Hur det gick.
------------
Ska på en testburk äldre HW men hygglig nog för det jag vill köra med hårdvaruswitch av power till ssd's för att köra linux/proton och win 10, ett spel fungerar inte längre bra som jag vill/brukar köra, hoppas på linux/proton lösningen men tänkte win 10 också ifall det inte fungerar som tänkt när jag ändå skruvar/testar.
"Tvingad" då jag har väl över 100 FPS med allt påslaget i 3840x1200 men får numer "micro häng" var 20 sekund under WIN 7 Ultimate efter en speluppdatering, jobbat med det men blir inte kvitt det.
Så,
1) Med WIN 10 Home så klarar man av att köra på äldre HW och inget stöd krävs i hårdvaran (typ bios, cpu osv), rätt eller fel?
Kräver inget hw stöd
1.1) PRO kräver dock stöd i HW, rätt eller fel?
FEL-Kräver inget hw stöd
2) WIN 10 HOME går att på äldre HW uppgradera till sista builden, dvs inga ytterligare HW krav har tillkommit så här långt mellan builds, rätt eller fel?
Ja det fungerar i alla fall till 22H som jag installerade.
3) WIN 10 HOME har support till 2025 av Microsoft, rätt eller fel?
mrqaffe - supporten slutar 14 oktober 2025 för win 10.
4) Tänkte köpa den här: https://programvara.se/product/microsoft-windows-10-home-reta... finns det bättre ställe att köpa på?
Kanske finns bättre, den där fungerade i vart fall nyckel med instruktioner, gjorde boot media dual dvd istället för usb på grabbens win 10 som fungerade fint.
5) Annat som jag bör tänka på?
Kolla att du har nog med sata för vad du tänkt dig, kort på en själv men spelar ingen roll.
WIN 10 är valet för spelet i fråga då det ännu inte fungerar bra under WIN 11.
Tack på förhand för svar!
-----------
Fungerade fint med win 10an i spelet smooth som smör och bra fps, så lägger linux/proton på hyllan så länge, dvs hw power sata switch mellan win 7 ultimate och win 10 när jag ska köra det spelet, japp konservativt.
Switch jag använder:
https://www.amazon.se/Hårddisksväljar-HDD dator strömbrytare hårddiskväljare SATA-enhetsomkopplare för stationär PC dator/dp/B07QDWYMTS