Koppla gammal DVD-spelare till modern TV och receiver

Permalänk
Medlem

Koppla gammal DVD-spelare till modern TV och receiver

Jag har fått ta över en gammal Primare DVD30 universal disc player. Har framförallt tänkt att använda den som CD-spelare, men hade det gått att kolla på DVD-skivor också hade det varit trevligt. Min fråga är om den går att koppla till en modern TV utan scart? Vad behöver jag för kablar för dels ljudet, och dels om jag vill prova att koppla den till TV:n? DVI till HDMI?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

I detta fallet är nog DVI till HDMI det allra bästa alternativet då spelaren har DVI.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har du tur så får du ut digital signal ur DVI-kontakten. Således en DVI->HDMI-adapter.
Runt 250 spänn ser det ut som, på Kjell.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Visst är det så att DVI endast innehåller bild? Vad behöver jag i så fall till ljudet?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Avstängd

Den har ju typ alla gamla utgångar så du har en del alternativ. Sen antar jag att din TV bara har HDMI för annars hade den sannolikt haft komponent och då hade det bara varit att koppla in den. Enklast borde vara att använda DVI-utgången för den är ju digital redan liksom, och då kan du köra en enkel adapter som denna: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Dock får du inget ljud den vägen så det får du koppla separat.

Funkar inte det så får du ha en dyrare adapter för de analoga signalerna, och då bör du köra på komponent då den ger bäst bild, följt av S-Video, SCART och komposit (den gula RCA) i den ordningen. Ljudet får du inte via någon av dem dock utan det behöver fortfarande kopplas separat, men många adaptrar kan ju också ta emot ljud och få in det i HDMI-kabeln liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Tackar för svar. Visst är det så att DVI endast innehåller bild? Vad behöver jag i så fall till ljudet?

En förstärkare som kan ta emot RCA-signaler känns som det enklaste. (dom runda svarta/vita kontakterna) Det ska ge 5.1 i alla fall.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Det finns också DVI-HDMI-adaptrar som tar emot ljud, men de är ofta dyra. Exempelvis: https://www.amazon.se/StarTech-com-Video-Converter-Audio-DVI2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Nej.
Men tvivlar på att den där kan skicka 5.1 via den.

Minns inte bytet men på grafikkortsfronen så var det nvidia 400 serien och på amd? då de skickades med.
Så beror på den implementerade standarden.

På uttagen ser det ut som du har några trevliga. Men inte stöd för DTS. Kanske blir tyst då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att in-/utgångarna på min receiver ser ut så här. Hur kopplar jag ljudet enklast och bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Kan tillägga att in-/utgångarna på min receiver ser ut så här. Hur kopplar jag ljudet enklast och bäst?

<Uppladdad bildlänk>

RCA kablar till "multi channel input" så bör det bli bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns också DVI-HDMI-adaptrar som tar emot ljud, men de är ofta dyra. Exempelvis: https://www.amazon.se/StarTech-com-Video-Converter-Audio-DVI2...

Det du skickade är en konverterare. Inte en adapter som tar ljudet från DVI porten.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

<Uppladdad bildlänk>

Som vanligt. Vad ska du använda den till . Vet du inte det så spelar det inte någon roll.

Vilka ska jag använda? Denna bild har inte jag tagit.

Edit:
Den är pensionerad men används dagligen. Gammal trotjänare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Det beror på. HDMI och DVI är samma "signallering" egentligen, så det är möjligt att det kommer ut ljud tillsammans med signalen på DVI-porten.

Enklast är att testa.

Permalänk

DVI till HDMI kabel (tror inte du får med ljudet i dvi:n )
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...
Sedan en
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
mellan dvd:n och stärkaren.
Borde fungera galant.

//DK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

DVI till HDMI kabel (tror inte du får med ljudet i dvi:n )
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...
Sedan en
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
mellan dvd:n och stärkaren.
Borde fungera galant.

//DK

Såg inte optical. Självklart är det optical som gäller. Slipper massa RCA sladdar

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Vill vagt minnas att DVI-anslutningen på Primare-modellen (den är runt 18 år gammal) är en funktionell HDMI-anslutning och fungerar med rätt kabel eller adapter där det ursprungligen följde med en adapter. Kanske ligger i en kartong någonstans. För 18 år sedan var DVI vanligare än HDMI på projektorer och de få TV som hade digital bildanslutning.

Ljudet ska gå att lösa på alla tänkbara sätt. Fungerar ljudet inte över HDMI till förstärkaren är det bara att välja valfritt bland optiskt, koax eller analogt för det som passar bäst.

Edit: Det går att skicka ljud över DVI. Ifall det är rätt hårdvara bakom. DVI från första början som det är specat och som DVI-hårdvaran fanns datorer från den tiden kan dessa inte skicka ljud och skärmarna kan inte ta emot. Vilket har befäst uppfattningen om att DVI≠ljud.

HDMI bygger dock på samma signalering för DVI (TMDS) där ljud är en logisk funktion. Ljud är inte bundet till särskilda pinnar på kontakten utan sänds i datablock tillsammans med bilden. Efter att DVI togs upp som en bilaga till HDMI-specen är HDMI och i grunden DVI samma sak. Därför kan man ofta betrakta DVI-kontakter som en helt normal HDMI där det fysiskt är en DVI-kontakt istället. I alla fall när man kliver utanför hur datorerna fungerade för 15-20 år sedan.

Således kan man med ett någorlunda modernt grafikkort köra 1440p/144 med ljud över DVI-kontakt eftersom kretsen bakom är samma krets som matar en HDMI-kontakt med exakt samma signal. Fast man vet aldrig om så är fallet enbart genom att titta på själva DVI-kontakten. Måste testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rokkoko:

<Uppladdad bildlänk>

Du har digitalutgångar på din DVD-spelare och de ger förstås bäst ljud, optisk eller inte spelar ingen större roll för ljudkvaliteten.

