Modern ljudlösning för TV och musik i villa?
Har idag ett bar rejäla 2.0-golvhögtalare och en hemmabioförstärkare som via HDMI ARC matar ut ljud från olika enheter till högtalarna. Har även en sällan-använd skivspelare kopplad till förstärkaren. Det har fungerat OK i lägenhetens vardagsrum, men nu ska vi flytta till tvåplansvilla och då vill man kanske inte blåsa på musik på ena våningen för att det ska höras ner till andra. Det kanske även är så att man vill kunna lyssna på musik samtidigt som någon annan tittar på TV. Tror att förstärkaren stödjer det idag via olika zoner, men har då ingen lust att dra ljudkablar runt hela huset.
Det hade varit trevligt med något modernare system som kanske tillåter att musik spelas på båda våningarna samtidigt till exempel. Till TV-ljud hade det varit trevligt att slippa HDMI ARC, då det fungerar ganska dåligt. Har sett att det till exempel finns sound bars med bluetooth, vilket vid första anblick framstår som mycket attraktivare till TV:n. För musiklyssnande vet jag att Sonos är populärt, men är inte mer insatt än så.
Är sjukt dåligt insatt i olika system och lösningar och tar väldigt gärna emot tips på vad som kan vara passande för ett större hem. Det handlar då både om schysst ljud både vid TV-tittande men även musiklyssnande runtom i huset. Gissningsvis blir det två olika system? Vi har inga smart home-produkter alls, så det finns varken behov eller begränsningar för ljudet där.
Önskemål till TV-tittande:
Bättre än TV-ljud, men kan definitivt vara sämre än de rejäla golvhögtalarna idag. En bra soundbar kan mycket väl räcka. Vi är inga bas-galningar så det hade varit trevligt om vi kan fortsätta utan subwoofer eller ha en som går att gömma lite lagom enkelt.
Högtalare som stödjer flera enheter utöver TV, till exempel digitalbox och Android TV.
Önskemål till musik-lyssnande:
Förmodligen trådlöst? Vi har nätverksportar i hela huset annars, om det hjälper.
Uppspelning via telefon/platta. Både Android och iOS.
Det hade varit väldigt trevligt om det går att koppla in skivspelaren på något sätt.
Prisnvå är svårt att säga innan jag vet vad som finns att välja bland. Inköpspriset för nuvarande system ligger på 15-20 000 kr. Om jag kan sälja lite så kanske en startbudget för ersättare ligger omkring 10-15 000 kr? Om det nya systemet går att bygga ut över tid går det ju att spendera lagom lite till en början.