Kastrull eller gjutjärnsgryta på stekhäll?

Permalänk
Avstängd

Kastrull eller gjutjärnsgryta på stekhäll?

Jag har en tendens att tänka ganska fort framåt. Så jag tänkte förbereda mig att kunna leva utomhus om så skulle behövas inom den närmsta tiden!

Min fundering är om det fungerar att använda kastruller eller gjutjärnsgrytor på stekhällar som ett sätt att kunna koka vatten med hjälp av eld under själva stekhällen?

Jag vill helst slippa behöva förlita mig på gas från klassiskt stormkök samtidigt som jag vill kunna koka vatten (och föda i vattnet). Så fungerar min tanke med stekhäll och sedan en kastrull ovanpå?

Bör man använda gjutjärnsgryta för att det inte skall skadas med tiden?

Tack för svaren på förhand!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är teflonbelagda kastruller så ska det väl gå bra?

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt spritkök annars, så får du med både kastrull och stekjärn. Köper du hem en flaska/dunk t-röd så har du så att du kan laga mat lääänge, samt att du kan köra köket över ved/öppen eld om du skulle få slut på spriten:

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr...

+ väger nästan inget, och väldigt lätt att packa med.

Edit:
Ett till gott tips att ha hemma:
https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Gjutjärn är tungt samt rostar om man inte har den torr och oljar in , hederligt trangia kök med multiburner är nog det jag själv skulle sattsa på , jag har både multiburner och vanliga sprit brännaren , första som en backup (kan elda bla bensin ) och andra för vandring , och Alu kastrullerna kan man köra över eld också

Tips köp ett äkta trangia istället för kopiorna på Biltema o Jula , de handlar om typ 50 till 100 spänn extra för kvalitet och svensk tillverkare och småföretag

Permalänk
Medlem

Jag har varit scout större delen av mitt liv där vi ofta lagat mat utomhus över öppen eld allt som oftast vedeldat.

Om du vill vara en preper så skaffa dig ett spritkök och ett lager T-röd som tipsat om ovan. Det är nog en ganska dålig ide att försöka placera kastruller etc ovanpå en stekhäll. I scouterna så har vi normalt använt tunnbottnade kastruller och gjutgärnsstekpannor direkt över öppen eld. Om du placerar en kastrull ovan på en stekhäll så kommer du ha en otroligt dålig värmeöverföring mellan lågan och kastrullen, det kommer ta evigheter att koka vatten och gå åt massor av bränsle. Undrar lte vad du har för bränsle under stekhällen i ditt hypotetiska scenario.

Sedan om framtiden kräver av dig att du behöver leva ute så har du (vi) rätt så stora problem...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du ställa kastrullerna på en stekhäll och inte direkt på elden ? Det enda som liknar det är väl om du har en vanlig järnspis/kamin som du eldar i och ska laga mat på men annars ställ kokärlen direkt på elden om de är gjorda i järn.
Skaffa en ställning så du kan ställa eller hänga kärlen direkt över din eld,om du inte menar en järnspis, yuttyp så >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har en tendens att tänka ganska fort framåt. Så jag tänkte förbereda mig att kunna leva utomhus om så skulle behövas inom den närmsta tiden!

Min fundering är om det fungerar att använda kastruller eller gjutjärnsgrytor på stekhällar som ett sätt att kunna koka vatten med hjälp av eld under själva stekhällen?

Jag vill helst slippa behöva förlita mig på gas från klassiskt stormkök samtidigt som jag vill kunna koka vatten (och föda i vattnet). Så fungerar min tanke med stekhäll och sedan en kastrull ovanpå?

Bör man använda gjutjärnsgryta för att det inte skall skadas med tiden?

Tack för svaren på förhand!

Stekhällen bör vara något i stil med detta.
https://www.outnorth.se/coghlan-s/heavy-duty-camp-grill

Bättre är dock en "häll" för ved.
https://www.outnorth.se/robens/firewood-stove

Det man måste tänka på att det man ska steka i har rejäl massa, ingen kärna av aluminium (då spricker kärlet när alu-kärnan smälter). Koka vatten är nog säkrare att göra elektriskt, batteri med 300w solcell och en vattenkokare. Solceller på ca 300w och ett batteri på ca 6kWh kostar en hel del... 1 liter vatten kokas i en vattenkokare på magra 110 Wh. Vattenfilter är en bra prepperinvestering. Har man el är tryckkokare mycket energieffektivt.

