Vilken film såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Körde en double feature, det blev:

Ghost in the Shell (1995)
Klassisk animerad film som aldrig blir dålig. Jag har sett den säkert 10 gånger innan men den blir bara bättre och bättre.

Ghost in the Shell (2017)
En travesti som aldrig borde spelats in. Enda behållningen är att den estetiskt är snygg i 4k HDR.

Permalänk
Medlem

The Hobbit, alla tre delarna Extended i 50FPS; 24fps uppsnabbat till 25fps, ljudet uppsnabbat utan höjning av pitch, och sedan framedoubling med Smooth Video Projects Avisynth-filter. Nej, det blir inte alls lika bra som HFR-originalet i 48fps, men det går ju inte att få tag på och jag fick lust att se Hobbiten i något som åtminstone påminde om det. 50fps blev mycket bättre än 60fps, att man ökar hastigheten från 24->25 märks inte för mig, sedan funkar dubbleringen bra till 50fps; körde man SVP från 24->60 blev det inte alls lika bra.

Jag tycker filmerna är klart sevärda. Bra invävt material från utanför The Hobbit-boken, och det som är rent hittepå är ändå rätt ok. Sämst är striderna, som är legio, mycket superhjälteaction och brist på realism (i den mån man kan tala om det i en fantasyvärld och det tycker jag nog).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

The Hobbit, alla tre delarna Extended i 50FPS; 24fps uppsnabbat till 25fps, ljudet uppsnabbat utan höjning av pitch, och sedan framedoubling med Smooth Video Projects Avisynth-filter. Nej, det blir inte alls lika bra som HFR-originalet i 48fps, men det går ju inte att få tag på och jag fick lust att se Hobbiten i något som åtminstone påminde om det. 50fps blev mycket bättre än 60fps, att man ökar hastigheten från 24->25 märks inte för mig, sedan funkar dubbleringen bra till 50fps; körde man SVP från 24->60 blev det inte alls lika bra.

Jag tycker filmerna är klart sevärda. Bra invävt material från utanför The Hobbit-boken, och det som är rent hittepå är ändå rätt ok. Sämst är striderna, som är legio, mycket superhjälteaction och brist på realism (i den mån man kan tala om det i en fantasyvärld och det tycker jag nog).

Att interpolera upp frameraten på riktigt dåliga filmer som såg dåliga ut redan med filmad hög framerate måste varit en hiskelig upplevelse. Kollade själv klart på en fan-klipp version häromdan där allt är nerklippt till en enda film som följer böckerna mycket bättre. Men trots det lyser det halvtaskiga grundmanuset igenom med många små som stora isssues där pacing är rätt konstig (som iofs inte hjälps av fanklippning, men går bara att göra så mycket med just en fanklippning). Fysik är som bortblåst, CGn lite halvkackig till o från, ljussättningen är riktigt dålig o med grading o blooming som ser ut att vara gjord av en student.
Men fanklippningen gör ändå filmerna lite mindre jättedålig, så ska nån får för sig att kolla på The Hobbit så är det M4 Edit som man ska kolla på.
5.5/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att interpolera upp frameraten på riktigt dåliga filmer som såg dåliga ut redan med filmad hög framerate måste varit en hiskelig upplevelse. Kollade själv klart på en fan-klipp version häromdan där allt är nerklippt till en enda film som följer böckerna mycket bättre. Men trots det lyser det halvtaskiga grundmanuset igenom med många små som stora isssues där pacing är rätt konstig (som iofs inte hjälps av fanklippning, men går bara att göra så mycket med just en fanklippning). Fysik är som bortblåst, CGn lite halvkackig till o från, ljussättningen är riktigt dålig o med grading o blooming som ser ut att vara gjord av en student.
Men fanklippningen gör ändå filmerna lite mindre jättedålig, så ska nån får för sig att kolla på The Hobbit så är det M4 Edit som man ska kolla på.
5.5/10

Jag har riktigt svårt för 24 fps på bio (värre än på TV), sedan tonåren har jag stört mig rejält på det (och dåligt fokus) och 48 fps-versionerna av The Hobbit är de visuellt bästa upplevelserna jag haft på bio. Speciellt den tredje filmen.

Såg i 3D på Mall of Scandinavia och sedan Bergakungens i Göteborg, värda att se 2x på bio. Jag inser att många andra inte håller med, och jag kan väl säga att striderna nog inte tjänande på HFR, men det kan också bero på att de inte var speciellt bra gjorda.

