att kunna konkurrera. Vilket knappast kommer att hända. Då återstår det bara för kärnkraften att försöka konkurrera på marknader där den här typen av lösningar inte är möjliga.

Är inte leveransen endast dagtid för sol? Eller missade jag något här? Kollade inte länken

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det lät som ett riktigt nice projekt! Sådant bör göras, men på en mer global skala. Sett till solenergi skulle ju södra halvklotet bäst hjälpa oss européer med el, då det då är länga dagar med mycket sol där nere.

Spontant tråkigt med exklusivitet på det här sättet, men säkert lättare att räkna hem investeringen då? EU och andra borde ta efter och göra liknande investeringar. Eftersom väder är slumpmässigt dessutom så jämnar ju dessa ’externa’ källor ut sig mot extrema lokala fenomen

Tror inte det lönar sig att gå längre söderut än typ Marocko, vinsten svarar inte mot transportkostnaden.

Sedan innebär det inte exklusivitet, som jag ser det, vi är ju till exempel hopkopplade med UK via den nya kabeln mellan UK och Norge. Sedan vill Island lägga en undervattenskabel till UK för att även dom skall kunna sälja el till UK. Mycket möjligt att även vi kan köpa/sälja energi via dessa kablar. Bara kablarna finns på plats så har det väl uppstått en marknad för att köpa/sälja över det nätet.

Så vill du ha en slurk Marockansk sol-el så går det säkert att fixa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Är inte leveransen endast dagtid för sol? Eller missade jag något här? Kollade inte länken

Häftigt stort batteri ingår, laddas på dagen och levererar under natten.

För var det häftigt med batteridrivna bilar, nu pratar vi batteridrivna länder ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Häftigt stort batteri ingår, laddas på dagen och levererar under natten.

För var det häftigt med batteridrivna bilar, nu pratar vi batteridrivna länder ...

Batterier är bra för att stabilisera nät, istället för att använda spinning reserve, men de är långt från möjligt att förvara tillräckligt med energi för att driva länder på batterier.

För något år sedan räknade jag igenom vad det hade krävts för att driva hushållsel, inklusive värmepump, på batterier. Det räcker inte att solen eller vinden är tillgänglig en kort stund för att ladda batterierna och tänker man att kanske sju dagars drift måste kunna fås från batterier under en viss period av dåliga förhållanden så kan man räkna på det. Det jag fick fram var att det krävdes ett "Hornsdale" batteri per 650 brittiska hushåll. Alltså till en initial kostnad av 87 131 pound per hushåll i bara batterikostnad och med bara en veckas säkerhet.

Batterier är långt från billiga nog för att driva länder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tänkte mest på hur de fick pengarna. Det är ändå ganska dyrt att lägga världens längsta kablar av den här typen mellan Marocko och Storbritannien. När kablarna väl är på plats blir projektet mycket säkrare och då borde det gå att stegvis lägga till batteri- och solcellskapacitet.

Skrivet av johanandersson:

Batterier är bra för att stabilisera nät, istället för att använda spinning reserve, men de är långt från möjligt att förvara tillräckligt med energi för att driva länder på batterier.

För något år sedan räknade jag igenom vad det hade krävts för att driva hushållsel, inklusive värmepump, på batterier. Det räcker inte att solen eller vinden är tillgänglig en kort stund för att ladda batterierna och tänker man att kanske sju dagars drift måste kunna fås från batterier under en viss period av dåliga förhållanden så kan man räkna på det. Det jag fick fram var att det krävdes ett "Hornsdale" batteri per 650 brittiska hushåll. Alltså till en initial kostnad av 87 131 pound per hushåll i bara batterikostnad och med bara en veckas säkerhet.

Han menar antagligen inte batterier som kan leverera el i en hel vecka när allt annat är avstängt. Det är ett osannolikt scenario. Sen var det väl inte tänkt att tolka det alltför bokstavligt, det är inte så jag tolkade det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en räkneövning när jag gick på högskolan. Då skulle vi räkna på ett off-grid system för ett hus (batterier + solceller). Livslängden för batteriet var satt till 8-10 år. Problemet var att så fort systemet började betala sig var det dags att byta ut batteriet. Därmed blev det aldrig lönsamt med off-grid system. Detta var dock 2009 så det har ju hänt mycket med prisbilden sedan dess. Jag börjar ju närma mig att bli senilingenjör

I Indien installerade man ett "smart nät" för några år sedan i en by, också batteridrivet på natten. Befolkningen i byn höll på att bli tokiga på de intermittenta egenskaperna samt allt övrigt strul, så de rev ut eländet och anslöt sig till stabil kolkraft isället . Tragiskt men sant.

