Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Skogen bryr sig inte, men Json_81 har ju valet om det skall vara skog på marken, eller en skatepark på 2,5ha

Lutar marken mer än 40 grader så är det skatepark som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Bryr sig skogen om vem som äger den, och hurvida hen bor på landet eller i stan när den bestämmer sig för hur mycket den ska växa, och således hur mycket koldioxid den ska sluka?

Ditt resonemang håller ju i viss mån i alla fall vi pratar om någon som sysslar med skogsbruk (där kodioxidsinken snarare är de produkter som producerats med virket), men knappast bara för att man äger skog, eller mer generellt bara inte bosatt sig där man kan ta tunnelbanan och gjort det istället

Klart skogen inte bryr sig, men kastar man kängor åt att folk på landet är miljöbovar får man komma ihåg att många har tillgångar som binder minst lika mycket koldioxid som de producerar även om det inte är storskaligt skogsbruk.

Skrivet av Ostbullen:

Skogen bryr sig inte, men Json_81 har ju valet om det skall vara skog på marken, eller en skatepark på 2,5ha

Haha, det kanske vore något.

Skrivet av keyser:

Ni missar det bästa med att bo på landet - man slipper folk som identifierar sig som stadsbor.

Man slipper dem mer åtminstone, man får långt ut på landet för att slippa dem helt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ni missar det bästa med att bo på landet - man slipper folk som identifierar sig som stadsbor.

Inte riktigt sant. Mark som jag sålde för länge sen styckades och där stadsbor har köpt och uppfört villor (kan inte kalla dem sommarstugor) eller halvt om halvt slottsliknande jättehus, där har man också rensat bort all skog och anlagt perfekta (och helt sterila) gräsmattor.

Den mark som är kvar i släktens ägo klagar man på för att där finns träd, buskar och ängsmark och därmed insekter och "allsköns ohyra och ogräs".

Blommorna på ängsmarken anses av stadsborna bidra till att det i deras rabatter finns oönskade växter.

De fantastiska gullregnen fruktar de att deras ungar ska äta av och bli förgiftade, Träden på "vår" mark (numera inte min men ägs av släktingar) skymmer solen och bidrar till att det finns kottar och barr på deras mark och löven från de stora björkarna genererar onödigt arbete för dem varje höst.

Samtidigt klagar de över att de hör trafiken på länsvägen en knapp kilometer bort utan en tanke på att det forna lugnet kom av att skogen dämpade ljuden från trafiken och naturligtvis också av att det är mer trafik än förr, mest för att stadsborna inte klarar av att röra sig utan att åka bil. De måste till köpcentra där utbudet av varor är bättre än i de få kvarvarande lokala butikerna som ju inte kan utöka sina sortiment eftersom stadsborna ändå hellre åker till köpcentret som ligger 9 km bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Växande skog absorberar ca 4 ton koldioxid per hektar vad jag kan hitta.
https://www.lrf.se/globalassets/dokument/mitt-lrf/engagemang/...

Snittet för en svensk är ca 9 ton:
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/konsumtion....

Säg 2,5 hektar då.

En stadsbo är mer eller mindre 100% tärande i det här fallet medans lantbon med en skvätt skog är koldioxidneutral, hur är det ineffektivt att bo på landet?

Skogen absorberar bara koldioxid tills den avverkas, varje träd du fraktar från marken är utsläpp om man ska räkna som du gör.

Det enda du kan göra om du ska räkna marken som koldioxidabsorberande är att ta allt trä som den producerar och gräva ner den på plats, sedan låta nya träd växa

Avverkar man (framförallt kalhyggen) så neutraliserar man ju allt som skogen absorberat senaste årtiondena och skeppar iväg allt detta kol till annan ort. Precis på samma sätt som att pumpa upp olja

Om du inte håller med om det kan du inte kalla skogen för något som absorberar koldioxid heller. Man kan kalla träprodukterna för klimatneutrala om man ser till att liknande skog får växa upp på samma plats igen, men den typen av produktion är då absolut inte något som absorberar kol över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda du kan göra om du ska räkna marken som koldioxidabsorberande är att ta allt trä som den producerar och gräva ner den på plats, sedan låta nya träd växa

