Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Dividera om källor är meningslöst, större delen av fitnessindustrin är marknadsföring och kvacksalvare.

Forskning och källor klassade utifrån fakta-pyramiden eller vad man vill kalla den är ju inte direkt att dividera. Just Alan och Brad är ju rätt välkända inom forskningssvängen. Kevin Hall med för den delen.

För att förtydliga så får man läsa deras artiklar och referenser. Kevin Hall är ju dock forskare(Alan och Brad med) - Bland annat NuSi gjorde han ju studier för där de låste in folk och såg hur de påverkades av kost X vs Y.

Permalänk
Avstängd

Igår käkade jag en soppa till middag som jag hade tänkt att ha till lunch i veckan, laga mat är så j*a tråkigt.

Frukost i morse 2 knäckebröd med makrill i tomatsås på, en stoppa till lunch (ca 350kcal)
En kvarg 150g till "mellis".. VEttefanken vad det blir till middag, finns typ inget färdigt som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Äta mindre portioner och ät mer protein och mindre kalorier.
Diet spelar 0 roll om du får i dig överskott på kalorier.

Exakt detta.

Portionerna är 80%, resterande är att förstå energin i maten, och hur det bidrar till det stora hela.

Det är hisnande hur mycket grönsaker och protein man kan äta, och ändå håller nere kalorierna. Börjar man dock hälla i lite grädde i såsen och götta sig med smöret, så går det oerhört snabbt utför.

Jag gjorde så att jag vägde all mat i några månader. Skapade mig en uppskattning över vad det faktiskt innehöll.

Den största chocken var nog när vi gjorde en carbonara (guanciale, äggula, pecorino), och en portion som höll mig mätt i ca. 2 timmar var 1360kcal......

Samtidigt som jag igår kväll åt 190g kycklinglårfilé, 150g ris, 150g grekisk yoghurt, 250g stekta grönsaker, och det var endast 713kcal...

Kunde knappt gå till soffan för att jag var så mätt!

Så det viktigaste tror jag är att fokusera på exakt det du säger, mindre portioner, mer grönsaker och protein Unna dig absolut, för psyket mest, men var då medveten i vad du stoppar i dig

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Yoggi mini fruktyoghurt 0,1% fett, 35 kcal/100 g. Käka till frukost och middag. 😁 Garanterad viktnedgång.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dubadai:

Exakt detta.

Portionerna är 80%, resterande är att förstå energin i maten, och hur det bidrar till det stora hela.

Det är hisnande hur mycket grönsaker och protein man kan äta, och ändå håller nere kalorierna. Börjar man dock hälla i lite grädde i såsen och götta sig med smöret, så går det oerhört snabbt utför.

Jag gjorde så att jag vägde all mat i några månader. Skapade mig en uppskattning över vad det faktiskt innehöll.

Den största chocken var nog när vi gjorde en carbonara (guanciale, äggula, pecorino), och en portion som höll mig mätt i ca. 2 timmar var 1360kcal......

Samtidigt som jag igår kväll åt 190g kycklinglårfilé, 150g ris, 150g grekisk yoghurt, 250g stekta grönsaker, och det var endast 713kcal...

Kunde knappt gå till soffan för att jag var så mätt!

Så det viktigaste tror jag är att fokusera på exakt det du säger, mindre portioner, mer grönsaker och protein Unna dig absolut, för psyket mest, men var då medveten i vad du stoppar i dig

Exakt
Fokusera på ta bort onödigt fett och fortfarande ät bra mat!
Brukar rekommendera en cheat day i veckan som är "rimlig"

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Den är också sjukt god! Kör lite bär i också, perfekt mellis!

Skrivet av mAster9:

Rekommenderar Yoggi mini fruktyoghurt 0,1% fett, 35 kcal/100 g. Käka till frukost och middag. 😁 Garanterad viktnedgång.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Har kört vattenfasta för att få en rivstart. Sen gått över till omad och skippat kolhydrater. Undviker även omega6 då det är rena cancern i de mängder industrin använder.

Mår riktigt bra och blivit av med magstrul och lärt mig äta nyttigt på köpet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ingen träning pga väggen och allmän jävla förkylning hela tiden. Fanns med några snyftinlägg från mig i löpartråden. Kort och koncist så sov jag inget, vilket gjorde att jag hade mycket mer tid till småätande. Detta gjorde att jag plötsligt insåg att det var med bred marginal all-time high på vågen vid årsskiftet.