I Marocko kan de ju köra Power Towers, bra mycket häftigare än solceller. Du kokar vatten mha solen, får en turbin att snurra och har alla fördelar med konventionella kraftvärmeverk utan utsläppen!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tanken med batterier i elnätskalkyl handlar inte om UPS i dagar för en hel sammhällsklass, det handlar om minuter eller timmar till nästa kraftverk hinner skala upp för att täcka behovet. Vid stora störningar eller extremväder så stannar allt ändå.

I artikeln beskrev de batteriet som några GWh, dvs någon timme vid effekt nära normalen. Det räcker knappast för att hålla konstant effekt dygnet runt, men gör att de kan sälja energi vid stora strömspikar och delvis täcka dåliga dagar med sandstorm och vindstilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tanken med batterier i elnätskalkyl handlar inte om UPS i dagar för en hel sammhällsklass, det handlar om minuter eller timmar till nästa kraftverk hinner skala upp för att täcka behovet. Vid stora störningar eller extremväder så stannar allt ändå.

I artikeln beskrev de batteriet som några GWh, dvs någon timme vid effekt nära normalen. Det räcker knappast för att hålla konstant effekt dygnet runt, men gör att de kan sälja energi vid stora strömspikar och delvis täcka dåliga dagar med sandstorm och vindstilla

Som jag skrev, batterier är bra för att stabilisera nät.

Men om vi bemöter uttalandet om "batteridrivna länder" så är det fortfarande långt, långt borta. Lite smått batteristabiliserande länder är möjligt och ekonomiskt försvarbart, men inte något större än det i nuläget.

Jag säger inte att du, eller någon annan här, går i tankarna om att batterier fungerar så. Det är dock en vanlig tro om att framtiden skulle kunna vara batteridriven om vi försökte hårt nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag skrev, batterier är bra för att stabilisera nät.

Men om vi bemöter uttalandet om "batteridrivna länder" så är det fortfarande långt, långt borta. Lite smått batteristabiliserande länder är möjligt och ekonomiskt försvarbart, men inte något större än det i nuläget.

Jag säger inte att du, eller någon, går i tankarna om att batterier fungerar så. Det är dock en vanlig tro om att framtiden skulle kunna vara batteridriven om vi försökte hårt nog.

Perfekt! Bara vill vara säker att vi alla förstår varandra, lätt hänt att någon missar poängen annars.

Närmaste stora projekt jag kan minnas är ju det uppmärksammade batteriet i Australien, de har ju hjälpt en hel del med dess uppgift, men långt från samma sak som att driva ett helt land som du säger

Permalänk
Inaktiv

Batteridrivna länder? Låt oss göra en kalkyl:

Idag ligger Li-batterier för bilar på runt 70-100 USD/kWh. Det priset är på väg ner. De ekonomiska modeller jag sett säger att priset kommer att bottna vid runt 30 USD/kWh, att vi sedan inte kommer så mycket lägre.

Med 30 USD/kWh kostar 1 GWh runt 30 miljoner USD (tillkommer krafs men jag räknar grovt här). I det länkade projektet planerar man för 20 GWh vilket då kalkylmässigt går loss på 600 miljoner USD som då alltså skall rymmas i budgeten 10.5 miljarder USD. Skulle tippa på att man räknat på typ 70 USD/kWh och då blir det 1.4 miljarder USD vilket ser rimligt ut.

Sveriges elförbrukning ligger på 12 GW. Säg att vi behöver 100 GWh för att klara oss över natten. Det batteriet skulle kosta 3 miljarder USD (med 30 USD/kWh) eller 300 USD per person i Sverige som investeringskostnad. Med en batterilivslängd på 1000 cykler/dygn blir det då en årlig kostnad på 100 USD per person.

Som kontrollräkning, 100 GWh motsvarar 10 kWh per person och alltså en genomsnittlig förbrukning på 1 kW under natten. Vidare, vi har runt 5 miljoner personbilar i Sverige och om samtliga skulle ha ett batteri på 100 kWh vardera så innebär det en total batterikapacitet på 500 GWh, alltså 5x mer än vad som skulle krävas för att driva landet på natten. Har vi råd med batteridrivna bilar så har vi definitivt råd med ett att driva landet med batterier på natten.

