Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem

Fram tills för nått år sen trodde jag att alla extra verserna i "Ja må han leva" handlade om ond bråd död. "Då ska han skjutas", "Då ska han hängas" osv.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ah tack, uppskattas! Passar ju ändå in i trådens syfte med rättning tänker jag.

#themoreyouknow

Var inte menat som att vara taskig utan som du säger att det passar lite temat på tråden. Jag vet att många både säger och skriver "orelevant" och man fattar ju vad man menar men det är inte korrekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har under mitt 39:e år på jorden fått lära mig att 59 minuter är "knappt" en timme. Medan 61 minuter är "drygt" en timme. Jag trodde det var precis tvärtom. Så numera har jag strukit dem ur mitt vokabulär för talad svenska. Måste tänka i tio sekunder innan jag vet vilket som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Fram tills för nått år sen trodde jag att alla extra verserna i "Ja må han leva" handlade om ond bråd död. "Då ska han skjutas", "Då ska han hängas" osv.

Poängen är väl lite att man ska tro det tills man hör resten av versraden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

#themoreyouknow

Var inte menat som att vara taskig utan som du säger att det passar lite temat på tråden. Jag vet att många både säger och skriver "orelevant" och man fattar ju vad man menar men det är inte korrekt.

Faktiskt helt lugnt! Jag är inte så kinkig att jag inte kan ta tillfället i akt för självbättring!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Pyrree:

Nu har jag sätt dig skriva "(!)" flera gånger och känner att min fråga är on-topic, vad i hela friden betyder det? eller försöker du skriva kommando för någon gammal MSN emoji?

Ett utropstecken inom parentes är för att uttrycka att man tycker att någonting är anmärkningsvärt i sitt sammanhang, men att man inte skriker sig igenom hela meningen (och dessutom avslutar sagda mening mitt i allt).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag trodde länge att att ordet särskrivning hade och göra med personer som går på nån sådan skola eller något liknande hade ett speciellt skrivsätt kallad särskrivning. Men det hela handlar om och sätta ihop ord och inte säga kyckling lår utan kycklinglår.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det står ju för smör, ost och sill...

Skrivet av Ernesto:

Snaps, Ost, Sill

alt.

Snaps Och Sill

Smör enbart med matje!

Skrivet av ztenlund:

Så kan man förstås säga för att vara lustig, men det är inte vad det står för. Snapsen får man beställa separat.

"Vi hade väl tänkt oss SOS, eller hur grabbar? Smör, Ost och Sill, och Jubileumsaquavit, 8:or, 2 per man, Starköl, och om vi kan få in suparna direkt för vi är tvärtörstiga liksom! "

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Har under mitt 39:e år på jorden fått lära mig att 59 minuter är "knappt" en timme. Medan 61 minuter är "drygt" en timme. Jag trodde det var precis tvärtom. Så numera har jag strukit dem ur mitt vokabulär för talad svenska. Måste tänka i tio sekunder innan jag vet vilket som är rätt.

Haha, detta lärde jag mig också alldeles för sent! Jag är nu 37, var väl runt 10 år sen jag jag fick lära mig innebörden. Jag trodde i mitt fall att det helt enkelt var synonymer ¯\_(ツ)_/¯.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Kul att läsa allt ovan, stor igenkänning på mycket. Digestive säger jag fortfarande på svenska trots att jag vet vad det riktiga uttalet ska vara, samma med Fazer.. uttalas i första hand Faaaser, andra hand Fejser och aldrig Fattser. Retar folk och det är kul.

Minns lilla sportspegelns intro från 80-talet där en kille åker lådbil, jag trodde de sjöng "Tjernobyl speed number one" som att det skulle vara något jättesnabbt (detta var kring tiden när pratades om Tjernobyl ganska friskt)... när det egentligen handlade om Abbas "you can always be number one"...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

De efterföljande verserna är ju formulerade just så att det först ska låta så, är väl den "chockfaktorn" som på något sätt ändå är poängen.
Värt att notera också att det ursprungligen var en dryckesvisa, texten är inte avsedd att vara en födelsedagssång egentligen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Nu får snart någon ge en förklaring istället för att bara hålla med! Jag fattar ju inget haha, vad ska det betyda då?!

Jag förstår inte vad du menar? ICQ betyder "I Seek You", men har använts sedan man kommunicerade med morse kod eller radio. Du hittar mer förklaring på wiki-länken som jag postade.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Haha, detta lärde jag mig också alldeles för sent! Jag är nu 37, var väl runt 10 år sen jag jag fick lära mig innebörden. Jag trodde i mitt fall att det helt enkelt var synonymer ¯\_(ツ)_/¯.

Vill man veta att man gör sig förstådd ska man aldrig använda "drygt" eller "knappt". I alla fall inte om det är viktigt att motparten verkligen förstår vad man menar.

