Permalänk
Medlem

Prova att byta ut läsken mot kolsyrat vatten istället. Jag dricker själv relativt mycket just Pepsi Max (runt en burk om dagen, mer på helgen), men jag har haft längre uppehåll tidigare, och då är det just kallt kolsyrat vatten som gjort det. Vanligt vatten ur kranen är helt enkelt för tråkigt att dricka ofta. Blir dock mycket te med.

Permalänk
Medlem

Jag dricker inte kaffe eller te. Just nu är det bara Vatten, mjölk och cola.

Jag testade att köpa en soda streamer men vattnet blev bara äckligare med den. Så den samlade damm i en låda några år innan den gick till tippen.

Sen de bytte recept på Coca Cola Zeron gick jag över till Pepsi Max eftersom den nya colan inte var lika god.

Men varje gång jag går till ica/willys så kastar jag ner mer. För mitt tanke sett är att "detta förtjänar jag idag" efter en lång dag på jobbet eller något annat min hjärna kommer på. Även om jag bestämde mig under dagen att jag inte ska köpa en.

Min vikt beror nog mest på chips jag kan köpa för sug men trycker i mig hela påsen utan vidare motstånd. Även om jag ångrar mig starkt efteråt.

Just nu har jag 1 st Pepsi Max burk i kylen. Ska trappa ner på detta. Sluta tvärt vet jag inte om jag klarar.
Ska låta burken stå i kylen för då vet jag att jag har "hemma" ifall suget kommer på affären och sedan när jag kommer hem kanske jag får en tankeställare.

Permalänk
Medlem

Lightprodukter har inget att göra med era viktfluktuationer. Det finns oändligt med forskning på sötningsmedel och jag tror de flesta är bekanta med kalorier.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ändra hela din mentalitet för det första. Tänk inte att du inte kan sluta tvärt med läsken/chipsen, för det är fullt möjligt för vem som helst och ingen ursäkt. Samma sak gäller "belöningar". Byt ut skräpet mot en ramlösa citron istället, det kan vara din belöning.

Vill du så kan du. Men det gäller att viljan är 100% och inte 90% eller 50%.

Släng ut alla chips och all läsk direkt. Det skall inte ens finnas i hemmet. Sen ger du fan i att köpa mer. Det är en bra början. Byt ut läsk mot ramlösa/loka med eller utan smak (citron eller granatäpple gillar jag). Det smakar väl skit i början men du kommer vänja dig.

Vad gäller viktnedgång (om det ens är intressant, minns inte om du skrev något om det) så är mitt tips att bestämma dig för vad du har för målvikt. Sen säger vi att den skall vara uppnådd om 12 månader. Vi leker med tanken och säger att du skall dumpa 20 kg på 12 månader, vilket är cirka 1,7 kilo i månaden och inte ens 0,5 kilo / vecka, vilket är extremt görbart.

Du borde även börja föra en kostdagbok där du skriver upp ALLT du äter och dricker (jag menar ALLT) för att se hur mycket kalorier du faktiskt stoppar i dig. Bara det kan ju vara en ögonöppnare ibland. Det är jävligt tråkigt men otroligt värdefullt.

Vill du så kan du, kom ihåg det

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Handlar enbart om att bestämma sig och ha lite pannben...

Och till er som gjorde en TLDR om socker så gällde detta Max/Light.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nä forskningsläget generellt stöder inte att folk äter mer av lightläsk även om det så klart kan finnas individer som gör det. I studier där olika grupper får vatten, lightläsk respektive sockerläsk och sedan äta fritt från en buffé brukar det vara jämnt i kaloriintaget mellan vatten och lightläsk.

För att sluta rekommenderar jag att sluta tvärt som de flesta säger. Köp inte sånt du inte vill äta eller dricka när du tänker klart. Om/när suget slår till och du inte kan tänka klart ska du inte ha läsk och chips hemma ifall du inte vill äta det, då kommer du äta/dricka det goda som finns.

Om du vill sluta med en sak i taget - vilket troligen är lättare - rekommenderar jag chipsen framför läsken. Chips är ju i princip potatis friterat i fröolja, det är verkligen inget man bör trycka i sig.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Lightprodukter har inget att göra med era viktfluktuationer. Det finns oändligt med forskning på sötningsmedel och jag tror de flesta är bekanta med kalorier.

