Han blev avstängd från alla svenska banker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det blir att skjuta sig själv i foten om bankerna vänder sig bort från en hel industri.

Det är en kostnadskalkyl dock iom de nya lagstifningarna. Om man anser att det kostar för mycket i övervakning av en högriskindustri så finns det inget att hämta, därav att man totalt stänger ner i vissa fall (som ICA/LF och krypto).

Det är inte bara krypto som man ser över i dagsläget. Handelsbanken drog bland annat ner på antalet länder man kan skicka/ta emot betalningar ifrån för inte allt för länge sedan. Man skyllde på "låga volymer" men det vara väldigt många högriskländer på den listan vad jag minns som hade kostat att övervaka extra noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom konsumenter har rätt till betalkonto med grundläggande funktioner och ARN aldrig behövt ta något beslut så finns helt enkelt inte problemet med husaffären, och för den delen så hjälper säkert Forex eller valutaväxlaren dig om du kommer med kontanter. Traditionella banker har lämnat kontanter. Enda värdebolaget med depåer idag är Loomis.

Du har rätt till betalkonto men banken kan neka dig om de anser att du inte uppfyller kraven eller att banken anser sig inte kunna efterfölja penningtvättslagen.

Jag och min sambo sitter nu i ett ärende där en svensk bank med stor sannolikhet kommer neka min sambo att öppna ett betalkonto (inget beslut skriftligen ännu, bara en "hint" från handläggaren åt vilket håll det drar åt). Anledning till att sambo, som är amerikansk medborgare och har permanent uppehållstillstånd i Sverige, ville öppna bankkonto är primärt för att få tillgång till BankID men samtidigt kunna ha ett svenskt betalkort för köp i affärer här i Sverige. Hon har ingen inkomst eller bidrag här i Sverige. Nu visar det sig att denna banken anser att min sambo, som även har anknytning till Sydamerika, utgör ett problem för banken att efterfölja penningtvättslagen om de tillåter öppna ett betalkonto. De hävdar även att det inte finns någon orsak till ett svenskt konto eftersom hon inte kommer få regelbundna insättningar, som t.ex inkomst eller bidrag.
Allt detta har också tyvärr inneburit att mina förehavanden nu är ifrågasatta av banken och numera är även jag under utredning huruvida jag ska få ha kvar mina engagemang eller om de ska avsluta mina konton.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, då verkar det som om han helt enkelt inte ville göra rätt för sig och så fort han inte fick som han ville så börja han klaga på kommunism, diktatur, maktmissbruk från bankerna och andra offerkort. Finns fler sådana kryptosnubbar, inte undra på att de vill endast prata via Signal och liknande. Och då handlar det inte ens om drog- eller vapenhandel, utan bara faktumet att de inte vill betala skatt på stora gjorda pengar. Således får man skylla sig själv när det väl blir som det blir.

Verkar vara mycket antagande i tråden. Han var ju helt öppen med sin verksamhet och troligtvis försökte han då heller inte smita från skatten. Verkar som bankerna som många andra har fördomar mot kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Allt detta har också tyvärr inneburit att mina förehavanden nu är ifrågasatta av banken och numera är även jag under utredning huruvida jag ska få ha kvar mina engagemang eller om de ska avsluta mina konton.

Med andra ord du har blivit en "jobbig kund" och orsakat massa merarbete och därmed blivit olönsam. Det krävs inte många timmars utredningsarbete för att genomsnittskunden ska bli en ren förlustaffär för lång tid framöver. Vilket är vad allt handlar om när det kommer till kritan. De flesta kommer aldrig aldrig att ha problem med banken, får de någon anledning att granska dig så är det dock svårt att inte bli en av dessa "jobbiga kunder". Sen spelar det mindre roll hur vita dina pengar är och att du kan redovisa i princip allt. Det simpla faktum att du "fastnat i nätet" och blivit utredd gör dig redan till ett problem för bankens lönsamhet.

Helt enkelt banker vill framöver bara ha kunder som är riktigt lönsamma eller inte "ställer till problem". Så länge din privatekonomi faller inom normen/under radarn så är allt okej, se bara inte till att skicka den där Swish transaktionen eller utlandsbetalningen som triggar en manuell kontroll. Eller som i ditt fall ha en "problematisk partner".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Du har rätt till betalkonto men banken kan neka dig om de anser att du inte uppfyller kraven eller att banken anser sig inte kunna efterfölja penningtvättslagen.

