Skärmen slocknar inte när jag pratar i telefon

Permalänk

Skärmen slocknar inte när jag pratar i telefon

Eller rättare sagt - skärmen slocknar när jag tar telefonen mot örat under samtal, men touchen inaktiveras inte. Så mitt öra brukar gå in i inställningar och ändra massa grejer. Batteriinställningar, wifi, och alarm brukar vara populärt tydligen. Att behöva tänka på detta hela tiden när man pratar och hålla telefonen ett par centimeter ifrån örat är förstås väldigt störande. Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet hur man kan lösa det?

Samsung Galaxy A5 (2017) SM-A520F @ LineageOS 16. Den gjorde inte så innan uppdateringen, när jag körde LineageOS 14.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Lineage 16 på en oneplus 6 och har inte upplevt det problemet.
En smutsig lösning är att helt enkelt släcka skärmen manuellt innan du tar luren till örat. Annars får du nog dubbelkolla alla inställningar som är relaterade till detta.

Halvt off-topic; Innan denna telefonen så hade jag en Galaxy Note 3 som fick damm under glaset precis vid proximity sensorn som gjorde att skärmen aldrig tändes automatiskt igen om jag tog telefonen från örat så jag kunde inte själv avsluta samtalen innan jag stängde av den funktionen - och gick över till manuell släckning.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som du Marsupilami 😕

Min telefonens touch är också på under samtal. Den öppnar en mängd olika appar och ändrar massa saker, det kan ju bli så illa att man "sabbar" nåt man tycker är viktigt el så, för övrigt så är det främst irriterande om inget annat. Jag har en Huawei P-smart 2019 (är inte helt säker på att den heter så men nåt liknande) och försöker hitta en lösning men det går väldigt trögt... Den var inte såhär innan jag lämnade in den på lagning av just skärmen. Tappade den i golvet och skärmen sprack, blev svart så jag lämnade in den på reparation, 1300 spänn kostade det, fick en chock för sist jag lagade en skärm på en lur, iPhone tror jag det var om jag inte missminner mig, kostade det en 500-ring. När jag fick tillbaka den, tre veckor senare! Han gick på semester trots att han sa att han skulle fixa den samma dag och att jag kunde hämta den dan därpå. Han bad om ursäkt när jag hämtade luren och jag fick en Huawei Giftbox innehållande laddare, selfiestick, hållare för mobilen och nåt mer jag inte minns just nu. Det var snällt av honom även fast jag var upprörd, förbannad rent av pga hans fräckhet, nonchalans o respektlöshet som bara drog och ljög mig rätt upp i ansiktet! 😳😤 Men men, åter till problemet. Jag vet inte hur man gör för att åtgärda detta eller vad det beror på. Om det är nån app, uppdatering, inställningar eller lagningen blev fel, har ingen som helst aning. Vet du som läser vad det är för fel och hur jag stänger av touchen under samtal? OM det finns några (eller manuella om det är det som krävs) inställningar, hur kommer jag dit? Är usel på teknik etc så om nån vet nånting, snälla beskriv steg-för-steg vad jag ska klicka nånstans osv. Hoppas innerligt att nån här kan hjälpa 🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹 Ha en fantastisk dag!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med en Sony zx2 compact. Har fipplat med inställningar kring detta men får det inte att lira som det ska. Fullösningen blev ett "stängbart" skal med hål för högtalaren. Lyser fortfarande ibland under skalet. Fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Trist svar, men har ni testat med en fabriksåterställning?

Permalänk
Medlem

Börja med att kontrollera om närhets-sensorn ( proximity sensor ) fungerar med t.ex https://play.google.com/store/apps/details?id=io.kodular.bore...

Ibland kan kanten på ett skärmskydd blockera den vilket gör att den inte fungerar, men kan även vara hårdvarufel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Safairy:

Min telefonens touch är också på under samtal. Den öppnar en mängd olika appar och ändrar massa saker, det kan ju bli så illa att man "sabbar" nåt man tycker är viktigt el så, för övrigt så är det främst irriterande om inget annat. Jag har en Huawei P-smart 2019 (är inte helt säker på att den heter så men nåt liknande) och försöker hitta en lösning men det går väldigt trögt... Den var inte såhär innan jag lämnade in den på lagning av just skärmen. Tappade den i golvet och skärmen sprack, blev svart så jag lämnade in den på reparation, 1300 spänn kostade det, fick en chock för sist jag lagade en skärm på en lur, iPhone tror jag det var om jag inte missminner mig, kostade det en 500-ring. När jag fick tillbaka den, tre veckor senare! Han gick på semester trots att han sa att han skulle fixa den samma dag och att jag kunde hämta den dan därpå. Han bad om ursäkt när jag hämtade luren och jag fick en Huawei Giftbox innehållande laddare, selfiestick, hållare för mobilen och nåt mer jag inte minns just nu. Det var snällt av honom även fast jag var upprörd, förbannad rent av pga hans fräckhet, nonchalans o respektlöshet som bara drog och ljög mig rätt upp i ansiktet! 😳😤 Men men, åter till problemet. Jag vet inte hur man gör för att åtgärda detta eller vad det beror på. Om det är nån app, uppdatering, inställningar eller lagningen blev fel, har ingen som helst aning. Vet du som läser vad det är för fel och hur jag stänger av touchen under samtal? OM det finns några (eller manuella om det är det som krävs) inställningar, hur kommer jag dit? Är usel på teknik etc så om nån vet nånting, snälla beskriv steg-för-steg vad jag ska klicka nånstans osv. Hoppas innerligt att nån här kan hjälpa 🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹 Ha en fantastisk dag!

Det är fullt möjligt att skärmen inte ordnades ordentligt så att närhets-sensorn möjligtvis blev blockerad.
I din sits så hade jag gått tillbaka till butiken som ordnade din mobil och lugnt och sansat förklara vad felet är och be dom kolla på det

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är fullt möjligt att skärmen inte ordnades ordentligt så att närhets-sensorn möjligtvis blev blockerad.
I din sits så hade jag gått tillbaka till butiken som ordnade din mobil och lugnt och sansat förklara vad felet är och be dom kolla på det

//Pontus

Ordnade = monterade