Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Komponenter för redigeringsdator

Hej,

Jag sitter idag fortfarande på en Asus laptop, MalZon i min signatur. Funkar kanon till det jag mestadels använder den till men nu när man börjar redigera bilder och film i större utsträckning så märker man att den inte alls hänger med längre.

Funderar på att bygga en stationär dator mestadels för att kunna redigera på. Det är Photoshop och Premiere Pro jag använder.
Behöver ABSOLUT inte vara nya prylar heller. Kan någon ge lite tips på vad man kan ta för komponenter?
Är inte alls påläst vad som gäller idag. Är framför allt CPU, moderkort, ramminne, GPU, SSDdiskar och en bra skärm som jag behöver. Resten ger sig.

Är mestadels 1080p och 4k jag redigerar i filmväg.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Hej,

Jag sitter idag fortfarande på en Asus laptop, MalZon i min signatur. Funkar kanon till det jag mestadels använder den till men nu när man börjar redigera bilder och film i större utsträckning så märker man att den inte alls hänger med längre.

Funderar på att bygga en stationär dator mestadels för att kunna redigera på. Det är Photoshop och Premiere Pro jag använder.
Behöver ABSOLUT inte vara nya prylar heller. Kan någon ge lite tips på vad man kan ta för komponenter?
Är inte alls påläst vad som gäller idag. Är framför allt CPU, moderkort, ramminne, GPU, SSDdiskar och en bra skärm som jag behöver. Resten ger sig.

Är mestadels 1080p och 4k jag redigerar i filmväg.

Hej, jag skulle nog säga att du bör lägga fokus på en bra cpu (ryzen 5950x är en dröm cpu men så nära denna man kan komma är en bra riktlinje), rätt mycket ram minne och snabb lagring, m.2 diskar är inte jätte mycket dyrare än vanliga ssd men väldigt mycket snabbare. Både premiere och photoshop lägger tung belastning på cpu'n och kräver en hel del ram minne. Troligtvis därför du upplever att din laptop inte hänger med.
Vad gäller grafik kortet behöver du nog inget jätte high-end såvida du inte gör rendering i hög upplösning eller spelar tungt grafikintensiva spel.
Hoppas detta hjälper dig lite:)

Permalänk

Jag körde Intel i5 11600k samt 64gb ram 3200 fury minnen och så två st m2 diskar och resten ssd.
Funkade klockrent i Photoshop fast jag mosade lager på lager så var det inga problem alls.
Lightroom funkade också klockrent.
Mitt gpu var ett 3050 och det räckte mer än väl.
Som skärm rekommenderar jag Asus pro art 27tum för 3600. Suverän skärm och du kan även köra video redigering utan större problem.med denna setup.

Permalänk
Medlem

Oj, missat att man fått svar i tråden

Skrivet av PhippeeK:

Hej, jag skulle nog säga att du bör lägga fokus på en bra cpu (ryzen 5950x är en dröm cpu men så nära denna man kan komma är en bra riktlinje), rätt mycket ram minne och snabb lagring, m.2 diskar är inte jätte mycket dyrare än vanliga ssd men väldigt mycket snabbare. Både premiere och photoshop lägger tung belastning på cpu'n och kräver en hel del ram minne. Troligtvis därför du upplever att din laptop inte hänger med.
Vad gäller grafik kortet behöver du nog inget jätte high-end såvida du inte gör rendering i hög upplösning eller spelar tungt grafikintensiva spel.
Hoppas detta hjälper dig lite:)

Att man skulle behöva en CPU med många kärnor och trådar är jag med på, likaså mycket ram.
Jag tänker mig "gårdagens" hårdvara som man kan hitta lite billigare begagnat hade vart kanon. Ett beggat moderkort med plats för m.2 disk, en grym prolle, 32-64Gb ram och ett lite enklare grafikkort. Jag börjar väl kunna rendera i 4K så kanske kräver lite värre grafikkort ändå kanske?

Skrivet av Kristeraguilera:

Jag körde Intel i5 11600k samt 64gb ram 3200 fury minnen och så två st m2 diskar och resten ssd.
Funkade klockrent i Photoshop fast jag mosade lager på lager så var det inga problem alls.
Lightroom funkade också klockrent.
Mitt gpu var ett 3050 och det räckte mer än väl.
Som skärm rekommenderar jag Asus pro art 27tum för 3600. Suverän skärm och du kan även köra video redigering utan större problem.med denna setup.

Ok, PS och LR funkar nog bättre än PP mot hårdvaran. PP känns som att det behövs mycket ram, snabba diskar och grym processor. Skärmen är ju viktig med, givetvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade detta funkar tros? i7-8700k, Nvidia Geforce Gtx 1080 ti, RAM 32gb?

Visa signatur