Mobil med inspelning av samtal inbyggt från tillverkaren?

Permalänk
Medlem

Mobil med inspelning av samtal inbyggt från tillverkaren?

Vilka mobiler erbjuder i dag inspelning av samtal inbyggt från tillverkaren? Det skall fungera både vid samtal i luren och via BT. Jag skall själv kunna välja, om funktionen är aktiv eller inte.

Jag har i dag en Xiaomi MI 9, som har funktionen inbyggd i telefonappen från tillverkaren. Det fungerar utmärkt. Både jag och Xi Jinping 😉 är mycket nöjda! Tyvärr visade det sig vid besök i MI store på Mall of Scandinavia att Xiaomi har övergått till att använda Googles telefonapp i stället för att en egen sådan. Därmed går Xiaomi tillsammans med många andra tillverkare numera bort, eftersom Googles telefonapp saknar stöd för inspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeGurra:

Vilka mobiler erbjuder i dag inspelning av samtal inbyggt från tillverkaren? Det skall fungera både vid samtal i luren och via BT. Jag skall själv kunna välja, om funktionen är aktiv eller inte.

Jag har i dag en Xiaomi MI 9, som har funktionen inbyggd i telefonappen från tillverkaren. Det fungerar utmärkt. Både jag och Xi Jinping 😉 är mycket nöjda! Tyvärr visade det sig vid besök i MI store på Mall of Scandinavia att Xiaomi har övergått till att använda Googles telefonapp i stället för att en egen sådan. Därmed går Xiaomi tillsammans med många andra tillverkare numera bort, eftersom Googles telefonapp saknar stöd för inspelning.

Asus har det sist jag använde en förra året, annars är det nog inte många. Varför ha kravet att behöva spela in?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Asus har det sist jag använde en förra året, annars är det nog inte många. Varför ha kravet att behöva spela in?

Varför inte ha kravet? Det är en ibland användbar funktion. I övrigt är ju mobiler i dag intill förväxling lika inom respektive prissegment, och helt i avsaknad av USPar.

I avsaknad av en USP som möjlighet till inspelning av samtal, blir endast nedanstående punkter intressanta för mig.

1. Pris i relation till prestanda

2. Så lite bloatware som möjligt

3. Så nära bare bones Android som möjligt, eftersom tillverkarnas moddar i övrigt mest bidrar med problem

Permalänk
Medlem

Ingen hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Finns inte ens sådana appar i app-store, har nog mer integritet att göra skulle jag gissa.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Ingen hoppas jag.

Varför inte? Det kan vara väldigt bra till hands ifall man t.ex råkar få en dålig säljare någonstans. Att då kunna ha en inspelning till hands är ett bra bevis. Det är lagligt i Sverige att spela in samtal, så länge ena parten vet om att det sker.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KorvMos:

Finns inte ens sådana appar i app-store, har nog mer integritet att göra skulle jag gissa.

Det beror på att huruvida det är lagligt eller inte att spela in samtal som man själv deltar i varierar från land till land, och samtal ofta sker mellan olika länder vilket i än högre grad komplicerar situationen. Inom Sverige är det fullt lagligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Nej, det beror på att Google har valt att frivilligt avhända sig en av sina USPar gentemot iOS genom att blockera möjligheten för appar från tredje part att spela in samtal. Ingen mening för tredje part att göra appar, som inte fungerar på det tilltänkta operativsystemet.

Tillverkare av mobiler kan däremot välja att integrera funktionen.

Som redan har påpekats är det lagligt i Sverige att utan medgivande spela in alla samtal, som man själv deltar i. Det är inspelning av samtal, som man själv inte deltar i (buggning), som är olagligt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför inte? Det kan vara väldigt bra till hands ifall man t.ex råkar få en dålig säljare någonstans. Att då kunna ha en inspelning till hands är ett bra bevis. Det är lagligt i Sverige att spela in samtal, så länge ena parten vet om att det sker.

Så du köper att kunna bli avlyssnad för att du kanske bråkar med någon försäljare? Vore bättre om du kunde slå på något som spelade in samtal från okända och det bara var en lokal inspelning i din mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Så du köper att kunna bli avlyssnad för att du kanske bråkar med någon försäljare? Vore bättre om du kunde slå på något som spelade in samtal från okända och det bara var en lokal inspelning i din mobil.

Poängen är inte att du ska bli avlyssnad utan att du ska kunna spela in samtal. Om tillverkarna vill avlyssna folk så kan dom göra det utan problem utan att du kan spela in samtal iallafall.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nicklidstrom:

Så du köper att kunna bli avlyssnad för att du kanske bråkar med någon försäljare?