Personligen skulle jag satsa på Trangia och eventuellt el. De blir ett jäkla jobb att samla ihop all ved som behövs om man skall laga mat över öppen eld, det minst energieffektiva sättet. Pellets om man har mycket plats, finns ju ganska coola pizzaugnar som kan drivas med det mesta men pellets är att föredra.

Permalänk
Medlem

Kom på jag kan dela med mig av spritåtgång, när jag vandrar så räcker 1l t-röd 6-7 dagar för matlagning och kaffe när jag är själv , men inte inkluderat vattenrening där använder jag filter , med sambon med brukar 1l räcka 5-6 dagar ,

Multiburnern vet jag inte vad den drar , bara testat den en gång , bensin och fotogen är inget man vill kladda med på vandring,

Permalänk
Expertgissare

På en stekhäll steker man
Det du vill ha är en grövre järn/stålgryta/kastrull att ha direkt över eld/glöd, bara att åka runt till lite olika secund hand butiker och kolla vad de har. Självklart utan allt vad plast/non-stick heter

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Som flera sagt, det är bättre med en gryta du kan ha direkt över elden.

Beroende på hur du bor och hur all-in du vill gå med preppandet så är en vanlig grill ett väldigt bra alternativ för att lösa matlagning vid strömavbrott etc. T ex en vanlig weber 57 och ett par säckar briketter så har du ugn/grill/stek/koka löst för ett bra tag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Stormkök och någon liter T-doja är bäst om man ska förflytta sig. Kompakt och lätt. Om man ska vara mer stationär och laga mat över öppen eld så funkar en liten gjutjärnspanna och aluminiumgryta med handtag och lock. De går fortfarande att packa ner i ryggsäcken och knalla iväg med.

Lär dig att surra en trefot av slanor som du kan hänga upp grytan i. Se mrqaffes lyxvariant ovan.

Grytan använder du när du hämtar sand/grus/jord till eldstaden (undvik att elda ner skogen tack), så det är en fördel om den är lätthanterlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Som flera sagt, det är bättre med en gryta du kan ha direkt över elden.

Beroende på hur du bor och hur all-in du vill gå med preppandet så är en vanlig grill ett väldigt bra alternativ för att lösa matlagning vid strömavbrott etc. T ex en vanlig weber 57 och ett par säckar briketter så har du ugn/grill/stek/koka löst för ett bra tag.

Om jag då kör en Weber 57 eller liknande "stormkök vedeldat": https://www.outnorth.se/primus/kamoto-openfire-pit-large#Noco... så kan jag placera vad för slags kärl ovanpå för att kunna koka vatten, pasta? Och kan man ha någon slags stekpanna ovanpå för att steka kyckling exempelvis? Rätt val så att jag inte pajar kärl/stekpanna vid första användning så att säga.

Till sist behövs också en yxa för att fixa ved ute i skogen!

Skrivet av KAD:

Stormkök och någon liter T-doja är bäst om man ska förflytta sig. Kompakt och lätt. Om man ska vara mer stationär och laga mat över öppen eld så funkar en liten gjutjärnspanna och aluminiumgryta med handtag och lock. De går fortfarande att packa ner i ryggsäcken och knalla iväg med.

Lär dig att surra en trefot av slanor som du kan hänga upp grytan i. Se mrqaffes lyxvariant ovan.

Grytan använder du när du hämtar sand/grus/jord till eldstaden (undvik att elda ner skogen tack), så det är en fördel om den är lätthanterlig.

Den största nackdelen jag ser med många stormkök är att de har begränsat "värmebränsle" såsom gasol, propan, med mera. Sett till där jag bor så finns det i princip nästan "oändligt med ved" så att kunna elda med ved vore bättre för mig även om det kräver mer noga koll så det inte leder till olyckor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om jag då kör en Weber 57 eller liknande "stormkök vedeldat": https://www.outnorth.se/primus/kamoto-openfire-pit-large#Noco... så kan jag placera vad för slags kärl ovanpå för att kunna koka vatten, pasta? Och kan man ha någon slags stekpanna ovanpå för att steka kyckling exempelvis? Rätt val så att jag inte pajar kärl/stekpanna vid första användning så att säga.

På grillen eller det där stormköket kan du använda i princip alla kärl som inte är teflon/liknande nonstick (som inte tål hög värme).
Trä/plasthandtag bör såklart undvikas också, eller åtminstone säkra att du inte har dem direkt över glöd/eld.