Bestämde mig (efter hotellfrukosten på nyårsdagen) och har sedan dess minskat med ca 10-11kg... relativt strikt LCHF vet jag fungerar för mig, och så även denna gång.

Just nu har jag på en BMI på strax under 29.

Som referens har jag en målvikt som skulle innebära BMI 27 där jag - om jag mår bra - kan springa/träna/äta relativt fritt och de som känner mig sannolikt tänker att jag börjar bli mager. Är ganska bitig från början med andra ord, tung för min längd även som "smal".

Beräknas nå denna målvikt i slutet av mars eller början på april med en viktnedgång på ytterligare ca 4-5kg. Tanken då är att introducera kolhydrater någorlunda långsamt igen och räknar då med att gå upp ca 3kg på ett bräde. Därefter tänker jag försöka hålla vikten i schack mha den träning som jag förhoppningsvis kommer igång med och kanske med tiden gå ner de tre kilona igen, även om de sista kilona är underordnat sömn och träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Har kört vattenfasta för att få en rivstart. Sen gått över till omad och skippat kolhydrater. Undviker även omega6 då det är rena cancern i de mängder industrin använder.

Mår riktigt bra och blivit av med magstrul och lärt mig äta nyttigt på köpet.

45-60% av kosten ska vara Kolhydrater, skippa Kolhydrater är inte rätt väg att gå.

Ät långsamma kolhydrater som håller dig mätt längre. Som andra säger ska du höja Protein intaget för att det höjer förbränningen.

Permalänk
Medlem

Vi äter alldeles för mycket i västvärlden. även jag har gått uppåt men kör en diret som går ut på att äta 1-2 gånger mellan 12-19. brukar fuska på fredagar och lördagar. men det verkar fungera. har mål på mellan 1000-1500 kalorier varje dag.
dricker mycket pepsi max och/eller vatten.
vatten kan mätta rätt bra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Måste låna en våg nånstans. Kul o veta vad man väger.
Dock går jag efter utseendet (midjemått o.s.v.).

Siktar på tydligare magrutor till sommaren. Får byta ut min magra ost (17%) till skinka på knäckemackorna….

Skrivet av fetakniven:

https://i.imgur.com/0VL2dLN.jpg

Då var viktnedgången avklarad för den här gången. Från 70 kilo till 64 på 8 veckor - fullt rimlig takt. Jag har inte gjort några större justeringar kring kosten utan mest sett till att äta mindre portioner och även undvikit ett par urspårningar.

Tänkte direkt: ”jisses va lite du väger!” Är du 1,70m lr?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Forskning och källor klassade utifrån fakta-pyramiden eller vad man vill kalla den är ju inte direkt att dividera. Just Alan och Brad är ju rätt välkända inom forskningssvängen. Kevin Hall med för den delen.

För att förtydliga så får man läsa deras artiklar och referenser. Kevin Hall är ju dock forskare(Alan och Brad med) - Bland annat NuSi gjorde han ju studier för där de låste in folk och såg hur de påverkades av kost X vs Y.

Men i sammanhanget så går det att gå ner i vikt och komma i form utan att plöja löpmeter av den senaste forskningen, med PF, Keto, viktväktarna och allting däremellan. Jag håller med om att Alan och Brad är seriösa men det spelar inte så stor roll för den som söker en metod för att komma i form som passar för dem. På ren svenska: optinoja hör inte hemma i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Men i sammanhanget så går det att gå ner i vikt och komma i form utan att plöja löpmeter av den senaste forskningen, med PF, Keto, viktväktarna och allting däremellan. Jag håller med om att Alan och Brad är seriösa men det spelar inte så stor roll för den som söker en metod för att komma i form som passar för dem. På ren svenska: optinoja hör inte hemma i den här tråden.

Du får nog läsa mina inlägg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Måste låna en våg nånstans. Kul o veta vad man väger.
Dock går jag efter utseendet (midjemått o.s.v.).

Siktar på tydligare magrutor till sommaren. Får byta ut min magra ost (17%) till skinka på knäckemackorna….

Tänkte direkt: ”jisses va lite du väger!” Är du 1,70m lr?

Nej, det är normalvikt för min längd på 178 centimeter.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Exakt detta.

Portionerna är 80%, resterande är att förstå energin i maten, och hur det bidrar till det stora hela.

Det är hisnande hur mycket grönsaker och protein man kan äta, och ändå håller nere kalorierna. Börjar man dock hälla i lite grädde i såsen och götta sig med smöret, så går det oerhört snabbt utför.

