Permalänk

Mobilt bredband tillfälligt boende

Hej!

Har ett litet problem gällande internet i en sommarstuga som tillfälligt (åtminstone fram till sommaren) agerar boende åt min mor och min syster. Fiber är inte ett alternativ så det landade i mobilt bredband. Stugan är egentligen en större stuga och en lite mindre. Har en teltonika RUT950 som är placerad i den större stugan och ger wifi där. Har därefter dragit en ethernet kabel ut till den mindre stugan för att lösa så min syster kan sitta där och spela, kolla stream etc. Det fungerar klart över förväntan och är nöjd med den lösningen. Problemet är när min mor börjar jobba eller kolla serier på wifi, då räcker inte internet till för spelandet.

Tänker att den bästa lösningen egentligen är att lösa ett till abonnemang och köra med två nätverk. Det vore dock skönt att inte behöva köpa till ytterligare en router.

RUT950 har plats för två simkort men vad jag kan läsa mig till så går det bara att använda ena som backup till den andra? Går det att dedikera ett av simkorten till en LAN-port och det andra till resterande? Och att båda kör samtidigt?

Om någon har något annat förslag på lösning så vore det också uppskattat, ytterligare ett abonnemang är egentligen inte optimalt.

Permalänk

Jag tycker din lösning OK helt ok som den är. Men....

RUT950 är en så kallad CAT4 router varav den inte har teknik för CA ( carrier aggregation ) mot operatörens mobilmast.
Det vill säga att RUT950 endast låser mot en 4G frekvens. Om du byter upp dig till en CAT6 router kan du köra 2 CA. Det vill säga att routern kan koppla upp sig mot 2st frekvenser samtidigt.

Tänk dig att RUT950/CAT4 är enkelfilig väg medans CAT6 är det tvåfilig väg där mer trafik kan skickas snabbare.
Om du ska gå upp till CAT6 blir det denna teltonika: https://teltonika-networks.com/product/rutx11/

Det du ska också ska göra är att köpa till en extern antenn och rikta den mot mobilmasten.
För att få bättre signalvärden vilket kan ge bättre hastighet och latency
Denna rekommenderas https://poynting.tech/antennas/xpol-2-5g/

Du kan kolla på denna för lite mer info
https://www.youtube.com/watch?v=SDQ02ZJkJlw&t=620s

Permalänk
Medlem

Vad har du för fart på 4G?
Det finns två begränsningar på 4G.
Den första är hur bra uppkopplingen är och den andra hur mycket last det finns på masten.
Uppkopplingen kan man i regel förbättra genom en bra antenn.
Om masten är överbelastad så får man hitta, om möjligt, en annan mast eller byta operatör.
Beroende på vilket band som är tillgängligt så begränsar detta farten. Om endast band 20 eller 28 finns så är max 75/25 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@drcharles en bättre antenn skulle jag föreslå. Dvs en router där du kan koppla in en bra 4G antenn, självklart ska kabeln mellan antennen och 4G routern vara så kort som möjlig.

Jag vet inte vad du ha för fart idag men med tanke på att en 4G antenn är billig så är det värt testa, om den kan ge dig 30-50% mer fart så borde det räcka för att båda ska kunna använda Internet. Har du testat med kabel så mycket det går, det kan hända att WiFi påverkas negativt om någon annan kör datatrafik över routern och den inte orkar med. Jag tror dock inte det är problemet utan snarare 4G uppkopplingen.

Kjell har bra 4G antenner till bra pris. Du bör också skaffa en bättre 4G router som stödjer CAT6, typ Huawei router är billiga och finns även att få tag i begagnat.