Hjälp mig få igång Svea rike III

Permalänk
Medlem

Hjälp mig få igång Svea rike III

Halloj!

Som stor fantast av Civilisation VI ville jag återuppleva denna gamla svenska klassiker. Det har gått några år sedan jag senast hade det installerat (på en annan dator, windows 7?) och nu kraschar det vid uppstart varje gång. Är inte så datakunnig men detta är vad jag har provat:
-Alla kompatibilitetslägen
-reducerade pixlar/färger
-Virtual machine windows xp för nåt år sedan men fick det aldrig att funka

Tips??

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte kan få igång det under nån modern winversion eller virtuellt så verkar det i vart fall fungera i Linux med Wine.
Spelet kom ut före XP så det ska kanske köras i win 98 eller dos för många äldre spel hade bara win för att man skulle kunna klicka igång nått som kördes i dos.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte kan få igång det under nån modern winversion eller virtuellt så verkar det i vart fall fungera i Linux med Wine.
Spelet kom ut före XP så det ska kanske köras i win 98 eller dos för många äldre spel hade bara win för att man skulle kunna klicka igång nått som kördes i dos.

Grejen är att jag kört det på både xp och win7 på tidigare maskiner utan problem. Hittade nån utdaterad tråd där de snackade om att det eventuellt berodde på att flash har fasats ut? Som sagt ej särskilt kunnig på detta alls.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hujeta:

Grejen är att jag kört det på både xp och win7 på tidigare maskiner utan problem. Hittade nån utdaterad tråd där de snackade om att det eventuellt berodde på att flash har fasats ut? Som sagt ej särskilt kunnig på detta alls.

Jag vet inte om det är beroende av flash men det kan vara lite jobb att få igång retrospel på modern hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om det är beroende av flash men det kan vara lite jobb att få igång retrospel på modern hårdvara.

Men det skulle teoretiskt kunna funka med en VM för win98 istället för xp? Hur flyttar jag lättast in filerna i det OS:et isåfall? Samt att hitta drivrutiner osv till hårdvaran, hur löser man det? Jag vet i princip bara att VM existerar, ingen kunskap i hur man navigerar i den djungeln.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hujeta:

Men det skulle teoretiskt kunna funka med en VM för win98 istället för xp? Hur flyttar jag lättast in filerna i det OS:et isåfall? Samt att hitta drivrutiner osv till hårdvaran, hur löser man det? Jag vet i princip bara att VM existerar, ingen kunskap i hur man navigerar i den djungeln.

Om du installerar en virtuell dator brukar drivrutinerna följa med virtualiseringssystemet i nått paket för du använder ju ingen fysisk hårdvara utan det är nått "tillbehörspaket" som ska aktiveras i virtualiseringen typ Vmware tools eller Virtual box Guest Additions.
Finns guider för hur du installerar om du söker efter det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är att du kör windows 10/11. Microsoft har gjort det omöjligt att köra spel från ISO eller skiva om den har nån typ av DRM efter patch KB3086255. I windows 7 kan du avinstallera den och på så vis få allt att funka igen. I windows 10 är den inbakt och går inte att ta bort. Andra spel som inte längre funkar är Call of Duty 2, WarFront, Shogun, Ignition, Eu2 och tusentals andra.
Tyvärr finns det bara två lösningar, en är att ändra till windows äldre versioner (7, XP, 2k, 98 osv) eller om man vill ha ett modernt system någon linux-distro som har wine. Vissa fullscreen spel funkar dock bäst om man kör det via proton.

Edit: Vissa spel funkar via att man kör en crack eller att utvecklaren tar bort all drm som de gjort på Steam-versionen av Call of Duty2 men att paradox ens har kvar källkoden till Svea Rike 3 tror jag inte på (men det är inte omöjligt).

se edit note.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.