En värmekälla är en värmekälla oavsett om det är en spisplatta eller brinnande vedträd

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man kan laga mat rätt länge med en 2kg P2012-gasflaska - har man en P10/11 stående (vilket dock inte alla kan om man bor i flerfamiljshus/lägenhet) så kan det räcka uppåt ett halvår om man inte håller på med långkok.

Sedan finns det ett antal camping-vedspisar i plåt/Titan som sätts ihop och med kvistar och kottar mm. man plockar upp i omgivningen kan mycket väl få uppkok vatten.

Skall man ha reglerbar eld för matkokning (och inte bara uppkok av vatten) med olika värmestyrka så är Trangia med G74-brännaren och campinggasol och optimus Nova (ej gas) och polaris (även med campingasol) och en hållare/adapter för detta för att monteras in i Trangiaköket väldigt bra då dessa kan bränna det mesta i bensin/fotogen/lampolja/diesel och för polaris även campingasol - men ingen av dagens multifuelbrännar kan hantera T-röd eller annan alkohol för att munstyckstorlekar och värmeåtgången för dess förgasning är mycket annorlunda gentemot petroliumbaserade brännoljor eller dess motsvarande miljöversioner. Är det sprit - använd trangias spritbrännare och försök inte med någon multifuelbrännare

Motorbensin är det man skall undvika i det längsta att använda in en multifuel-brännare då de har så mycket konstigt i sig och man skall inte ha nosen ovanför grytan och grytan täckt med lock när sådan eldas - en bra soppa är däremot 4-takts akylatbensin som man har till gräsklippare och motorsågar etc. då det är mycket renare fraktioner och tål att lagras under längre tid än vanlig motorbensin från pump. Är man orolig för med bensinens eldfängdhet - titta på fotogen-spisbränsle, lampolja, tom. lacknafta och även diesel, när man har multifuel-brännare, det mesta fungerar men rengöringsbehovet ökar fort med allt tyngre bränslen då det börja koksa fort i förgasardelen.

- och E85 är dock värdelös både med Trangia spritbrännare då det snart kommer att brinna med eldkvast pga. att det är för mycket bensin i det och det kokar och svämmar över i brännaren och fungerar inte alls med en multifuel-brännare då värmen inte räcker till i förgansningsdelen och fel munstyckstorlek (om man stryper luften för blandningen med luft vid munstycket så kan man få stabil låga som inte för mager och reser sig, men så räcker inte värmen till istället för förgasningen).

---

Har man ont om bränsle så handlar det också om att inte dra på med värme än vad som behövs och inte elda för kråkorna och i en trangia-kök så är det väldigt värmeeffektivt även med plana grytbottnar och grytor med kylflänsar är problematiska om man skall göra annat än att bara koka upp vatten då kylflänsarna gör att det lätt bränner i botten hela tiden om man försöker med något annat än bara vatten och man inte kan dra ned lågan till _väldigt_ liten

En sak till att tänka på är att värmning med kylflänsade grytor får man inte göra inomhus pga. den höga kolmonoxid-bildningen som blir när lågan pressas in i kylfänsarna och kyler ned förbränningsprocessen innan det är färdigt medans eldning under plan gryta går oftast bra om kökets lågor inte är gula (lite i topparna är dock OK) och man har hyffsad normal ventilation i fastigheten.

Om man eldar - så måste man tänka på luftomsättning och var avgaserna tar vägen och det bästa är förstås genom någon form av utsug-skorsten utan att innan dess blandas med rumsluften.

Det eldas så lite i modern tid att de flesta har inte vanan och tänket och riskerna kring detta och att också se upp med T-sprit då den i rumstemperatur är en farligare vätska att hantera än tom. bensin - att man använder säkerhetsflaskor med T-sprit och allt tillstängt innan man tänder på något spritbaserad brännare, också att spritlåga i solljus är mer eller mindre osynlig vid eldning utomhus som tex. tragiakök med T-sprit och det kan brinna länge under ett kök av spill innan man märker det.

campingasol som många kanske förknippar som mer farligt än tex. T-sprit så är det omvänt när man räkna de faktiska olyckor med brännskador och det är ytterst sällan att det blir allvarligare olyckor när man använder campinggasol när det hanteras med normal omdöme, men desto mer ofta med T-sprit eller förvärmning med T-sprit av tex. multifuel-kök.