Omvandla fysisk bok till E-bok

Permalänk
Medlem

Omvandla fysisk bok till E-bok

Vet inte om detta är rätt forum men:

Jag läser kurser på Universitetet och har upptäckt hur smidigt det är med att kunna plocka och sammanlänka info på t.ex. en platta.

Problemet är att de flesta böcker vi använder inte verkar finnas som E-böcker.

Därför undrar jag vad som är smidigast om man ska omvandla en bok till E-bok.

Man kan ju använda en vanlig skanner men det känns omständligt.

Tänkte man kanske kan använda en telefon eller platta för att ta i alla fall delar av boken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Projekt Runeberg skär sönder böckerna i fråga, gör om till en bunt lösblad, och scannar sedan i en scanner med arkmatatare.

http://runeberg.org/admin/snuff.html

Nu är artikeln 10 år gammal, så de kanske har utvecklat sina metoder sedan dess.

Permalänk
Medlem

Office lens? Förbättrar enkelt sidorna, går att spara i pdf... scanna i flatbädd blir sällan bra

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag läser kurser på Universitetet och har upptäckt hur smidigt det är med att kunna plocka och sammanlänka info på t.ex. en platta.

Är osäker på vad du menar här. Men scannar man en bok så blir det i bildform, det blir inte vanlig text som du kan copy-paste o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag har digitaliserat en handfull böcker just för att kunna ha dem i digital form på surfplattan. Eftersom jag inte kunde kassera böckerna så valde jag att fotografera av dem med kameran på ett stativ och importera bilderna till ScanTailor som exporterade resultatet till en OCR-genererad pdf. Nu verkar utvecklingen av programmet övergiven men du hittar säkert alternativ om du söker på det.

Det svåraste var att få sidorna hyfsat raka. Var en sida inte helt platt så kunde texten bli oläsligt när programmet försökte korrigera och få det rakt. En populär lösning för detta är att lägga en glasskiva över som trycker ner sidan så att den är helt rak. Jag löste det genom att ha boken halvöppen likt ett L med ena sida stående istället för att lägga den platt _._

Tyvärr är det väldigt tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är osäker på vad du menar här. Men scannar man en bok så blir det i bildform, det blir inte vanlig text som du kan copy-paste o.s.v.

Det finns OCR program, vet inte hur bra det fungerar dock.

"Vad är det OCR?
OCR står för Optical Character Reading, eller Optical Character Recognition."

Det enklaste borde vara att scanna in eller ha någon form av stativ att lägga böckerna på och ta kort på sidorna..
Men blir nog ett litet projekt om man ska få det att bli bra.

Exempel:
https://diybookscanner.org/archivist/
https://fstop138.berrange.com/2019/02/digitizing-books-with-a...

Permalänk
Medlem

Uppsala universitet har en avancerad scanner som scannar en sida på några sekunder, allt automatiskt men denna makalösa maskin används endast till gamla sköra böcker som ingår i deras samlingar inte till studenter. och du kan endast skanna 15 % av boken. Har inte ditt universitet någon skanner ? "Du får normalt sett bara kopiera begränsade delar ur ett verk. Upphovsrättslagen sätter villkoren och universitetet förhandlar avtal med Bonus Copyright Access för kopiering av undervisningsmaterial. Du är själv ytterst ansvarig för att följa villkoren och vara medveten om de avtal som gäller. Följande information kommer från Bonus Copyright Access kopieringsguide 2020:

15/15-regeln
Du får kopiera och dela 15 %, men inte mer än 15 sidor, från en och samma analoga förlaga, t.ex. från en bok, per student och kalenderhalvår. Du får kopiera motsvarande 15 A4-sidor från en och samma digitala publikation per student och kalenderhalvår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vet inte om detta är rätt forum men: Jag läser kurser på Universitetet och har upptäckt hur smidigt det är med att kunna plocka och sammanlänka info på t.ex. en platta. Problemet är att de flesta böcker vi använder inte verkar finnas som E-böcker. Därför undrar jag vad som är smidigast om man ska omvandla en bok till E-bok. Man kan ju använda en vanlig skanner men det känns omständligt. Tänkte man kanske kan använda en telefon eller platta för att ta i alla fall delar av boken.

Har du snackat med universitetets bibliotekarier eller studiehandledare? Även riktigt nischade böcker finns ofta i E-boks form bara du hittar rätt låneplatform, oftast får du tillgång till detta gratis genom dina inloggningsuppgifter från universitetet (jag vet av erfarenhet och många dumma frågor till f.d universitet...) När du väl är inloggad på en platform är det bara att börja leta efter "export to PDF" knappen. Finns det mot förmodan inte är det copypaste som gäller, se dock till att respektera författarens önskan om kopiering, att du inte t.ex säljer/ger vidare din kopia av studielitteratur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har du snackat med universitetets bibliotekarier eller studiehandledare? Även riktigt nischade böcker finns ofta i E-boks form bara du hittar rätt låneplatform, oftast får du tillgång till detta gratis genom dina inloggningsuppgifter från universitetet (jag vet av erfarenhet och många dumma frågor till f.d universitet...) När du väl är inloggad på en platform är det bara att börja leta efter "export to PDF" knappen. Finns det mot förmodan inte är det copypaste som gäller, se dock till att respektera författarens önskan om kopiering, att du inte t.ex säljer/ger vidare din kopia av studielitteratur.

Nej, kanske en väg att gå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Använder Liquid Text, vet inte om det skulle fungera med bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Uppsala universitet har en avancerad scanner som scannar en sida på några sekunder, allt automatiskt men denna makalösa maskin används endast till gamla sköra böcker som ingår i deras samlingar inte till studenter. och du kan endast skanna 15 % av boken. Har inte ditt universitet någon skanner ? "Du får normalt sett bara kopiera begränsade delar ur ett verk. Upphovsrättslagen sätter villkoren och universitetet förhandlar avtal med Bonus Copyright Access för kopiering av undervisningsmaterial. Du är själv ytterst ansvarig för att följa villkoren och vara medveten om de avtal som gäller. Följande information kommer från Bonus Copyright Access kopieringsguide 2020:

15/15-regeln
Du får kopiera och dela 15 %, men inte mer än 15 sidor, från en och samma analoga förlaga, t.ex. från en bok, per student och kalenderhalvår. Du får kopiera motsvarande 15 A4-sidor från en och samma digitala publikation per student och kalenderhalvår."

Vi har bara kört distans men det är mycket möjligt att de har en scanner. Det är Malmö Universitet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hjälpte en kompis med ett digitaliseringsprojekt. Det var gamla "ovärderliga" böcker så det var inte snack om att köra sidorna genom en pappersmatare eller ens trycka ner dem i en scanner. Där landade vi i en kamera med stativ som var riktad nedåt, så kunde man ta ett foto (med fjärravtryckare), bläddra, ta nästa och så vidare. Sen använde han en mjukvara, Abby Fine Reader tror jag den hette, för OCR vilket funkade rätt bra men korrigering behövdes förstås. Speciellt eftersom det var handstil på någon konstig svensk-norska från en svunnen tid.

Permalänk
Medlem

Finns appar till telefonerna för det. Exempel https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.o...

Permalänk
Medlem

Evernote ska nog funka om syftet är att spara enskilda sidor.

Permalänk
Medlem

Jag har hittills aldrig haft problem med att hitta böcker i PDF eller Epub-form, dock kan detta kräva att man googlar ett tag på ej förenligt med forumregler sidor. Det finns delvis öppet (mycket kurslitteratur är "open source"), men även om man köper får man oftast möjlighet att köpa digitala kopior.

Office Lens har jag använt flera gånger, men det funkar bäst med enkla blad - Ska man sitta och skanna en hel bok så tar det antagligen några dagar.

Personligen hade jag börjat i denna änden
- Bibliotek? Finns massvis med resurser där du bör kunna få ut det mesta i elektronisk form
- Lärare / Lektorer / Professorer / Löst folk kan ha tillgång till litteratur "på sin jobbdator".
- Vid köp av egna böcker - Bör finnas på mer eller mindre alla sidor att köpa i digital form, beroende på vad man läser iofs.