Avverkar man (framförallt kalhyggen) så neutraliserar man ju allt som skogen absorberat senaste årtiondena och skeppar iväg allt detta kol till annan ort. Precis på samma sätt som att pumpa upp olja

Kolet är bundet i virket tills det förbränns. Hela poängen med olja är just förbränningen för att utvinna energi men virke kan användas till många saker. Ett skrivbord i trä binder lika mycket kol som virket gjorde i skogen.

Sen kommer skrivbordet antagligen hamna på tippen efter 10-20 år och då brännas upp så koldioxiden kommer tillbaka till atmosfären, men den cykeln går att sköta på annat sätt om man vill utan att man för den skull behöver gräva ner träd i skogen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Sveriges personnummer finns ju gratis och offentligt på nätet.

Aldrig fattat detta. Man får typ inte säga sitt personnummer högt i vissa butiker och de fyra sista siffrorna ska vara så hemliga, ändå finns det på nätet för allas beskådan. Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klart skogen inte bryr sig, men kastar man kängor åt att folk på landet är miljöbovar får man komma ihåg att många har tillgångar som binder minst lika mycket koldioxid som de producerar även om det inte är storskaligt skogsbruk.

Du verkar helt missa min poäng. Man behöver nödvändigtvis inte bo på landet för att äga skog, samt att man inte nödvändigtvis äger skog för man bor på landet. Resonemanget fallerar ifall det inte redan är underförstått att folk på landet i regel äger betydligt större arealer skog, och även om jag tror genomsnittspersonen på landet troligtvis äger mer än stadsbon är jag inte övertygad om att skillnaden nödvändigtvis är enorm.

Sedan blir också alltid frågan vad som händer med skogen, om det enda ägaren använder den till är att fixa ved för uppvärmning t.ex. är ju kodioxidupptaget åtminstone delvis borta.

2.5 hektar som du nämnde verkar för övrigt lustigt nog ligga väldigt nära andelen skog per invånare i genomsnitt (givet att jag inte räknat fel). Drygt 40 miljoner hektar land i Sverige täcks till 69% av skog, vilket blir i runda slängar 2.75 hektar per person.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Avverkar man (framförallt kalhyggen) så neutraliserar man ju allt som skogen absorberat senaste årtiondena och skeppar iväg allt detta kol till annan ort. Precis på samma sätt som att pumpa upp olja

Det stämmer ju inte alls. Snabb vs långsam kolcykel.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Kolet är bundet i virket tills det förbränns. Hela poängen med olja är just förbränningen för att utvinna energi men virke kan användas till många saker. Ett skrivbord i trä binder lika mycket kol som virket gjorde i skogen.

Sen kommer skrivbordet antagligen hamna på tippen efter 10-20 år och då brännas upp så koldioxiden kommer tillbaka till atmosfären, men den cykeln går att sköta på annat sätt om man vill utan att man för den skull behöver gräva ner träd i skogen.

Att gräva ner det använda skrivbordet är ekvivalent med att gräva ner träet från början i den här ekvationen, men nästan omöjligt svårare att spåra. Poängen som jag försökte göra ovan är just att träprodukter nästan alltid slutar som koldioxid ändå, så skog är faktiskt inte en kolsänka som många försöker säga.

Skrivet av Halogen:

Det stämmer ju inte alls. Snabb vs långsam kolcykel.

Det jag sa var att om man vill räkna allt absorberat kol i skogen som att det fångats och tagits ur atmosfären, då måste man också räkna träprodukterna på samma sätt som olja, alltså som utsläpp. Koldioxiden är ju bara fångad så länge träet inte förbränns, det är sparat i fibrerna, precis som i olja.

