Är väl ofta så att free to play spel helt financieras med något sorts cosmetic system, men ser det ofta i betalda spel också nu för tiden.
Köper själv bara lootlådor i spel där man faktiskt kan få något ut från spelet i slutändan (t.ex. TF2 och CS:GO, tycker spel med låsta skins bara är dumma). Tänker på det som att köpa en trisslott, man vet att man troligen inte får något bra alls men att köpa en på Ica då och då när man handlar är inget större problem. På andra punkten tycker jag själv nästan motsatsen, man känner sig ofta för dålig för sina föremål Dock ger väl det lite av en motivation att faktiskt bli bättre. Spelen jag köper lådor i är absolut värda att spela utan några sorts föremål, det är bara roligt att kunna showoffa lite, som att ha en dyr bil. Man kan fortfarande inte köra över 30 i stan men varför skulle man inte vela se snygg ut när man gör det?
(Dock måste jag tillägga att jag verkligen tycker lagstiftningen borde vara hårdare för att mindreåriga inte ska kunna lägga förmögenheter på lootlådor. Var själv en av ungarna som la alla månadspengar på att köpa crates i Team Fortress, är ju rent hasardspel.)
Sån där med snygg bil och så det fick jag skit för att jag sa förr på en praktikplats.
Jag sa något i stil med; ”det är så skämmigt att åka i mammas blåa 360”.
Svaret blev; ”skämtar du eller? Du har tak över huvudet, det går fortare än att gå, cykla eller åka buss och är det kallt så har du värme - du ska vara glad att din mamma vill köra dig istället”.
Lite sådär offtopic då så blev ju detta en lärdom. Nu har jag körkort och egen bil sedan länge och har väl mer kanske intresserat mig för kvalitet när det kommer till bilar. Åker jag med någon annan så har jag lärt mig att inte skämmas över att åka i en låt säga rostig Toyota Aygo, utan tänkt; tak, värme, snabbare än att gå - var nöjd.
Är givetvis medveten att loot-lådor lockar för annars hade de inte funnits.
Kanske är det motivation som du nämnde.
Jag är väl bara gammal och tråkig som tycker att ”kan man spela ett spel utan det här så gör jag det”…
If nobody hates you, you’re doing something wrong.