Ska hjälpa en vän med dator. Vad är rimligt?

Permalänk
Medlem

Ska hjälpa en vän med dator. Vad är rimligt?

Hej en vän ska bärja skolan och är ganska ointresserad av datorer överlag. De kommer vara i behov av enklare arbete i premiere pro och photoshop under årets gång, men vad jag tolkar det som är det basic nivå och inget roligt animerande osv. (Det ska göras annat men när jag såg programmvarirna de skulle få var det premiere pro som stack ut).

Hade det varit jag hade jag fläskat på men en schyst gamingdator så man kan ta ut svängarna, men det känns elakt att rekomendera det då intresset för han kommer vara slösurfande och netflix när skolan är över. Dvs han är i behov av en renodlad basic laptop, som orkar lite mer än en vanlig burk. Gärna större ssd och mera ram så att den orkar med när belastingen tar fart.

Vad skulle ni rekomendera. 6,7,8 papp känns enligt mig rimligt för det men behöver han lätta på lädret ytterligare är det görbart med.

Edit -gärna 15-16 tum
Tack och bock för hjälp!

La till spec
Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Begagnad Lenovo thinkpad från inrego med 3års garanti 👍🏻

Permalänk
Medlem

Veckans deal på EG, 7,5k men snålt med minne för att hålla budgeten, går att uppgradera RAM och SSD om det skulle behövas efteråt:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag ska förmedla dessa och se vad utfallet blir!😀

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Linus:

Begagnad Lenovo thinkpad från inrego med 3års garanti 👍🏻

Inrego brukar dock vara onödigt dyra sett till den hårdvara de säljer. Deras banner på hemsidan säger 1 års garanti; ska man ha fler år så behöver man teckna en tilläggstjänst och vi har rent generellt ganska bra villkor i Sverige så jag skulle inte nödvändigtvis säga att detta är en så bra deal ändå. Deras villkor säger även att de garanterar minst 70 % batteri och ska datorn användas på språng/skolmiljö så är det inte säkert att man alltid har möjlighet till att ladda den.
Ska datorn fraktas från/till skola etc så känns det nästan mer värt att undersöka ens hemförsäkring/drulle snarare än att man skulle behöva en längre tillverkargaranti. Beroende på Thinkpad-modell så får vännen kanske även en undermålig skärm och en flera år gammal CPU.

Denna verkar ju dock ha ganska "dålig" skärm för bildredigering (NTSC 45%, SRGB 62.5%, Adobe 47.34%) etc enligt en snabb googling och jag själv hade hellre haft en smidig och lätt laptop i stället för en större gaming-laptop om den ska packas ned tillsammans med eventuella studieböcker, anteckningsblock och dylikt.

Jag har själv ganska liten koll på utbud och givetvis kommer båda dessa tips att fungera men spontant så känns det inte som ordentliga tips/perfect fit för vad TS vän söker; mina prioriteringar skulle vara skärm, SSD, lätt/portabel och minst 16 GB RAM. Jag skulle nog även försöka kika på begagnade-marknaden i form av Tradera, blocket och Facebook Marketplace. Ska datorn vara studiekompis/slit och släng/plockas med sig så kan man tjäna mycket på att plocka upp begagnat, eventuellt uppgradera RAM/SSD och sedan sälja igen när studierna är över.

Jag kollade lite snabbt på Elgiganten dock och exempelvis https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt... ser vad jag vet inte allt för illa ut?

-
x10_minipro