Då bör man nog istället säga "mer än" eller "mindre än" 1 timme. Eller kanske "strax över" en timme.

För det där är något som nog tolkas lite olika av olika människor...

Som "ett par", eller "några stycken"

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag förstår inte vad du menar? ICQ betyder "I Seek You", men har använts sedan man kommunicerade med morse kod eller radio. Du hittar mer förklaring på wiki-länken som jag postade.

Jaha är det ICQ ni snackar om, trodde det var något helt annat haha, då var det bara jag som missade det...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FX9:

Vill man veta att man gör sig förstådd ska man aldrig använda "drygt" eller "knappt". I alla fall inte om det är viktigt att motparten verkligen förstår vad man menar.

Då bör man nog istället säga "mer än" eller "mindre än" 1 timme. Eller kanske "strax över" en timme.

För det där är något som nog tolkas lite olika av olika människor...

Som "ett par", eller "några stycken"

Det är ju ändå basic nog att man borde kunna utgå ifrån att alla förstår. Jag menar, alla kan ju inte höger och vänster, hur gör vi då?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag funderade mycket på varför man sjöng "trygga räkan ingen vara", fick inte ihop det alls, betydde ju ingenting. Å andra sidan var det ju en psalm och jag begrep oftast inget i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Haha, helt underbart.

Just det systemet att ange storlekar i har ju också det något självförklarande namnet "Centilong".

När jag var drygt 25 år så blev jag gudfar åt syrrans barn och köpte då honom en tröja med en bild av mig på Jag sprang snabbt in i en butiken och tyckte att barntröjorna såg så grymt små ut så köpte en i storlek S till det nyfödda barnet. När han blev 13 år så kunde han iallafall ha den men tyvärr var det inte lika sött att gå runt med en tröja med bilden av hans gudfar på

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är ju ändå basic nog att man borde kunna utgå ifrån att alla förstår. Jag menar, alla kan ju inte höger och vänster, hur gör vi då?

Jag skulle vilja säga att om du frågar 100 random personer så kommer du inte få ens i närheten av 100 likadana svar om du ber dom berätta vad "drygt" och "knappt". Så nej, det är nog inte allmänt vedertaget och universellt.

Däremot, om det inte är relevant att man gör sig förstådd på minuten, så är nog "knappt" och "drygt" helt ok att använda sig av.

Och då skulle jag gissa att de flesta anser att det är nånting kring 45-75 minuter vare sig man säger "knappt" eller "drygt" en timme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ett utropstecken inom parentes är för att uttrycka att man tycker att någonting är anmärkningsvärt i sitt sammanhang, men att man inte skriker sig igenom hela meningen (och dessutom avslutar sagda mening mitt i allt).

Jaha tack, det visste jag inte

Har nog aldrig sätt det användas över huvud taget, antar att man låg och sov under den svenska lektionen.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Jaha tack, det visste jag inte

Har nog aldrig sätt det användas över huvud taget, antar att man låg och sov under den svenska lektionen.. haha

Har aldrig hört heller. Jag gissar att det är ett internetfenomen inom vissa kretsar...lär inte vara ett standardbegrepp i svenskan iaf.

En tjej jag chattade med för länge sen skrev "_" (understreck" före och efter för att understryka att fokus var på det ordet i meningen.

T.ex.

Jag är _inte_ en idiot.
vilket då betyder att fokus är på att jag INTE är en idiot

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Kul att läsa allt ovan, stor igenkänning på mycket. Digestive säger jag fortfarande på svenska trots att jag vet vad det riktiga uttalet ska vara, samma med Fazer.. uttalas i första hand Faaaser, andra hand Fejser och aldrig Fattser. Retar folk och det är kul.

Digestivkex är ju ett ord på svenska, där inledningen uttalas precis som ordet digestiv som också är ett ord vi har.
Där känns det nästan som att det börjar bli något slags efterhandskontruktion att vilja ändra på det uttalet, iaf om man pratar om kexen i allmänhet snarare kanske ett specifikt varumärke eller så.

Fazer upplever jag dock ändå att många uttalar rätt? Det är mitt intryck iaf, absolut inte alla men många.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master

Uttalet av det engelska order "opponent" gäckade mig länge. Som rollspelare i skolåren dök det ju upp i olika regelböcker som man importerat och lusläste, utan kontext.
Så uttalet blev "[O]pponent", dvs med svensk betoning på första stavelsen, ist för "opp[O]nent" med betoningen på näst sista stavelsen. En polares storebror som var ett tiotal år äldre än oss skrattade så han fes men förklarade aldrig varför.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här är ytterligare en nivå på den: Det kommer från digestif som är någon form av alkoholdryck som intas efter middagen för att hjälpa matsmältningen - som en aperitif fast efter maten. I fråga om kexen är namnet dock snarare relaterat till kaffet efter maten, som också kan ses en digestif (alkohol efter kaffet kallas pousse-café).