Du tar endast skogens insamlade koldioxid ur cirkulation om du ser till att det aldrig bränns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Inte riktigt sant. Mark som jag sålde för länge sen styckades och där stadsbor har köpt och uppfört villor (kan inte kalla dem sommarstugor) eller halvt om halvt slottsliknande jättehus, där har man också rensat bort all skog och anlagt perfekta (och helt sterila) gräsmattor.

Den mark som är kvar i släktens ägo klagar man på för att där finns träd, buskar och ängsmark och därmed insekter och "allsköns ohyra och ogräs".

Blommorna på ängsmarken anses av stadsborna bidra till att det i deras rabatter finns oönskade växter.

De fantastiska gullregnen fruktar de att deras ungar ska äta av och bli förgiftade, Träden på "vår" mark (numera inte min men ägs av släktingar) skymmer solen och bidrar till att det finns kottar och barr på deras mark och löven från de stora björkarna genererar onödigt arbete för dem varje höst.

Samtidigt klagar de över att de hör trafiken på länsvägen en knapp kilometer bort utan en tanke på att det forna lugnet kom av att skogen dämpade ljuden från trafiken och naturligtvis också av att det är mer trafik än förr, mest för att stadsborna inte klarar av att röra sig utan att åka bil. De måste till köpcentra där utbudet av varor är bättre än i de få kvarvarande lokala butikerna som ju inte kan utöka sina sortiment eftersom stadsborna ändå hellre åker till köpcentret som ligger 9 km bort.

Jo absolut. Samtidigt finns det ju knäppisar och egoister överallt liksom. Folk från landet och småstäder flyttar till området där jag bor för att det är pittoreskt och bohemiskt typ, sen får de föreningarna och hyresvärdarna att sätta upp låsta grindar för att de är rädda, klagar på konstnärerna som hyr ateljéer och på de lokala restaurangerna så att de får flytta eller lägga ned för att de stör sig på ljudet eller klientelet, och så vidare. Att folk flyttar någonstans av en anledning och sen lägger en massa energi på att förstöra det som gör området speciellt verkar ju vara mer regel än undantag.

Permalänk
Avstängd

Förbannade jävla skit-sj.

I måndags morse var tåget 1.5 timma sen.
Idag på vägen hem är jag minst en timme försenad också.
Sedan så ska jag veckopendla så här minst 6 månader.

Har betalat för 1 klass med sittplats och mat. Sitter i trappen utan nåt att käka.

Permalänk
Medlem

Retar mig enormt på många (oftast) yngre människor och deras skriftspråk. Ser dagligen "ja" istället för "jag", "de" istället för "det" (som att det inte vore nog med folk som tar fel på de och dem), "va" istället för "vara" och så vidare.
Talspråk i skrift ser riktigt illa ut och jag har svårt att ta folk som uttrycker sig så i skrift på allvar. Ser det till och med i jobbansökningar...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd

Lämnade jobbet kl 16:00.. var hemma 22:30... Tack Sj, för en resa som skulle ta ~3 timmar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi ser gärna att man håller politiska diskussioner till andra sidor som är mer lämpade för det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Lämnade jobbet kl 16:00.. var hemma 22:30... Tack Sj, för en resa som skulle ta ~3 timmar.

Vad var det för tåg? Jag tittade väldigt snabbt och lyckas inte se något SJ-tåg som var så pass försenat som passar in eller hade du något byte som du missade?

Rent allmänt så är förseningar väldigt långt ifrån alltid SJ:s, eller ens någon tågoperatörs fel. De är definitivt inte skuldfria, men rätt ofta blir det "j*vla SJ" även om det är folk som försöker eller tar livet av sig, klottrare som springer runt på spåren, Trafikverkets infrastruktur havererar, godståg spårar ur, några "entreprenöriellt lagda" har snott kablar osv...

Permalänk
Avstängd

Ica Mölndal.
Vilket jävla påhitt.

Går och betalar i manuella kassan, med personal osv.
Sedan så måste jag skanna kvittojäveln BAKOM mig för att komma ut och kunna plocka ihop mina varor..