Jag och min sambo sitter nu i ett ärende där en svensk bank med stor sannolikhet kommer neka min sambo att öppna ett betalkonto (inget beslut skriftligen ännu, bara en "hint" från handläggaren åt vilket håll det drar åt). Anledning till att sambo, som är amerikansk medborgare och har permanent uppehållstillstånd i Sverige, ville öppna bankkonto är primärt för att få tillgång till BankID men samtidigt kunna ha ett svenskt betalkort för köp i affärer här i Sverige. Hon har ingen inkomst eller bidrag här i Sverige. Nu visar det sig att denna banken anser att min sambo, som även har anknytning till Sydamerika, utgör ett problem för banken att efterfölja penningtvättslagen om de tillåter öppna ett betalkonto. De hävdar även att det inte finns någon orsak till ett svenskt konto eftersom hon inte kommer få regelbundna insättningar, som t.ex inkomst eller bidrag.

Skulle säga att det inte är ett problem, lagen gäller även de som inte är medborgare och det finns från bankerna Danske Bank i Sverige, Handelsbanken, Ica Banken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Syd, Swedbank och Ålandsbanken Sverige. Dessutom kan du räkna med att sparbankerna som samarbetar med Swedbank kan göra egna bedömningar. Det är alltså minst 10 som ska neka och sedan inte följa beslut från ARN.

Har du sen tillgångar från utomlands som du ska använda i Sverige så är det givetvis rimligt att visa var de kommer ifrån. USA är bra på att jaga skatter i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar vara mycket antagande i tråden. Han var ju helt öppen med sin verksamhet och troligtvis försökte han då heller inte smita från skatten. Verkar som bankerna som många andra har fördomar mot kryptovalutor.

Eftersom han inte drev det som juridisk person så kan vi inte diskutera något om saken i tråden skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är väl bara för han att prova med nisch-bankerna. Typ Skandia, ICA banken, Marginalen Bank osv.

Håll krypto utanför de stora svenska bankerna bara, Revolut brukar det talas friskt om av många i forumet och där kan du får ett kort som är kopplat till kontot som du sen kan använda med olika kryptoväxlare eller fylla från din plånbok. Räkningarna kan du betala med Billhop och Betalo. Swisha inte för att betala LocalBitcoins så finns det inget suspekt med ditt vanliga bankkonto hos de stora svenska bankerna och kan säkert ha ett konto där med för privat bruk. Självklart är inte ditt privata Swish till för handel och det finns företagskonton att skaffa om du kan få banken att förstå din näringsverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle säga att det inte är ett problem, lagen gäller även de som inte är medborgare och det finns från bankerna Danske Bank i Sverige, Handelsbanken, Ica Banken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Syd, Swedbank och Ålandsbanken Sverige. Dessutom kan du räkna med att sparbankerna som samarbetar med Swedbank kan göra egna bedömningar. Det är alltså minst 10 som ska neka och sedan inte följa beslut från ARN.

Har du sen tillgångar från utomlands som du ska använda i Sverige så är det givetvis rimligt att visa var de kommer ifrån. USA är bra på att jaga skatter i Sverige.

Självklart har vi varit helt transparenta gällande finansiella medel och andra tillgångar (trust funds med egen anställd skattejurist och förvaltare) med både svenska skatteverket och IRS i USA. Enligt dessa instanser är det inga problem eller konstigheter med att föra in pengar till Sverige från sambons trust fund eller hennes företag. Men tyvärr sätter sig banken på tvären när sambon inte har inkomst här i Sverige i form av lön (de kräver uppvisande av anställningsavtal) eller bidrag. De anser då att det inte förekommer något reellt syfte eller nödvändighet med ett betalkonto. När vi sedan, på ett efterföljande möte gällande utökad kundkännedom på plats fysiskt, nämnde till handläggaren (återigen vi försöker vara helt transparenta) att sambon har anknytning genom släktskap till ett sydamerikanskt land så menade de att de kommer få svårt att följa penningtvättslagen och med stor sannolikhet däremed kommer neka betalkonto.
Ärendet har gått hela kedjan upp till någon "expertkommitté" och väntas får skriftligt svar om en vecka eller två.

