Ikea´s laddningsbara batterier. Bra eller skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jag var på Ikea idag, och tyvärr så kan jag meddela att den nya versionen har sämre kapacitet på både AA och AAA.
AA, från 2450mAh till 1900mAh
AAA, från ca 900mAh till ca 700mAh

Riktigt trist att jag bara för en vecka sen köpte en laddare för första gången, samt ett (1) 4-pack med AA-batterier... Hade ju ingen aning om att de skulle uppdatera dem med en ny version med sämre kapacitet!

Var in på Ikea Uppsala i torsdags och kollade snabbt, så snabbt att jag kanske såg fel men tyckte det såg ut som det fanns två varianter av AAA och två av AA. Såg inte priset tyvärr på allting (hade bråttom) men såg att den ena kostade 79kr.

Någon kanske kan kolla mer ingående annars gör jag det nästa repa in till Uppsala och Ikea.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vilken IKEA-butik var det? Enligt IKEAs chat så kommer de nya butikerna först i juli, och de vidhåller fortfarande att det ska vara samma kapacitet och kvalitet.

Fortsatte chatta med dem. Enligt chatten så ska det även finnas en variant med 2450mAh precis som innan. Fanns den inte så kommer den i juli. Vi får se om det händer.

Butiken i Karlstad!
Hm, det var skumt. De som fanns här hade en helt ny förpackning, tror det var en vit kartong-förpackning, och de var tydligt märktq med ~1900mAh och ~700mAh för AA och AAA respektive.

Det vore ju bra om de med högre kapacitet kom tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Butiken i Karlstad!
Hm, det var skumt. De som fanns här hade en helt ny förpackning, tror det var en vit kartong-förpackning, och de var tydligt märktq med ~1900mAh och ~700mAh för AA och AAA respektive.

Det vore ju bra om de med högre kapacitet kom tillbaka!

Ja, enligt chatten kommer det finnas två varianter av varje, AA med 1900mAh resp 2450mAh samt AAA med 700mAh resp 900mAh.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Precis som jag befarade. De nya är väl inte Made in Japan Eneloops utan nåt från Kina?

Aja, man kan beställa nya turkosblå AAA eneloops via Amz SE som sägs hålla bättre än förpackningen påstår. De har förstås även alla olika eneloops AA också

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ja, enligt chatten kommer det finnas två varianter av varje, AA med 1900mAh resp 2450mAh samt AAA med 700mAh resp 900mAh.

Jag ber om ursäkt! Den här informationen stämmer, iaf delvis. Den informationen jag har fått är att AAA nu bara kommer att säljas som 700mAh, medan AA kommer att finnas i två varianter precis som du skriver. I Karlstad-butiken där jag nu varit igen fanna visst de två olika varianterna av AA, men bara den nya lägre av AAA. Båda är made in Japan fortfarande.

Edit
Det nya priset var 49kr/4-pack på både AA 1900 och AAA 700

Permalänk
Medlem

För de som undrar, ena nya typen av AA-batterierna är fortfarande 2450mAh. Står "Made in Japan" på själva batterierna, så säkert fortfarande samma som Eneloop Pro.

https://imgur.com/a/kYLRsny

https://imgur.com/a/p5Qbn0q

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Passade på att köpa en omgång till av batterier när vi åkte förbi IKEA igår.

Dock är det ju fortfarande engångsbatterier som går åt eftersom det aldrig finns uppladdade batterier när man behöver dem, och man orkar ju inte vänta. 😁

Det är väl därför dom har den där ladd-lådan med 8 platser, för att det ska finnas färdiga när du behöver dom

Permalänk
Medlem

Nu klarar sig FDK-batterierna (fd. sanyo i japan som är bakom eneloop-batterierna) vänligt bra som lagervara med typ 85% kvar efter 1 år och 70% efter typ 3 år.

Men det klart jämför man ned klassiska skit-NiMh från många av våra stora el-kedjor och gubbdagis under eget märke eller typ Varta batterier även om det står lång hållbarhet på dessa (som ready to go etc.) så kan man få lätt intrycket att batterierna alltid är tomma när man behöver dessa...

Det är nämligen stor skillnad mellan FDK-batterier och 'resten' både i tillverkningsjämnheten inom förpackningarna och den faktiska hållbarheten i lagring över tid - och inte minst 0.05 - 0.1 Volt högre polspänning under urladdning gentemot 'resten' och är skillnaden att somliga batteridrivna börja klaga på låg batteristyrka (spänning) fast 80% av kapaciteten kvar eller att man kan köra ned till under 20% kvar innan batterivarning/avstängning.

Är det äkta FDK-batteri skall man svagt kunna se en präglad tidstämpel precis i skarven i plastomsvepet där lappar över, vit plasttopp runt pluspolen. Man skall också komma ihåg att en del märkes och även noname-batterier i de mer påkostade varianterna kan vara FDK-batterier men i billigare serie (de som de flesta köper av) är batchstillverkninga av den som kunde lämna lägsta priset just då (på samma sätt som DVD-R/W på sin tid - 'varumärke' och tillverkare hade ingenting med varandra att göra eller att det var lika över tiden. utan varje batch kunde vara en överraskning)

Är det annan färg runt pluspolen och saknas den nästa osynliga datumstämpel i omsvepet så är det inte tillverkade på FDK i Japan om de inte lagt om filosofin väldigt senare tid.

