Det här kan nog vara samma fenomen som Cola vs Pepsi har haft där Pepsi regelbundet vinner blindtester men när det kommer till att dricka mer så brukar Cola vara den som vinner. Eftersom Pepsi är sötare så smakar den bättre vid första klunken men vid större mängder blir den också sliskigare för många, detsamma kan spela in när man testar Felix vs Heinz.
En orsak till att Pepsi vann hela tiden när de körde sin "Pepsi Challenge"-kampanj kan ju vara att man valde Pepsi för att då fick man något, en gratis dricka eller en rabattkupong. Så uppfattade i alla fall jag det när jag var med och således valde jag Pepsi varje gång trots att jag gillar Coca-Cola bättre (jag var dock typ tio år då så jag kan ha missuppfattat något).
Personligen gillar jag dock Pepsi Max bäst och har alltid Felix hemma, men å andra sidan så den enda gången jag äter ketchup är om vi absolut inte orkar laga mat och bara söndersteker tunn falukorv tillsammans med snabbmakaroner, då brukar det bli en massa ketchup och en löjlig mängd svartpeppar. Äter det liksom inte för smakens skull dom gångerna..
Hos oss är ketchup ganska viktigt. Dels har man det på korv, hamburgare och liknande men sen är det ju en ingrediens i diverse kalla såser och så. Inga större mängder men exempelvis gör vi en sås till stekt lax som innehåller turkisk yoghurt och majo främst men den kräver ju lite ketchup för att den ska bli riktigt bra. Tomatpuré eller liknande är helt enkelt inte samma grej. Samma om man gör någon BBQ-grej, lite ketchup i marinaden hör till på något sätt.