Så vad vi erfarit är att när lagen menar att alla har rätt till ett betalkonto är det med restriktioner, fullt föreståeligt, men även helt godtyckligt för banken att neka eftersom de kan använda penningstvättslagen som svepskäl för att slippa åta sig kunder som inte kommer ha enorma engagemang såsom huslån och privatlån, dvs kunder de förlorar pengar på.

Men som du påpekat finns det andra banker här i landet och vi är just nu i processen att försöka öppna konto på ICA Bank. Så kan sambon få ett betalkonto där så kommer jag efter utredningen är klar på mig att flytta över allt. Lite surt när jag varit nöjd med nuvarande bank i 16 år.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det ironiska är ju att alla valutor och silver/guld har används i terror och annan kriminell verksamhet i hundratals år. Det är ändå ok att använda dem

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom han inte drev det som juridisk person så kan vi inte diskutera något om saken i tråden skulle jag säga.

Han kanske har enskild firma?
Då är man juridisk person.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt konto hos Swedbank stängt efter flytt utomlands pga "bristande kundkännedom." Hade plockat bort avgiftsbelagda tjänster och kontot fanns bara för att ta emot mindre betalningar, typ gåvor till barnen, utan att släktingar i Sverige skulle behöva göra internationella betalningar. Lite jobbigt för mormorsmor med alla siffror och så. Jag fyllde i Swedbanks formulär om vad kontot används till osv. men det räckte tydligen inte.

Nåja, ingen större förlust i det här fallet men det krävs verkligen ingenting konstigt för att bli uppsagd som kund av banken.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Han kanske har enskild firma?
Då är man juridisk person.

Nej det är man inte.

Vi kan inte diskutera privatpersoner. Enskild näringsidkare har inte rätt till konto för verksamheten hur som helst och ska helst inte använda ett vanligt personkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag fick mitt konto hos Swedbank stängt efter flytt utomlands pga "bristande kundkännedom." Hade plockat bort avgiftsbelagda tjänster och kontot fanns bara för att ta emot mindre betalningar, typ gåvor till barnen, utan att släktingar i Sverige skulle behöva göra internationella betalningar. Lite jobbigt för mormorsmor med alla siffror och så. Jag fyllde i Swedbanks formulär om vad kontot används till osv. men det räckte tydligen inte.

Nåja, ingen större förlust i det här fallet men det krävs verkligen ingenting konstigt för att bli uppsagd som kund av banken.

Är du utflyttad som i utanför EES har du ingen rätt till konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag bor själv i Finland sen 13 år tebax. Var till Swedbank 2019 för att utöka mitt bank-id då det inte gick som det skulle via nätbanken, men fick gott lämna in bankdosa och kort och fick alla pengar överförda till Finskt konto, så bor man innom EU, men inte får lön/bidrag till sitt Swedbank konto varje månad så stänger dom av en.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-D12L | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | NR200P
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Jag bor själv i Finland sen 13 år tebax. Var till Swedbank 2019 för att utöka mitt bank-id då det inte gick som det skulle via nätbanken, men fick gott lämna in bankdosa och kort och fick alla pengar överförda till Finskt konto, så bor man innom EU, men inte får lön/bidrag till sitt Swedbank konto varje månad så stänger dom av en.

Den uppfattningen jag fått också efter alla turer, har man inget anställningsavtal som visar att man jobbar i Sverige eller, som du säger, får regelbunden lön/bidrag så vill dom helst slippa en med diverse ursäkter och skäl. Trots att lagen säger annat.

https://www.lawline.se/answers/kan-banken-vagra-oppna-konto

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Den uppfattningen jag fått också efter alla turer, har man inget anställningsavtal som visar att man jobbar i Sverige eller, som du säger, får regelbunden lön/bidrag så vill dom helst slippa en med diverse ursäkter och skäl. Trots att lagen säger annat.

Det som är lite roligt i det hela också är att mitt konto på Svenska Nordea får rulla på år ut och år in.
Dom säger ingenting dom, men vad man läser/hör, så Swedbank är rätt sviniga. Är precis som då min
farmor ska skicka pengar till mitt Finska konto, en hel pärm med uppgifter och orsaker om varför hon
ska skicka pengar till mig.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-D12L | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | NR200P
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är man inte.

Vi kan inte diskutera privatpersoner. Enskild näringsidkare har inte rätt till konto för verksamheten hur som helst och ska helst inte använda ett vanligt personkonto.

