Någon som använder en NUC dator som hemma server till plex/spel?

Permalänk
Medlem

Någon som använder en NUC dator som hemma server till plex/spel?

Hejsan, funderat på att sätta upp en hemma server så såg att någon rekommenderade NUC datorer på youtube, då de värkar vara smidiga att sätta upp och tar lite plats; verkar de vara "perfekt" ifall de fungerar. Någon som har erfarenhet med detta?

Kommer i princip behöver driva en plex server (max 4 personer samtidigt, dock realistiskt nästan aldrig mer än 2 max) i 1080p.
Spel servrar lite då och då, typ minecraft(moddat, så behöver en hel del ram) eller 7d2t.
(idealt, men inte nödvändigt) Nextcloud server för att skicka filer runt i huset samt till vänner då och då.

Budget: spelar ingen större roll, men skulle nog inte vilja ge mer än 10k? billigare är bättre ifall jag kan komma undan med det.

Kan detta funka? eller är jag bättra av med något annat/bygga en mini server själv?

Har 2 stk nvme ssd ligande jag kan använda.
Samt även en extra i7 4770K och ett oöppnat EVGA GQ 850W nätagg, men de kanske inte är relevanta till server datorer?

Permalänk
Avstängd

Jag har en gammal NUC och fläktarna i den låter lite. Den är dock rejält gammal, men tänkte ändå säga det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Jag har en gammal NUC och fläktarna i den låter lite. Den är dock rejält gammal, men tänkte ändå säga det.

Låter lite som i standby eller vid hög drift?

Permalänk

Jag kör en nuc med I7-10710U på precis det sättet du tänker köra. Jag har en valheim-server, en minecraftserver, plex och ett gäng enklare servrar. Plex funkar fint, men då har jag plexpass och använder hårdvarutranscode. Som vlachos säger, du kan få lite fläktljud om plex kör transcode, men normalt sett är den tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backpacker87:

Jag kör en nuc med I7-10710U på precis det sättet du tänker köra. Jag har en valheim-server, en minecraftserver, plex och ett gäng enklare servrar. Plex funkar fint, men då har jag plexpass och använder hårdvarutranscode. Som vlachos säger, du kan få lite fläktljud om plex kör transcode, men normalt sett är den tyst.

En sak jag inte förstår är varför ni behöver transcode. Jag har gått över till Jellyfin och att serva mina semestervideos direkt från disk. Den enda enhet som har problem är min LG-TV, och det är för att 2160p-material inte alltid har ljudspår den klarar av. Då lägger jag bara till ett med StaxRip eller liknande, och behöver aldrig köra transcode.

Vad är det för enheter ni har som inte klarar av de videos ni har?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

En sak jag inte förstår är varför ni behöver transcode. Jag har gått över till Jellyfin och att serva mina semestervideos direkt från disk. Den enda enhet som har problem är min LG-TV, och det är för att 2160p-material inte alltid har ljudspår den klarar av. Då lägger jag bara till ett med StaxRip eller liknande, och behöver aldrig köra transcode.

Edit: Sorry för att jag kapar tråden, förresten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Vänner/familj använder min plex, så det det är en hel uppsjö olika klienter och bredbandshastigheter. Jag försöker ha mina semestervideos i format som är så klientvänliga som möjligt, men allt är inte i rätt format, och dessutom gör användarna knepiga val ibland. Så trancode löser problemet med minst huvudvärk för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backpacker87:

Nice! ska nog bli att inskaffa något liknande!

Skrivet av Phod:

Har ett plex lifetime som jag fick av någon polare så lika bra att använda det + att jag har share access till deras servrar. Tror inte jag någonsin har använt transcoding dock

Stöder Jellyfin skippa intros och sånt för tv shows? suverän auto funktion ifrån plex forken.