Permalänk
Medlem

Räcker 10 mbit upp?

Hej! Har precis flyttat och ska nu fixa en uppkoppling. Hade 100/100 förut vilket funkade bra för mitt bruk. Tyvärr så finns inget fiber i det nya boendet utan endast bredband med högst hastighet 500/10. Frågan är då om 10mbit upp räcker för fps spel helst under typ 70ping beroende på spel och en 4k stream igång samtidigt eller om man ska satsa på ett mobilt bredband med obegränsat? Två personer kommer att bo här.

Permalänk
Medlem

För det behoven du skriver så räcker 10Mbit/s bra, förutsatt att det är en 4K stream ner till dig (typ netflix) och inte upp.
Latensen har väldigt lite med bandbredden att göra så länge linan inte är helt full.

Permalänk
Medlem

Upp drabbar inte spelande eller streaming. Det använder knappt någon upp. det är ner som är viktigast och som kommer användas. Är ganska säker att 10 upp räcker gått och väl.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Vad är det för bredband, via kabelnätet typ Tele2? (Gamla Comhem)

Oavsett är en fast internetanslutning alltid att föredra framöver mobilt bredband, framför allt om du spelar.
Till om med gamla kopparnätet via ADSL är bättre än ett mobilt bredband sett till ping, dock kanske inte generell hastighet.

Permalänk
Medlem

100/10 här via Tele2/Comhem.

Jag har behövt tillämpa QoS på utgående trafik så inte saker som Teams/Zoom/Facetime/SSH/RDP blir lidande när även annan trafik försöker komma ut. 10Mbit är tyvärr för lite för dagens moln-upplägg med allt från iCloud backups till hemma-jobbande.

Ja, det är dock fortfarande att föredra över mobila lösningar såklart.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så länge du inte ska ladda upp massa så funkar det.
Man hostar ju inga spel själva längre utan det ligger ju alltid på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maDa:

100/10 här via Tele2/Comhem.

Jag har behövt tillämpa QoS på utgående trafik så inte saker som Teams/Zoom/SSH/RDP blir lidande när även annan trafik försöker komma ut. 10Mbit är tyvärr för lite för dagens moln-upplägg med allt, allt från iCloud backups till hemma-jobbande.

Ja, det är dock fortfarande att föredra över mobila lösningar såklart.

Risken med asymmetrisk hastighet är också att när upload blir saturerad så kommer inte paketen som ska bekräfta överföringarna nedströms fram tillräckligt snabbt, vilket kan göra att hastighet på nedvägen också blir lidande.

Ondskans påfund är det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Risken med asymmetrisk hastighet är också att när upload blir saturerad så kommer inte paketen som ska bekräfta överföringarna nedströms fram tillräckligt snabbt, vilket kan göra att hastighet på nedvägen också blir lidande.

Ondskans påfund är det.

Detta - en faktor på mer än 20 mellan upp och ner gör att nerströms-hastigheten blir lidande. 500/10 är således meningslöst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ondskans påfund är det.

Skrivet av mpat:

Detta - en faktor på mer än 20 mellan upp och ner gör att nerströms-hastigheten blir lidande. 500/10 är således meningslöst.

Nu blir en amatör som jag nyfiken! Varför kommer inte paketen som ska bekräfta nedströmspaketen fram tillräckligt fort pga den asymmetriska bandbredden?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@LL02 att välja 4G är egentligen inget alternativ.

Den fasta anslutningen är alltid att föredra framför 4G även om hastigheten upp på nätet är sämre. Att titta på YouTube, Netflix och annat kräver nästan ingen kapacitet ut på Internet. Men att spela gör det, å andra sidan kräver det inte så mycket kapacitet. Du får anpassa dig efter vad du har ifall du upptäcker problem.

Konstigt att det fortfarande bara är 10Mbit, märkligt för det var ju i den första docsis standarden gränsen var 10Mbit men det är omöjligt att utrustningen i nätet kör på det idag. Minst 2.0 använder man och jag tror nog att man som sämst kör på 3.0 av Eurodocsis. Där är hastigheten betydligt bättre ut på nätet.

Är du säker på att det inte finns fler hastigheter att välja på ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Nu blir en amatör som jag nyfiken! Varför kommer inte paketen som ska bekräfta nedströmspaketen fram tillräckligt fort pga den asymmetriska bandbredden?