Så hur gör enskilda näringsidkare bankaffärer om de inte får ha ett konto?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Opatagio:

Det du länkar till säger inte riktigt det-

Om man är lagligt bosatt i ett EU land har man rätt att få kunna öppna ett betalkonto hos en bank.

Dubbel bosättning
Dubbel bosättning innebär att du har flera bostäder och bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid. Vid dubbel bosättning avgör Skatteverket var du ska vara folkbokförd, beroende på din livssituation.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan...

Den juridiska adressen kan alltså vara någon annan stans än i Sverige tills du skriver dig på en adress i Sverige, när du är skriven i Sverige så är kan svenska banker inte neka men det kan nog de finska bankerna göra i stället. Syftet är att man inte ska ha konton i andra länder om det inte finns goda skäl för det, är man skriven i Finland och har det mesta av sina transaktioner där är det ju logisk att hålla sig i det finska banksystemet och det gör det svårt att klaga på svenska banker för man är ju bara här som "turist"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar till säger inte riktigt det-

Om man är lagligt bosatt i ett EU land har man rätt att få kunna öppna ett betalkonto hos en bank.

Dubbel bosättning
Dubbel bosättning innebär att du har flera bostäder och bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid. Vid dubbel bosättning avgör Skatteverket var du ska vara folkbokförd, beroende på din livssituation.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan...

Den juridiska adressen kan alltså vara någon annan stans än i Sverige tills du skriver dig på en adress i Sverige, när du är skriven i Sverige så är kan svenska banker inte neka men det kan nog de finska bankerna göra i stället. Syftet är att man inte ska ha konton i andra länder om det inte finns goda skäl för det, är man skriven i Finland och har det mesta av sina transaktioner där är det ju logisk att hålla sig i det finska banksystemet och det gör det svårt att klaga på svenska banker för man är ju bara här som "turist"

Från https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/financial-pro...

Du har rätt till ett vanligt bankkonto

Du kanske vill eller måste öppna ett bankkonto i ditt hemland eller i något annat EU-land.

Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.

När det gäller situationen med min sambo är denne folkbokförd och har Sverige som sin hemvist, enligt Skatteverket. Men (preliminärt) nekas öppna konto ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så är inte fallet

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så hur gör enskilda näringsidkare bankaffärer om de inte får ha ett konto?

De har firman i kontanter och ett konto de använder som konsument eller så hittar de en bank inom EES som vill ha firmans verksamhet. Olika konton för verksamhet och privat helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har firman i kontanter och ett konto de använder som konsument eller så hittar de en bank inom EES som vill ha firmans verksamhet. Olika konton för verksamhet och privat helt enkelt.

Jag trodde att en enskild firma inte behövde separera sin privata ekonomi från firmans? Sedan kan det säkerligen underlätta om man gör det men är inte säker på att man måste. Ett aktiebolag däremot separerar man från det privata.

Det är inte heller självklart att man måste ha en firma bara för att man lever på handel av kryptovalutor. Man kan väl se det som investeringar? Nu är det förstås lite annorlunda här när han hanterade fiatvaluta direkt mot privatpersoner jämfört med någon som kör sin handel mot etablerade kryptovalutabörser. Skatteverket verkar se växling av kryptovaluta direkt mot enskilda kunder om man växlar mot fiatvaluta som en växlingsverksamhet där kryptovalutan är en lagertillgång. Då måste man sköta bokföring och sådant och troligtvis också registrera sig hos finansinspektionen. Vi vet fortfarande inte om han fuskade med detta eller inte.

De som lever på enbart aktiehandel behöver inte ha en firma. En daytrader som handlar med aktier kan deklarera sin verksamhet helt och hållet som inkomst av kapital. Är det annorlunda med kryptovalutor?

Jag tror att skillnaden är att mannen i artikeln i princip bedrev en egen kryptovalutabörs i lagens mening (även om det förmedlades via localbitcoins). Medans en vanlig trader är klient hos andra som bedriver börs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag trodde att en enskild firma inte behövde separera sin privata ekonomi från firmans? Sedan kan det säkerligen underlätta om man gör det men är inte säker på att man måste. Ett aktiebolag däremot separerar man från det privata.