Det finns mycket forskning, som pekar åt olika håll dock. Det är förstås mindre kalorier utan socker men sötningsmedlen kan ju ha andra effekter som kan ha den motsatta effekten mot den önskade, enligt vissa studier. Exempelvis: https://www.medicalnewstoday.com/articles/314345#Aspartame-bl...
https://www.forksoverknives.com/wellness/artificial-sweetener...

Men hyfsat sannolikt är det väl ändå bättre på det stora hela med sötningsmedel än socker, dock är det ännu bättre att dricka helt osötade drycker enligt i princip alla seriösa studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Om du vill sluta med en sak i taget - vilket troligen är lättare - rekommenderar jag chipsen framför läsken. Chips är ju i princip potatis friterat i fröolja, det är verkligen inget man bör trycka i sig.

Chips innehåller rätt bra med näring dock till skillnad från godis som bara innehåller massvis med socker i princip. Har väldigt svårt att tänka mig att chips skulle vara sämre än godis.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Chips innehåller rätt bra med näring dock till skillnad från godis som bara innehåller massvis med socker i princip. Har väldigt svårt att tänka mig att chips skulle vara sämre än godis.

Beror på vilket godis. Haribo har några varianter som mest innehåller socker och gelatin, det är bra grejer. Föroxiderad solrosolja hamnar på klar andraplats där skulle jag säga.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Beror på vilket godis. Haribo har några varianter som mest innehåller socker och gelatin, det är bra grejer. Föroxiderad solrosolja hamnar på klar andraplats där skulle jag säga.

Jo, det är sant med oljan. Hade gått att göra chips mycket nyttigare för produkten i sig är ju bra egentligen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jo, det är sant med oljan. Hade gått att göra chips mycket nyttigare för produkten i sig är ju bra egentligen.

Jo jag håller med, potatis är bra grejer i grunden.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lightprodukter har inget att göra med era viktfluktuationer. Det finns oändligt med forskning på sötningsmedel och jag tror de flesta är bekanta med kalorier.

Det finns dock en nackdel med lightläsk trots att den inte innehåller kalorier:

Den drar ner din fettförbränning.
OT
Det bästa sättet att inte dricka cola är väl ändå att inte ha cola hemma? Då är det väldigt svårt att dricka
Köp hem något substitut som du hellre vill dricka, exempelvis loka eller liknande.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det finns dock en nackdel med lightläsk trots att den inte innehåller kalorier:
https://i.dietdoctor.com/se/wp-content/2012/09/PM-test.jpg?auto=compress%2Cformat&w=650&h=445&fit=crop
Den drar ner din fettförbränning.
OT
Det bästa sättet att inte dricka cola är väl ändå att inte ha cola hemma? Då är det väldigt svårt att dricka
Köp hem något substitut som du hellre vill dricka, exempelvis loka eller liknande.

Det här var väldigt intressant. Grafen börjar alltså då man inte druckit någon lightdryck? Ketoner går ner och blodsocker går upp, det är inte bra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det här var väldigt intressant. Grafen börjar alltså då man inte druckit någon lightdryck? Ketoner går ner och blodsocker går upp, det är inte bra.

Ja precis, så jag tänker mig att även om man är som jag, som skiter i allt vad dieter heter och försöker äta nyttigt enligt tallriksmodellen så bör det påverka din förmåga att bränna fett negativt, vilket leder till att du lägger på dig. Däremot så är ju påverkan på blodsocker försumbar vilket är bra för alla diabetiker.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Det finns dock en nackdel med lightläsk trots att den inte innehåller kalorier:
https://i.dietdoctor.com/se/wp-content/2012/09/PM-test.jpg?auto=compress%2Cformat&w=650&h=445&fit=crop
Den drar ner din fettförbränning.
OT
Det bästa sättet att inte dricka cola är väl ändå att inte ha cola hemma? Då är det väldigt svårt att dricka
Köp hem något substitut som du hellre vill dricka, exempelvis loka eller liknande.

Skrivet av Scarabeo:

Det här var väldigt intressant. Grafen börjar alltså då man inte druckit någon lightdryck? Ketoner går ner och blodsocker går upp, det är inte bra.

