Permalänk
Medlem

Budget 13.500:- UTAN grafikkort

Hej!

Hjälper en vän att spendera sitt tillgodokvitto från Webhallen på 13500 kr. Med tanke på rådande situation får vi lösa grafikkortet separat

Lite önskemål från min väns sida:

- Alla komponenter från Webhallen, i lager
- Prestanda före utseende, d.v.s. RGB på komponenterna och fönstersida på chassit är waste of cash
- 1 TB M.2. är tillräckligt, inga extra lagringsdiskar
- Gärna låg ljudnivå på systemet
- Ingen Windowslicens

Spontant ser jag gärna ett AMD system. Jag tänker 5800X som processor. Har även god erfarenhet av Samsungs EVO-diskar så 970 EVO Plus 1 TB lockar ju.

I övrigt är jag helt lost avseende moderkort, RAM och chassi i denna prisklass.

Någon som vet ifall Webhallen bygger ihop datorn utan Windowslicens? Det står att de bygger utan grafikkort åtminstone.

Tar tacksamt mot hjälp!

Permalänk
Medlem

Hade köpt något sånt här

Av någon anledning kunde jag inte få en bild på när delarna enbart är listade från webbhallen men 13.300 landade det på.

Permalänk

Bara om en inflikare som går i samma tankar o budget utan någon större koll

Är minnenn med ddr5 värt att överväga? I dagsläget verkar det inte ge mycket extra ur ett gaminging-perspektiv. Men men ska man lägga 12000+ kanske möjligheten till dubbelt så snabbt ram kanske är värt att överväga

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktoralsio:

Bara om en inflikare som går i samma tankar o budget utan någon större koll

Är minnenn med ddr5 värt att överväga? I dagsläget verkar det inte ge mycket extra ur ett gaminging-perspektiv. Men men ska man lägga 12000+ kanske möjligheten till dubbelt så snabbt ram kanske är värt att överväga

Ja, problemet är att ddr5 inte går att få tag på och sist jag hörde något om det verkade det inte som att vi kan förvänta oss bättring snart. Tyvärr

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/api/cart-img/326810,326489,214506,3...

Skulle köpa något sådant~
Kan ta bort fläktar och lägga till andra saker men skulle gissa på att chassit kan bli relativt varmt så köra man high end saker eller överklockar kan det vara värt att investera i fläktar.
Saker man skulle kunna göra är att ta ett moderkort med Wifi eller kanske byta ram från cl18 till cl16, eller varför inte hålla sig under budget~

Permalänk
Medlem

Har plockat ihop detta nu. Dragit inspiration från era rekommendationer samt Sweclockers vinterdator och mängder av benchmarks/recensioner online. Detta borde vara mest bang for the buck för 13500 kr.

Några slutliga synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hej!

Någon som vet ifall Webhallen bygger ihop datorn utan Windowslicens? Det står att de bygger utan grafikkort åtminstone.

Tar tacksamt mot hjälp!

Hej!

Såhär står det på deras Config-sida: "Innehåller ordern ingen lagringsdisk eller Windows-licens så monteras datorn endast ihop utan att stresstestas." så ja de monterar ihop en dator som inte har Windows-licens i ordern, liksom utan grafikkort nu under krisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Har plockat ihop detta nu. Dragit inspiration från era rekommendationer samt Sweclockers vinterdator och mängder av benchmarks/recensioner online. Detta borde vara mest bang for the buck för 13500 kr.

Några slutliga synpunkter?

https://i.imgur.com/ySv2mYh.png

Jag tror du får ut mer på bättre kylare och billigare moderkort. Tror en 212 får lite tufft att kyla en 12700k i full boost och det blir tystare med. Fractal design chassit har inte värdensbästa luftflöde heller. @Nicklidstrom förslag såg mer balanserat ut för en 13k dator.

Permalänk

Kanske något sådant, du kan byta ssd och köra dh15 kylare om du vill, köp separat monteringskit bara.