Kom ihåg att det handlar om Marockos natt, inte vår natt. För att utnyttja kabels överföringskapacitet optimalt skall också batterierna stå i Marocko, inte hos oss.

Jag ser inget problem med att ha landet batteridrivet på natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Batteridrivna länder? Låt oss göra en kalkyl:

Idag ligger Li-batterier för bilar på runt 70-100 USD/kWh. Det priset är på väg ner. De ekonomiska modeller jag sett säger att priset kommer att bottna vid runt 30 USD/kWh, att vi sedan inte kommer så mycket lägre.

Med 30 USD/kWh kostar 1 GWh runt 30 miljoner USD (tillkommer krafs men jag räknar grovt här). I det länkade projektet planerar man för 20 GWh vilket då kalkylmässigt går loss på 600 miljoner USD som då alltså skall rymmas i budgeten 10.5 miljarder USD. Skulle tippa på att man räknat på typ 70 USD/kWh och då blir det 1.4 miljarder USD vilket ser rimligt ut.

Sveriges elförbrukning ligger på 12 GW. Säg att vi behöver 100 GWh för att klara oss över natten. Det batteriet skulle kosta 3 miljarder USD (med 30 USD/kWh) eller 300 USD per person i Sverige som investeringskostnad. Med en batterilivslängd på 1000 cykler/dygn blir det då en årlig kostnad på 100 USD per person.

Som kontrollräkning, 100 GWh motsvarar 10 kWh per person och alltså en genomsnittlig förbrukning på 1 kW under natten. Vidare, vi har runt 5 miljoner personbilar i Sverige och om samtliga skulle ha ett batteri på 100 kWh vardera så innebär det en total batterikapacitet på 500 GWh, alltså 5x mer än vad som skulle krävas för att driva landet på natten. Har vi råd med batteridrivna bilar så har vi definitivt råd med ett att driva landet med batterier på natten.

Kom ihåg att det handlar om Marockos natt, inte vår natt. För att utnyttja kabels överföringskapacitet optimalt skall också batterierna stå i Marocko, inte hos oss.

Jag ser inget problem med att ha landet batteridrivet på natten.

Närmare ekvatorn är natten 12 timmar, även på sommaren. 12 GW blir 144 GWh, inte 100. Vi försöker också elektrifiera en stor del av Sveriges energibehov, så det blir en stor ökning i from av elbilar, värmepumpar, elektrifierad industri och så vidare.

Kollar man på priset för Hornsdale batteriet, 172 miljoner A$ och en energi på 194 MWh så blir det 640 USD per KWh. Vilket är väldigt långt från 70, och då var detta lite av ett PR-projekt så priset var säkert lågt för den tiden.

Vi har verkligen inte råd med 5 miljoner elbilar just nu. Bilflottan kommer sakta men säkert bytas ut till elbilar, men det kommer ta tid och bli en dyr affär.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Närmare ekvatorn är natten 12 timmar, även på sommaren. 12 GW blir 144 GWh, inte 100. Vi försöker också elektrifiera en stor del av Sveriges energibehov, så det blir en stor ökning i from av elbilar, värmepumpar, elektrifierad industri och så vidare.

Kollar man på priset för Hornsdale batteriet, 172 miljoner A$ och en energi på 194 MWh så blir det 640 USD per KWh. Vilket är väldigt långt från 70, och då var detta lite av ett PR-projekt så priset var säkert lågt för den tiden.

Vi har verkligen inte råd med 5 miljoner elbilar just nu. Bilflottan kommer sakta men säkert bytas ut till elbilar, men det kommer ta tid och bli en dyr affär.

Energiförbrukningen är lägre på natten. Man kör inte på full effekt och man klarar sig med ett mindre batteri. Om man nu skall börja peta i detaljerna. Jag gör bara en mycket grov överslagskalkyl för att se vad som är rimligt.

En övergång till elbilar lär höja elförbrukningen med runt 10%, en viss påverkan men inte särskilt dramatisk. Sedan byter vi till elbilar därför att det blir billigare. Elbilen är billigare redan nu inräknat bränslekostnaden över livslängden. Elbilen håller på att billigare även i inköp och då blir den dramatiskt lägre bränslekostnaden bara en bonus.

