Permalänk

Prisutveckling på datorer

Priset på datorer och framförallt grafikkort har ju skjutit i höjden de senaste åren av diverse olika anledningar bl.a. komponentbrist. Nu har ju inflationen ökat på flertalet varor och mer kommer väl väl framöver?

Kommer vi kunna se en nedgång på datorer de närmsta eller kommer det fortsätta upp upp upp ändå upp till månen?
Hur ska man tänka? Om man kan vänta ett år eller två ska man göra det eller kommer de bara bara fortsätta uppåt?

Vad skulle kunna göra att vi får sjunkande priser framöver och när kommer de i så fall?

Permalänk
Medlem

Priserna har sjunkit en del på sistone på grafikkort. Övriga komponenter tycker åtminstone jag inte känns så dyra. Man får ju en 12400F som är en grym spel-CPU för 1899, 1 TB M.2-SSD för runt 800, 32 GB RAM med bra hastighet för runt 1300, Focus GX 650 W för 599 och så vidare.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Sötast

Bygger man billigt, och om man för stunden inte räknar med grafikkort så har datorer nog aldrig varit billigare än idag.

Permalänk
Medlem

Top of the line är dyrt som fan fortfarande och kommer fortsätta vara det. Men vill du ha en riktigt bra dator för relativt billig peng så är prestanda per krona riktigt bra och det är helt ok köpläge, även om man även behöver köpa en gpu.

Permalänk

Jag tror på en försvagat krona p.g.a. svaga politiker. Det är snart val och det är då tävling om vem som kan höja inflationen mest, genom att statsa x antal miljarder på det ena och andra. Det mesta som ska satsas på är alla politiker i riksdagen överens om att det ska satsas mycket på, de bråkar bara om detaljerna. -Lite som alla är överens om huset ska målas om till rosa, men alla bråkar om vilken rosa. Detta kommer innebära att datorkomponenter kommer bli dyrare.

Men sett till datorteknisk. DDR5 är nytt och sjunkigt rätt bra, kanske stiger det när det blir större efterfrågan.
SSD så för den stora skaran är prestanda inte så viktig längre, mängden för vanliga användare inte så dyr om de ej väljer en laptop.
Cpu för den stora skaran kommer en medelklass cpu räcka fint. Grafikkort får vi hoppas de blir prisvärdiga.

Permalänk
Medlem

Jag betalde 3200kr för min 512GB nvme ssd.
Det är väl just grafikkort som är dyrt nu för tiden skulle jag vilja påstå

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bygger man billigt, och om man för stunden inte räknar med grafikkort så har datorer nog aldrig varit billigare än idag.

Menar du prestanda/krona då eller? För när dollarn låg på runt 6 kr efter finanskrisen (2008/2009) köpte man dåtidens high-end-dator för ca 10k.

On-Topic, inflationen kommer fortsätta ett bra tag framöver. Så räkna med högre priser.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att det är mer prisvärt än på många år.

När Intel dominerade marknaden för CPU så var det som dyrast, då kostade en grym CPU massor och budget var avsevärt sämre. Idag så får man en bra CPU för 1500-2500 kr, RAM och lagring är också grymt billigt och deals finns alltid på moderkort.

Hemligheten (i mitt tycke) är dock att alltid köpa den senaste generationen som är i slutet på sin livscykel, då är alla produkter släppta, priserna har pressats ner, alla komponenter runtom är hyfsade i pris.

I nuläget är AM4 i den fasen Det som är nyast kommer alltid vara dyrast.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Eftersom utvecklingen går långsammare och långsammare så behövs inte det absolut värsta längre och köper man i7 / x700x CPU så räcker de nog närmare 10 år. Jämför med 20 år sedan då det senaste var omsprunget efter 2 år.

Grafikkortspriserna kommer även driva på iGPU utvecklingen så de som inte har behov av 4k/144Hz+ kommer inom allt för lång framtid köra på något som liknar konsolernas system. Den enda anledningen att det inte finns 3 tier av integrerade igpu / cpu kombon idag är det givetvis är en bättre vinst på att sälja en CPU för 3000 kr och en GPU för 6000 kr istället för en kombinerad för säg 7500 kr.

Sitter själv på en uråldrig i2500k och duger då jag inte längre är lika intresserad av spel som när jag en gång köpte systemet. Bara behövt uppgradera CPU en gång till 1060, som möjligen fortsätter att vara den GPU som spelen utvecklas kring pga bristsituationen i ytterligare 2-3 år.