Snabbkoll: Använder du Twitter?

Permalänk
Medlem

Följer min dotter och några journalister jag gillar - skriver aldrig något. Hade det inte vart för dottern hade jag inte använt det öht.

Ryktas idag att musk för/har fört diskussioner om att sätta hela siten bakom en paywall. Hade vart en direkt och 100%ig deal breaker men w/e.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd

Röstade "Nej, jag har aldrig använt Twitter", trots att jag har gjort kanske 50 inlägg genom åren. Kontot blev avstängd erfersom jag la till källor vilket var tydligen bot-liknande beteende (trots att sidorna inte var okända eller så) och det är inget att sörja, slipper helst skräpet.

Edit:
Redan från början så har jag ogillat konceptet. Hur många tecken hade man, 144st? Det räcker ju "utmärkt" för komplexa saker..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag använder endast Twitter till att skratta åt unga och naiva F1-"fans", som egentligen bara kollar på sporten för att de tycker att en ung förare är väldigt snygg, eller för att de har hoppat på som trophy hunters för Lewis Hamilton.

Det är ganska skoj!

Permalänk
Medlem

Har gjort ett och annat inlägg, men använder det mest för att följa efter illustratörer eller webcomic författare jag gillar. Inget snack om politik, varken mitt eller dem jag följer.

Permalänk
Medlem

Använder det gör jag ju, brukar kolla där för nyheter inom spel och esport. Viss info finns bara där. Sen skriver jag inte men skaffade konto eftersom annars kan man inte kolla kommentarer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av cyklonen:

Så här gamla är de första tio jag ser i mitt flöde, med det inställt på nyast först:

1. 58 min
2. 1 min
3. 18 min
4. 6 min
5. 8 min
6. 14 min
7. 20 min
8. 17 tim
9. 53 min
10. 31 min

Folk "bumpar" sina egna tidigare tweets genom att reply-tweeta dem, vilket skapar bilden av att saker hamnar ur kronologisk ordning. Lite störande indeed.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Skapade konto efter Ukrainakriget drog igång för att få mer och bättre information, och det är fortfarande den absolut största anledningen till att jag hänger på Twitter. Nyhetsläsning.

Counter Social är väl annars till synes det bästa alternativet för min del, men de allra flesta konton jag följer på Twitter finns inte där (åtminstone än så länge).

Skrivet av cyklonen:

Så här gamla är de första tio jag ser i mitt flöde, med det inställt på nyast först:

1. 58 min
2. 1 min
3. 18 min
4. 6 min
5. 8 min
6. 14 min
7. 20 min
8. 17 tim
9. 53 min
10. 31 min

Jag tror att ordningen fortfarande är kronologiskt korrekt - de som kommer "fel" är sannolikt retweets - retweetens tidpunkt är korrekt i ordningen men den tidpunkt som visas gäller själva originaltweeten.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

verkligen inte, finns noll att hämta där.

Permalänk
Medlem

Har alltid avskytt formatet på Twitter och ser inget av värde där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dake:

jag är positiv till att Elon köpt twitter, hans plan (enligt honom) är vara en öppen plattform där man kan diskutera och sanningen skall speglas, sedan om detta händer återstår ju att se, men vi behöver verkligen ett öppet medium dessa dagar,

Det kommer nog tyvärr aldrig att hända. Att ett forum inte modereras betyder inte att det som postas speglar sanningen. Tror nog snarare det blir tvärt om och att andelen tjafs mellan användarna ökar.

Men det skulle vara lite intressant om han inför obligatorisk verifiering och bannar anonyma konton. Då är vi ett steg på väg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Ja, det är toppen för OSINT och humor.

Tyvärr kommer ju ärkepuckot Musk sänka Twitter nu. Nåt likvärdigt alternativ finns inte, så det är slutet på en epok.

Jodå, det heter Mastodon. Greta har redan hittat dit. Välj valfri server här.

Permalänk
Medlem

Finns poänger med att inte skriva onödigt långt men 140 tecken som det var föst är ju bara löjligt. Formatet är ju inget annat än en för lång rubrik utan innehåll. Som allt annat i dagens media så tenderar elevator pitch tanken härska. Men tanken med elevator pitch är att man sedan fortsätter diskussionen efter hissen stannat. Men i verkligheten så har dom redan byt programpunkt när de intressanta frågorna dyker upp.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Har ett konto sedan det först kom men har aldrig använt det någonsin.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Musikälskare

Tog bort mitt konto igår, har aldrig varit aktiv men det kändes ändå befriande att inte stödja narcissisten Musk i hans experiment

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har blockerat Twitter i både routern och hosts-filen. För blodtryckets skull. Blir vansinnig "misstolka allt medvetet för att bli kränkt"-normen som råder i den politiska debatten där. (Och då menar jag hela spektrat från höger till vänster, så no shots fired at any particular groups. Förutom Twitter-användare xD)

Använde det förr för att följa en del esportare och mtg-profiler. Men dem såg jag inte i flödet längre efter valet. Så det var lika bra att blockera och gå vidare med livet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Twitter behöver en restart knapp vid de andra knappar. Åtminstone med ny ledning kommer Twitters villkor ändras så att det inte längre blockerar oliktänkande och bjuda in massor av bots. Men han gör det på sin sätt och det svårt för folk att hantera.

Let that "sink" in

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har blockerat Twitter i både routern och hosts-filen. För blodtryckets skull. Blir vansinnig "misstolka allt medvetet för att bli kränkt"-normen som råder i den politiska debatten där. (Och då menar jag hela spektrat från höger till vänster, så no shots fired at any particular groups. Förutom Twitter-användare xD)

Det är märkligt att jag så ofta hör talas om det där men aldrig stöter på det själv.

Som med alla andra sociala medier så blir det vad en själv gör det till, vilka en följer och vilka en väljer att interagera med.

Jag planerar att lämna Twitter snart men det är många personer som jag följer som jag följt väldigt länge, flera som jag följt sedan långt innan Twitter ens var en grej och många innan jag ens använde twitter.

Tråkigt nog så är det framförallt twitter som dom är aktiva på idag, bloggar, forum och andra ställen är rätt dött idag tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag använde Twitter dagligen när plattformen drevs av en vänsterliberal ledning, och jag kommer att använda den lika mycket med en högerkonservativ ledning. Twittrar själv kanske en gång i veckan bara, men läser av flödet dagligen. Tycker det är en bra plattform för att följa nyheter om mina intressen (amerikansk sport, svensk fotboll, teknik, gaming och kriget i Ukraina).

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jodå, det heter Mastodon. Greta har redan hittat dit. Välj valfri server här.

Nej, det är inget bra alternativ. Det har många svåra brister. Men jag lär nog skaffa ett konto där också trots det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kilroy:

Det är märkligt att jag så ofta hör talas om det där men aldrig stöter på det själv.

Som med alla andra sociala medier så blir det vad en själv gör det till, vilka en följer och vilka en väljer att interagera med.

Jag förstår inte heller var folk ser dessa politiska galningar. I mitt flöde finns ju bara folk jag följer. Dock har jag stängt av så att jag inte ser retweets från dom jag följer; jag vill ju bara se tweets från just dom jag följer. Att nån e-sportare retweetar ett reklamjippo struntar jag ju i.

Du har ju helt rätt, om man stör sig på någon i sitt flöde är det ju bara att avfölja, förstår inte dramatiken alls.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag förstår inte heller var folk ser dessa politiska galningar. I mitt flöde finns ju bara folk jag följer. Dock har jag stängt av så att jag inte ser retweets från dom jag följer;

Fast det finns ju ingen inställning för sånt! Det är ju en av de mest flagranta bristerna med Twitter att man inte kan filtrera ut allt skräp som andra gillar. Man kan "träna" algoritmen genom att gång på gång klicka på nåt och välja typ "se mindre av detta", men det funkar dåligt och bara på sånt som liknar det man valt i det läget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är tillbaka igen på twitter. Hade ett uppehåll ganska länge.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på mitt gamla konto som jag inte använt på jag vet inte hur många år när ryssen attackerade Ukraina för att hänga med vad som händer. Slutade använda den förut då det mest är en pissränna där folk försöker överträffa varandra med förolämpningar.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Nä. Helt ointressant för mig, precis som alla andra "sociala" medier.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Har helt ärligt nästan aldrig äns haft öppet sidan. Har typ hänt när folk länkat något från Twitter.

Permalänk
Medlem

Nej, klarar mig utan sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det finns ju ingen inställning för sånt! Det är ju en av de mest flagranta bristerna med Twitter att man inte kan filtrera ut allt skräp som andra gillar. Man kan "träna" algoritmen genom att gång på gång klicka på nåt och välja typ "se mindre av detta", men det funkar dåligt och bara på sånt som liknar det man valt i det läget.

För tydlighets skull, pratar vi om webbsidan twitter.com eller tjänsten som sådan?

Den "huvudsidan" eller vad man ska kalla den är ju i princip obrukbar, men det finns ju massor av andra klienter, inklusive webbaserade, som Tweetdeck t.ex. (också Twitters egna).
(Där får du en faktisk tidslinje, du får välja om retweets ska inkluderas, du kan välja ord att blockera, osv... som i de flesta Twitter-klienter)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tog bort mitt konto igår, har aldrig varit aktiv men det kändes ändå befriande att inte stödja narcissisten Musk i hans experiment

Raderade också mitt konto efter att ha sett att Elon köpte upp företaget, och hur han behandlade hela situationen gjorde det hela inte bättre. Människor har hypat upp honom till skyarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, pratar vi om webbsidan twitter.com eller tjänsten som sådan?

Den "huvudsidan" eller vad man ska kalla den är ju i princip obrukbar, men det finns ju massor av andra klienter, inklusive webbaserade, som Tweetdeck t.ex. (också Twitters egna).
(Där får du en faktisk tidslinje, du får välja om retweets ska inkluderas, du kan välja ord att blockera, osv... som i de flesta Twitter-klienter)

Jag pratar dels om webbversionen, dels om den riktiga Twitter-appen (i mitt fall på Android). Några andra appar använder jag inte, och det är inte heller relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej inte tidigare men då jag gillar Musk så funderar jag på att skaffa ett konto nu