Det är inte heller självklart att man måste ha en firma bara för att man lever på handel av kryptovalutor. Man kan väl se det som investeringar? Nu är det förstås lite annorlunda här när han hanterade fiatvaluta direkt mot privatpersoner jämfört med någon som kör sin handel mot etablerade kryptovalutabörser. Skatteverket verkar se växling av kryptovaluta direkt mot enskilda kunder om man växlar mot fiatvaluta som en växlingsverksamhet där kryptovalutan är en lagertillgång. Då måste man sköta bokföring och sådant och troligtvis också registrera sig hos finansinspektionen. Vi vet fortfarande inte om han fuskade med detta eller inte.

De som lever på enbart aktiehandel behöver inte ha en firma. En daytrader som handlar med aktier kan deklarera sin verksamhet helt och hållet som inkomst av kapital. Är det annorlunda med kryptovalutor?

Jag tror att skillnaden är att mannen i artikeln i princip bedrev en egen kryptovalutabörs i lagens mening (även om det förmedlades via localbitcoins). Medans en vanlig trader är klient hos andra som bedriver börs.

Självklart får du inte använda ett privat konto för handel via Swish, det får liksom inte ens pizzerian på hörnet (som drivs som enskild firma) för bankerna. Dels är det inte en grundläggande funktion och dels kan bankerna ha hårdare krav på bevakning av företagskonton, dels vill de ha avgifter för användningen.

Kör du lite konsultjobb så går det bra att använda ett privat konto fram tills du får en kund som inte vill betala till privatkontot. Det är i lagens mening inget krav på separata konton, men då du måste bokföra egna uttag och liknande är det rekommenderat. Betalkonto med grundläggande funktioner gäller konsumenter, så du har inte rätt till konto för näringsverksamheten, men du har rätt till konto för egna uttag/vinsten du lever på och tjänar därför på att hålla isär det. Både lagen och betalkontodirektivet nämner inte fysisk person utan konsument – betalkontodirektivet går t.o.m. längre än så och definierar vad de menar med konsument "konsument: en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet, hantverk eller yrke,".

Oavsett vilken form verksamheten drivs i så är det egna konton som rekommenderas och ansöker du om företagskonton är det sen inget konstigt om du får de volymer företag normalt har, har du ett företagsswish så är det inget konstigt med större volymer och summor, sen får de givetvis välja vilka kunder de vill ha, men det finns gott om kryptovänliga banker inom EES som du kan föra över pengar till/från. Volymer på miljonbelopp på ett privat konto är konstigt och är inget de behöver bistå med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Det kan du ta till ARN – tänk dock på att bankid inte är inkluderat i bankkonto med grundläggande funktioner. Freja eID Plus får du skaffa som utflyttad, men det hjälper dig inte med tjänster som Swish och Kivra. Öppnar de upp dig så får du säkert tillgång till bankid och swish, men de kan vara sura och begränsa detta.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Lagen gäller alla kreditinstitut under svensk tillsyn, motsvarande regler finns där de är registrerade om det är filialer eller vänder sig till vår marknaden via webben. Dvs betalkonto med grundläggande funktioner får du absolut skaffa i Sverige om du är finsk, då får du ett svenskt personkonto, internetbank och bankkort och banken får inte neka dig för att du är kund i annan bank som inte har möjlighet att överföra till plus/bankgiro eller köra autogiro.

De har däremot rätt till skäliga avgifter, så jobbiga kunder kan de helt enkelt ta bort alla rabatter på och ta bort alla extra tjänster som bankid och swish, de kan neka dig kreditkort trotts att du är kreditvärdig o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Ponera att du gjort en stor kapitalvinst genom att sälja fastighet eller liknande och fått betalt kontant, hur ska du då betala skatten på ett rimligt vis?

Om någon ville köpa min fastighet för sedlar skulle jag se till att genomföra affären på en bank, så att köparen får övertyga banken om kontanternas ursprung på vägen till mitt konto. Om banken inte accepterar går affären helt enkelt inte igenom.

Att ta emot och förvara kontanter själv verkar onödigt med tanke på alla problem som tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om någon ville köpa min fastighet för sedlar skulle jag se till att genomföra affären på en bank, så att köparen får övertyga banken om kontanternas ursprung på vägen till mitt konto. Om banken inte accepterar går affären helt enkelt inte igenom.

Att ta emot och förvara kontanter själv verkar onödigt med tanke på alla problem som tillkommer.