Permalänk
Medlem

Ang crusing. Den sk "svansen" har tagit över i stort sett varenda bilevenemang med sin närvaro som alkisar med en rullande parkbänk och alkoholförråd. Jag upplever att de bara är ute för att provocera/svina. Det är bara chauffören i bilen, personerna som hör till bilarna går bredvid bilarna eller sitter på tak, skuff, huv osv. När evenemanget är över så får man bokstavligen skyffla avföring för en del sätter sig och skiter, pissar och spyr där det passar och krossar glasflaskor mot butiksväggar, det ser ut som en soptipp efter dem. Jag brukar undrar vad de jobbar med och försöker sätta in dem i något seriöst sammanhang men det är svårplacerat när de supit sig till apstadiet.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ica Mölndal.
Vilket jävla påhitt.

Går och betalar i manuella kassan, med personal osv.
Sedan så måste jag skanna kvittojäveln BAKOM mig för att komma ut och kunna plocka ihop mina varor..

<Uppladdad bildlänk>

Bra att jag flyttade därifrån 1,5 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Ang crusing. Den sk "svansen" har tagit över i stort sett varenda bilevenemang med sin närvaro som alkisar med en rullande parkbänk och alkoholförråd. Jag upplever att de bara är ute för att provocera/svina. Det är bara chauffören i bilen, personerna som hör till bilarna går bredvid bilarna eller sitter på tak, skuff, huv osv. När evenemanget är över så får man bokstavligen skyffla avföring för en del sätter sig och skiter, pissar och spyr där det passar och krossar glasflaskor mot butiksväggar, det ser ut som en soptipp efter dem. Jag brukar undrar vad de jobbar med och försöker sätta in dem i något seriöst sammanhang men det är svårplacerat när de supit sig till apstadiet.

Vad menar du med "svansen"? De som är sist in?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ica Mölndal.
Vilket jävla påhitt.

Går och betalar i manuella kassan, med personal osv.
Sedan så måste jag skanna kvittojäveln BAKOM mig för att komma ut och kunna plocka ihop mina varor..

<Uppladdad bildlänk>

Så funkar det inte för mig, handlar du på fyllan?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Ang crusing. Den sk "svansen" har tagit över i stort sett varenda bilevenemang med sin närvaro som alkisar med en rullande parkbänk och alkoholförråd. Jag upplever att de bara är ute för att provocera/svina. Det är bara chauffören i bilen, personerna som hör till bilarna går bredvid bilarna eller sitter på tak, skuff, huv osv. När evenemanget är över så får man bokstavligen skyffla avföring för en del sätter sig och skiter, pissar och spyr där det passar och krossar glasflaskor mot butiksväggar, det ser ut som en soptipp efter dem. Jag brukar undrar vad de jobbar med och försöker sätta in dem i något seriöst sammanhang men det är svårplacerat när de supit sig till apstadiet.

Vet inte hur långt tillbaka du tänker. men att det är gris/fylleslag tycker jag det vart sen jag började med alkohol i början av 2000-talet.
Börjar redan före lunch där hälften har somnat i bilarna. sen vaknar dom till framåt kvällen å super igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Vet inte hur långt tillbaka du tänker. men att det är grisfest tycker jag det vart sen jag började med alkohol i början av 2000-talet.
Börjar redan före lunch där hälften har somnat i bilarna. sen vaknar dom till framåt kvällen å super igen.

Värsta är att dom åker å brötar å spelar musik till typ kl 0800 dagen efter. Tack och lov har det minskat efter nya lagar.

Permalänk
Avstängd

Suck. Det enda lediga hotell jag fick tag på till denna vecka var best Western som ligger dryga 2km från centrum. Och där ligger dessutom närmsta busshållplats.
Dessutom 5900kr för 3 nätter :(:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck. Det enda lediga hotell jag fick tag på till denna vecka var best Western som ligger dryga 2km från centrum. Och där ligger dessutom närmsta busshållplats.
Dessutom 5900kr för 3 nätter :(:(

Tidbloms?
I och för sig är det nog mer än tio år sedan jag bodde där och jag hade bil, men det är inte 2 km till närmsta hållplats (om det nu är det hotellet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Tidbloms?
I och för sig är det nog mer än tio år sedan jag bodde där och jag hade bil, men det är inte 2 km till närmsta hållplats (om det nu är det hotellet).