Både Eneloop tidigare och Ikeas Ladda har/hade datummärkningen på plastvepet vid skarven - starkt ljus och snett för släpskuggor för att riktigt se dem.

Permalänk
Medlem

Jag var i butik i helgen och de nya har exakt samma kapacitet, i alla fall de som jag såg.
Made in Japan, 2450mAh. Förpackningen är helt i papp och batterierna är gröngråa med vit plasttopp runt pluspolen.
79kr/4st

Finns dock inte på hemsidan så det är möjligt att butiken har plockat upp dem på hyllorna för tidigt.

Såg dock inte de med sämre kapacitet som @Kriss_Riss beskriver.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Expertgissare

Ojoj, nu börjar det rycka i pekfingret, ska man passa på att klicka hem några batterier.
AAA varianten var slut på mitt närmsta Ikea men både AA och AAA finns online.

Hade varit skönt om någon kunde verifiera att även AAA varianten finns i 900mAh och är tillverkade i Japan.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Här är svaret jag fick från IKEA:

"Jag förstår frustrationen om det verkar som att vi sänker de nya LADDA-batteriernas kapacitet så jag tittade på det åt dig. Tidigare har vi haft en variant av AA/HR6 med 2450mAh samt ett AAA/HR03 med 900mAh.
Dessa kommer istället att ersättas av 2 varianter av AA/HR6 där det ena har en batterikapacitet på 1900mAh och det andra 2450mAh -alltså precis som innan. Vad gäller LADDA AAA/HR03-batteriet kommer detta framåt istället ha en batterikapacitet på 750mAh. Det kan vara så att vi inte visar dessa online ännu eller har plockat fram dessa på alla varuhus.
Prissättning kan vi här inte gå in på då det inte är en process vi tar del av."

Jag har själv varit på plats i butiken i Karlstad och sett alla 3 nya varianter som de nämner i meddelandet.
AA 2450mAh kostar som innan 79kr/4st
Den nya AAA med lägre kapacitet (750mAh) kostar precis som den nya lägre AA(1900mAh) 49kr/4st

Och som redan nämnts flera gånger i tråden så är de fortfarande markerade med "Made in Japan", alltså borde de fortfarande kunna liknas vid Eneloop Pro

Det är alltså AAA 900mAh som numera ersätts helt med en ny variant med lägre kapacitet, fast till ett lite lägre pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Och som redan nämnts flera gånger i tråden så är de fortfarande markerade med "Made in Japan", alltså borde de fortfarande kunna liknas vid Eneloop Pro

Detta är nog något som i ska vänta på besked om. Made in Japan endast är inte en garanti för att det är samma bra batterier.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

tidigare hade ju ikea bruna och vita AA o AAA batterier, dom bruna för "low draw" tex klockor, fjärrkontroller osv. Vita hade mer kapacitet men för kameror, RC leksaker.

Är det inte nått sånt som kommer tillbaka? Var väl 1000 resp 500 för AA o AAA.

Permalänk
Medlem

Tycker också att de nya AA 2450mAh ser ut att vara samma som innan men i ny förpackning. Polerna ser lika ut och de har datumstämpel i skarven.

https://imgur.com/xM0MDdB
https://imgur.com/KNX96vv
https://imgur.com/LqjIgOt

Permalänk

De nya batterierna och en ny laddare finns nu på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Var inne på Ikea Kalmar nyss och blev lite förtvivlad när jag såg att Ladda hade fått nytt utseende och förpackning.
Hoppade in här med en gång för att se om det fortfarande är the good shit; Eneloop Pro-batterier från Panasonic.

Var bättre tidigare med tydligare färgmärkning - vita=högkapacitet. Nu verkade även 1900 ha samma färg som 2450mAh
Hoppas det klarnar framöver och kanske testas nånstans på nätet.
Kommer hata att det inte blir homogent i laddaren framöver men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Var inne på Ikea Kalmar nyss och blev lite förtvivlad när jag såg att Ladda hade fått nytt utseende och förpackning.
Hoppade in här med en gång för att se om det fortfarande är the good shit; Eneloop Pro-batterier från Panasonic.

Var bättre tidigare med tydligare färgmärkning - vita=högkapacitet. Nu verkade även 1900 ha samma färg som 2450mAh
Hoppas det klarnar framöver och kanske testas nånstans på nätet.
Kommer hata att det inte blir homogent i laddaren framöver men men

Har fått hem några av de nya 2450.
Made in Japan.
Formaterat 3st i Powerexladdaren.
Resultat: 2448, 2445 samt 2515.
Det verkar lovande.
3 nya under formatering nu

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent_old:

Har fått hem några av de nya 2450.
Made in Japan.
Formaterat 3st i Enermaxladdaren.
Resultat: 2448, 2445 samt 2515.
Det verkar lovande.
3 nya under formatering nu

Ursäkta dum fråga med vad är formatering när det gäller ett batteri? De kommer ju färdiga att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Ursäkta dum fråga med vad är formatering när det gäller ett batteri? De kommer ju färdiga att använda?

Jag använder det mest för att se vilken kapacitet batteriet verkligen har.
Har kört batterier som lämnar betydligt mindre än vad som utlovas på etiketten.
Ikea ladda håller vad dom lovar.
Citat:
Break-in will first charge the battery for 16 hours with 0.1C, then discharge the battery with 0.2C (This will take about 5 hours) and finally charge again with 0.1C for 16 hours. The capacity of the battery is selected from 0.5Ah to 20Ah in 0.1Ah steps. When finished the display will show discharged capacity.
This method over charges the battery, before measuring capacity, this means it will always get the highest possible value.
This method is used by IEC for measuring battery capacity.
Slut citat.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem

Kanske skum fråga, men har ni upplevt att deras batterier är större än andra? Tjockare? Jag frågar eftersom jag köpte åtta stycken att ha till vår kloslip till hundarna, men det går knappt att få ner batterierna. Vanliga icke-laddbara från ica funkar finfint. Handlar väl förmodligen knappt om milimetrar per batteri så det gör förmodligen oftast ingen skillnad.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tycker alla AA NiMh-batterier är aningen större än alkalinebatterier. Man får ofta pressa in dom i batterifacket. Det går med nöd o näppe. De är dessutom svårare att ta ut. Ofta måste man använda något hjälpmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tycker alla AA NiMh-batterier är aningen större än alkalinebatterier. Man får ofta pressa in dom i batterifacket. Det går med nöd o näppe. De är dessutom svårare att ta ut. Ofta måste man använda något hjälpmedel.

Det kan variera något, men jag håller med om det. Jag har en hög Varta Ready2Use och det är rätt "fullt" i min Nikon SB-800 (kamerablixt). Särskilt batteriet närmast luckans gångjärn är pilligt att få ut på grund av detta, men om man sätter i vanliga alkaliska så är det bara att "tippa" blixten. Batterierna kan ha lite annan form också, vilket märks på en del av Peltors äldre kåpor. Där kan luckan med vissa batterier bukta ut något för att batteriet tar i den gummitätning som kontaktblecken i batterifacket går igenom. De är alltså mer jämntjocka längre ut i ändarna än ett vanligt alkaliskt.

Permalänk
Medlem

Mätte lite.
Batterier är inte helt runda (vi snackar hundradelar).
Men NiMh är ungefär 0.25 större än alkaliska.
Så det kan ha betydelse där batterier sitter trångt.

Eneloop Pro Ø14,25-14.35
IKEA Ladda 2450 Ø14.25-14.30

GP Super Alkalisk Ø14-14.05
Duracell Plus Alkalisk Ø14.02

Permalänk
Medlem

Då inställer sig frågan varför är det så?
Att NiMh-batterier är aningen större än motsvarande vanliga alkalinebatterier. Varför är de inte lika stora? När skillnaden är så liten men ändå får så "stora" konsekvenser.

Permalänk
Medlem

mAh-jakten på NiMh-batterier är väl en av svaren, men troligen också att batteristorleken både på batteri och batterihållare inte är tillräckligt hårt styrda i standarder och utrymmes-marginalerna tillåter att det krockar när utrymmet för batterierna är i sin minsta marginal i diameter och längd och batteristorleken är på sin max-marginal i storlek och längd och det blir presspassning...

Permalänk
Rekordmedlem

Och i laddbara batterier är det ofta elektronik så det är mindre utrymme i dem för batterimassan än i ett engångsbatteri så de brukar ha max-mått eller lite drygt det men de är aldrig mindre än engångsbatterier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

NiMh-batterier modell R6 och R03 har aldrig haft elektronik eller skyddskrets, däremot LiIon-batterier i olika former

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och i laddbara batterier är det ofta elektronik så det är mindre utrymme i dem för batterimassan än i ett engångsbatteri så de brukar ha max-mått eller lite drygt det men de är aldrig mindre än engångsbatterier.

Du får nog svårt att hitta någon elektronik i vanliga AA/AAA-batterier av NiMh-typ, vilket det tråden handlar om. Jag har halvförstört mer än ett batteri som suttit i något som smygdragit ström så att de tappat all spänning eftersom det inte finns någon spärr. Bättre det än läckande alkaliska dock.

Lite obduktion:

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har haft nimh batterier från Panasonic som de uppgett haft skyddskretsar i sig. Double+ hette modellen, har däremot aldrig haft sönder någon för att kolla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många batterifolk här.
Jag är ute efter en laddare för AAA + batterier till julens alla prylar.. Någon som kan rekommendera något prisvärt?
Finns ju en uppsjö av laddare allt från 100 spänn till 1000 typ och lika många batterier.