Hornsdale i all ära men uppenbarligen väljer Marocko och UK att bortse från den siffran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Energiförbrukningen är lägre på natten. Man kör inte på full effekt och man klarar sig med ett mindre batteri. Om man nu skall börja peta i detaljerna. Jag gör bara en mycket grov överslagskalkyl för att se vad som är rimligt.

En övergång till elbilar lär höja elförbrukningen med runt 10%, en viss påverkan men inte särskilt dramatisk. Sedan byter vi till elbilar därför att det blir billigare. Elbilen är billigare redan nu inräknat bränslekostnaden över livslängden. Elbilen håller på att billigare även i inköp och då blir den dramatiskt lägre bränslekostnaden bara en bonus.

Hornsdale i all ära men uppenbarligen väljer Marocko och UK att bortse från den siffran.

Kollar du på Hedin Bil eller liknande så ser du att det är en bra bit kvar tills elbilar är billigare i inköp än bensin. Den billigaste (dugliga) elbilen är kanske billigare än de vanligaste modellerna av bensinbilar, men det är fortfarande en bra bit kvar till ekonomibilarna.

Förbättringen i pris är fantastisk och totalkostnaden är nu kanske till elbilens fördel, beroende på hur mycket man kör och skatter osv.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Jag tänkte mest på hur de fick pengarna. Det är ändå ganska dyrt att lägga världens längsta kablar av den här typen mellan Marocko och Storbritannien. När kablarna väl är på plats blir projektet mycket säkrare och då borde det gå att stegvis lägga till batteri- och solcellskapacitet.

Ynka 22 miljarder dollar or jordnötter i sammanhanget. USA skall satsa runt 1000 miljarder på infrastruktur, bland annat då på en uppgradering av elnätet. Det räcker till 45 projekt av den här kalibern.

Världen har vid Forbes senaste räkning 2755 privatpersoner med en nettoförmögenhet på mer än 1 miljard dollar. Runt 75 av dessa har ett netto överstigande 22 miljarder dollar och skulle alltså kunna finansiera projektet helt ur egen ficka. Sedan tillkommer stater och företag. Så det slaskar runt en hel del pengar i världens finansiella system.

Permalänk
Medlem

Trevligt elpris i SE4 idag på morgonen, 2,036kr/kWh exkl. alla skatter mellan kl 8-9 och priset håller sig ganska högt under hela förmiddagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Trevligt elpris i SE4 idag på morgonen, 2,036kr/kWh exkl. alla skatter mellan kl 8-9 och priset håller sig ganska högt under hela förmiddagen.

https://i.imgur.com/csgBr16.png

Det är bara att vänja sig, och kom ihåg. Det kommer bli värre. 8 GW kärnkraft läggs ner i Tyskland inom kort samt kabeln från England kommer tas i drift. Tror tyvärr inte Olkiluoto 3 kommer kunna påverka så mycket med sina 1,7 GW förutom viss stabilitet till nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon här nämnde supergrid som en bedrift i skala med Internet.

Problemet med Internet är tillförlitligheten. Den är bra mycket lägre än elnätet, routingfel, ISP-fel o.s.v., speciellt om du inte betalar företagspris för extra driftsäkerhet - men även då blir det fel ibland.

Jag har svårt att se att ett supergrid med massor av intermittenta energikällor skulle klara av uppgiften bättre än dagens Internet. Det stabila nät vi (fortfarande) har idag med kanske något enstaka strömavbrott på ett helt år kommer i framtiden vara en föredetta utopi. Dansa och njut medans ni fortfarande kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Det är bara att vänja sig, och kom ihåg. Det kommer bli värre. 8 GW kärnkraft läggs ner i Tyskland inom kort samt kabeln från England kommer tas i drift. Tror tyvärr inte Olkiluoto 3 kommer kunna påverka så mycket med sina 1,7 GW förutom viss stabilitet till nätet.

Krävs en brownout eller 2. Men klart. Höjer man elpriset till 10k /kWh dagtid så kommmer folk förskjuta användningen till natten. Frågan är varför svenskarna accepterar detta. Argumentet att det ska vara ekonomiskt bärande är ju bara ren skitsnack. Det ska finnas leveranssäkerhet och sen får man bygga kärnkraftverken. Den klipper man kablarna till utlandet. Redan nu diskuterar norrmännen att man kan stoppa export av el. Sug på den ni. När det kommer till kritan så är ens egna invånare som verkligen räknas. Det enda som händer nu är att mer pengar går till elräkningen och mindre till annat. Kan inte vara bra för svensk ekonomi.