Interpoleringen ger artefakter. På min 37" plasma är det dock överkomligt, på en 80" super-duper-TV hade det nog sett värre ut. Tycker att interpoleringen via avisynth (24 till 25 och sedan till 50 fps) är bättre än det andra mjukvarulösningar som exempelvis Splash presterar, eller den inbyggda jag sett i TV-apparater.

M4 edit står på min lista, den är dock över 4 timmar lång så får försöka få barnen i säng tidigt Ska klämma boken också, har inte läst Bilbo på länge och nu har jag skaffat den på engelska.

En fan-edit av Rings of Power S1 till 1 film vore också intressant.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

På västfronten intet nytt (2022)
Läste klart boken samma morgon, så kanske är smått oschysst att se filmen så tätt inpå. Man blir lätt nitisk kring detaljer osv.

Hursomhelst. Väldigt snygg film. Även om jag uppskattar att den är på tyska så är det lite smådrygt (eller bara ovant?) att behöva läsa undertexterna för att hänga med.

Den är inte vidare trogen boken. Mycket har förstås tagits bort (vilket är ofrånkomligt), men sen har man lagt till saker och bakat ihop olika händelser med varandra. Man har också ändrat tidslinjen rätt rejält, så saker händer i fel ordning och med fel personer. Men men…

Som film tycker jag den var rätt seg och förhållandevis ointressant. Snygg, som sagt, men det utgjorde typ hela värdet med den. Men det är alltid hälsosamt att se filmer som lyfter fram det hemska med krig, vilket annars lätt snarare glorifieras i filmer.

5,5 av 10 poäng

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Weird: The Al Yankovic Story - 2022
6.5/10

Beskrevs som en dokumentär/komedi av Weird Al, där han själv varit med och skrivit och producerat filmen. Men det där med "dokumentär"... möjligtvis om det utspelar sig i hans egna dagdrömmar... efter mycket lsd

Daniel Radcliffe gör rollen som Weird Al utmärkt, även Weird Al gör en mindre roll som en helt annan karaktär... i sin egen dokumentär om sig själv. Vridet är bara förnamnet ^^ Tyvärr når den inte riktigt ända fram som film, lite FÖR överdriven och ojämn när det kommer till referenser eller de extrema utsvävningar som inträffar här och där - ungefär som om ditt ego fått dagdrömma efter en kraftig lsd tripp

Det närmsta jag kan komma en beskrivning är om man väver samman karaktären Weird Al med mannen Alfie Jankovic och sedan multiplicerar det med 10. Kort och gott: Typisk Weird Al Yankovic produktion där verkligenheten har fått sätta sig baksätet, röka en joint och "just enjoy the ride cause weird is more important than truth and reality"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

På västfronten intet nytt (2022)
Läste klart boken samma morgon, så kanske är smått oschysst att se filmen så tätt inpå. Man blir lätt nitisk kring detaljer osv.

Hursomhelst. Väldigt snygg film. Även om jag uppskattar att den är på tyska så är det lite smådrygt (eller bara ovant?) att behöva läsa undertexterna för att hänga med.

Den är inte vidare trogen boken. Mycket har förstås tagits bort (vilket är ofrånkomligt), men sen har man lagt till saker och bakat ihop olika händelser med varandra. Man har också ändrat tidslinjen rätt rejält, så saker händer i fel ordning och med fel personer. Men men…

Som film tycker jag den var rätt seg och förhållandevis ointressant. Snygg, som sagt, men det utgjorde typ hela värdet med den. Men det är alltid hälsosamt att se filmer som lyfter fram det hemska med krig, vilket annars lätt snarare glorifieras i filmer.

5,5 av 10 poäng

Har inte läst boken eller sett den nya remaken. Däremot har jag sett 1979 versionen, kommit ut på blu ray, rekommenderas. Här är en scen från den:

Permalänk
Medlem

Hellraiser - 2022
5.5/10

Hellraiser 1-4 är rena klassiker i mina ögon och ja, jag tillhör typen som faktiskt anser att Bloodline (4:an) tillhör den skaran ^^ Hellraiser 5-9 var mer eller mindre ren dynga med ett fåtal "trevliga ögonblick", där Hellraiser 10 lyckades återskapa charmen och placera sig mitt i mellan.

