Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Smala Sussie - 2003

En gammal svenska klassiker med många likheter med filmer som Lock Stock and Two Smoking Barrels eller Trainspotting, fast på värmländska då. Riktigt smart manus, kul humor, bra skådespeleri (Tuva Novotny, Kjell bergqvist), bra pacing, snygg klippning, kul filmat etc etc. Vet att jag vekrligen gillat den förr, men den var ännnu bättre denna gång, riktigt klockren rulle alltså!
8 spikpistoler av 10 möjliga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Black Adam
6/10

Möjligtvis hade jag lite för stora förväntningar på denna, men jag hade inte förväntat mig en Shazam 2. Jag har inte följt DC's historia om vare sig Black Adam eller Shazam mer än dessa filmer, tydligen har de haft en ganska stor rivalitet.

Så detta är, mer eller mindre, en annan variant/version av Shazam och det mest troliga är att de två kommer ha en "framtida showdown" i denna franchise.

Annars är den rätt "fattig" storymässigt och... ja... det känns som ett ganska slött tempo, den hade kunnat klippas ned ganska markant utan att man hade missat något. Kan inte skaka av mig känslan av att en tonåring som varit besatt av superhjältar hade kunnat skriva ett bättre manus/origin story än detta. Hade det inte varit för Aldis Hodge som Hawkman hade betyget sjunkit till omkring 5.

Kika eftertexterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Everest.
Lämnade intryck, starka intryck...

Kan start rekommendera boken (Into Thin Air skriven av Jon Krakauer som också skrev Into the Wild), lättläst och inte allt för lång så går rätt fort att läsa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kan start rekommendera boken (Into Thin Air skriven av Jon Krakauer som också skrev Into the Wild), lättläst och inte allt för lång så går rätt fort att läsa den.

Tack, var länge sen man läste nånting. Kanske skulle ta upp det igen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Troll - 2022
Pinfärsk Godzilla-rulle på Netflix, fast istället för en ödla som ska förstöra Tokyo så är det ett troll som knatar mot Oslo. Jag förväntade mig långtifrån ett mästerverk o det var också det jag fick. Inge vidare manus o skådespeleriet fanns en del att önska med många cringe-moments. Men CGn höll väldigt bra iaf, speciellt med tanke på budget o att den tydligen hade lite issues under produktionen. Jag såg den tillomed på jobbets egna biograf liggandes mitt i Oslo vilket passade perfekt just eftersom vi jobbar med CG o många som jobbat med den är gamla kollegor. Gött att gå på bio där man får ha med sig egen alkohol också, o det behövdes kan jag ju säga.
Var iaf tittbar film om man håller förväntningarna o hjärnkapaciteten låg.
Jag ger den 6 av 10 stenbumlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Troll - 2022
Pinfärsk Godzilla-rulle på Netflix, fast istället för en ödla som ska förstöra Tokyo så är det ett troll som knatar mot Oslo. Jag förväntade mig långtifrån ett mästerverk o det var också det jag fick. Inge vidare manus o skådespeleriet fanns en del att önska med många cringe-moments. Men CGn höll väldigt bra iaf, speciellt med tanke på budget o att den tydligen hade lite issues under produktionen. Jag såg den tillomed på jobbets egna biograf liggandes mitt i Oslo vilket passade perfekt just eftersom vi jobbar med CG o många som jobbat med den är gamla kollegor. Gött att gå på bio där man får ha med sig egen alkohol också, o det behövdes kan jag ju säga.
Var iaf tittbar film om man håller förväntningarna o hjärnkapaciteten låg.
Jag ger den 6 av 10 stenbumlingar.

Tänkte se den i helgen. Förväntar mig att den är likvärdig Trollhunter. Alltså minst 7/10!

Är det något som barn som passerat 10 kan se på utan att ligga vakna hela natten? 😁

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tänkte se den i helgen. Förväntar mig att den är likvärdig Trollhunter. Alltså minst 7/10!

Är det något som barn som passerat 10 kan se på utan att ligga vakna hela natten? 😁

Jag ger den 4/10
Trollhunter är ett mästerverk jämfört med denna.
Hade en känsla av att Troll kunde vart så mycket bättre med lite ansträngning bara!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tänkte se den i helgen. Förväntar mig att den är likvärdig Trollhunter. Alltså minst 7/10!

Är det något som barn som passerat 10 kan se på utan att ligga vakna hela natten? 😁

Länge sen jag var tio o har inga barn själv så är lite osäker, men den är mindre läskig än Trolljägaren såvitt jag kommer ihåg iaf. Själv tyckte jag inte det fanns nån spänning alls då manusets höll en nivå som ändå kanske passar just tioåringar. 13-års gräns dock, så upp till dig antar jag

Permalänk
Medlem

Only god forgives - Skum film med Ryan Gosling som brottsling med ett samvete i Thailand. En polis åker runt och hugger folk med sitt svärd. Goslings morsa är en bitch. Nån thaibrud fingerpullar. Lite sånt. Jag såg den när den kom och tänkte ratt den kanske blivit bättre med åren men nej, den är lika skum. Inte dålig direkt men det är lite för mycket drömsekvenser och sånt. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kikade en andra gång på The Batman och tycker nog att den var lika bra andra gången. Väldans lång men helt klart ett estetiskt mästerverk och den lyckas klart förmedla stämning väldigt väl.