Jag gjorde så att jag vägde all mat i några månader. Skapade mig en uppskattning över vad det faktiskt innehöll.

Den största chocken var nog när vi gjorde en carbonara (guanciale, äggula, pecorino), och en portion som höll mig mätt i ca. 2 timmar var 1360kcal......

Samtidigt som jag igår kväll åt 190g kycklinglårfilé, 150g ris, 150g grekisk yoghurt, 250g stekta grönsaker, och det var endast 713kcal...

Kunde knappt gå till soffan för att jag var så mätt!

Så det viktigaste tror jag är att fokusera på exakt det du säger, mindre portioner, mer grönsaker och protein Unna dig absolut, för psyket mest, men var då medveten i vad du stoppar i dig

Du har ju också en helt annan volym på din andra maträtt. Protein mättar inte så bra som det.
påstås i långa loppet. Tester har gjorts och visst det mättar lite mer i början men sen mättar det inte lika bra längre.

Du kan lyssna mer om det på https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-252/

lr
https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-in...

Permalänk
Avstängd

Dagens skrovmål till middag:
2 källafranska med 2 skivor pepperjack-ost och 2 hästköttskivor per fralla

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Nej, det är normalvikt för min längd på 178 centimeter.

Det beror nog på hur man är byggd rent allmänt och hur mycket man har tränat. Body Mass Index utgår från mer än 50 år gamla levnadsförhållanden, och är uppmätta på boomers födda under 40/50-talet, vilket stämmer dåligt med dagens uppväxtförhållanden och levnadsstandard.

Jag är t.ex. 185 cm lång och har i vuxen ålder vägt så lite som 91 kg, vilket jag råkar ha ett papper från Sahlgrenska på. Det motsvarar BMI 26,6 eller övervikt, samtidigt som jag ledigt fick på mig byxor i 32" och klarade att springa milen.

Nuvarande byxstorlek är 38", milen är något som huvudsakligen avverkas i bil, och då har jag ändå gått ner till 115 kg. NU är jag fet oavsett BMI 33,6... men det kan inte bara bedömas från längd och vikt utan även i vilken fysisk form man är i för övrigt.

[/rant]

Det bästa sättet att inte fortsätta vara fet är att logga (med t.ex. MyFitnessPal) vad man äter tills man lärt sig hur mycket man behöver/kan äta utan att få ett stort energiöverskott varje dag. Sen måste man vilka orka engagera sig långsiktigt, för vanor är ingenting man bryter permanent på ett par veckor, men om man klarar att inte ha lika dåliga vanor lika ofta så är man ofta en bra bit på vägen.

En fälla att undvika är att försöka "sluta med allt"/bli Hälsan själv på måndag, utan tänk vad du orkar hålla för nivå resten av livet. Sen kan det vara najs att köra någon diet ett par veckor så det sätter fart åt rätt håll, men alldeles för många har för höga förväntningar om att dieten ska göra jobbet och sen ska de inte behöva fundera mer över sina vanor... vilket får samma resultat varje gång.

Permalänk
Medlem

Självklart, det enda jag försökte poängtera var ju just det, hur mycket mat kan äta om du kör grönsaker och annat också. Samtidigt som du kan hålla nere energiintaget. Eftersom energiintaget är det som spelar roll för viktnedgången så är det ju nice med mat som är kalorisnål, mycket volym osv.

Tillskillnad från en rätt som carbonara där det var extremt mycket energi i förhållande till mängd mat.

Jag cyklar mycket och väger all mat, och är det något jag insett så är det att vill man gå ner i vikt samtidigt som man vill äta gott och mycket mat, så är det bäst att dra ner på allt fett.

En helt vanlig måltid består av 150g ris, 200g kycklinglårfilé, 200g grekisk yoghurt (0%), samt 30g sweet chilisås (less sugar-versionen)

Man står sig väl och det är mycket mat på tallriken

Viktigaste tror jag att hitta mat som man tycker om och som går att äta tills man är mätt. Hållbarhet är ju nyckeln till framgång när det kommer till att äta bra.

"Tyvärr" innebär det också att man måste röra på sig en del, annars så blir det snabbt deppigt på matfronten.

Skrivet av goa200:

Du har ju också en helt annan volym på din andra maträtt. Protein mättar inte så bra som det.
påstås i långa loppet. Tester har gjorts och visst det mättar lite mer i början men sen mättar det inte lika bra längre.

Du kan lyssna mer om det på https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-252/

lr
https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-in...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Bra punkter!

