Ett sådant system funkar lika bra som ett vattenburet system. Har du tur så kan du koppla andra värmekällor till huvudenheten, tex en utomhusdel och använda det befintliga systemet till att distribuera värmen i hela huset. Med klimatet vi har här i Skåne så tar det 100 år att räkna hem ett jord/bergvärmesystem eftersom det har så hög startkostnad.
Problemet annars med ett hus som använder direktverkande el för uppvärmning är att man behöver bygga ett distributionssystem för värme om man vill ersätta det. Systemet kan använda luft eller vatten för distribution, det spelar ingen roll, men oavsett brukar det bli rätt så dyrt. Plåsterlösningen är en luft-luft värmepump, men den värmer ju mest luften runt där den sitter och i andra hand till platser dit du kan få luften att cirkulera.
Med min högst begränsade kunskap om det här så hade jag uppfattningen att en luft/luft är effektivare än frånluft och jag funderade då på varför man valt den vägen istället. Men existerande ventilation kanske lämpade sig bättre för jämnare fördelning helt enkelt. Byggde man villor med elvärme in på 90-talet?
Det låter som ett FTX system.
Kolla länken nedan så får du mer info om olika värme/ventilationssystem.
Är det FTX är det bara att gratulera och tänk på att dessa system behöver kalibreras emellanåt för att arbeta optimalt (även frånluft och många andra system).
https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/inomhusklimat/venti...
Kollade faktiskt på denna innan idag för att få lite bättre förståelse. Man tycker det borde stå i annonsen om det är värmeåtergivning. Men oavsett om detta finns eller ej så behöver man ju ändå få värmen någonstans ifrån.
Tyckte som sagt bara att 18 000kwh/år låter mycket för en på pappret hyfsat nyare villa med värmepump, men sen vet vi inte förutsättningarna annat än att det är ett äldre par som bott där. Det står att kostnaden för detta är drygt 21 400Kr/år vilket i mina öron låter alldeles lågt, undrar vilket elpris de baserar det på. Letade fram en gammal broschyr av ett hus vi kollade på i närheten som var från 70-talet i ungefär samma storlek, treglas men som hade bergvärme. Det står inte hur många kwh det förbrukade tyvärr men det står iaf att kostnaden var 23 000Kr/år.
Citera för svar