Du får nog ringa dit en värdetransport från Loomis. Insättning från Loomis till konto är nog inte något större problem, ska du beställa kontanter för ett husköp är det rimligen Loomis som kommer med pengarna också. Banken kan på sin höjd agera mellanhand mellan dig och Loomis och vill för det mesta bara hänvisa dig vidare, finns bara ett bolag som faktiskt tar hand om kontanthanteringen numera. Har du sen vinsten i kontanter kanske inte lokala banken är så sugen på att hjälpa dig att betala skatten, men det är inget större problem hos Forex eller ChangeGroup.

Hittepå-scenarion är inget att diskutera.

Du måste inte använda bankgiro eller Swish för att betala Skatteverket heller, går bra med internationell överföring. Artikeln som länkas i trådstarten tar alltså inte upp något scenario där han inte kan betala skatt, har han banktjänster utomlands som han säkert har om han finns på olika kryptoplattformar så kan han göra en internationell betalning för skatterna och bränna sig hos hur många svenska banker han vill. Räkningar kan han dessutom betala med betalkort knutet till en kryptoplånbok med Billhop eller Betalo.

Permalänk
Medlem

Kritik riktad mot bankerna är ganska felplacerad, dem har endast fått riktlinjerna från finansinspektionen samt tillhörande myndigheter. Om man ser på de böter som utfärdats dem senaste åren, så tror jag aktieägarna hellre tar det säkra före det osäkra om det föreligger tvivel angående en klient.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Kritik riktad mot bankerna är ganska felplacerad, dem har endast fått riktlinjerna från finansinspektionen samt tillhörande myndigheter. Om man ser på de böter som utfärdats dem senaste åren, så tror jag aktieägarna hellre tar det säkra före det osäkra om det föreligger tvivel angående en klient.

Ta det till ARN om du är konsument. Fundera på vad du sysslar med om det är näringsverksamhet.

Ingen har prövat rätten till betalkonto hos ARN och att skriva till ARN tar mindre energi än att skriva på forum och andra sociala medier och prata med diverse medier. För att du ska få rätt krävs såklart att du faktiskt är konsument och inte agerar i näringsverksamheten, men nu klagades det på vad det innebar för han i vardagslivet och då är det bara att hålla isär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog ringa dit en värdetransport från Loomis. Insättning från Loomis till konto är nog inte något större problem, ska du beställa kontanter för ett husköp är det rimligen Loomis som kommer med pengarna också. Banken kan på sin höjd agera mellanhand mellan dig och Loomis och vill för det mesta bara hänvisa dig vidare, finns bara ett bolag som faktiskt tar hand om kontanthanteringen numera. Har du sen vinsten i kontanter kanske inte lokala banken är så sugen på att hjälpa dig att betala skatten, men det är inget större problem hos Forex eller ChangeGroup.

Hittepå-scenarion är inget att diskutera.

Du måste inte använda bankgiro eller Swish för att betala Skatteverket heller, går bra med internationell överföring. Artikeln som länkas i trådstarten tar alltså inte upp något scenario där han inte kan betala skatt, har han banktjänster utomlands som han säkert har om han finns på olika kryptoplattformar så kan han göra en internationell betalning för skatterna och bränna sig hos hur många svenska banker han vill. Räkningar kan han dessutom betala med betalkort knutet till en kryptoplånbok med Billhop eller Betalo.

Du har rätt i sak men i praktiken går det inte att skicka svenska kronor som skatteverket kräver från de kryptoplattformar jag vet om i Europa. Därifrån skickar man Euro och det vill skatteverket inte ta emot. Inte ens trijo som artikeln kommer ifrån, vilket är en av finansinspektionen registrerad kryptoplattform i Sverige, kan skicka pengar i SEK. De hanterar Euro. Jag har frågat dem. Orsaken är att de inte lyckats få något avtal med någon svensk bank så de kan inte ha konton i SEK. De jobbar på det men har inte kommit dit än var svaret jag fick.

Inte ens ett företag som försöker följa alla svenska myndighetskrav kan öppna svenskt konto. Jag frågade trijo om man kunde växla bitcoin till SEK via dem för att skicka SEK direkt till skatteverket. Men det går inte. Man måste skicka EUR till sitt svenska bankkonto och därifrån skickar man SEK till skatteverket. Teoretiskt kanske det går att växla EUR till SEK i utländsk bank och därifrån göra banköverföringen till skatteverket men jag har inte testat.