Valde 850W så du kan inhandla senare ett vettigt gpu då 750 kan vara lite klent vid strömspikar som vissa gpu har

Blir 13 031:- på. Webhallen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för eran input! Jag har bytt PSU till 850W samt uppgraderat tornkylaren till en gammal hederlig NHD15. Valde den framför NHU12A då den för tillfället är billigare. Hoppas bara den passar med RAM-stickorna, men annars får väl Webbis montera fläktarna några millimeter högre.

Angående chassit: Är luftflödet så kasst att man borde överväga byte till annat chassi? Ser i senaste 2 Vinterdatorerna att Sweclockers övergivit Define C och valt Fractal Design Meshify 2 Compact istället. Båda chassina sväljer en NHD15 i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Tack för eran input! Jag har bytt PSU till 850W samt uppgraderat tornkylaren till en gammal hederlig NHD15. Valde den framför NHU12A då den för tillfället är billigare. Hoppas bara den passar med RAM-stickorna, men annars får väl Webbis montera fläktarna några millimeter högre.

Angående chassit: Är luftflödet så kasst att man borde överväga byte till annat chassi? Ser i senaste 2 Vinterdatorerna att Sweclockers övergivit Define C och valt Fractal Design Meshify 2 Compact istället. Båda chassina sväljer en NHD15 i alla fall.

Mesh får bättre luftflöde men mer ljud kommer ut.
Kommer vara gpu som kommer låta mest så anpassad fläkt kurva med eventuellt under volt om ljud stör

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har Define C och den har inte plats för långa grafikkort. (max 315mm). Men korten idag har dock blivit långa.

Define C är inte byggd för högt luftflöde heller. Ta en Define med mesh.

EDIT: Tips: gärna 32 GB-minne.

Permalänk
Medlem

Bytte chassit till ett mesh istället. Med större kylare och PSU sprang priset iväg lite, så ska försöka skala av en tusenlapp på moderkortet.

Angående RAM-minnena: 16 GB @ 3600 Mhz eller 32 GB @ 3200 Mhz? Båda får CL16. Budgeten räcker inte till 32 GB i snabbare hastighet än 3200. Jag resonerade som att man alltid kan slänga in 16 GB till vid ett senare tillfälle och på så vis välja lite bättre minnen redan nu.

Permalänk
Medlem

Sista revisionen. Ser allt bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Sista revisionen. Ser allt bra ut?

https://i.imgur.com/SXgSiw3.png

Ett alternativ. 32 GB RAM, 2 TB SSD samt 1000 W PSU då det verkar som komponenter kommer dra mer och mer ström i framtiden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Inte någon jätteskillnad för oss dödliga på cl 16/18 och 3200/3600mhz
32gb eller 400 MHz mer tror jag skulle välja 32gb för nästa uppgradering borde bli till ddr5.....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Sista revisionen. Ser allt bra ut?

https://i.imgur.com/SXgSiw3.png

Tips är att att köra lågprofils minnen till D15, det är en väldigt stor kylare. Kan vara tufft att få plats med den andra fläkten annars. Eller köra på D15S (fast då får man bara med en fläkt ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tips är att att köra lågprofils minnen till D15, det är en väldigt stor kylare. Kan vara tufft att få plats med den andra fläkten annars. Eller köra på D15S (fast då får man bara med en fläkt ändå)

Tack. Hittat följande på Webbhallen:

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3600MHz / DDR4 / CL18.

Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18.

Timings blir något sämre med LPX, men detta var det bästa jag kunde hitta. Ska låta min vän välja mellan 16 eller 32 GB enligt tips ovan. Även om 32 GB spränger budget några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Datorn är beställd nu, nedan ser ni resultatet. Tack för all hjälp Är grymt nöjd, känns som kvalitetskomponenter över hela brädet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Datorn är beställd nu, nedan ser ni resultatet. Tack för all hjälp Är grymt nöjd, känns som kvalitetskomponenter över hela brädet.

https://i.imgur.com/rGPHR9T.png

Grattis, det där kommer bli en bra dator. Tror dock noctuas kylpasta som följer med kylaren är bättre än arctic silver så skulle nog köra på den istället när du sätter ihop bygget. Inte för att det gör någon större skillnad men ändå.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |