AMD Ryzen 7 5800X3D spelprestanda uteblir i Linux

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 5800X3D spelprestanda uteblir i Linux

Den tilltagna mängden L3-Cache kommer inte till sin rätt utanför Windows. Däremot visar tidiga test på mer imponerande prestanda i andra scenarion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju nästan bara 1440p och 4K, så det är ju inte direkt oväntat att skillnaderna inte är lika stora som i Windows och 720p.
Även i SweClockers test var det ju relativt små skillnader i de upplösningarna, precis som väntat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Han har en riktigt gammal samling spel, jag vet inte om det är särskilt representativt....

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Undrar om det är skillnad i DX/GL/Vulcan?

Permalänk
Medlem

Artikeln diskuteras rätt flitigt i subredditen för AMD https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ubjkl3/amd_ryzen_7_5800...

En del användare hävdar att artikelförfattaren drar förhastade slutsatser på ett för litet urval av spel. Även på Windows är det ju spridda skurar kring ifall den extra cachen ger en förbättring eller ej. Kanske ligger nåt i det?

Är det här titlar som uppvisade stora förbättringar med 5800X3D när de kördes på Windows? Är för dåligt insatt i resultaten för specifika titlar för att kunna svara på det själv.

Artikelförfattaren är även inne i tråden och svarar på en del av kommentarerna men de (i min mening) mest intressanta inläggen lämnar han tyvärr obesvarade.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Är det här titlar som uppvisade stora förbättringar med 5800X3D när de kördes på Windows? Är för dåligt insatt i resultaten för specifika titlar för att kunna svara på det själv.

HITMAN 3 verkar prestera runt 15-25% bättre med 5800X3D än 5800X i Windows, beroende på vilket test man tittar på. Så det spelet verkar underprestera en del i Linux. Total War och Tomb Raider verkar dock ligga ungefär i linje med vad man kan förvänta sig.

Intressant är också att Deus Ex, Tomb Raider och Total War är portade till Linux (av Feral) medan HITMAN 3, DiRT Rally 2.0 och Strange Brigade använder Proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HITMAN 3 verkar prestera runt 15-25% bättre med 5800X3D än 5800X i Windows, beroende på vilket test man tittar på. Så det spelet verkar underprestera en del i Linux. Total War och Tomb Raider verkar dock ligga ungefär i linje med vad man kan förvänta sig.

Intressant är också att Deus Ex, Tomb Raider och Total War är portade till Linux (av Feral) medan HITMAN 3, DiRT Rally 2.0 och Strange Brigade använder Proton.

Intressant, speciellt gällande HITMAN 3. Kanske är något hos Protons "transition layers" för DirectX som gör att grafikmotorn i just det spelet inte kan utnyttja den utökade cachen?

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF