Hitta borttappad Samsung Android telefon?

Permalänk
Medlem

Hitta borttappad Samsung Android telefon?

Hej,

Vi har tappat bort en Samsung S21, tyvärr är GPS frånslaget men genom Googles find my device kunde man få telefonen att ringa med signalen på högsta volym vilket dock inte hjälpte i detta fallet (d.v.s. den är inte i närheten).

Har försökt att hitta om man kan slå på GPS remote men det verkar svårt tyvärr, någon pratar om att installera appar remote men troligen behöver man vara vid telefonen för att godkänna.

Är man inloggad med sitt Samsung konto så ska man kunna slå på GPS här men det krävs en 2 stegsinloggning som i sin tur kräver kod från telefonen som vi inte har.

Vi kommer alltså in på Google kontot och kan se att den fortfarande är påslagen och vi har valt att låsa enheten men mycket merän så kan vi inte göra där. Den är dock aktiv, d.v.s vi har inte tömt telefonen än.

Några förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bara en undran som jag som aldrig blir klok på, varför slår man av platsbehörighet? TS lär väl aldrig göra det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Bara en undran som jag som aldrig blir klok på, varför slår man av platsbehörighet? TS lär väl aldrig göra det igen?

För att folk fortfarande tror att den används hela tiden. Det är upp till apparna att välja när de vill använda platsen. Jag har min platsinställning alltid på i inställningarna i telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Förr i tiden gjorde man det för att förlänga batteri tiden och sen har väll en dålig vana bara följt med, numera kör jag alltid GPS on på min egen telefon, den håller ändå en dag. Och, ja, personen har nu lärt sig en läxa kan man väll säga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan https://timeline.google.com visa något? Alltså, även utan GPS påslaget kan den uppskatta positionen ganska bra. Bygger på att datatrafik är på. Samt att timeline inte är avstängt. (Mina barn stänger av datatrafik för att spara batteri och data, jättebra, men jag vill kunna slå på skiten remote på ett enkelt sätt - men det kanske är för en annan tråd)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Ring till telefonen nästan hela tiden och gå på den sträcka där telefonen kan ha tappats. Håll tummarna på att inte en massa installerade program dränerar batteriet innan Ni har hittat den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Något som är helidiotiskt är att @324506 / Google inte tillåter att man spårar utan att ha låst upp telefonen först. Så om någon startar om den kan inte spåras, man får en senast känd plats enbart. Det räcker alltså med att starta om den så är det kört...
I Cerberus Antitheft kunde jag spåra och göra en hel del mer utan att ha låst upp den.

Det är fullt möjligt att ni kan ha en tidslinje / senast kända plats, så det är bara stega tillbaka och se om ni hittar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Något som är helidiotiskt är att @324506 / Google inte tillåter att man spårar utan att ha låst upp telefonen först. Så om någon startar om den kan inte spåras, man får en senast känd plats enbart. Det räcker alltså med att starta om den så är det kört...
I Cerberus Antitheft kunde jag spåra och göra en hel del mer utan att ha låst upp den.

Det är fullt möjligt att ni kan ha en tidslinje / senast kända plats, så det är bara stega tillbaka och se om ni hittar den

<Uppladdad bildlänk>

Jag testade detta precis på en OnePlus 6. Startade den men svepte aldrig upp låsskärmen och Find my Android kunde ge en plats där telefonen är, och den stämmer (Står att det är en Pixel 6 Pro bara för att jag installerat en custom ROM)

Den kan hitta telefonen utan problem. Kan det ha med att du behöver ange en PIN-kod till ditt SIM-kort?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Den kan hitta telefonen utan problem. Kan det ha med att du behöver ange en PIN-kod till ditt SIM-kort?

Har inget SIM-pin. Fingeravtryck normalt men grafiskt vid omstart.
Du kör också custom ROM

Permalänk
Medlem

Telefonen visades sig blivit stulen men hittade tillbaka efter ett tag av rent sammanträffande. Jag provade timeline på min egen telefon och såg att den hade ganska lång historia bakåt men inget det senaste året så jag antar att det är någon funktion som ska vara påslagen.

