Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Nej då, bara elvärmarna. 🙂

Hysterikerna måste ta varje chans att få skrika härdsmälta för att hålla uppe skrämselfaktorn för kärnkraftverk.
Såg samma typ av beteende på ett annat forum som också har trådar om vind, kärnkraft osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hysterikerna måste ta varje chans att få skrika härdsmälta för att hålla uppe skrämselfaktorn för kärnkraftverk.
Såg samma typ av beteende på ett annat forum som också har trådar om vind, kärnkraft osv.

Men jag är faktiskt deprimerad på riktigt idag. Man kämpar för att ha en anläggning i toppskick och så räcker det med en liten tabbe för att inte kunna producera när det behövs som mest...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Ingen skriker härdsmälta. Men det är ju ett problem med kärnkraften att den är så känslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen skriker härdsmälta. Men det är ju ett problem med kärnkraften att den är så känslig.

Jag får flashbacks till dammsugaren på R2

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Hur dålig kvalité har vindkraftverk att den kan skena okontrollerat och sedan haverera?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vindkraftverk-i-...

eller

Nytt vindkrafthaveri i Björkvattnet – vinge gick av på mitten
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-vindkrafthaveri-i-bjork...

Uppröjningen har startat efter julaftonens haveri när ett 400 ton tungt vindkraftverk välte i småländska Lemnhult. Vad som orsakade haveriet är ännu okänt.
https://www.nyteknik.se/energi/vindkrafthaveriet-i-smaland-sk...

Kärnkraftverk har iaf skydd som stoppar vid fel.

Permalänk
Medlem

Hade vi inte haft några kärnkraftverk alls så hade detta aldrig hänt. Lite det resonemanget jag läser in i tråden nu
Samma sak hade kunnat hända på ett kolkraftverk eller ett gaskraftverk. Det räcker ju med att en generator går sönder så är produktionen ur spel. Problemet i Sverige idag är att vi har monterat ner basproduktionen. Hade vi haft kvar 3500 MW hade man haft råd med detta typ av bortfall. Det har man inte nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kapacitetsfaktorn för vindkraft är 25-40%. För kärnkraft är den ca 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Kapacitetsfaktorn för vindkraft är 25-40%. För kärnkraft är den ca 80%.

För vindkraft har du snarare upptill 55% på en del parker.

https://www.equinor.com/news/archive/20210323-hywind-scotland...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hur många timmar per år då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Törstig ? har du inte sparat nåt vatten så får du vänta till det regna nästa gång. Snitt och kWh hjälper inte när det krävs W här och nu , sedan är inte ens havsbaserad vindkraft så stabil som det påstås t.ex. levererade den tyska havsbaserade bara till 21% under juni.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hur många timmar per år då?

8760 timmar då det i artikeln stod att de hade en kapacitetsfaktor på 57.1% för den aktuella 12-månaders perioden. Dvs vid varje givet ögonblick får man i snitt ut 57.1% av den installerade effekten.

Sedan starten har just denna vindpark haft en kapacitetsfaktor på runt 52%.

Vill man detaljstudera siffrorna så finns det en hel del matnyttigt här:
https://energynumbers.info/uk-offshore-wind-capacity-factors

Snittet på kapacitetsfaktorn på offshore wind i UK är runt 42%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Törstig ? har du inte sparat nåt vatten så får du vänta till det regna nästa gång. Snitt och kWh hjälper inte när det krävs W här och nu , sedan är inte ens havsbaserad vindkraft så stabil som det påstås t.ex. levererade den tyska havsbaserade bara till 21% under juni.

Det är ett problem med vindkraft att den inte levererar konstant. Därför har jag svårt att se vindkraften som lösningen på energifrågan. Det är en del av lösningen men behöver kombineras med andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dvs vid varje givet ögonblick får man i snitt ut 57.1% av den installerade effekten.

Du kan inte få nåt i snitt vid varje givet ögonblick i snitt över året fick man 57.1% men ögonblickseffekten kan fotfarande variera mellan 0 och 100%

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du kan inte få nåt i snitt vid varje givet ögonblick i snitt över året fick man 57.1% men ögonblickseffekten kan fotfarande variera mellan 0 och 100%

Ja. Några mer självklarheter som du känner att du behöver dela med dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ja. Några mer självklarheter som du känner att du behöver dela med dig av?

Tydligen behövde jag det efter som du påstod att det levererades 57.1% vid varje givet ögonblick

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

När det pratas om hur snabbt det går att bygga ut vindkraften så brukar jag ta exemplet Kriegers Flak , projektet påbörjades 2002 och beräknas vara klart 2028 , det är 26 år , men kärnkraft ska vi minsann inte bygga för det tar tid , jaja dom byggs inte samtidigt så man får lite ström eftersom , en sanning med modifikation för byggtillståndet vart klart i år så inget är byggt än.