Jag är snart klart med andra året inom data/it-spåret och jag har hittills aldrig behövt låna eller köpa en bok just då det är så pass tillgängligt antingen via nätet eller via skolan / biblioteket. Resurserna finns, kan dock variera beroende på skola hur "modern" man är och hur låst man är i tankesättet att så fort det blir digitalt så stjäls det, för kunskap skall låsas in och kontrolleras...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniskt sett kan du nog använda https://www.czur.com/product/et24pro om du inte vill förstöra boken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hjälpte en kompis med ett digitaliseringsprojekt. Det var gamla "ovärderliga" böcker så det var inte snack om att köra sidorna genom en pappersmatare eller ens trycka ner dem i en scanner. Där landade vi i en kamera med stativ som var riktad nedåt, så kunde man ta ett foto (med fjärravtryckare), bläddra, ta nästa och så vidare. Sen använde han en mjukvara, Abby Fine Reader tror jag den hette, för OCR vilket funkade rätt bra men korrigering behövdes förstås. Speciellt eftersom det var handstil på någon konstig svensk-norska från en svunnen tid.

Ok, tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tekniskt sett kan du nog använda https://www.czur.com/product/et24pro om du inte vill förstöra boken.

Nej, det mesta är lånade böcker. Verkar väldigt intressant!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, kanske en väg att gå.

Det är den billigaste vägen och ofta av mycket god kvalité. Nackdelen är att du får söka upp rätt folk och mejla lite med dem

Permalänk
Medlem

Tänkte på upphovsrätt och vad man faktiskt får kopiera. Det finns ju 15/15-regeln men om jag förstår saken rätt så gäller det om jag använder texten i undervisning eller på ett företag.

Så om jag kopierar för eget bruk är det ingen fara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tänkte på upphovsrätt och vad man faktiskt får kopiera. Det finns ju 15/15-regeln men om jag förstår saken rätt så gäller det om jag använder texten i undervisning eller på ett företag.

Det är inte tillåtet att diskutera att bryta mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Enligt upphovsrättslagen 12 § så gäller:

Citat:

Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Lagen verkar dock inte säga något om hur stor del av t.ex. en bok man faktiskt får kopiera, så det blir något av en tolkningsfråga.

Men om du är student och kopierar i studiesyfte så gäller som du säger 15/15-regeln som kommer från högskolornas avtal med Bonus Copyright Access snarare än upphovsrättslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det citerade inlägget frågar vad som är tillåtet, inte hur man bryter mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Det citerade inlägget frågar vad som är tillåtet, inte hur man bryter mot lagen.

Orginalinlägget vill veta vad som är smidigast.

Och även om det nu skulle vara lagligt att göra privat kopior så tillåter inte Sweclockers regler diskussion om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Nej, han vill ha stöd för att bryta mot lagen och det kan vi inte ge här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som andra sagt frågar jag inte hur man kan bryta mot lagen utan undvika att bryta mot lagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, han vill ha stöd för att bryta mot lagen och det kan vi inte ge här.

Nej, återigen jag säger inget om att bryta mot lagen, utan frågar om vad som är tillåtet i lagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Nej, återigen jag säger inget om att bryta mot lagen, utan frågar om vad som är tillåtet i lagen.

Jag har ingen möjlighet och förstå en tråd om upphovsrätt som pågått i två veckor om du inte läst upphovsrättslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har ingen möjlighet och förstå en tråd om upphovsrätt som pågått i två veckor om du inte läst upphovsrättslagen.

1. Tråden handlar inte om upphovsrätt.

2. Om du inte har möjlighet att förstå varför alls då svara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Orginalinlägget vill veta vad som är smidigast.

Och även om det nu skulle vara lagligt att göra privat kopior så tillåter inte Sweclockers regler diskussion om det.

Där får jag ge dig rätt. Läste nu att man inte får diskutera det. Ber om ursäkt, visste jag inte.

Visa signatur