Läsplatta Amazon Kindle VS Kobo h20 (behöver köphjälp och teknisk hjälp)

Permalänk
Medlem

Läsplatta Amazon Kindle VS Kobo h20 (behöver köphjälp och teknisk hjälp)

Hej!
Ska köpa en läsplatta men vet inte vilken som är det bättre valet för mig.
Det väger mellan Amazon Kindle paperwhite 4th gen och uppåt, eller kobo libro h20. (vill ha en water och dustproof läsplatta)
Är väldigt sugen på amazon kindle då jag gillar funktionerna med x-ray och word wise och lite annat, men då jag planerar att till 90 % läsa svenska eböcker, så vet inte om det är en bra idée att köpa en kindle specifikt för att få dessa funktioner, om man inte ens kan använda dom på svenska konverterade epub böcker.

frågor:
1. Går det fortfarande att utnyttja x-ray, word wise och andra smarta funktioner på paperwhite om man köpt och konverterat svenska eböcker till kindle.(Tänker att många funktioner försvinner då nästan alla böcker är konverterade)

2.Hur bra funkar konvertering från epub till mobi? Blir det ofta fel eller är det alltid korrekt och bra.

3. Kanske fortfarande värt att köpa kindle paperwhite framför en kobo h20 då priset skiljer sig mellan 500-isch kr.

4. Även om kobo tar mer format, så måste man fortfarande pilla och överföra via datorn till läsplattan, och då är eventuellt en konvertering till mobi (kindle) inte är så mycket mer jobb och är värt att spara pengar genom att köpa kindle paperwhite.

5. Har Kobo h20 liknande eller andra funktioner som gör den mer prisvärd att köpa framför kindle paperwhite.

Tack på förhand, är lite av en djungel alla dessa läsplattor.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Advald:

5. Har Kobo h20 liknande eller andra funktioner som gör den mer prisvärd att köpa framför kindle paperwhite.

Tack på förhand, är lite av en djungel alla dessa läsplattor.

Finns svenska ordlistor till Kobo, vill man ha sånt så kan det vara värt att kolla upp.
Kobo tar som bekant epub, vilket gör att det funkar att låna böcker på biblioteket. Både direkt i plattan och via datorn (beroende på bibliotek då, alla städer stöder inte direkt-till).

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt köpa (de flesta) böcker på Amazon är det väldigt opraktiskt att ha en Kindle.

Tipset är en Kobo eller Pocketbook. Båda mycket bra.

1. Nej.
2. Bra (men du vill konvertera till azw3 ej mobi).
3. Upp till dig.
4. Visst, men tänk på att du inte kan läsa adobe-drm-skyddade böcker utan att ta bort det.
5. Jag tycker det, men det beror på hur man är. Amazon är mer som en minimal bil som alltid fungerar men har få val. Kobo är ett öppet system, enkelt att lägga till andra program, många inställningsmöjligheter.

Kobos butik är också skapligt bra (i alla fall för engelska böcker). Är det billigare på Amazon får du mellanskillnaden plus lite till tillgodo.

Permalänk
Medlem

@Advald Idag är det inte riktigt Paperwhite 4 vs Libra H2O som är aktuellt när det för bägge finns uppdaterade och bättre nya modeller. Paperwhite 5 vs Kobo Libra 2.
Paperwhite 5 är ett ganska stort hopp i prestanda och funktioner, Libra 2 lite mindre hopp från H2O men har en extremt bra skärm, bättre än Libra H2O, bättre än Paperwhite 5 också..enligt reviews..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köpte en Kobo Libra H20 till min fru förra året efter att ha haft just samma funderingar. Smidig, ganska öppen, vattentät.
I år hade jag nog hellre köpt Libra 2, kanske inte främst för att skärmen är något bättre utan för att den har ljud numera om man vill lyssna på ljudböcker - det är dock inget jag kollat djupare på angående filformat etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ljudboksfunktionen är enbart för Kobo-ljudböcker.

Vill man kunna lyssna på valfria (drm-fria) ljudböcker är tipset Pocketbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmanize:

Ljudboksfunktionen är enbart för Kobo-ljudböcker.

Vill man kunna lyssna på valfria (drm-fria) ljudböcker är tipset Pocketbook.

Åhå, så uselt, Kobo har ju tidigare varit tämligen öppna. Då är jag glad att jag inte väntade ett år utan köpte H20 (tror audiobooks är ett steg bort ändå, barnen kan ju lyssna på ljudböcker på annat sätt när de ska sova - är de vakna får de läsa....)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Då det finns en hel del mycket duktiga programmerare som har och experimenterar med möjligheterna hos Kobo (då de är som du skriver betydligt mer öppna än de flesta andra), är det inte helt osannolikt att de hittar ett sätt att lyssna på valfria ljudfiler, men det är inget jag skulle basera köp på.

Permalänk
Medlem

Det tog inte lång tid... nu har en person testat och får mp3-filer uppspelade på sin nya Kobo.

(De behöver zip'as ihop, och extension måste vara mp3z.)

Man bör notera att detta verkar spelas upp med en annan spelare än Kobo-ljudböckerna använder, så kanske är det en intern utvecklargrej, så huruvida det är kvar i framtiden eller inte återstår att se (historiskt har dock Koboutvecklarna _inte_ stängt av funktionalitet som spridit sig, vilket bådar gott).

Permalänk
Medlem

Gällande Kindle så har jag haft min sedan december 2015 och den används i stort sett dagligen. Inget att klaga på, mer än att den ju inte är supersnabb och att det verkar som att batteriet tappat lite i prestanda på senare tid.

Använder Calibre för att ladda den med böcker och jag tycker inte att det är ett större problem. Har gått bra med låneböcker från biblioteket, även om det nu var ett tag sedan jag testade just det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på ungefär samma sak för några år sedan men då ville jag kunna läsa pdf-er på plattan och det föll på Kobo. Tror det är en Kobo Aura H2O jag har.
Rekommenderar Kobo.