För övrigt anser jag att Digestive-kex är det tråkigaste som finns och jag kan inte för mitt liv förstå att någon köper dem.

Alltid intressant med etymologi Själva ordet verkar härstamma från latin från början, som så många andra.

Håller med, tycker dock att de är rätt schyssta som ostkex när det passar med sött istället för salt. Fristående är de dock jäkligt trista, men den chokladdoppade varianten är OK som enkelt fikabröd tycker jag (även om jag föredrar Hobknobs).

Skrivet av evil penguin:

Digestivkex är ju ett ord på svenska, där inledningen uttalas precis som ordet digestiv som också är ett ord vi har.
Där känns det nästan som att det börjar bli något slags efterhandskontruktion att vilja ändra på det uttalet, iaf om man pratar om kexen i allmänhet snarare kanske ett specifikt varumärke eller så.

Fazer upplever jag dock ändå att många uttalar rätt? Det är mitt intryck iaf, absolut inte alla men många.

TIL att vi har ordet i svenskan också. Kexen är väl dock ursprungligen från Storbritannien och därmed Digestive biscuits. Jag har aldrig sett någon tillverkare kalla dem digestiv utan e.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo idag uttalar nog de flesta Fazer som det är tänkt, åtminstone de i yngre generationer som inte vuxit upp lyckligt ovetandes.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det heter inte smörgåsar, det heter smörgäss, smörgåsbord i plural blir alltså smörgässbord.

Det heter visst smörgåsar. Smörgäss är något annat. Se länkad video för förklaring till orden

https://www.youtube.com/watch?v=KNmHQH2EFPg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

En rättelse, eftersom det är en tråd som även handlar om språkliga misstag: Det heter en vokabulär (och alltså "min vokabulär"), inte ett/mitt vokabulär.

Knappt och drygt brukar jag själv ha svårt att hålla reda på. Om någon säger att de "knappt hann handla efter jobbet", så hann de ju handla, fast med liten marginal, och då kunde man tycka att "knappt en liter" borde betyda att det är en liter, fast med liten marginal. Men Wiktionary definierar "knappt" som både "nästan inte" och "inte fullt".

Skrivet av effe0p:

När vi var och badade en dag i somras ville jag lära mig att ha huvudet under vattnet utan att få in vatten i näsan (tidigare höll jag alltid för näsan). Så jag testade utan att hålla för, och insåg att allt man behöver göra för att inte få vatten i näsan är att hålla andan...

Jag är lite förvirrad över ovanstående kommentar. Upp till 30-årsåldern brukade jag hålla för näsan när jag dök, just eftersom det inte hjälpte att bara hålla andan. Sedan blev jag tipsad om hur man stänger gomseglet, vilket var en del av min anatomi som jag inte haft medveten kontroll över innan.

Vad jag undrar är: Brukar folk dyka utan stängt gomsegel och ändå lyckas undvika att det rinner in en massa vatten? Eller handlar det bara om att effe0p haft huvudet under vattnet i en statisk position där positionen och lufttrycket gör att det inte kommer in vatten? What gives? Mvh, dyknings-n00b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Alltid intressant med etymologi Själva ordet verkar härstamma från latin från början, som så många andra.

Håller med, tycker dock att de är rätt schyssta som ostkex när det passar med sött istället för salt. Fristående är de dock jäkligt trista, men den chokladdoppade varianten är OK som enkelt fikabröd tycker jag (även om jag föredrar Hobknobs).

Syftet med digestivkexen är väl att göra cheesecakebotten? Något annat användningsområde existerar väl inte?

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FX9:

Har aldrig hört heller. Jag gissar att det är ett internetfenomen inom vissa kretsar...lär inte vara ett standardbegrepp i svenskan iaf.

En tjej jag chattade med för länge sen skrev "_" (understreck" före och efter för att understryka att fokus var på det ordet i meningen.

T.ex.

Jag är _inte_ en idiot.
vilket då betyder att fokus är på att jag INTE är en idiot

Fast utropstecknet används inte på samma sätt som att understryka eller kursivera ord. Översätter vi situationerna till talspråk är understrukna och kursiverade ord någonting man lägger emfas på, medan ett utropstecken inom parentes snarare är en kort paus som ger motparten lite betänketid att inse att det som precis sades var lite speciellt.

Det kan också användas istället för "sic" – vilket nog är en bättre förklaring än det jag försökt ge hittills. Alltså (just så!).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vickningschips heter inte vikingchips.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att ananas var en planta och hur de växte till för några år sedan. :')