TCP fungerar så att för allt som laddas ner måste en bekräftelse att det tagits emot skickas åt andra hållet, annars sänker servern hastigheten och försöker skicka det igen. Sedan höjer servern hastigheten stegvis tills bekräftelser slutar komma igen och på så vis reglerar den sin hastighet efter vad mottagaren har kapacitet att ta emot. Samtidigt kan man på så vis vara säker på att allt som skickas blir mottaget.

Om mottagaren då har en uppladdningshastighet som är mycket mer begränsad än vad nedladdningshastigheten är, kan han få problemet att bekräftelsepaketen börjar försvinna eller bli försenade, även om han har massvis med ledig bandbredd för nedladdning.

Nedladdningshastigheten kan då i praktiken bli försämrad av att uppladdningshastigheten nyttjas fullt ut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

TCP fungerar så att för allt som laddas ner måste en bekräftelse att det tagits emot skickas åt andra hållet, annars sänker servern hastigheten och försöker skicka det igen. Sedan höjer servern hastigheten stegvis tills bekräftelser slutar komma igen och på så vis reglerar den sin hastighet efter vad mottagaren har kapacitet att ta emot. Samtidigt kan man på så vis vara säker på att allt som skickas blir mottaget.

Om mottagaren då har en uppladdningshastighet som är mycket mer begränsad än vad nedladdningshastigheten är, kan han få problemet att bekräftelsepaketen börjar försvinna eller bli försenade, även om han har massvis med ledig bandbredd för nedladdning.

Nedladdningshastigheten kan då i praktiken bli försämrad av att uppladdningshastigheten nyttjas fullt ut.

Det förstod jag. Vad jag inte förstår är varför det skulle finnas skäl till att misstänka att han skulle ladda upp så mycket så att bekräftelsepaketen skulle sluta komma fram i tid? Tidigare inlägg gav sken av att en för hög diskrepans mellan ned- och uppbandbredd i sig var en garanti för throttlad nedhastighet, och jag förstår inte varför.

Ett hypotetiskt scenario där användaren nästan fyller sin 500Mbit lina ned, men mer eller mindre aldrig laddar upp något, skulle väl inte medföra några problem med throttling. Eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Internet kommer via kabelnätet har jag för mig och de har något samarbete med sappa med hastigheterna 100/10 för 240kr/mån, 250/10 och 500/10 kostar 330kr/mån. Tror att det drogs in 2008. Har direkt all min lagring lokalt och använder ytterst sällan videosamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det förstod jag. Vad jag inte förstår är varför det skulle finnas skäl till att misstänka att han skulle ladda upp så mycket så att bekräftelsepaketen skulle sluta komma fram i tid? Tidigare inlägg gav sken av att en för hög diskrepans mellan ned- och uppbandbredd i sig var en garanti för throttlad nedhastighet, och jag förstår inte varför.

Ett hypotetiskt scenario där användaren nästan fyller sin 500Mbit lina ned, men mer eller mindre aldrig laddar upp något, skulle väl inte medföra några problem med throttling. Eller?

Det där med 20:1 som jag skrev är en tumregel, men i allmänhet är det så att det går åt en märkbar bandbredd för att skicka de där bekräftelsepaketen. Ethernet har en MTU - dvs, max storlek på ett paket - på 1500. Normalt håller man paketen på TCP-nivå strax under det, så att man inte skall behöva fragmentera (=dela ett paket över flera frames i Ethernet). Ethernet stödjer inte paket under 64 bytes (och du kommer inte under 41 bytes ens på TCP/IP-nivån). 1500/64~=23.

OBS att strömmande video ofta inte använder TCP utan UDP.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Mja, IP-TV använder ofta UDP/Multicast, men all typisk streaming som i Play-tjänster, kör vad jag vet över HTTPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Mja, IP-TV använder ofta UDP/Multicast, men all typisk streaming som i Play-tjänster, kör vad jag vet över HTTPS.

Formuleringen ”ofta” var precis för att jag inte orkar googla upp exakt vad alla gör. Jag vet att Netflix kör över TCP medan Youtube kör QUIC, dvs UDP, om det finns stöd för det. Rent allmänt var det alltid UDP för streaming förr just för att det var effektivare, innan Netflix började med DASH (dvs TCP) för att det lät dem göra olika saker mer pålitligt. Nu svänger pendeln möjligen tillbaka igen, med HTTP/3 som går över UDP, men vi får väl se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Internet kommer via kabelnätet har jag för mig och de har något samarbete med sappa med hastigheterna 100/10 för 240kr/mån, 250/10 och 500/10 kostar 330kr/mån. Tror att det drogs in 2008. Har direkt all min lagring lokalt och använder ytterst sällan videosamtal.