Ett sex timmers försök gjort på en deltagare (som gärna vill promota sin egen hemsida/teori). Man kan nog glatt ignorera sådana "bevis".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ett sex timmers försök gjort på en deltagare (som gärna vill promota sin egen hemsida/teori). Man kan nog glatt ignorera sådana "bevis".

Nja jag vet inte om man så enkelt kan förkasta resultatet. Det är ju onekligen intressant att det påverkar mängden ketoner i kroppen, även om det statistiska underlaget är i klenaste laget
Det som hade varit intressant är att ge säg 100 människor i olika tillstånd av "fasta" en flaska sockerfri läsk och sedan göra mätningar. Men det finns nog ingen som vill bekosta detta, tror det är rätt dyrt att testa blodketoner.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Du är inte efter koffeinet i läsken? Prova sluta helt med läsken och ersätt det med vatten och en koffeintablett. Skulle det fungera? Om ja, trappa ner på koffeintabletterna.. sen äru fri!

Själv drack jag för mycket läsk förr. Slutade helt. Numera köper jag en Dr Pepper några gånger per år kanske. Men jag dricker ju kaffe fortfarande. Och öl då..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nja jag vet inte om man så enkelt kan förkasta resultatet. Det är ju onekligen intressant att det påverkar mängden ketoner i kroppen, även om det statistiska underlaget är i klenaste laget
Det som hade varit intressant är att ge säg 100 människor i olika tillstånd av "fasta" en flaska sockerfri läsk och sedan göra mätningar. Men det finns nog ingen som vill bekosta detta, tror det är rätt dyrt att testa blodketoner.

En försöksperson är inte "klenaste laget", det är helt intet sägande.
Försök lägga fram det som ett forskningsresultat och du kommer att bli utslängd direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

En försöksperson är inte "klenaste laget", det är helt intet sägande.
Försök lägga fram det som ett forskningsresultat och du kommer att bli utslängd direkt.

Det har jag såklart inte hävdat, dvs att det är statistiskt signifikant resultat. Jag ska försöka leta runt lite för att se om någon annan testat samma sak i större skala.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det har jag såklart inte hävdat, dvs att det är statistiskt signifikant resultat. Jag ska försöka leta runt lite för att se om någon annan testat samma sak i större skala.

Lycka till. Lightläsk är det mest forskade ämnet i hela världen verkar det som. Det är många som försökt hitta det dåliga i detta men inte lyckats. En del i detta är antagligen också för att kost-studier är svåra att genomföra rent generellt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Finns lite intressanta artiklar om ämnet
https://www.styrkelabbet.se/aspartam/#del8
https://tyngre.se/artikel/forskning/vanlig-lask-lightlask-ell...

Själv dricker jag några 33cl burkar colar zero om dagen. I övrigt så äre gym och promenader i snabb/lagom takt som gäller. ligger på kaloriunderskott och tappar vikt.

Till ts så se över vad du äter gärna via app t.ex. lifesum. Enkelt att få överblick på hur mkt man äter. Sen finns det ju inget farligt med att dricka cola zero såvidare det inte sker i enorma mängder och att kolsyra sliter på emaljen samt att cola zero inte är gratis.

Vill du sluta så tja ha inget hemma så kan du omöjligt dricka. Det är vad som fungerar för mig nämligen. Jag kan inte ha godis hemma för min självbehärskning är icke befintlig så jag äter upp hela påsen
så jag har helt enkelt inget godis hemma.

Permalänk
Medlem

Det kommer någon gång en dag då man faktiskt på riktigt vill sluta med ett beroende och då gör man det, men fram tills dess så är det väldigt svårt om man försöker intala sig själv att man vill sluta fast man egentligen innerst inne inte vill det.
Jag drack typ 1-3 liter cola om dagen i över 8 år innan jag slutade.
Jag rökte regelbundet och var beroende i 9.5 år. Jag "försökte" sluta flertalet gånger under dom åren men innerst inne ville jag inte sluta så det gick inte. Sedan kom en dag då jag på riktigt verkligen ville sluta, var på riktigt trött på allt det som kommer med regelbunden rökning och då slutade jag. Nu röker jag fortfarande ibland, men är inte beroende. Ibland några gånger i månaden, ibland inte en enda gång på månader. Har köpt 3 paket på dom senaste 3,5 åren och det var för att ha till alkoholdrickande. Cola har jag smakat lite två tre gånger på dom senaste 6 åren tror jag.

Det ovan är väl egentligen inte direkt hjälpsamt, så här är vad jag föreslår:
Sätt dig helt enkelt inte i sitsen att du har det lättåtkomligt, om du har det så går det åt. När du är och handlar, köp inte Cola. Du kommer säkert ha ångest över det men sen när du är hemma och vill ha så kan du inte göra något åt det (om du inte är så desperat att du pallrar dig tillbaks till affären igen). Och när du är hemifrån, ha alltid med dig en flaska vatten så har du inte törst som en ursäkt att köpa en Cola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Finns lite intressanta artiklar om ämnet
https://www.styrkelabbet.se/aspartam/#del8
https://tyngre.se/artikel/forskning/vanlig-lask-lightlask-ell...

Själv dricker jag några 33cl burkar colar zero om dagen. I övrigt så äre gym och promenader i snabb/lagom takt som gäller. ligger på kaloriunderskott och tappar vikt.

Till ts så se över vad du äter gärna via app t.ex. lifesum. Enkelt att få överblick på hur mkt man äter. Sen finns det ju inget farligt med att dricka cola zero såvidare det inte sker i enorma mängder och att kolsyra sliter på emaljen samt att cola zero inte är gratis.

Vill du sluta så tja ha inget hemma så kan du omöjligt dricka. Det är vad som fungerar för mig nämligen. Jag kan inte ha godis hemma för min självbehärskning är icke befintlig så jag äter upp hela påsen
så jag har helt enkelt inget godis hemma.

Intressanta artiklar! Styrkelabbet har ju generellt väldigt bra artiklar. Frågan jag ställer mig är om det har någon påverkan på fettförbränningen. Jag brukar köra lite periodisk fasta, från typ middag 17:30 till morgonen efter runt 9. Detta bara för att det är nyttigt för kroppen med att rensa ur levern lite. (https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/nob...)
Då hade det varit fiffigt att kunna avnjuta en dryck som inte var kaffe eller te på kvällen framför en bra film eller serie. Men Light läsk verkar ju inte vara rätt dryck i detta fall. Men jag vet inte

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Intressanta artiklar! Styrkelabbet har ju generellt väldigt bra artiklar. Frågan jag ställer mig är om det har någon påverkan på fettförbränningen. Jag brukar köra lite periodisk fasta, från typ middag 17:30 till morgonen efter runt 9. Detta bara för att det är nyttigt för kroppen med att rensa ur levern lite. (https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/nob...)
Då hade det varit fiffigt att kunna avnjuta en dryck som inte var kaffe eller te på kvällen framför en bra film eller serie. Men Light läsk verkar ju inte vara rätt dryck i detta fall. Men jag vet inte

Jag vågar varken säga bu lr bä vad gäller förbränning och lightläsk. Kan inte erinra mig att jag läst något som påvisar att den skulle förändras. Och OM den gör det så tror/killgissar jag att det är otroligt lite. Jag dricker cola zero för att det är gott helt enkelt.

Ja styrkelabbet och Jacob Gudiol har alltid väldigt bra artiklar med källhänvisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Slår ett slag för Sodastream och smaksättaren ZERoh!

Deras cola smakar skit, men alla fruktsmaker är riktigt bra.

Kan också varmt rekommendera ZERoh, jag kör utan kolsyra men redigt med is. Fyller ett 50cl glas med hälften is + en skvätt ZERoh så har man något kallt att zippa på i 2 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Chips innehåller rätt bra med näring dock till skillnad från godis som bara innehåller massvis med socker i princip. Har väldigt svårt att tänka mig att chips skulle vara sämre än godis.

Chips är garanterat bättre än godis.

Godis och bakelser är något jag inte gillar, äter endast ifall det bjuds på. Köper aldrig själv. Och denna bjudning är max 3 gånger per år (kalas)

Problemet med chips är att de har slutat sälja små påsar, då blir det att man köper en 300 gram och sedan YouTube. Äter tills det är slut.
Sedan köper jag alltid ny smak för att testa.

Men vi får se hur länge jag klarar mig utan Pepsi och chips .

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Chips är garanterat bättre än godis.

Godis och bakelser är något jag inte gillar, äter endast ifall det bjuds på. Köper aldrig själv. Och denna bjudning är max 3 gånger per år (kalas)

Problemet med chips är att de har slutat sälja små påsar, då blir det att man köper en 300 gram och sedan YouTube. Äter tills det är slut.
Sedan köper jag alltid ny smak för att testa.

Men vi får se hur länge jag klarar mig utan Pepsi och chips .

Nu blir jag nyfiken på varför
-"chips är garanterat bättre än godis."
för om jag läser följande från Jacob Gudiol https://www.mabra.com/halsa/experten-om-socker-och-snacks/783...
så säger han att det är överskottet av kalorier som är farligt.
Och han ställer en ganska bra fråga:

-"– Man kan väl egentligen säga så här att: hur mycket skulle du klara av att äta om du BARA åt det? En chipspåse kan du ju generellt klämma trots att det bara är en smak. Om du har en godispåse med bara gelé i samma färg, då hade du ju tröttnat ganska kvickt. Men har du blandat en påse med 40 olika smaker du kan hoppa mellan, så äter du kanske mer av det."

Men du får gärna återkomma med lite läsvärt om vad som gör chips bättre än godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Chips är garanterat bättre än godis.

Godis och bakelser är något jag inte gillar, äter endast ifall det bjuds på. Köper aldrig själv. Och denna bjudning är max 3 gånger per år (kalas)

Problemet med chips är att de har slutat sälja små påsar, då blir det att man köper en 300 gram och sedan YouTube. Äter tills det är slut.
Sedan köper jag alltid ny smak för att testa.

Men vi får se hur länge jag klarar mig utan Pepsi och chips .

Behövs nog ett substitut i början. Morotsstavar? Det viktiga är nog att det finns något att knapra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det kommer någon gång en dag då man faktiskt på riktigt vill sluta med ett beroende och då gör man det, men fram tills dess så är det väldigt svårt om man försöker intala sig själv att man vill sluta fast man egentligen innerst inne inte vill det.
Jag drack typ 1-3 liter cola om dagen i över 8 år innan jag slutade.
Jag rökte regelbundet och var beroende i 9.5 år. Jag "försökte" sluta flertalet gånger under dom åren men innerst inne ville jag inte sluta så det gick inte. Sedan kom en dag då jag på riktigt verkligen ville sluta, var på riktigt trött på allt det som kommer med regelbunden rökning och då slutade jag. Nu röker jag fortfarande ibland, men är inte beroende. Ibland några gånger i månaden, ibland inte en enda gång på månader. Har köpt 3 paket på dom senaste 3,5 åren och det var för att ha till alkoholdrickande. Cola har jag smakat lite två tre gånger på dom senaste 6 åren tror jag.

Det ovan är väl egentligen inte direkt hjälpsamt, så här är vad jag föreslår:
Sätt dig helt enkelt inte i sitsen att du har det lättåtkomligt, om du har det så går det åt. När du är och handlar, köp inte Cola. Du kommer säkert ha ångest över det men sen när du är hemma och vill ha så kan du inte göra något åt det (om du inte är så desperat att du pallrar dig tillbaks till affären igen). Och när du är hemifrån, ha alltid med dig en flaska vatten så har du inte törst som en ursäkt att köpa en Cola.

Känns som att många här jämför sockersötad cola med cola zero. Att dricka cola zero är bortsett från slitage på emalj och ekonomi ganska oproblematiskt och jag känner att det inte ska jämföras med beroende av t.ex. cigg lr sockersötad läsk.

Till TS,
Hur kommer det sig att du vill sluta med cola zero? du nämner att du dricker 1.5l om dagen vilket jag känner inte är speciellt farliga mängder.
Om det är viktnedgång du är ute efter så drick mer cola zero
Annars ersätt colan med vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behövs nog ett substitut i början. Morotsstavar? Det viktiga är nog att det finns något att knapra på.

Gjorde något liknande själv. Har man bara morotsstavar tillgängliga i kylen d.v.s. skalade och och skurna i rätt storlek. Mkt handlar om bekvämlighet, åtminstone i mitt fall. Jag tar det som är tillgängligt med minimal ansträngning.