Skrivet av pine-orange:

Menar du att 26 år är representativt för hur lång tid det vanligtvis tar att bygga vindkraft?

Jag ser att du är aktiv i tråden igen, så det hade varit intressant att få svar på frågan.

Skrivet av mr_sQuinty:

Tydligen behövde jag det efter som du påstod att det levererades 57.1% vid varje givet ögonblick

Han har skrivit tillräckligt många inlägg kring ämnet för att kunna avgöra att det var ett skrivfel/en tankevurpa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag skrev väl att genomsnittet var 57.1% och att detta gällde för årets alla timmar. Detta då som svar på frågan hur många timmar detta gällde för. Jag kunde absolut formulerat mig på ett sätt som inte ens med bästa fantasi hade kunnat misstolkas.

Hade man fått ut 57.1% av installerad effekt konstant så hade vindkraft varit en bra lösning på energifrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag ser att du är aktiv i tråden igen, så det hade varit intressant att få svar på frågan.

Han har skrivit tillräckligt många inlägg kring ämnet för att kunna avgöra att det var ett skrivfel/en tankevurpa tycker jag.

Med tanke på att det sägs ta en evighet att bygga kärnkraft när vi byggde våra nuvarande på typ 5 år så är siffran representativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Med tanke på att det sägs ta en evighet att bygga kärnkraft när vi byggde våra nuvarande på typ 5 år så är siffran representativ.

25 år för att bygga vindkraft är representativ för att vi byggde våra nuvarande kärnkraftverk på typ 5 år? Jag förstår inte resonemanget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Hur dålig kvalité har vindkraftverk att den kan skena okontrollerat och sedan haverera?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vindkraftverk-i-...

eller

Nytt vindkrafthaveri i Björkvattnet – vinge gick av på mitten
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-vindkrafthaveri-i-bjork...

Uppröjningen har startat efter julaftonens haveri när ett 400 ton tungt vindkraftverk välte i småländska Lemnhult. Vad som orsakade haveriet är ännu okänt.
https://www.nyteknik.se/energi/vindkrafthaveriet-i-smaland-sk...

Kärnkraftverk har iaf skydd som stoppar vid fel.

Detta illustrerar ju min punkt ganska bra tycker jag. Vindkraftverk går sönder ibland precis som allt annat, men det orsakar inte att hela procent av vår elproduktion försvinner, och när man har löst problemen eller reparerat så går det fort att få igång det igen. R4 kommer att vara avstängt i tre månader mer än beräknat i höst på grund av ett ändå ganska litet problem, och det sänker ju vår produktionsförmåga med runt 1 GW, eller typ 4% av vår högsta förbrukning.

Skrivet av ingenjören:

Hade vi inte haft några kärnkraftverk alls så hade detta aldrig hänt. Lite det resonemanget jag läser in i tråden nu
Samma sak hade kunnat hända på ett kolkraftverk eller ett gaskraftverk. Det räcker ju med att en generator går sönder så är produktionen ur spel. Problemet i Sverige idag är att vi har monterat ner basproduktionen. Hade vi haft kvar 3500 MW hade man haft råd med detta typ av bortfall. Det har man inte nu.

Vi producerar mer el nu än någonsin, hade vi byggt ut lika mycket om vi hade kvar våra gamla reaktorer? Kräver ett haveri i något annat kraftverk än ett kärnkraftverk månader av reparationer och kontroller?

Jo, ingen nyhet. Alla är medvetna om att vindkraftens produktion varierar, många verkar dock inte förstå att det även gäller kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Precis. Det är fult att ljuga. Intermittent kraftproduktion, är ju just det. Fan alla borde läsa en grundkurs i Elkraft för att förstå att el inte är bara kWh liksom. Finns annat som måste lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Detta illustrerar ju min punkt ganska bra tycker jag. Vindkraftverk går sönder ibland precis som allt annat, men det orsakar inte att hela procent av vår elproduktion försvinner, och när man har löst problemen eller reparerat så går det fort att få igång det igen. R4 kommer att vara avstängt i tre månader mer än beräknat i höst på grund av ett ändå ganska litet problem, och det sänker ju vår produktionsförmåga med runt 1 GW, eller typ 4% av vår högsta förbrukning.
Vi producerar mer el nu än någonsin, hade vi byggt ut lika mycket om vi hade kvar våra gamla reaktorer? Kräver ett haveri i något annat kraftverk än ett kärnkraftverk månader av reparationer och kontroller?
Jo, ingen nyhet. Alla är medvetna om att vindkraftens produktion varierar, många verkar dock inte förstå att det även gäller kärnkraft.

Hade vi haft kvar våra kärnkraftverk så hade vi kunnat frikoppla oss från Europa. Som Fortum skriver på sin hemsida, så hade vi kunnat peka långfingret mot elpriserna på kontinenten.du tycks tro att det ändå inte är någon skillnad på baskraft och slumpkraft. Nu när vi tappar R4 så är det läskigt på riktigt. Men alla annan baskraft är välkommen . För du kan räkna begränsad överföring från norr till söder.