Har kört både LifeSum och MyFitnessPal, och måste säga att Lifesum är brutalt mycket bättre när det kommer till appen. Värt att prova om man inte har gjort det innan.

Och gällande vanorna, jag tycker alltid det svåra är att hitta balansen i att unna sig. Man kanske ser en kanelbulle som att unna sig, samtidigt som man ser grädden i korvstroganoffen som något helt normalt. Samtidigt då som grädden i korvstroganoffen är betydligt värre i kalorisynpunkt.

Så håller helt med gällande att räkna intaget lite. Då inser man snabbt hur BRUTALT mycket kalorier det är i saker som smör, grädde, ost osv osv.

Skrivet av Sveklockarn:

Det beror nog på hur man är byggd rent allmänt och hur mycket man har tränat. Body Mass Index utgår från mer än 50 år gamla levnadsförhållanden, och är uppmätta på boomers födda under 40/50-talet, vilket stämmer dåligt med dagens uppväxtförhållanden och levnadsstandard.

Jag är t.ex. 185 cm lång och har i vuxen ålder vägt så lite som 91 kg, vilket jag råkar ha ett papper från Sahlgrenska på. Det motsvarar BMI 26,6 eller övervikt, samtidigt som jag ledigt fick på mig byxor i 32" och klarade att springa milen.

Nuvarande byxstorlek är 38", milen är något som huvudsakligen avverkas i bil, och då har jag ändå gått ner till 115 kg. NU är jag fet oavsett BMI 33,6... men det kan inte bara bedömas från längd och vikt utan även i vilken fysisk form man är i för övrigt.

[/rant]

Det bästa sättet att inte fortsätta vara fet är att logga (med t.ex. MyFitnessPal) vad man äter tills man lärt sig hur mycket man behöver/kan äta utan att få ett stort energiöverskott varje dag. Sen måste man vilka orka engagera sig långsiktigt, för vanor är ingenting man bryter permanent på ett par veckor, men om man klarar att inte ha lika dåliga vanor lika ofta så är man ofta en bra bit på vägen.

En fälla att undvika är att försöka "sluta med allt"/bli Hälsan själv på måndag, utan tänk vad du orkar hålla för nivå resten av livet. Sen kan det vara najs att köra någon diet ett par veckor så det sätter fart åt rätt håll, men alldeles för många har för höga förväntningar om att dieten ska göra jobbet och sen ska de inte behöva fundera mer över sina vanor... vilket får samma resultat varje gång.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Första gången på måååånga år som mitt BMI varit så här låg, har annars alltid legat på typ 46-50.
Ditt BMI är 39.2 Allvarlig fetma (35 - 40)

Men inte säker på om kcal-uträkningen för mig funkar med dagens formler.

Citat:

Du behöver 3424 kcal om dagen
... om du vill gå ner 38 kilo på 52 veckor.

Det är 731 kcal mindre än du behöver för att behålla din nuvarande vikt.
Din nya vikt ger dig ett BMI-värde på 30.3 = Svår övervikt

Körde denna https://iform.se/nyttig-mat/sa-manga-kalorier-behover-du
Tog 52 veckor bara för att fylla i något

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

45-60% av kosten ska vara Kolhydrater, skippa Kolhydrater är inte rätt väg att gå.

Ät långsamma kolhydrater som håller dig mätt längre. Som andra säger ska du höja Protein intaget för att det höjer förbränningen.

Det är upp till person. Fungerar bra att leva på lchf. Jag har aldrig haft så bra blodvärden och generellt mått så bra som jag gör när jag äter så. Jag äter förvisso inte "lchf" men är otroligt anal när det gäller kolhydrater. Siktar på max 50 gram per dag, och undviker all föda som innehåller mer än 15g/100g kolhydrater.

Jag har diabetes typ 2 och för mig innebär den här kosten att jag slipper sprutor flera gånger per dag. Äter man inte massa kolhydrater går inte blodsockret upp och ingen medicin behövs om man är väldigt strikt. Många som tar insulin kan minska ner rejält på det, eller till och med sluta helt, beroende på hur strikt diet dom äter.

Hade jag ätit närmare 50% kolhydrater så får jag spruta i mig långtidsverkande insulin på morgonen och snabbverkande vid varje måltid, samt mäta blodsocker för att balansera den där jojo kurvan med upp-ner-upp-ner. Då äter jag hellre kött sås grönsaker och skippar pasta ris chips godis all stärkelse i princip och alla grönsaker under jord.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Så håller helt med gällande att räkna intaget lite. Då inser man snabbt hur BRUTALT mycket kalorier det är i saker som smör, grädde, ost osv osv.

Sen är det även skillnad på hur länge man håller sig mätt på olika saker.

Där har jag märkt att den hårda lightprodukts-linjen funkar ganska dåligt för mig, och att det för mitt personliga intag har betydligt mer effekt att försöka dra ner på "dolda" sockerintag typ läsk till lunchen, på jobbet, efter jobbet, vid datorn osv. och försöka äta en ordentlig måltid (hur sjukt motigt det än kan kännas) istället för att småäta 1500 kcal och sen känna sig hungrig ett par timmar senare.

Sen är ju sockret är ju inte farligt per se, problemet är bara att det är för snabba kolhydrater och inte mättar, samt fuckar med insulinproduktionen och gör oss hungriga snabbare.

Permalänk

Har inte läst så mycket i tråden ännu, så det jag skriver har antagligen kommit upp flera gånger innan.

Börjar med en klysha - om jag kan gå ner i vikt kan vem som helst!

Min livssituation är väldigt speciell dock. Jag har MS och är handikappad efter en bilolycka för ca 10 år sedan. Skadade ryggen, inkl nerverna i ländryggen, riktigt illa.

Jag lever med mycket smärta, så mina möjligheter att träna är väldigt begränsade när det vissa dagar är svårt att ens komma upp ur sängen som jämförelse.

Med det sagt så har min oförmåga att träna spelat stor roll i att vikten gick stadigt uppåt över åren efter min olycka.

Mitt mål har varit att hitta en hållbar livsstil - inte "bara" gå ner i vikt, även om det varit den största motivationen. Min primära lösning har således varit att fokusera på mitt kalori-intag.

Här kommer även mitt första tips - börja med något litet att förändra och förändra bara en sak i taget. Själv bytte jag ut all vanlig läsk mot deras zero/light motsvarighet som mitt första steg. Inte det roligaste i början, men man vänjer sig.

Att hitta bra maträtter etc för att sänka sitt kalori-intag är lätt att hitta. Men min första tanke var att jag inte visste hur mycket kalorier jag förbrukar per dygn.
Det jag var säker på var att det är mycket mindre än genomsnittet för en man i min ålder (35-36) eftersom jag är sängliggande större delen av dygnet, varje dag.

Så sakta började jag minska på godis, snacks, fika och storleken på mina portioner tills jag låg still i vikt.

Det tog ett par månader, men jag har valt att ta det lite långsamt för att öka chansen till att det fungerar i längden.

Efter ca 2-3 månader använde jag en kaloriräknare för att uppskatta vad mitt kaloriintag behövde vara för att ligga still i vikt - ca 1400-1500 per dygn.

Ska tilläggas att ett problem för mig har varit att jag vissa dagar ätit för mycket följt direkt av dagar jag knappt ätit någonting alls och då satt kroppen i svältläge.

Mycket medeciner per dag, smärta och krämpor på det, så har det oftare än inte, varit svårt att få ner någon mat överhuvudtaget.
Det ojämna mängden kalorier har också bidragit till att jag inte gått ner i vikt trots att jag tänkt "men va fan, jag äter ju knappt något!" och det I sig själv är också ett problem!

Så för mig har måltidsersättning, dvs proteinpulver med lågt kalorivärde, fungerat super. Jag satte som mål att få i mig ca 5-10g protein per kilo kroppsvikt per dygn. Att behålla muskelmassa har tidigare varit ett stort problem och jag ville vara säker på att jag inte slet ner mina muskler när jag väl låg på ett kaloriunderskott.

Jag har kommit in i en jämn nivå med kalorier per dygn, nästan uteslutande protein. Jag satte upp ett mål på 50% kalorier in jämfört med min förbrukning. Så jag ligger på ca 600-800 kcal per dygn.

Det är en låg siffra, men som sagt, speciellt läge och något som varje person behöver anpassa utifrån just sina egna förutsättningar.

Återigen samma tips dock. Trappa ner kalori-intaget över veckor eller t.o.m månader. Det blir lättare att förändra sin livsstil om man låter bli att shocka sin kropp! Låt det ta tid att skapa nya rutiner. Mycket bättre att det tar tid och funkar i längden, än att man gör stora förändringar direkt men bara klarar att hålla det i någon vecka!

Jag tog tag i min vikt i slutet av november 2020. Jag hade då nått upp i 95,6kg på mina 176cm.

Det var första gången på månader som jag hade vägt mig och jag minns att jag tydligt tänkte att "Shit! Fortsätter det så här så kommer jag passera 100kg på nolltid!".

Ingen höjdare för en trasig rygg att bära på all den vikten. Särskilt när jag inte längre har speciellt mycket muskelmassa kvar att prata om och har svårt att röra mig pga nervskador redan som det är.

Jag satte upp en regel för mig själv när det kom till att väga mig - max varannan vecka, men som minst var tredje.

Jag gör det jag kan för att träna och eftersom muskler väger mer än fett så kan vågen ge en missvisande bild kring sin viktnedgång ibland. Detta är ännu sannare för den person som t.ex gymmar och lyfter vikter som en del av sin viktnedgång.

Fokusera istället på hur dina kläder sitter! Det har för mig betytt lika mycket som siffrorna på vågen.

Jag har på ca 18 månader gått ner strax under 20kg och gått från XL (på tröjor och liknande plagg) ner till M. Varje kilo ner har gjort livet lättare (no pun intended!) och har ökat min rörelseförmåga.

Jag har ingen exakt siffra på vågen som jag strävar emot. Jag ser och känner att jag säkert har 10kg fett kvar på kroppen att bli av med och sen är det tillbaka till steg ett - sakta börja öka mitt kalori intag för att kunna ligga stadigt i vikt över tid.

Nu mer är sötsaker helt oätligt. Det är helt enkelt inte gott för fem öre när man vant sig vid att inte äta det.

Jag är dock inte 100% strikt med vad jag äter. Det måste få vara okej att käka en bulle till kaffet ibland.
Kalas är också tillfällen då jag äter det jag känner för utan att tänka på den dagens kalorier.
Det skadar inte i det långa loppet.

Här kommer mitt tidigare mål fram tydligt - jag ville inte "bara" gå ner i vikt. Jag ville hitta en hälsosam livsstil som ska fungera för mig i längden.
Tvärtom är det just de tillfällen som gör att jag klarat av att vara strikt alla andra dagar!

Jag hoppas min historia kan hjälpa. Det går absolut att gå ner i vikt. Men målet bör vara större än så - att hitta en sund, och friskare, livsstil som kan fungera för dig i det långa loppet!

Med vänlig hälsning, Tobbe.

P.s ursäkta mina stavfel - har fått svårt att läsa pga min MS.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror nog på hur man är byggd rent allmänt och hur mycket man har tränat. Body Mass Index utgår från mer än 50 år gamla levnadsförhållanden, och är uppmätta på boomers födda under 40/50-talet, vilket stämmer dåligt med dagens uppväxtförhållanden och levnadsstandard.

Jag är t.ex. 185 cm lång och har i vuxen ålder vägt så lite som 91 kg, vilket jag råkar ha ett papper från Sahlgrenska på. Det motsvarar BMI 26,6 eller övervikt, samtidigt som jag ledigt fick på mig byxor i 32" och klarade att springa milen.

Nuvarande byxstorlek är 38", milen är något som huvudsakligen avverkas i bil, och då har jag ändå gått ner till 115 kg. NU är jag fet oavsett BMI 33,6... men det kan inte bara bedömas från längd och vikt utan även i vilken fysisk form man är i för övrigt.

[/rant]

Det bästa sättet att inte fortsätta vara fet är att logga (med t.ex. MyFitnessPal) vad man äter tills man lärt sig hur mycket man behöver/kan äta utan att få ett stort energiöverskott varje dag. Sen måste man vilka orka engagera sig långsiktigt, för vanor är ingenting man bryter permanent på ett par veckor, men om man klarar att inte ha lika dåliga vanor lika ofta så är man ofta en bra bit på vägen.

En fälla att undvika är att försöka "sluta med allt"/bli Hälsan själv på måndag, utan tänk vad du orkar hålla för nivå resten av livet. Sen kan det vara najs att köra någon diet ett par veckor så det sätter fart åt rätt håll, men alldeles för många har för höga förväntningar om att dieten ska göra jobbet och sen ska de inte behöva fundera mer över sina vanor... vilket får samma resultat varje gång.

Nej, objektivt sett är det normalvikt, på gruppnivå.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Ingen träning pga väggen och allmän jävla förkylning hela tiden. Fanns med några snyftinlägg från mig i löpartråden. Kort och koncist så sov jag inget, vilket gjorde att jag hade mycket mer tid till småätande. Detta gjorde att jag plötsligt insåg att det var med bred marginal all-time high på vågen vid årsskiftet.