Permalänk
Medlem

Väldigt läsvärd och bildande twittertråd av Carl Berglöf (Ansvarig för kärnkraftsfrågor hos Energiföretagen Sverige och har PhD i Fysik):

https://twitter.com/CarlBerglof/status/1390713658741858307

Visste ni t.ex att för att få loss 2100 MW i södra Sverige behöver man bara tillföra 1400 MW planerbar effekt (kärnkraft)? Läs i tråden så förstår ni varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Väldigt läsvärd och bildande twittertråd av Carl Berglöf (Ansvarig för kärnkraftsfrågor hos Energiföretagen Sverige och har PhD i Fysik):

https://twitter.com/CarlBerglof/status/1390713658741858307

Visste ni t.ex att för att få loss 2100 MW i södra Sverige behöver man bara tillföra 1400 MW planerbar effekt (kärnkraft)? Läs i tråden så förstår ni varför.

Det kan inte stämma! MP har lovat mig att vi klarar oss på 100 % vind sol och vatten bara vi bygger nog många! Se hur bra det går för Tyskland. Vattenfall säger ju själva att vindkraft är bättre än kärnkraft då vindkraften är i drift 95 % av tiden. Blir nästan sugen på att säga upp mig från kärnkraftverket och börja med skogsarbete eller något annat meningsfullt istället. Vattenfall verkar ju inte uppskatta mitt arbete iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kärnkraft ligger på 6-9 miljarder dollar stycket för reaktorer på typ 1 GW.

Inte ens Olkiluoto som dragit väg som fan i pris pga "skit bakom spakarna" är uppe i de kostnaderna om vi ser till övre spannet. Då byggs det dessutom i Finland som precis som Sverige borde vara ett av de dyraste landen att bygga i oavsett om det är kärnkraft eller trädgårdskjul. Det byggs betydligt billigare kärnkraft ute i världen.

Sedan är inte kostnaderna jämförbara heller utan att du tar med ytterligare pålägg för kapacitet/lagring. 1 GW sol/vind kan inte leverera i närheten lika mycket på årsbasis som 1 GW kärnkraft. Du behöver rätt många GW sol/vind för att pumpa ut samma production under ett år som en reaktor. Sen vare det där lilla problemet med den ojämna produktionen som på något sätt ska regleras. I dag så åker sol/vind fortfarande snålskjuts på övriga nätet när det gäller den biten, det blir dock svårare och svårare desto mer kapacitet som installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det kan inte stämma! MP har lovat mig att vi klarar oss på 100 % vind sol och vatten bara vi bygger nog många! Se hur bra det går för Tyskland. Vattenfall säger ju själva att vindkraft är bättre än kärnkraft då vindkraften är i drift 95 % av tiden. Blir nästan sugen på att säga upp mig från kärnkraftverket och börja med skogsarbete eller något annat meningsfullt istället. Vattenfall verkar ju inte uppskatta mitt arbete iaf.

Hur menar du att det inte går bra för Tyskland? Vilka mått hanterar du och vilken period kollar du på?

Skrivet av Bizzro:

Inte ens Olkiluoto som dragit väg som fan i pris pga "skit bakom spakarna" är uppe i de kostnaderna om vi ser till övre spannet. Då byggs det dessutom i Finland som precis som Sverige borde vara ett av de dyraste landen att bygga i oavsett om det är kärnkraft eller trädgårdskjul. Det byggs betydligt billigare kärnkraft ute i världen.

Det är det billigaste i västvärlden, de andra är ännu dyrare. Det är alltid "skit bakom spakarna", det handlar inte om att det är tekniskt eller teoretiskt möjligt att göra det billigare. Det handlar om vad summan faktiskt landar på i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det handlar om vad summan faktiskt landar på i slutändan.

Men vi struntar i den aspekten när det kommer till sol/vind eller? För att det verkar vara väldigt populärt att räkna kostnaderna på de i dag "subventionerade" nivåerna när man sänker/höjer produktionen från kärnkraft/vatten/fossila källor för att kompensera det ojämna nivåerna från sol/el. Tar du bort fossila bränslen och kärnkraft så har du dock inte den biten "gratis" längre. Vi kan i princip inte bygga mer vattenkraft i det här landet. Om något så skulle vi behöva riva de 80%+ av småkraftverk som står för en patetiskt liten del av elgenerationen från vattenkraft (runt 10% om ja minns rätt). Så att tro att vattenkraften skulle bära den bördan är inte heller realistiskt.

