Permalänk
Medlem

Fiber installation

Hejsan är påväg att få fiber här hemma och enligt dom som installerar fibern kommer dom bli klara idag med all inkoppling men krävdes nån typ av "registrering" som tar ett dygn, är det nån som hört talas om något liknande? Har flera bekanta som kunnat tuta o köra direkt det var inkopplat....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spader53:

Hejsan är påväg att få fiber här hemma och enligt dom som installerar fibern kommer dom bli klara idag med all inkoppling men krävdes nån typ av "registrering" som tar ett dygn, är det nån som hört talas om något liknande? Har flera bekanta som kunnat tuta o köra direkt det var inkopplat....

Ja installationen brukar behöva dokumenteras/registreras på nått sätt när den är fysiskt klar för att den ska dyka upp i systemen där man kan beställa tjänster.
Jag tror det vore väldigt dumt att göra sånt i förväg för då kan kunderna bli sura för det kan ju häda nått som gör att installationen inte blir klar på planerad tid typ att fibern går av när den ska svetsas så den måste blåsas om eller om det är på vintern och fibern inte är blåst kan man råka ut för isproppar eller andra problem så det är nog rätt ovanligt att all administration är klar innan den fysiska installationen skett och teknikerna gett klartecken att installationen är klar och fysiskt provad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det man syftar på är att dosan på väggen, kabeln och annat måste typ märkas upp, registreras etc. Sedan finns denna information antagligen analogt men även digitalt hos de bolag som äger själva fibernätet. Det är för att man ska sedan kunna beställa tjänster och att dom behöver veta vilken dosa i nätet som tillhör vilken adress osv.

Det kan vara så att dom som kan tuta och köra direkt gör så på en tillfälligt uppkopplad tråd, eller så har dom i förväg lämnat den information som behövs och då behöver kan man antagligen bara lägga till den lilla extra informationen som behövs digitalt över Internet med en laptop i något system och sedan är det klart.

Notera jag spekulerar men helt klart är att bolagen måste känna till en del fysiska fakta om nätet, kablar, enheter osv. Inget konstigt med det egentligen. Precis som elkablar, vattenrör, avlopp osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spader53:

Ja det är steget att fysisk installera det. Sedan ska ditt uttag registreras med ID på den enheten och kopplas till en adress.
När jag beställde fiber så var mitt fysiska uttag kopplat till fel adress så var tvungen att ringa runt för o få det ändrat.

Så det är någon som ska pilla in något på rätt ställe i administrationen. Kommer man efter detta är klart är det i princip bara att köra.

Permalänk
Medlem

@Toarulle då är det säkert kopplat till att det var fel adress.

Inget att göra åt utan bara vänta, otur. Men du har ju i alla fall fått fiber så det är ju tummen up

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det man syftar på är att dosan på väggen, kabeln och annat måste typ märkas upp, registreras etc. Sedan finns denna information antagligen analogt men även digitalt hos de bolag som äger själva fibernätet. Det är för att man ska sedan kunna beställa tjänster och att dom behöver veta vilken dosa i nätet som tillhör vilken adress osv.

Det kan vara så att dom som kan tuta och köra direkt gör så på en tillfälligt uppkopplad tråd, eller så har dom i förväg lämnat den information som behövs och då behöver kan man antagligen bara lägga till den lilla extra informationen som behövs digitalt över Internet med en laptop i något system och sedan är det klart.

Notera jag spekulerar men helt klart är att bolagen måste känna till en del fysiska fakta om nätet, kablar, enheter osv. Inget konstigt med det egentligen. Precis som elkablar, vattenrör, avlopp osv.

Ja det var såhär jag spekulerade först men en av teknikerna var hit o sa att han skulle registrera digitalt och efter det tar det ca 1 dygn innan bredbanded automatiskt hoppar igång, förstår bara inte den långa fördröjningen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spader53:

Ja det var såhär jag spekulerade först men en av teknikerna var hit o sa att han skulle registrera digitalt och efter det tar det ca 1 dygn innan bredbanded automatiskt hoppar igång, förstår bara inte den långa fördröjningen.....

Din adress måste skickas över till alla leverantörer efter färdig installation, detta görs oftast via en dataimport som sker varje natt. I vissa fall några gånger per vecka. Jobbar med detta dagligen och får många frågor ang. det.