Kärnkraftverken har planerade revisioner, medan vindkraft så kan du inte ens med säkerhet hur mycket det kommer produceras. Är det 1% eller 50%, 13 januari. Tittar man på kärnkraftverkens trackrecord så producerar det iaf mer än 50% av tiden över en väldig lång tidsperiod. Våra kraftverk är gamla och man borde bygga redan för 10 års sen. Eller 15 år sen. Då kunde argumentet ”det tar ju 15 år innan det blir klart”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

25 år för att bygga vindkraft är representativ för att vi byggde våra nuvarande kärnkraftverk på typ 5 år? Jag förstår inte resonemanget.

Nej siffran 26 är överdriven men för det inte osann i det fallet , liksom att bygga ett kärnkraftverk tar för lång tid så vi låter bli är att dra tidsåtgången till det extrema då vi bevisligen gjort det på 5 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hade vi haft kvar våra kärnkraftverk så hade vi kunnat frikoppla oss från Europa. Som Fortum skriver på sin hemsida, så hade vi kunnat peka långfingret mot elpriserna på kontinenten.du tycks tro att det ändå inte är någon skillnad på baskraft och slumpkraft. Nu när vi tappar R4 så är det läskigt på riktigt. Men alla annan baskraft är välkommen . För du kan räkna begränsad överföring från norr till söder.

Kärnkraftverken har planerade revisioner, medan vindkraft så kan du inte ens med säkerhet hur mycket det kommer produceras. Är det 1% eller 50%, 13 januari. Tittar man på kärnkraftverkens trackrecord så producerar det iaf mer än 50% av tiden över en väldig lång tidsperiod. Våra kraftverk är gamla och man borde bygga redan för 10 års sen. Eller 15 år sen. Då kunde argumentet ”det tar ju 15 år innan det blir klart”.

Jag börjar på riktigt ge upp att förklara att det är skillnad på intermittent kraft och baskraft. Människor som inte förstår, eller inte vill förstå, skulle få intermittent strömförsörjning till sitt hem i pedagogiskt syfte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Precis. Det är fult att ljuga. Intermittent kraftproduktion, är ju just det. Fan alla borde läsa en grundkurs i Elkraft för att förstå att el inte är bara kWh liksom. Finns annat som måste lira.

Anklagar du mig för att ljuga? Jag betackar mig för den sortens påhopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag börjar på riktigt ge upp att förklara att det är skillnad på intermittent kraft och baskraft. Människor som inte förstår, eller inte vill förstå, skulle få intermittent strömförsörjning till sitt hem i pedagogiskt syfte

Tror du skulle vara ganska nöjd med vindkraft i ödrift, dito kärnkraft. Du skulle aldrig överskrida marginalerna om vi pratar hushåll.

Det är inte vad man kan göra som är intressant när det sitter ihop i ett elnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo, att frånkoppla när det inte blåser. Då betalar nog alla hellre lite mer för baskraften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Anklagar du mig för att ljuga? Jag betackar mig för den sortens påhopp.

Nu hittar jag inte ditt inlägg, men någon ljuger ju du eller @mr_sQuinty

Nu har jag fått det förklarat och ber om ursäkt för påhoppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tror tyvärr det är omöjligt att få dig att förstå. Men lite intermittent strömförsörjning kanske hade öppnat ögonen? Sedan är väl ditt inlägg politiskt i allra högsta grad? Är det tillåtet nu?

Jag tror att mitt synsätt är lite större bara. Det du brinner för är mest en liten del, eller bricka, av något större för mig. Inget av det är fel, det jag menar är att den ökade kostnaden vi har just nu är ett lågt pris att betala i jämförelse med hur andra har det. I rimlighetens värld är både kriget i Ukraina borta och Frankrikes kärnkraft tillbaka om ett tag och då kan man ta upp samtalen med Ryssland om gas igen. Då jag även levt och vistats utomlands i många år har jag koll på hur intermittent strömförsörjning fungerar i praktiken.

Det skulle även vara intressant att se lite argument från ditt håll någon gång. Något som faktiskt håller. Men hittills har inget presenterats utan på sin höjd mest varit högoddsare till scenarion.

Permalänk
Lego Master

Är det fel att ha åsikten "jag skiter i varför det är som det är eller hur det ska lösas, bara fixa möget"?
Jag orkar inte engagera mig i ytterligare en nischfråga som har nyanser, åsikter, olika värderingar och tidshorisonter när jag personligen ändå inte verkar kunna göra nånting åt det.
Jag har inte tid att engagera mig politiskt mer än att rösta, jag måste jobba för att hålla undan ruinens brant.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield