Laddningsproblem Macbook air mid 2012

Permalänk
Medlem

Laddningsproblem Macbook air mid 2012

Hej!

Jag har fått problem med min Macbook air 13" från mitten 2012 som inte längre tar någon laddning. Med originalbatteriet kunde jag använda datorn med laddsladden i. Magsafe 2 kontakten har slutat lysa. Batteriindikatorn står på 0% och statuskommentar på batteri är "Kontrollera batteriet" samt "Batteriet laddas inte".

Jag har rengjort porten till laddsladden. Ingen synbar smuts. Jag har nu lånat en annan laddare, inte heller med denna lyser LED-dioden på Magsafekontakten eller laddar batteriet.
Jag har även gjort en reset på SMC och NVRAM.

Jag har nu testat byta batteri som jag beställde från equipit. Statussymbolen visar då fortsatt "Batteriet laddas inte". Magsafe-dioden lyser fortsatt inte med varken min laddare eller den laddare som hör till min väns dator (han har dock en laddare med högre watt som tillhör en pro - men vad jag förstått ska det inte vara några problem med högre watt). Datorn kan nu gå på både batteriet på den laddning som var från fabrik men tar ingen ytterligare laddning samt kan även gå på strömadapter. Jag har gjort reset på både SMC och NVRAM efter batteribytet.

Har läst igenom info på denna https://www.it-tech.com.au/how-to-fix-macbook-battery-not-cha.... Rör det sig om fel på I/O board cable eller DC-in board? Vad tror ni?

Tar tacksam emot förslag på vad ni tror är orsaken och om det är möjligt att fixa till en rimlig summa.

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Permalänk
Medlem

Du hade då hittat en utmärkt felsökningssida för din Mac.
Nr 6 beskriver nästan alla möjliga fel och vad man möter och byter ut.
Kan du inte felsöka och reparera själv (billigaste alternativet) så är det väl en elektronikverkstad du skall leta efter?

Permalänk
Medlem

Macbook Air 2012… byt? Datorn är 11 år om en månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Bara för att en dator är "gammal" behöver inte det betyda att den behöver bytas. Jag använder en 10 år gammal bärbar dator i princip dagligen och den fungerar alldeles utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mja, du får inga säkerhetsuppdateringar längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Mja, du får inga säkerhetsuppdateringar längre

Vad för säkerhetsuppdateringar pratar du om? Den datorn har haft Windows 10 sedan jag köpte den 2016 tills att Windows 11 annonserades och efter det har jag kört med Windows 11 och insider preview och beta versionen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

om den funkar, varför skulle han byta? Bidrar ju enbart till e-waste om man skulle slänga allt som går och laga och fortfarande fungerar. Exempelvis så köpte jag en ny laddare för dryga 600:- till min surface pro 5 (2017) för några månader sen då originalladdaren kastade in handduken, den kanske också hade varit lika bra och slänga 🙃?

Nej, håll liv i allt så länge det går säger jag. På tal om det ska jag i veckan lämna in min favorit tischa till min skräddare 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X