Följ Black Week på SweClockers

När det gäller VPS vad skall man välja?

Permalänk
Medlem

När det gäller VPS vad skall man välja?

Funderar på att skaffa en VPS vad skall man välja?

Har tittat på Liteserver

Där har din två olika typer av server varianter.

NVME-VPS och HDD-Storage-VPS

Förstår att den ena är till för om man behöver lagra större mängder data.

Tanken är att kanske köra lite webbsidor och sådant på den och ha lite som någon form av labb miljö.

Vilket skulle vara de bästa alternativet troligtvis?

/Mathias

Permalänk
Sötast

Att hyra VPS är väldigt flexibelt och det finns väldigt många leverantörer att välja mellan.
Personligen rekommenderar jag: https://alphavps.com/
Har haft ett servicefönster på 3år. Annars en konstant upptid på 100% de andra två åren.

NVME/SSD använder du om du vill ha en snabbare lagring och inte behöver lagra större mängder data.
HDD använder du för masslagring av filer som tar mycket plats.

Ibland kanske man vill kombinera båda. Helt upp till ditt eget usecase.

Du nämner webbsidor: så helt klart NVME
Du nämnert labb: vad för labb? krävs stort utrymme? antingen större nvme eller hdd

VPS har ju alltid fördelen att det är en helt virtuell server du hyr. Så du kan med fördel börja med den billigaste maskinen de har och börja använda den. Om du tycker du saknar minne, ram eller disk så är det bara att uppgradera till nästa nivå.

Permalänk

Om du planerar att installera någon typ av databas på servern skulle jag rekommendera en VPS med SSD-lagring, i synnerhet för skrivtunga laster.

HDD-lagring är i princip endast ett bra alternativ för tillfällen när man behöver lagra massiva mängder data. Till exempel en filserver eller för backupändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Om du planerar att installera någon typ av databas på servern skulle jag rekommendera en VPS med SSD-lagring, i synnerhet för skrivtunga laster.

HDD-lagring är i princip endast ett bra alternativ för tillfällen när man behöver lagra massiva mängder data. Till exempel en filserver eller för backupändamål.

Då skulle detta kunna fungera då.

Permalänk
Medlem

Körde på ovanstående så får vi se.

Tack för all hjälp