Så, vart hamnar då denna remake?
Om jag skall vara ärlig talar allt för att den borde placera sig precis under 1-4 och faktiskt få nämnas i samma andetag... OM det inte vore för en liiiten detalj; Pinhead. Utseendemässigt katastrofalt... men än värre är röstläget/tonläget! Klassiska repliker får ingen tyngd och saknar "impact" helt och hållet och arrogansen existerar inte ens. Att den är lite för lång med sina 2 timmar är en sak man faktiskt kan komma över, samma sak med att "coola one-liners" delas upp mellan olika cenobites, men hur jag än vrider och vänder på detta... Hellraiser ÄR Pinhead och Pinhead ÄR Hellraiser. Denna hade annars lätt hamnat på 7/10 men nu sjunker den som en sten istället.

Helt okey med att de tagit inspiration från 10:an med hemliga sällskap etc men att göra om något ikoniskt så drastiskt fungerade inte alls för mig. Gillar man Pinheads nya look och sätt att föra sig och tala kommer man definitivt uppskatta denna. För mig fungerade inte det generiska och androgyna "pleasure demonette" looken eller rösten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Marcel the shell with shoes on - 2021
En indiemockumentary baserad på en kortfilm från 2010 som handlar om ett litet snäcka med skor på sig. Lite sådär heartwarming o gullig med kul oskyldig humor från snäckan, fint filmad o välgjord stopmotion. Enda negativa jag kan säga att det trots att den ändå låg på relativt korta 1:30 så kändes den liiite lång, men tänker mig att en mockumentary kan vara svår att hålla en bra pacing igång så pass länge. Alternativt så var det bara för att jag var trött o bäng när jag kollade på den.
7 googly eyes av 10 möjliga.

The Machinist - 2004
Christian Bale spelar en riktigt tanig maskinist som inte har sovit på några år. Ungefär lika ogullig som Marcel var gullig. Bra film med bra manus o som blir ännu bättre av Bales som vanligt fantastiska skådespeleri.
7.5 skiftnycklar av 10 möjliga.

The Northman - 2022
Vikingasaga med Alexander Skarsgård. Antar dom flesta sett den vid det här laget, o det har ju jag också. Men jag var inte 100% förtjust i den första gången jag såg den, o jag gissar att det var för att jag såg den mer som en historisk film o inte en saga. Därför ville jag se om den men att jag från början såg den som en saga vilket gjorde att den funkade bättre. Tror det hade hjälpt om cinematografin i dom inte lika spejsiga scenerna hade varit lite mera artsy o inte sådär "vanligt" filmat. Så även om den alltså redan var riktigt snygg så hade den nog bättre av att vara ännu liite snyggare.
7 tunga knivar av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Fall (2022).

Två klättrare fastnar på en hög radiotorn. En spännande film men gillade inte grejen med att de gick upp till tornet för att skaffa likes på instagram/facebook. 9/10. Kunde ge 10/10 om dem skippade likes-grejen.

Permalänk
Medlem

Två väldigt brutala filmer med en mim-clown som mördare. Storage Jar som skrev om dem för några veckor sen här #19777849

Terrifier (2016)
https://www.imdb.com/title/tt4281724/
En lågbudget splatter/slasherfilm gjord av Damien Leone med flera som jobbar med effekter. En stum clown som kallas Art, mördar folk på eskalerande brutala vis, samtidigt som han uttrycker sig via pantomim. Effekterna är väldigt välgjorda för budgeten, men filmen och skådisarna är inte speciellt bra. Gjord för att chockera och frossa i blod, och lyckas bra med det.
5/10

Terrifier 2 (2022)
https://www.imdb.com/title/tt10403420/
Med en fortsatt låg budget, men högre än första filmen, skruvar de upp gore och brutaliteten till max. Det är fortsatt ojämt på skådespelarsidan, men uppföljaren är snyggare än första filmen med bra cinematografi. Vissa scener är chockerande brutala och utdragna. Överlag riktigt bra gore-effekter, något som förstås har huvudrollen i filmen.
6/10

Permalänk
Medlem

Dont worry darling
https://www.imdb.com/title/tt10731256/?ref_=nv_sr_srsg_1

Förutsägbar film som säkert hade varit "the shit" för 20 år sedan.
Den enda bra skådisen är Florence som jag tycker gör ett bra jobb i de flesta filmer hon är med i. Skandal att hon fick ~700k och Harry fick 3M.. (dollar)Han är inte ens en bra skådis.
Sedan spelar Olivia över... Hon borde endast regisserat denna film.