Mölndal.

Det enda som finns i närheten är en grill och en kiosk.
Hotellets restaurang har stängt hela juli. Och lobbyn erbjuder bara baguetter å fryspizza med för mycket ost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mölndal.

Det enda som finns i närheten är en grill och en kiosk.
Hotellets restaurang har stängt hela juli. Och lobbyn erbjuder bara baguetter å fryspizza med för mycket ost.

Jaha, trodde du menade Göteborgs centrum... Det finns väl inte överdrivet många hotell i Mölndal, men det är ju helt otroligt dåligt utbud i hela Göteborg nu om jag gör en sökning på Booking.com. Geninivå 3 hjälper tydligen inte. Sedan kan det ju finnas rum som inte syns där, men ändå.

I Mölndal har jag nog aldrig bott, men jag har bott en gång på Scandic Backadal, men det var också en gång jag hade bil och inte hade åkt tåg. Garage och utsikt (?) mot E6:an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mölndal.

Det enda som finns i närheten är en grill och en kiosk.
Hotellets restaurang har stängt hela juli. Och lobbyn erbjuder bara baguetter å fryspizza med för mycket ost.

Vid Åby Centrum finns nästa hak - Vita Husets Pizzeria.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jaha, trodde du menade Göteborgs centrum... Det finns väl inte överdrivet många hotell i Mölndal, men det är ju helt otroligt dåligt utbud i hela Göteborg nu om jag gör en sökning på Booking.com. Geninivå 3 hjälper tydligen inte. Sedan kan det ju finnas rum som inte syns där, men ändå.

I Mölndal har jag nog aldrig bott, men jag har bott en gång på Scandic Backadal, men det var också en gång jag hade bil och inte hade åkt tåg. Garage och utsikt (?) mot E6:an...

Trycket på hotel verkar vara väldigt högt för tillfället. Min morsa försökte hitta ett hotell i Göteborg helgen nästa månadsskifte och det billigaste hon hittade var våningssäng i ett rum utan fönster på ett vandrarhem för över 2000. Vad jag kan se är det inga stora grejer på gång heller, Rammstein spelar men deras fans lär väl inte fylla upp alla hotell liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Trycket på hotel verkar vara väldigt högt för tillfället. Min morsa försökte hitta ett hotell i Göteborg helgen nästa månadsskifte och det billigaste hon hittade var våningssäng i ett rum utan fönster på ett vandrarhem för över 2000. Vad jag kan se är det inga stora grejer på gång heller, Rammstein spelar men deras fans lär väl inte fylla upp alla hotell liksom.

Det verkar vara ett j*a hallåhej i mölndal denna vecka, en massa barn som ska spela fotboll verkar det som. De har nog bokat en del rum, för utanför scandic när jag gick förbi igår så stod det minst 30 pers.
Sedan när jag kom till best western längre bort från stan så mötte jag säkert en 50-tal till i fotbollskläder. Verkar kommit från flera olika länder också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Trycket på hotel verkar vara väldigt högt för tillfället. Min morsa försökte hitta ett hotell i Göteborg helgen nästa månadsskifte och det billigaste hon hittade var våningssäng i ett rum utan fönster på ett vandrarhem för över 2000. Vad jag kan se är det inga stora grejer på gång heller, Rammstein spelar men deras fans lär väl inte fylla upp alla hotell liksom.

Skrivet av stgr:

Det verkar vara ett j*a hallåhej i mölndal denna vecka, en massa barn som ska spela fotboll verkar det som. De har nog bokat en del rum, för utanför scandic när jag gick förbi igår så stod det minst 30 pers.
Sedan när jag kom till best western längre bort från stan så mötte jag säkert en 50-tal till i fotbollskläder. Verkar kommit från flera olika länder också.

Det är Gothia Cup denna vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W