Men har du den recievern så lär den ha inbyggd konvertering från analog bild till HDMI, så koppla komponent, grön-blå-röd, till en ingång och ljudet till exempelvis den optiska ingången så borde det fungera. Du kanske behöver ställa in något i recievern dock. Men adapter lär inte behövas, å andra sidan kanske DVI-HDMI ger något bättre bild.

Skrivet av hACmAn:

Det du skickade är en konverterare. Inte en adapter som tar ljudet från DVI porten.

Nej precis, DVD-spelaren skickar sannolikt inte ljud över DVI ändå så man får ju använda RCA för ljudet. Men med den recievern så behövs sannolikt inget av det som vi rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Hittade faktiskt en DVI-HDMI-kabel hemma och har fått bilden att fungera. Nu återstår bara ljudet. Har inte fått det att fungera med RCA, men får bege mig ut och köpa en toslink-kabel.

Edit. Hade givetvis kopplat fel. Funkar med RCA nu också. Men optisk ger bättre kvalitet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Tack för alla svar. Hittade faktiskt en DVI-HDMI-kabel hemma och har fått bilden att fungera. Nu återstår bara ljudet. Har inte fått det att fungera med RCA, men får bege mig ut och köpa en toslink-kabel.

Edit. Hade givetvis kopplat fel. Funkar med RCA nu också. Men optisk ger bättre kvalitet?

Innan du köper ny sladd.

Koppla in uttaget som det står RCA på, i DVD spelare med uttaget som heter Coaxial i förstärkaren.

Men sen måste du ändra så att Coaxial väljs i förstärkaren.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Innan du köper ny sladd.

Koppla in uttaget som det står RCA på, i DVD spelare med uttaget som heter Coaxial i förstärkaren.

Men sen måste du ändra så att Coaxial väljs i förstärkaren.

Under Digital Output, inte den gula märkt RCA med kompositvideo.

Permalänk
Medlem

Jag har endast RCA-kabel på dubbla kontakter på varje sida. Fungerar det att använda en sådan och i så fall vilken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Jag har endast RCA-kabel på dubbla kontakter på varje sida. Fungerar det att använda en sådan och i så fall vilken?

Japp. Kvittar vilken. Så länge du använder röd på båda sidor, eller vit på båda sidor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Under Digital Output, inte den gula märkt RCA med kompositvideo.

Vilke luring!
Jag såg inte att det fanns 2, men du har såklart helt rätt, det är den under "digital output"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vill vagt minnas att DVI-anslutningen på Primare-modellen (den är runt 18 år gammal) är en funktionell HDMI-anslutning och fungerar med rätt kabel eller adapter där det ursprungligen följde med en adapter. Kanske ligger i en kartong någonstans. För 18 år sedan var DVI vanligare än HDMI på projektorer och de få TV som hade digital bildanslutning.

Ljudet ska gå att lösa på alla tänkbara sätt. Fungerar ljudet inte över HDMI till förstärkaren är det bara att välja valfritt bland optiskt, koax eller analogt för det som passar bäst.

Tack för grundligt svar. Har dock ingen sådan adapter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Vilke luring!
Jag såg inte att det fanns 2, men du har såklart helt rätt, det är den under "digital output"

Verkligen. Den har ju många rca-utgångar, men bara två är märkta RCA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vilke luring!

Menar du att ex. koppla HDMI till AV2 och sedan RCA till coax under AV2? Får det inte att lira.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Menar du att ex. koppla HDMI till AV2 och sedan RCA till coax under AV2? Får det inte att lira.

Exakt.

Men åtminstone min förstärkare kan jag sen ändra så att olika ljudingångar hör till olika bildingångar.

Börja med att se att du får bild. När det fungerar kan du sätta igång något med ljud. Växla sedan mellan alla ljudingångar på förstärkaren. Någon av alla bör ge dig ljud (men då kommer du antagligen sakna bild).
Om du får ljud och bild fungera men på olika inställningar, in i menyerna och leta efter hur du kan ändra så att du får både ljud och bild på samma inställning.

Om ingen av dem ger dig ljud så kan det vara så att Coax på AV2 inte är default-värde (min gissning är att så nog kan vara fallet) och då måste du verkligen in i menyer och leta

Kan tyvärr inte hjälpa till med letandet men det bör heta något i stil med "sound input" eller nått sånt. Och sen har iaf min förstärkare så att man på alla inputs kan välja ljud mellan HDMI/RCA/OPTICAL. Du behöver då välja COAX2 på den kanalen som du ser att du valt HDMI2/AV2.

Sen kan det kvara så att du även kan konfigurera vilken HDMI-kanal som ska visas på respektive input...mer inställningar men ännu mer frihet då

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Måste in i menyerna på en sådan receiver och där ställa in associationen mellan judingångar med bildingångar. HDMI-anslutningarna brukar som default vara knutna till det mer självklara alternativet att ta ljud via samma HDMI. Så man får dyka ned i menyerna och se vilka HDMI-ingångar som kan ändra till vilka alternativa ljudingångar. Är inte alltid alla HDMI-ingångar kan associeras med alla ljudanslutningar.

Permalänk
Medlem

Är det något som inte verkar stämma här, för jag får inte ljudet att fungera? Kör jag analogt med RCA-kablar funkar det dock.

Från receiverns meny.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan utöver detta fortfarande ha en manuell väljare någonstans, fjärrkontrollen kanske, som typiskt switchar om du ska det det analoga ljudet (RCA), det digitala ljudet (coax/toslink) eller det digitala (HDMI) ljudet. Den kanske står på det analoga ljudet.

Under av användarvänlighet dessa maskiner.