Bestämde mig (efter hotellfrukosten på nyårsdagen) och har sedan dess minskat med ca 10-11kg... relativt strikt LCHF vet jag fungerar för mig, och så även denna gång.

Just nu har jag på en BMI på strax under 29.

Som referens har jag en målvikt som skulle innebära BMI 27 där jag - om jag mår bra - kan springa/träna/äta relativt fritt och de som känner mig sannolikt tänker att jag börjar bli mager. Är ganska bitig från början med andra ord, tung för min längd även som "smal".

Beräknas nå denna målvikt i slutet av mars eller början på april med en viktnedgång på ytterligare ca 4-5kg. Tanken då är att introducera kolhydrater någorlunda långsamt igen och räknar då med att gå upp ca 3kg på ett bräde. Därefter tänker jag försöka hålla vikten i schack mha den träning som jag förhoppningsvis kommer igång med och kanske med tiden gå ner de tre kilona igen, även om de sista kilona är underordnat sömn och träning.

Haha trodde nästan det här var mitt inlägg. Allt stämmer in på mig här. Förutom hotellfrukosten 🙈

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

La om till keto-kost för ungefär ett år sedan och tappade 9 kg på en månad. Då jag inte riktigt behövde tappa vikt (det var mer flickvännen som ville tappa vikt men jag medger att det var trevligt att tappa ölmagen) så slutade jag med den kosten efter en månad. Har tappat ytterligare 5 kg sedan dess trots att jag äter som jag gjorde innan, så ämnesomsättningen fick sig en rejäl långtidsverkande boost.

Några saker jag kan säga om dieten: I mina ögon skittråkig mat (vi käkade nyttigt och skippade bacon och korv och sånt men allt är mäktigt pga fetthalten), det är ytterst tråkigt att räkna kolhydrater hela tiden, man mår kasst första dagarna (keto flu) men efter det så mådde jag asbra, aldrig gas i magen och aldrig riktigt hungrig. Om man verkligen måste tappa vikt så kan man ju testa det men om man gillar god mat så ska man nog göra nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Youtube är inte en källa till fakta - Det finns mycket lurendrejare där ute. Vill du ha tips på bra källor så Alan Aragon, brad Schoenfeld, Kevin Hall och Jacob Gudiol är inte pjåkig.

Men du har hittat något som funkar för dig, vilket är det viktigaste.

Kroppen är spännande, komplex och lurig

Funkar det för dig, skit i teorierna kring det för man kan bli förvirrad värre. Något händer motsatt från hur det ska fungera, och hitta den felkällan som vanlig människa för ingen anledning är ovärt.

Fast Internet med random människor är inte heller en källa till fakta, så man ska inte lyssna på dig heller. Har du koll på vad ketos är och vad som händer i kroppen? Kalorier in och kalorier ut i all ära men det finns mer att ta hänsyn till. Blodsocker och insulinnivåer spelar roll för vad som händer i kroppen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Igår käkade jag en soppa till middag som jag hade tänkt att ha till lunch i veckan, laga mat är så j*a tråkigt.

Frukost i morse 2 knäckebröd med makrill i tomatsås på, en stoppa till lunch (ca 350kcal)
En kvarg 150g till "mellis".. VEttefanken vad det blir till middag, finns typ inget färdigt som är intressant.

Laga mat är det näst bästa som finns, det bästa är att äta den.
Det tråkigaste som möjligen finns kopplat till det är att diska - för hand.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fast Internet med random människor är inte heller en källa till fakta, så man ska inte lyssna på dig heller. Har du koll på vad ketos är och vad som händer i kroppen? Kalorier in och kalorier ut i all ära men det finns mer att ta hänsyn till. Blodsocker och insulinnivåer spelar roll för vad som händer i kroppen.

Alan Aragon, Brad Schoenfeld och Kevin Hall är forskare. Kevin Hall anställdes av LCHF-maffian där de styrde upplägget.

Kroppen är komplex, alla studier där man låser in folk visar att man går ner i vikt av underskott och har inte lyckats visa fördelar för någon diet. Ser man på studier där man mäter följsamhet så är högfettkost ofta den med fler avhopp.

Det här har jag sett debatteras i snart 20 år…. Läs studierna och diskussionerna kring NuSis studier.

Permalänk
Medlem

En metod som utarbetats under lång tid

Hej,

En mycket intressant frågeställning som ligger mig varmare och varmare om hjärtat.
Jag har under 1 år gått ner 23 kg. Jag valde att göra det helt utan träning också.

Det finns många metoder, men eftersom kosten står för 70% av vikten så kände jag att jag kan skippa träningen och gå ner i vikt med 70% effektivitet. Funkar perfekt.

Det korta svaret: Jag slutade äta socker!

Det långa svaret:
Första metoden var att dra ner på kalorier.Jag beställde Huel-pulver som ersatte frukost och lunch, sen tillät jag mig själv att äta valfri mat på kvällen. Fungerade sådär, jag gick ner i vikt, men hade ingen stadig energi tyvärr, orkade inte arbeta eller ta mig ut ordentligt.
Nästa metod var att komma in mer på LCHF, den varianten fungerade bättre. Man får äta mycket fett, men fuska absolut inte med socker. Om du slänger på socker ovanpå din LCHF så kan du lika gärna ge upp! Metoden fungerar, bra stabil energi, magen beter sig mycket bättre.
Nästa metod var att dessutom kombinera LCHF med periodisk fasta. Det betyder att man äter under färre timmar totalt sett. Jag äter inte före kl 11 och slutar äta före 19. Gå aldrig och lägg dig mätt! Metoden är effektiv och hjälper magen att må mycket bättre.

De olika metoderna fungerar på olika sätt, jag har snöat in på ämnet "optimal hälsa" vilket innebär kost som är så bra som möjlig för kroppen och där viktminskning blir en ren konsekvens av hälsan.

Det viktigaste för mig utan disciplin är att göra det enkelt. Om det finns godis hemma, äter jag godis. Sluta köp godis, och handla när är mätt. Socker är den största boven i hela överviktsamhället. Socker har följande otrevliga effekter:
Det triggar mer sötsug
Det får dig att småäta
Det triggar inte din mättnadskänsla
Det förstör dina tänder
Det förstör din lever
Det oxiderar ditt kolesterol i kroppen
Det stänger av din fettförbränning
Det bygger upp din insulinresistens

Och det här är en utvald skara av otrevliga effekter.
Hur slutar man äta frukost och hålla sin periodiska fasta? Ät absolut inget socker
Hur håller man nere kalorierna utan att konstant vara hungrig? Ät mycket fett som håller dig mätt och absolut inget socker som får dig att bli hungrig.
Hur slutar man småäta en massa mellanmål? Sluta äta socker som triggar ditt sötsug och hunger.

Det här förbannade j**a sockret alltså.

Okej... till kemin: Socker (vitt socker) består av 50% glukos och 50% fruktos. Glukos triggar insulin, gör dig insulinresistens, bygger upp din diabetes och stänger av kroppens fettförbränning. Fruktos är en ännu värre jävel som inte kan förbrännas av annat än din lever. Japp... det är anledningen till att spädbarn i USA börjar få fettlever likt alkoholister pga att vi dricker fruktjuice. Så fruktos är direkt skadligt och bör ses som alkohol. Glukos är också skadligt men på lite längre sikt.
Så vafasiken har det att göra med pasta och kolhydrater? Jo, när man tittar på vitt mjöl, så är det långa kedjor av glukos. Rent glukos. Vi har så perfekt processat mjöl idag, så fint pulver, att det vita mjölet påverkar ditt insulinpåslag mer än vitt socker.
Det är dags att börja behandla vitt mjöl som socker. Glukos är ingenting annat än socker.

Vad bör du handla i butik då?
Handla sådant som du i teorin kan hitta i naturen.
Kött av olika slag, men välj bort majskycklingen där stackaren är gödd på ren stärkelse.
Ägg, välj ägg från utomhusgående höns, du märker att gulan är mycket mer orange och den är mycket nyttigare.
Grönsaker, alla gröna grönsaker!
Smör, grädde, olivolja(extra virgin för att den ska vara kallpressad).

Handla inte:
Mat som kommer i pulverformat.
Mat som består av ingredienser som du inte förstår.
Mat som innehåller fler än 5 ingredienser.
Mat som innehåller socker -> glukos är socker -> kolhydrater = socker. Så en tumregel är att kolhydraterna inte ska överstiga 5g per 100g dvs 5%.

Genom att äta naturlig mat så kommer du hålla dig mätt och belåten.
Jag slutade dessutom att snusa helt utan problem när jag var helt utan socker. En mycket märklig effekt som jag tror är nära sammankopplad med "cravings".

När vi inser sockrets vidriga effekter och slutar äta skiten, så är det stört omöjligt att bli tjock!