Permalänk
Avstängd

Eheim 1048 oljud, impellern?

Idag började min eheim 1048 plötsligt att låta konstig, efter att ha sökt lite i forumet misstänker jag att det är impellern som vibrerar, nu kommer den stora frågan, vad fan är en impeller?

Har läst att man ska limma fast den eller något sånt, om jag bara vet vad en impeller är så ska det nog gå bra, men jag har ingen aning om vad eller hur en impeller ser ut, vart finns den? Måste man öppna pumpen?

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Medlem

Re: Eheim 1048 oljud, impellern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
Idag började min eheim 1048 plötsligt att låta konstig, efter att ha sökt lite i forumet misstänker jag att det är impellern som vibrerar, nu kommer den stora frågan, vad fan är en impeller?

Har läst att man ska limma fast den eller något sånt, om jag bara vet vad en impeller är så ska det nog gå bra, men jag har ingen aning om vad eller hur en impeller ser ut, vart finns den? Måste man öppna pumpen?

antagligen måste du öppna pumpen... impeller är som en propeller fast tvärtom... om jag inte har helt fel..

Permalänk

kolla om det inte bara är luftbubblor i pumpen.
vick lite på den osv. ser du bubblor var det antagligen det.
men impellern har en ovana att låta lite om man inte limmar fast den.
ja ska limma fast min snart för den låter oxo.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
kolla om det inte bara är luftbubblor i pumpen.
vick lite på den osv. ser du bubblor var det antagligen det.
men impellern har en ovana att låta lite om man inte limmar fast den.
ja ska limma fast min snart för den låter oxo.

Jag vet att det inte är bubblor för jag har haft kylningen i flera månader nu och det har varit tyst ända sen jag monterade systemet. Jag är ganska säker på att det är impellern, man måste alltså skruva isär pumpen för att komma åt impellern eller? Så jag måste koppla ut pumpen ur systemet? hmm..... Jobbigt detta blev...

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^