8/10

Permalänk
Medlem

Troll på Netflix.
Var taggad eftersom jag såg Trolljägaren för många år sedan, men oj vilket antiklimax!
Gud vilken irriterande film. Karaktärerna är riktigt dumma och vägrar inse vad det är de ser...
1/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Troll på Netflix.
Var taggad eftersom jag såg Trolljägaren för många år sedan, men oj vilket antiklimax!
Gud vilken irriterande film. Karaktärerna är riktigt dumma och vägrar inse vad det är de ser...
1/5

Kolla på Troll från 1986 istället.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd

Police Story 3 Supercop 1992 Jackie Chan i högform, filmen har många komiska scener och mycket bra action.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Police Story 3 Supercop 1992 Jackie Chan i högform, filmen har många komiska scener och mycket bra action.

Ja, det är en klassiker. Är aldrig fel med lite old school Jackie.

Permalänk
Skrivet av griid:

Troll på Netflix.
Var taggad eftersom jag såg Trolljägaren för många år sedan, men oj vilket antiklimax!
Gud vilken irriterande film. Karaktärerna är riktigt dumma och vägrar inse vad det är de ser...
1/5

Jag tolkade inte alls filmen på samma sätt som du.
Min tolkning var att alla visst insåg vad de såg men vägrade säga det för att inte bli dumförklarade.
6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag ger den 4/10
Trollhunter är ett mästerverk jämfört med denna.
Hade en känsla av att Troll kunde vart så mycket bättre med lite ansträngning bara!

Nog dags att se om Trolljägaren, det är ju trots allt mer än 10 år nu, den finns nog kvar i gömmorna nånstans.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

The accountant hyrde på SF-anytime. Jag tycker den var riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Black Adam
6/10

Kan inte mer än att hålla med.
En riktigt kass Action rulle
4/10 för min del.

Vi kan ju hoppas att det kommer en Zack Snyder's Black Adam, i svartvitt och 4:3 format.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

O brother where art thou? - Klassisk komedi av bröderna Cohen. Utspelas på 1920-talet med en massa kufiska figurer och udda händelser i filmen. Välgjord och bra. Och ett bra soundtrack med. 8/10

Raising Arizona - Ett par stjäl ett barn då de inte kan få egna. Komiska saker händer. Även detta en Cohen rulle med sjuk humor och stofiler. Också bra. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

O brother where art thou? - Klassisk komedi av bröderna Cohen. Utspelas på 1920-talet med en massa kufiska figurer och udda händelser i filmen. Välgjord och bra. Och ett bra soundtrack med. 8/10

Raising Arizona - Ett par stjäl ett barn då de inte kan få egna. Komiska saker händer. Även detta en Cohen rulle med sjuk humor och stofiler. Också bra. 7/10

Menar du Arizona Junior?

https://www.imdb.com/title/tt0093822/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Lol! Jag la inte ens märke till att man gett den en annan titel här i Sverige.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Lol! Jag la inte ens märke till att man gett den en annan titel här i Sverige.

Det var närapå norm att man gjorde så förr. Var väl först på 90-talet som man slutade vanemässigt sätta försvenskade titlar på filmerna. Det bisarra var att vissa filmer fick en annan titel på engelska än originaltiteln.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Min favorit där är My Science Project som i de nordiska länderna fick heta Time Busters!?!

Permalänk
Medlem

Black Adam 7/10 riktigt ok för en DC film.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Klaus (2019)

Dags för julfilm!

Har legat på min att-se-lista en längre period men av skäl aldrig blivit av så dags att ta sig i kragen nu när julen står för dörren!

Oj, vilken pärla jag missat! Som 80-talist fick jag nästan lite vibbar av klassiska Disney som det var på det fina 90-talet. Gillade verkligen stilen på hela filmen, supersnygg och animeringen är verkligen på topp här. Skönt att för en gångs skull slippa all CGI, kudos till teamet bakom!

Jag såg (naturligtvis) filmen med engelskt tal och Jason Schwartzman gör verkligen Jesper till perfektion, 5+!
Hur den svenska versionen med Björn Gustafsson är vet jag inte men se den versionen på egen risk.

Manus och historien kändes rätt fyndig och kul med en fin sensmoral. För er som har barn så känns det som en perfekt familjefilm och utan att det blir alltför sockersött.

Filmen finns på Netflix!

Det får bli en varm julrekommendation från min sida, 7,5/10!

Permalänk
Medlem

Pinocchio - 2022
Guillermo del Toros version på Netflix alltså. Stop motion med en påtaglig o trevlig del Toro-design på allt o som är ganska så välberättad med lite mer djup än vad man får ur nån av Disney's versioner. Lite märklig dock, för stundtals är den näästan lite väl barnslig, o andra stunder lite mörkare att lite yngre barn kanske inte borde kolla. Men det funkar o storyn som helhet flyter på fint. Dock så sjungs det ibland, o jag är en sån som har väldigt svårt för sång rent allmänt o lyssnar därför på 99.9% på musik helt utan sång, så när det som sjungs här är lite väl glatt o nästan lite Broadway-aktigt så gör det ganska ont i mina öron iaf. Som tur är så är det inte så många sånger o egentligen är dom mest i början av filmen, så jag överlevde ändå.
6.5 pinnar av 10 möjliga, o den tappade alltså 1 pinne enbart pga sången.

Permalänk
Medlem

Unlocked Vart riktigt bra tycker jag. Noomi rapace i huvudrollen

6min to midnight Brittisk spiontriller utspelades innan andra världskriget. Helt ok

bägge på HBO max

Permalänk
Medlem

The Menu

Kan väl närmast beskrivas som en thriller med inslängd kritik mot den pretentiösa överklassen. Jag kände att man ville vara lite artsy sådär, men tyckte det föll lite platt pga filmens tydliga samtida karaktär. Jag tror inte någon som ser den om 20 år kommer uppskatta den, liksom.

Hursomhelst, var väl okej. Inget man behöver se på bio direkt, men funkar som en fredagsfilm i soffan.

5/10

Visa signatur

---

Permalänk

Såg Emancipation idag stark 8/10 från mig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65