Vattenkraft är i sig själv inte heller pålitlig. Det kan skilja över 50% i nederbördsmängd år från år, för att inte tala om att du förstör vattendragen ytterligare genom oregelbundna vattenflöden så du kan inte spara vatten hur som helst. År med låga flöden så kan vissa kraftverks förmåga att lagra extra el utöver det som behövs för sommar/vinter maggasinering vara näst intil obefintlig då man enligt lag måste släppa ut en viss mängd vatten.

På ett eller annat sätt kommer förnyelsebar utbyggnad få betala för sig i slutändan. Det kommer behövas väldigt mycket överkapacitet samt lagring för att säkra tillgången 24/7 365 dagar om året när vind/sol blir en betydande del av totala produktionen. Med andra ord så blir sol/vind mindre lönsamt desto mer du har i nätet och återbetalningtiden ökar. Kärnkraften kanske ser dyrt ut i dagsläget, men jag kan lova att kalkylen skulle se helt annorlunda ut om vi hade 40-50% vindkraft i nätet och den totala förbrukningen var 1,5-2x (konsumptionen kan tom ligga högre än så om 20 år) då vattenkraften inte längre är lika stor del av totala generationen.

Det finns helt enkelt ingen universallösning. Men att tro att de sista 20-30% av produktionen är billigare att täcka upp med sol/vind istället för kärnkraft eller annan generation som är "garanterad" är mer eller mindre fantasier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Men vi struntar i den aspekten när det kommer till sol/vind eller? För att det verkar vara väldigt populärt att räkna kostnaderna på de i dag "subventionerade" nivåerna när man sänker/höjer produktionen för att kompensera det ojämna nivåerna från sol/el. Tar du bort fossila bränslen och kärnkraft så har du dock inte den biten "gratis" längre. Vi kan i princip inte bygga mer vattenkraft i det här landet. Om något så skulle vi behöva riva de 80%+ av småkraftverk som står för en patetiskt liten del av elgenerationen från vattenkraft (runt 10% om ja minns rätt). Så att tro att vattenkraften skulle bära den bördan är inte heller realistiskt.

Vattenkraft är i sig själv inte heller pålitlig. Det kan skilja över 50% i nederbördsmängd år från år, för att inte tala om att du förstör vattendragen ytterligare genom oregelbundna vattenflöden så du kan inte spara vatten hur som helst. År med låga flöden så kan vissa kraftverks förmåga att lagra extra el utöver det som behövs för sommar/vinter maggasinering vara näst intil obefintlig då man enligt lag måste släppa ut en viss mängd vatten.

På ett eller annat sätt kommer förnyelsebar utbyggnad få betala för sig i slutändan. Det kommer behövas väldigt mycket överkapacitet samt lagring för att säkra tillgången 24/7 365 dagar om året när vind/sol blir en betydande del av totala produktionen. Med andra ord så blir sol/vind mindre lönsamt desto mer du har i nätet och återbetalningtiden ökar. Kärnkraften kanske ser dyrt ut i dagsläget, men jag kan lova att kalkylen skulle se helt annorlunda ut om vi hade 40-50% vindkraft i nätet och den totala förbrukningen var 1,5-2x (konsumptionen kan tom ligga högre än så om 20 år) då vattenkraften inte längre är lika stor del av totala generationen.

Det finns helt enkelt ingen universallösning. Men att tro att de sista 20-30% av produktionen är billigare att täcka upp med sol/vind istället för kärnkraft eller annan generation som är "garanterad" är mer eller mindre fantasier.

Det är just det som är intressant med Europas förebild energiwende. Lägg ner kärnkraft, bygg otroliga mängder vind och sedan kör vi skiten ur kolkraften. De ligger ju på max i princip hela tiden (50-60 % är max då kolskyffling tar resten av tiden). 2021 var ett år med lite nederbörd och lite vind. Vad händer om även 2022 får lite nederbörd och vind? Blir intressant att se vad folket tycker när elräkningen närmar sig 5000 kr/månad. Vet du vad det roliga är? Vattenfall kunde inte förutspå elpriser över 25 öre/kWh förrän tidigast runt 2025. Baserat på det lade man ner R1 och R2. Man blir mörkrädd när man ser hur kortsiktigt ett bolag drivs när det styrs av ekonomer. Men jag gissar att det var mycket politiskt med tanke på vilka som sitter i styrelsen.

Visa signatur