Ger den ändå en svag 3:a av 5.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Dont worry darling
https://www.imdb.com/title/tt10731256/?ref_=nv_sr_srsg_1

Förutsägbar film som säkert hade varit "the shit" för 20 år sedan.
Den enda bra skådisen är Florence som jag tycker gör ett bra jobb i de flesta filmer hon är med i. Skandal att hon fick ~700k och Harry fick 3M.. (dollar)Han är inte ens en bra skådis.
Sedan spelar Olivia över... Hon borde endast regisserat denna film.

Ger den ändå en svag 3:a av 5.

Popartister är sällan bra skådisar men han är en favorit bland småtjejerna så han bidrar nog till större intäkter för filmen. Inte för att jag på något sätt försvarar hans högre ersättning men det är väl förklaringen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

The Admiral roaring currents - Koreansk Båt-fighting. Gillar man snurrande båtar, gamla gubbar som tittar in i kameran och säger konstiga saker och massor med folk som dör så gillar man nog denna. Fysik existerar dock inte men det är onödigt att hänga upp sig på sånt. Detta är första gången jag sett en film om Korea-Japan Kriget faktiskt och deras båtar är ju bara för komiska som små lådor bara. Det finns tydligen en tvåa med. Blir till att se den ikväll då denna vara så....bra? 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Parta Svantern 2:

Hmmmm... Litet kluven om denna.

Som superhjältefilm är den kanske inte så otrolig - slagsmålen är typ som de flesta andra där övermänskligt kunniga kämpar dänger på varandra i 5 minuter typ. Inga revolutionerande scener som får en att tappa andan direkt sådär typ - man är väl rätt så mätt efter 35 marvelfilmer lixom...

Som en ren film, så är rullen betydligt bättre. Utan att spoila något tror jag så handlar mycket av den övriga delen av filmen om konsekvenserna av kung T'Challas bortgång (pga att skådespelaren Chadwick Boseman avled i sviterna av cancer för ett par år sedan) på ett eller annat vis, vare sig det är på det rent personliga planet, eller det geopolitiska. Det händer saker på flera nivåer som ser ut att få stora konsekvenser för framtida Marvelfilmer. Superskurken - som inte är en traditionell skurk som sådan, utan en moraliskt litet gråare karaktär likt exempelvis Gorr the Godslayer från Thor 4, till skillnad mot en rent folkmordisk typ som exempelvis Malekith från Thor 2. Skurken står väl inte direkt i bakgrunden till de andra händelserna som sker parallellt med hans skurkande, men det pågår definitivt mer på samma gång i Pantern 2 än i nästan alla andra Marvelproduktioner.

...Så är ju filmen rätt jäkla lång också i och för sig! Det känns nästan lite segt ibland kan man tycka, man har ju betalt för en actionrulle trots allt, men de här scenerna måste som samtidigt finnas där. De ger filmen ett stort hjärta tycker jag, och eftersom Chadwicks enastående personifierande av T'Challa har haft en så stor mening och genomslag för så många människor så måste man också sköta hans eftermäle med respekt, värdighet och vördnad.

I övrigt... Julia Louis-Dreyfus seglar här upp i en större roll än de andra Marvel-produktionerna hon skymtat förbi i. Utan att spoila återigen så måste säga att hennes karaktär verkar allt byggas upp till något i hästväg. Ska bli så tillfredsställande att få se vad som händer med Valentina Allegra de Fontaine i framtida filmer! Kan inte så mycket om karaktären egentligen, i det lilla jag läst i serieväg så jobbade hon för S.H.I.E.L.D. (puh!) och var nära allierad med Nick Fury. Här verkar de ha tagit ett helt annat grepp på karaktären, och vilken skepnad hon till slut tar är mycket spännande - blir det bu, eller bä?

4/5 vibraniumtackor ger jag bort i slutändan!

Permalänk
Medlem

Blade runner 2049 - En otroligt välgjord film. otroligt bra miljöer, ljudbilden är fantastisk och storyn är väldigt genomtänkt. Alla gör sina roller bra. En sak jag noterade dock är att varenda kotte i filmen lever grymt deprimerande liv, så ens eget liv såg nästan lite positivt ut i jämförelse. Så det firades med glass. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Blade runner 2049 - En otroligt välgjord film. otroligt bra miljöer, ljudbilden är fantastisk och storyn är väldigt genomtänkt. Alla gör sina roller bra. En sak jag noterade dock är att varenda kotte i filmen lever grymt deprimerande liv, så ens eget liv såg nästan lite positivt ut i jämförelse. Så det firades med glass. 9/10

Glass är gott o Blade Runner 2049 är en sjukt snygg rulle!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Blade runner 2049 - En otroligt välgjord film. otroligt bra miljöer, ljudbilden är fantastisk och storyn är väldigt genomtänkt. Alla gör sina roller bra. En sak jag noterade dock är att varenda kotte i filmen lever grymt deprimerande liv, så ens eget liv såg nästan lite positivt ut i jämförelse. Så det firades med glass. 9/10

Någon sammanfattade filmen som bra, men tråkig. Tycker det stämmer bra eftersom filmen är t.ex. lite för lång.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Såg Persuasion (2022) på Netflix; https://www.imdb.com/title/tt13456318

Den var ok. Kanske bättre än jag befarade. Men jag håller med om kritiken att den har fel "ton", eller "tilltal", huvudpersonen Anne Elliot känns väldigt mer ... modern än man är van från bok och andra filmatiseringar. Tycker hon känns modernt sminkad och friserad också, i den meningen att när man ser henne vid frukostbordet kunde det lika gärna varit i nutid på väg till jobbet på något kontor, istället för 200 år sedan. Det bryter känslan av att man är i England 1817. Vissa av "sido"karaktärerna är smått överdrivna karikatyrer, men det ska de på sätt och vis vara.
6 bahytter av 10 möjliga.

För den som undrar är den mest sevärda filmatiseringen från 2007 (svårt att slå Sally Hawkins som Anne Elliot) (9 bahytter av 10), det finns även en rätt ok från 1995 - den känns en smula daterad men har ändå ganska bra känsla för materialet och med överlag bra skådespelarinsatser. Men lite daterad kanske, fast den har bäst betyg på IMDB av de tre jag nämner här. (8 bahytter av 10 från mig).

Kommer nog att ta ett tag innan jag/vi ser om den här igen. Brukar köra "Jane Austen"-race då och då när jag och min fru ser igenom alla de flesta moderna filmatiseringar och tv-serier, så vi har sett dem några gånger. Bara frun som läst böckerna också dock. Jane Austen var en av de första författarna som använde "Free indirect speech", vilket jag är en smula nyfiken på så böckerna står på min att-läsa-lista.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Dirty Harry. Nog andra gången jag ser den, kanske tredje. Inte sett sen tonåren.
Bitvis ganska långsam och lågmäld. Mannen som spelar galningen är verkligen otrolig i kroppspråket och mimiken. Tyvärr har handlingen en del hål och brister.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gladiator, tappat räkningen på antalet gånger men nu var det nåt år eller 2 sen sist den plöjdes igenom straight utan uppehåll eller störningsmoment.
Är det nånting som får mig att önska att jag bodde i ett hus med ett redans fett 7.1 hemmabiosystem som får väggarna att skaka, och tavlorna att trilla ner så är det denna film.
Effekterna, skådespelet, och storyn...allt är nära på fulländat. Phoenix överglänser enligt mig Crowe i sin prestation. Han är...kusligt skicklig skådis.

Enda som stör mig med filmen, vilket jag skrivit om en gång tidigare här inne för en del år sen, är världens minsta pyttelilla sak att störa sig på.
Sett en del andra diskutera detta, men hans armrörelse i slutet är...eller känns som nånting han kommer på sig själv med att ha glömt. Som att han typ oh shit, my arm is not supposed to be like this...

Medveten att jag gör en höna av en fjäder, men än idag kan jag inte se igenom hela filmen och fullkomligt dyrka varenda scen....tills denna kommer 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

This is GWAR
n/a

Kan inte riktigt sätta betyg på en dokumentär om ett ganska specifikt band

Gillar man, eller är intresserad, av GWAR är detta utan tvekan den bästa dokumentären om bandet. Massor av intervjuer med både gamla och "nya" medlemmar som ger en unik insikt i GWAR. Kan personligen säga att jag faktiskt inte hade en aning om exakt HUR många sabla medlemmar som kommit och gått genom åren.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Black Panther 2. Lite väl lång och avsaknad av humör. Inte riktigt min grej men systersonen blev i alla fall nöjd.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har nyss kollat på dom två första Jason Bourne-filmerna. Guuuud vad bra dom va.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Såg precis Ghostbusters: Afterlife. Riktigt, riktigt bra film! En helt klart värdig uppföljare efter alla dessa år!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Feed.