Det handlar inte om någon avlyssning, som per definition är att spela in andra parters samtal utan att själv delta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samsung har kvar funktionen, tyvärr blockerad i Sverige av någon anledning. Att man har en firmware som stödjer det hjälper heller inte.

Permalänk
Medlem

Har telefonkvalité på ljudet ens nåt bevisvärde? Blir mer som en kom-ihåg-lista så man vet vad som sagts. Med AI och deepfake så kan man ju göra ljud av de flesta idag dessutom.

Men varför funkar inte ett tredjepartsprogram? Varför måste det vara telefontillverkarens egna?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Banken spelar alltid in mina samtal, varför skulle inte jag få göra det? Dessutom så kan man ha det som bevis om en illvillig säljare börjar redigerade inspelade samtal.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Känner du på dig att det är en dålig säljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeGurra:

Varför inte ha kravet?

För att du blir så begränsad då.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

ColorOS 12 verkar ha den funktionaliteten, i alla fall i vissa länder.

Som nämnts innan tycks API:et finnas kvar för att tillverkare ska kunna använda det (i mer eller mindre legitima syften kan man förmoda), det är bara Play Store som har en policy mot inspelning. Custom-ROM och sideloading borde fungera, samt om man hittar tillverkare som erbjuder det direkt ur lådan.

Den här artikeln tycks påstå att Pixel har inspelning aktiverat, men det kan säkert skilja beroende på var man köper den. Eftersom vissa europeiska länder har lagar mot inspelning så kan det nog vara svårt att hitta telefoner med funktionaliteten aktiverad här, på grund av den fria rörligheten för varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Den här artikeln tycks påstå att Pixel har inspelning aktiverat, men det kan säkert skilja beroende på var man köper den. Eftersom vissa europeiska länder har lagar mot inspelning så kan det nog vara svårt att hitta telefoner med funktionaliteten aktiverad här, på grund av den fria rörligheten för varor.

Jag tror inte att Google går på vart den är köpt någonstans, utan någon annan form, för i princip hela världen, förutom USA kör samma mjukvara. Skulle tippa på att de går på vart SIM-kortets utgivarland är, eller något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Känner du på dig att det är en dålig säljare

Därför man spelar in alla samtal Så man har det när det väl händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att du blir så begränsad då.

Endast om det finns någon tillverkare, som ännu säljer sina mobiler i Sverige med inbyggt stöd för inspelning av samtal. Om det inte finns, blir helt andra kriterier relevanta för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeGurra:

Endast om det finns någon tillverkare, som ännu säljer sina mobiler i Sverige med inbyggt stöd för inspelning av samtal. Om det inte finns, blir helt andra kriterier relevanta för min del.

Vilket det finns, vad jag vet stödjer Asus det fortfarande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

ColorOS 12 verkar ha den funktionaliteten, i alla fall i vissa länder.

Skrivet av KAD:

Custom-ROM och sideloading borde fungera, samt om man hittar tillverkare som erbjuder det direkt ur lådan.

Jo, jag är medveten om att problemet kan kringgås med custom ROM, rootning och liknande, men det vill jag inte behöva ägna mig åt. Särskilt inte på en helt ny mobil.

Skrivet av KAD:

Den här artikeln tycks påstå att Pixel har inspelning aktiverat...

Den säljs väl fortfarande inte i Sverige? Gråimport, som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilket det finns, vad jag vet stödjer Asus det fortfarande

Jag har nyss epostat frågan till deras support rörande Zenfone 8. Blir samtidigt ett test på om de har en support värd namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeGurra:

Jag har nyss epostat frågan till deras support rörande Zenfone 8. Blir samtidigt ett test på om de har en support värd namnet.

Bra initiativ. Jag retar mig mycket på att min Galaxy S21 inte kan spela in samtal. Tydligen gick det i Android 11, men inte i Android 12.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vad är det för paranoia som kräver att man spelar in samtalet?

Dom senaste 12 månaderna har jag lyckats prata i telefon i 37440 minuter och inte en enda av dom har jag känt något behov av att spela in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nu tänker jag iofs inte använda det ändå, men nyfiken på var man hittar det?
Jag har en Pixel 4a 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Dom senaste 12 månaderna har jag lyckats prata i telefon i 37440 minuter och inte en enda av dom har jag känt något behov av att spela in.