Om du maxar uploaden får du problem även med downloaden, speciellt kännbart i kabelnät skulle jag säga. Pingen på kabel är generellt sämst bland de fasta uppkopplingarna men givetvis att föredra framför mobilt... jag hade satsat på 250/10 i ditt läge. Ett tips är att ringa operatören och kolla att du har upstream bonding pålagt mot ditt modem/router. Risken är väl obefintlig nu för tiden att du inte har det, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@LL02 att välja 4G är egentligen inget alternativ.

Den fasta anslutningen är alltid att föredra framför 4G även om hastigheten upp på nätet är sämre. Att titta på YouTube, Netflix och annat kräver nästan ingen kapacitet ut på Internet. Men att spela gör det, å andra sidan kräver det inte så mycket kapacitet. Du får anpassa dig efter vad du har ifall du upptäcker problem.

Konstigt att det fortfarande bara är 10Mbit, märkligt för det var ju i den första docsis standarden gränsen var 10Mbit men det är omöjligt att utrustningen i nätet kör på det idag. Minst 2.0 använder man och jag tror nog att man som sämst kör på 3.0 av Eurodocsis. Där är hastigheten betydligt bättre ut på nätet.

Inte konstigt, behöver man mer än 10 Mbit uppströms får man helt enkelt välja en dyrare tjänst som ger 50 eller 100 Mbit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Inte konstigt, behöver man mer än 10 Mbit uppströms får man helt enkelt välja en dyrare tjänst som ger 50 eller 100 Mbit upp.

Eftersom vi hade Tele2/ComBort till för 4 dagar sen: de erbjuder inget mer än 50 Mbit/s upp någonsin, och de har över tid gjort det allt svårare och dyrare att ens få 50 Mbit/s upp. Förr kunde man betala extra till ett abonnemang för att få 50 Mbit/s upp, men den möjligheten är borta. Nu måste man betala för deras dyraste för att få det, och de är riktigt dyra. Tack och lov är fibern nu installerad och klar så man slipper de dumheterna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där med 20:1 som jag skrev är en tumregel, men i allmänhet är det så att det går åt en märkbar bandbredd för att skicka de där bekräftelsepaketen. Ethernet har en MTU - dvs, max storlek på ett paket - på 1500. Normalt håller man paketen på TCP-nivå strax under det, så att man inte skall behöva fragmentera (=dela ett paket över flera frames i Ethernet). Ethernet stödjer inte paket under 64 bytes (och du kommer inte under 41 bytes ens på TCP/IP-nivån). 1500/64~=23.

OBS att strömmande video ofta inte använder TCP utan UDP.

En normal TCP-stack som tar emot en ström i full fräs ACKar dock bara vartannat segment, se 3.8.6.3 i RFC 9293, förutsatt att den mottagande applikationens user-space-buffer är någorlunda stor, osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Och då kostar det ohyggligt mycket tyvärr. Kan inte motivera nästan 1000 spänn i månaden för en typisk "grundhastighet" för upströms.

Skrivet av mpat:

Nu svänger pendeln möjligen tillbaka igen, med HTTP/3 som går över UDP, men vi får väl se.

Nej det är väll sant, en del HTTPS går numera över UDP.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett transportprotokoll så har du alltid någon algoritm för omsändning i något lager som antagligen inte blir glad om paketen bara flödar snabbt i ena riktningen.

Ha ha, vad är inte det första jag får upp när jag googlar..:

Citat:

The current QUIC specification can suffer performance penalties compared to TCP
when used over asymmetric paths because of the larger volume of ACKs
compared to TCP

https://erg.abdn.ac.uk/users/gorry/ietf/QUIC/QUIC-acks-20-apr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen är det 250 upp och 10 ned, via koaxialkontakt. Räcker det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Tydligen är det 250 upp och 10 ned, via koaxialkontakt. Räcker det ändå?

För det du beskriver i första inlägget skall det vara OK. Det som kan bli problem är om någon skall jobba hemma och ha Teams-möten eller liknande samtidigt som allt annat går.

Visa signatur

5900X | 6700XT