Den var bättre än väntat. Slår helt klart många skräckisar från usa.
Eftersom det knappt finns några andra svenska skräckfilmer från 2000-talet så placerar sig nog den här som näst bästa efter 2000.
Något förutsägbart var det såklart, men det är alla skräckfilmer mer eller mindre.
Tycker skådisarna gjorde det bra. En stor miss var nog iof att man tyckte mindre illa om personen man skulle hata än "hjälten". Å andra sidan brukar jag heja på monstret/mördaren i skräckfilmer 😆

7/10 🥄 feeds

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Enola Holmes 1 och 2 från 2020 och 2022, på Netflix.

Bakgrund: Läste som alla andra Baskervilles Hund i tonåren, såg Granada-Sherlock på TV (med Jeremy Brett, bästa Sherlock), varpå jag på högstadiet/gymnasiet på bokrean köpte en faksimilutgåva av de samlade Conan Doyle-verken, slog upp alla ord jag inte kunde (många!) medan jag läste, och på den vägen är det.
Jag och min fru har sett Granada-Sherlock, BBC-Sherlock, diverse filmatiseringar, Elementary, etc, många minst 2 gånger, kort sagt det mesta vettiga från 1980-talet och framåt samt några klassiker i Hollywood-stil med Basil Rathbone. Jag betecknar mig inte som Sherlock Holmes-fantast, men, när det kommer något som heter "Enola Holmes" måste man ju se det även om man kanske inte tillhör målgruppen (vilket primärt är yngre tonårstjejer om man får tro reviews på nätet).

Enola Holmes är en bokserie av Nancy Springer, och den första filmen baserar sig till stor del på boken (som jag inte läst - än), med vissa ändringar (en del bättre, en del sämre tydligen).

Utan att ge några spoilers värda namnet är Enola Holmes lillasyster till Sherlock Holmes, hon är mycket yngre (i boken 14 år gammal), i filmerna 16-18 tror jag det ska föreställa - som skådisen Millie Bobby Brown. Millie BB är för mig en helt okänd skådespelerska, men i efterhand har jag förstått att hon tydligen gjort några uppmärksammade roller tidigare.

Tonen i filmerna är likartad, så jag bedömer dem tillsammans. De har ett lätt humoristiskt tilltal som via Enola bryter fjärde väggen frekvent, övriga casten är bra (en del stollar stör sig på att Sherlock inte ser ut som Sherlock, men, hallå, Henry Cavill är helt ok i den här rollen), filmen har ett budskap utan att vara riktigt politisk - fast kanske ändå, lite grand som när en journalist leker journalist så levererar den här filmen ett budskap, eller flera, men utan att riktigt problematisera.

Ok, ska inte överanalysera. Men, filmerna är trevliga. För mycket, och delvis orealistiskt, våld såklart i form av Bruce Lee-inspirerade slagsmål, menmen, sådan är (vår) tids anda. Girl Power-filmer. Kan rekommendera den till min dotter, när hon om några år är tillräckligt stor. Samt även min son såklart.

5 pipor av 7 möjliga skulle jag vilja ge, och då är en av piporna för skådespelarinsatserna och 1800-talsmiljöerna. Rent spänningsmässigt och storymässigt har man väl sett bättre, och jag tycker nog att man kunde gjort dem en liten smula snällare faktiskt. Lite onödigt läskiga, våldsamma eller, tja, sorgliga. Eller så har jag blivit blödig på äldre dagar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Utan att ge några spoilers värda namnet är Enola Holmes lillasyster till Sherlock Holmes, hon är mycket yngre (i boken 14 år gammal), i filmerna 16-18 tror jag det ska föreställa - som skådisen Millie Bobby Brown. Millie BB är för mig en helt okänd skådespelerska, men i efterhand har jag förstått att hon tydligen gjort några uppmärksammade roller tidigare.

Du har alltså helt missat Stranger Things?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du har alltså helt missat Stranger Things?

Ja, men den står på min att-se-lista sedan ett tag, kanske tar jag tag i det strax innan eller efter säsong 5. Föredrar ibland att se serier när de är avslutade.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

All Quiet on the Western Front - 2022
Tysk krigsrulle som handlar om ett helt brutalt o skitigt första världskrig. Välberättad o riktigt snyggt filmad. Ett måste om ni gillar krigsfilmer!
7.7 ingemansland av 10 möjliga.