Ungefär som folk som använder ESD-armband vid montering av datorer, bilbälte eller de som roade sig med att springa runt i ansiktsmask?
"Vad är det för paranoia folk har som låser sina bilar när de parkerar hemma, det har jag inte känt ett behov av någon gång, har gjort de senaste tio åren, och glömmer nyckeln kvar ibland gör jag med"

Beror på vem man är och vem man pratar med.
krav? nej.
Användbart? ja.

Drev själv ett mål i domstol gentemot ett fiberbolag och deras sökta ledningsrätt, det inspelade samtalet var på inget vis bortkastat,

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BengaBang:

Det kan ju, för vissa, vara så väldigt enkelt att man emellanåt eller alltid har svårt komma ihåg vad som sagts eller tappar koncentrationen, och man därför vid behov vill kunna lyssna på en viktig konversation igen.
Andra människor kanske sitter i en sits där de har nytta av att spela in samtal från en manipulativ eller aggressiv närstående, eller har tröttnat på att få jobbsamtal under lediga dagar och vill ha något substantiellt på fötterna när man påtalar problemet för chefen.
Andra har, som redan nämnts i tråden, ett önskemål om att ha en egen, ej manipulerad inspelning av ett säljsamtal.
En inspelning av ett munligt avtal kommer underlätta betydligt för dig om det skulle uppstå en tvist.
Det finns en god anledning till att många önskar en skriftlig kopia av en överrenskommelse eller ett erbjudande innan eller efter de tar ställning.

Människor fungerar olika, dina behov är inte desamma som din grannes. Lite breddat perspektiv och insikt att människor inte är kopior av dig kommer hjälpa dig här i livet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ungefär som folk som använder ESD-armband vid montering av datorer, bilbälte eller de som roade sig med att springa runt i ansiktsmask?
"Vad är det för paranoia folk har som låser sina bilar när de parkerar hemma, det har jag inte känt ett behov av någon gång, har gjort de senaste tio åren, och glömmer nyckeln kvar ibland gör jag med"

Beror på vem man är och vem man pratar med.
krav? nej.
Användbart? ja.

Drev själv ett mål i domstol gentemot ett fiberbolag och deras sökta ledningsrätt, det inspelade samtalet var på inget vis bortkastat,

ESD är ett riktigt problem som elektronikindustrin lägger miljarder på för att undvika. Bilbälten räddar livet miljoner av människor per år. Undvik 5G master så klarar du dig från Corona.

Att lämna bilnycklarna i bilen är olagligt.

Skrivet av twit:

Det kan ju, för vissa, vara så väldigt enkelt att man emellanåt eller alltid har svårt komma ihåg vad som sagts eller tappar koncentrationen, och man därför vid behov vill kunna lyssna på en viktig konversation igen.
Andra människor kanske sitter i en sits där de har nytta av att spela in samtal från en manipulativ eller aggressiv närstående, eller har tröttnat på att få jobbsamtal under lediga dagar och vill ha något substantiellt på fötterna när man påtalar problemet för chefen.
Andra har, som redan nämnts i tråden, ett önskemål om att ha en egen, ej manipulerad inspelning av ett säljsamtal.
En inspelning av ett munligt avtal kommer underlätta betydligt för dig om det skulle uppstå en tvist.
Det finns en god anledning till att många önskar en skriftlig kopia av en överrenskommelse eller ett erbjudande innan eller efter de tar ställning.

Människor fungerar olika, dina behov är inte desamma som din grannes. Lite breddat perspektiv och insikt att människor inte är kopior av dig kommer hjälpa dig här i livet.

Visst finns det situationer där det möjligen är berättigat att spela in samtal men det är nog en större chans att det missbrukas.

Varför skulle din inspelning av ett avtal betyda något om nu tydligen alla inspelade avtal av säljare är manipulerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Det är (i Sverige och flera länder) lagligt att spela in samtal. Det är en trivial sak för en modern telefon att göra. Det har gått att göra förut, innan tillverkarna begränsade det. Det går att komma runt enkelt med headset som spelar in allt på micro-SD-kort exempelvis, det är alltså något som bara krånglar till det i onödan för oss som vill spela in samtal med arbetsgivare, försäljare, har minne som en guldfisk, etc.

Hade nyligen ett samtal med en chef om en nekad ledighet, han hade inte koll/minne på att jag ens sökt, då kunde jag med mobilen ta fram ett foto på ansökan (gjord i april). Det var tur jag inte fick besked endast via telefon eller liknande, då jag inte längre har inspelning.

Man kan ha olika åsikter om detta såklart, men det är uppenbarligen en feature som efterfrågas av många även om det för de flesta inte är en deal-breaker.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave