Följ Black Week på SweClockers

Koppling av 12v bilel val av area på kabel?

Permalänk
Medlem

Koppling av 12v bilel val av area på kabel?

Hej hjälper till med föräldrarnas bil där ett relä i säkringsboxen slutat fungera vilket gör att dem inte har någon kupefläkt.
Just dessa säkringsboxar är svåra och dyra att få tag på (2000 och uppåt begagnade) så jag kommer att koppla förbi och sätta ett externt 40 amp relä enligt videon nedan.
Fundera nu på vilken kabelarea borde man välja? Längden på kablarna kommer att vara korta (under 1m)

https://www.youtube.com/watch?v=43vBiWbXM2s

Permalänk
Rekordmedlem

Absolut minst 4mm^2 om det är 1 m totalt men helst grövre.
Och är det 1m enkel eller total sträcka ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur långt det blir totalt men iallafall under 2 meter totalt för all dragning om man räkna högt. Skulle gissa på under 1 meter.
Säkringen som sitter till fläkten är på 40 ampere.
Kollar man på biltema så har dem en kabel på 6mm2 som där står max 34 ampere.
Fundera på om den kan fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danne215:

Vet inte exakt hur långt det blir totalt men iallafall under 2 meter totalt för all dragning om man räkna högt. Skulle gissa på under 1 meter.
Säkringen som sitter till fläkten är på 40 ampere.
Kollar man på biltema så har dem en kabel på 6mm2 som där står max 34 ampere.
Fundera på om den kan fungera.

Ja 6mm^2 är vad du minst bör ha om totala längden är 2m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Absolut minst 4mm^2 om det är 1 m totalt men helst grövre.
Och är det 1m enkel eller total sträcka ?

Är väl lämpligast att köra på samma kabelarea som sitter "stock". Har mycket svårt att tro att det är en 4kvmm då diverse räknesnurror jag googlade fram gav 0,75kvmm som rekommendation.

Edit: glömde ange kabellängd, då fick jag faktiskt just 4kvmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Är väl lämpligast att köra på samma kabelarea som sitter "stock". Har mycket svårt att tro att det är en 4kvmm då diverse räknesnurror jag googlade fram gav 0,75kvmm som rekommendation.

0.75kvmm på 40A???

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

0.75kvm på 40A??? Valde du rätt spänning?

Jag har tagit på mig dumstruten.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dem korta avstånden så borde det vara okej med 6mm2 kabel som jag tolkar det då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danne215:

Med tanke på dem korta avstånden så borde det vara okej med 6mm2 kabel som jag tolkar det då?

Ja det borde fungera, säkringen visar ju inte lastens maxeffekten utan den är för kortslutningsskydd så lasten är mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde fungera, säkringen visar ju inte lastens maxeffekten utan den är för kortslutningsskydd så lasten är mindre.

Det är jag med på.
Tännte bara kolla i förebyggande syfte med tanke på att det är upp till 40 ampere innan säkringen går. Hade det bara varit 10/20 ampere hade jag inte funderat så mycket.

Permalänk
Medlem

Sitter de verkligen ett relä på kupefläkten? de första jag skulle göra är att mäta så de finns ström i reläsockeln, de vanligaste felet som jag upplevt är att motståndet för dom olika hastigheterna pajat men då går den oftast på full fart, men inte på dom lägre hastigheterna. Sen pajar ju fläktmotorerna oxå, är det en äldre bil så är de defenitivt ett alternativ. Misstänker du kollar på styrningen på fläkten på kylaren och den går ju bara då motorn är varm eller ACn är aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Sitter de verkligen ett relä på kupefläkten? de första jag skulle göra är att mäta så de finns ström i reläsockeln, de vanligaste felet som jag upplevt är att motståndet för dom olika hastigheterna pajat men då går den oftast på full fart, men inte på dom lägre hastigheterna. Sen pajar ju fläktmotorerna oxå, är det en äldre bil så är de defenitivt ett alternativ. Misstänker du kollar på styrningen på fläkten på kylaren och den går ju bara då motorn är varm eller ACn är aktiv.

Kupefläkt och motstånd är redan bytt.
I säkringsboxen sitter ett antal relä som ger upp är ett vanligt fel på dessa säkringsboxarna tyvärr.
Antingen byter man hela boxen eller så kan man "koppla" förbi relät istället för brråkdelen av kostnaden.

Permalänk
Medlem

man skall inte underskatta strömmen som går åt till kupefläkten - det kan väl vara 20-30 Ampere vid full pådrag och då bör man ha kabeldimmensioner som kan hantera dessa utan att bli för varma och med hänsyn till hur bra de kan kylas till omgivningen och detta är speciellt viktigt för saker som är påslagna i längre stunder som just fläkt och starka lampor.

Att säkringen är 40 ampere ger indikation att strömförbrukningen är minst hälften till 2/3-del av märkningen när man kör på max, men säkrast är att själv prova upp det med en tång-ampere meter med likströmsmätning på strömtång-modellen (glöm inte att göra nollställning innan mätning när man mäter på likström) - det brukar vara en och annan ögonbryn-höjare när man faktiskt mäter på kablar i en bil i avseende hur mycket ström det faktiskt förbrukar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Kupefläkt och motstånd är redan bytt.
I säkringsboxen sitter ett antal relä som ger upp är ett vanligt fel på dessa säkringsboxarna tyvärr.
Antingen byter man hela boxen eller så kan man "koppla" förbi relät istället för brråkdelen av kostnaden.

Ok