Nu kommer GPS:en alltid vara på iallafall

"Find My Device" är inte perfekt, vi matade in meddelande och telefonnummer som skulle visas på hemskärmen, telefonen visade inget av detta utan bara ring ägaren. Problemet var dock att ber med operatören att låsa abb så går det varken att ringa eller sätta i nytt sim i telefonen, detta innebär såklart också att funktionen "ring ägaren" inte fungerar. Eftersom varken meddelande eller telefonnummer visas så kan inte den som hittat telefonen komma i kontakt med ägaren. I detta fall lyckades upphittaren ta sig in en händelse meny där man kunde se vilka som ringt telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan https://timeline.google.com visa något? Alltså, även utan GPS påslaget kan den uppskatta positionen ganska bra. Bygger på att datatrafik är på. Samt att timeline inte är avstängt. (Mina barn stänger av datatrafik för att spara batteri och data, jättebra, men jag vill kunna slå på skiten remote på ett enkelt sätt - men det kanske är för en annan tråd)

OT här, men roota telefonerna (kanske inte krävs?) och hitta ett program/skriv ett program som läser av inkommande SMS efter kommandon och utför saker. Så om telefonen ser att den får ett SMS med texten PÅ MED DATAN UNGJÄVEL så slår den på 4G.

Annars skriver jag under på att kolla Timeline, det hade varit min första tanke.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Icetec:

OT här, men roota telefonerna (kanske inte krävs?) och hitta ett program/skriv ett program som läser av inkommande SMS efter kommandon och utför saker. Så om telefonen ser att den får ett SMS med texten PÅ MED DATAN UNGJÄVEL så slår den på 4G.

Annars skriver jag under på att kolla Timeline, det hade varit min första tanke.

Tror inte nyare androidversioner låter sånt ske faktiskt och är telefonen/sim anmäld stulen så är anslutningen ickeexisterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tror inte nyare androidversioner låter sånt ske faktiskt och är telefonen/sim anmäld stulen så är anslutningen ickeexisterande

Appar får absolut läsa inkommande SMS i Android 12 om du ger dem tillåtelse, och om dina barn stänger av 4G för att spara batteri lär inte SIM-kortet vara stöldspärrat

Permalänk
Avstängd

Man behöver inte enbart förlita sig på SMS för att skicka kommando.

Är man kunnig nog så skriver man programmet så att det även "ringer hem" så fort den känner av en Internetuppkoppling(WiFi eller mobiltelefonnät) och får instruktioner på vad den skall utföra som ligger på ett litet serverprogram som dess rättmätiga ägare har lagt på kö.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har testat Find My Device lite, är inte poängen att man alltid ska kunna hitta telefonen (position)?

När jag går in på sidan så försöker den kontakta min telefon, men misslyckas hela tiden. Jag kan dock aktivera ljudsignalen på telefonen.
Om jag låser upp telefonen hittar den dock.

Som sagt, ska man inte alltid kunna hitta telefonen, oavsett om den är låst eller ej?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CymbalCrasher:

Har testat Find My Device lite, är inte poängen att man alltid ska kunna hitta telefonen (position)?

När jag går in på sidan så försöker den kontakta min telefon, men misslyckas hela tiden. Jag kan dock aktivera ljudsignalen på telefonen.
Om jag låser upp telefonen hittar den dock.

Som sagt, ska man inte alltid kunna hitta telefonen, oavsett om den är låst eller ej?

Du kan ha samma problem som mig, isf är det en "feature"
Om positionering är aktivt osv så ja, man tycker att det ska gå.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Icetec:

Appar får absolut läsa inkommande SMS i Android 12 om du ger dem tillåtelse, och om dina barn stänger av 4G för att spara batteri lär inte SIM-kortet vara stöldspärrat

var det någonsin motsatsen för relativt nya versioner?
Kan ha läst mig till att det kanske inte går iom o-rootade telefoner på dåvarande versioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

var det någonsin motsatsen för relativt nya versioner?
Kan ha läst mig till att det kanske inte går iom o-rootade telefoner på dåvarande versioner

Det kan ju vara så att en speciell ROM från någon specifik tillverkare inte tillåter det eller så, men så vitt jag är beträffad så har det alltid fungerat. Det är ju inte helt ovanligt t.ex. att en app skickar en verifikationskod via SMS och sen fyller i den själv så fort SMSet har levererats.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Icetec:

Det kan ju vara så att en speciell ROM från någon specifik tillverkare inte tillåter det eller så, men så vitt jag är beträffad så har det alltid fungerat. Det är ju inte helt ovanligt t.ex. att en app skickar en verifikationskod via SMS och sen fyller i den själv så fort SMSet har levererats.

Det är iofs helt sant, vill minnas att jag läste något liknande i nån antistöldapp men man kan ju ha läst fel