Följ Black Week på SweClockers

Krönika: Därför får min gamla telefon duga

Permalänk

En S9 från 2018-2019 då var den ny. Men ja jag håller med. Telefoner lixom mycket annat räknas in som förbrukning - olyckligt.
Vi får se vart de bär av.

Edit, Tjejen fortsätter med sin iPhone 7. Inga problem där inte.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag minns en liknande tråd på forumet 64bits runt år 2003 som tog upp exakt samma argument fast då för mobilen Nokia 3310.

Utvecklingen av produkter går i olika fart, det finns den berömda s-kurvan som berör ämnet: https://www.staxo.com/s-kurvan-four-stage-technology-life-cyc...

Det finns nya saker på gång, bra optisk linser, solid state batterier, vikbara för den stora skaran etc. Men det går segt.
Klart är att något stort behövs till för att få många att uppdatera sina mobiler ofta.

Teknikutvecklingen går snabbt men inte rusande snabbt, de första smartphones som man kunde surfa etc på hade nördar slutet av 1900 talet. Nu snart 25år senare, ja inte mycket har egentligen hänt.
Dock har smartphones mer blivit en produkt för alla och allt fler skaffar den ena och andra prylen med anslutning till mobilen.
Dessa prylar är fortfarande lyxprylar, men snart blir det snarare budget. Då det kan bli billigare att göra en app till mobilen, än att ha ett interface på produkten. Det kan innebära att folk använder mobilen mer för varje år.
Jag själv väntar på en sådan multimeter, som dessutom blir mer kompakt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis från iphone 7 till pixel 7 och är supernöjd :). Hade haft kvar iphonen dock om inte batteriet var tvärslut och skärmen hade fått sig en liten stöt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sitter på en iPhone X själv, ingen anledning att byta. Behöver ladda den 2-3ggr per dygn med många timmars skärmtid så ett batteribyte är nog på gång

Har tänkt och varit sugen på att gå upp till nyare, men inte så mycket mer att erbjuda än bättre kamerahårdvara egentligen

Det jag tycker är dock att redan min X är tung och stor, trots att jag har stora fickor och händer så stör det mig en del. Tog fram min gamla iPhone 6 en stund och den är mycket trevligare i handen

Det lär väl bli en 15 eller något framöver, mest för att man vill ha något annat och tror att man kan fylla något hål i livet, men batteribyte är mycket mer tilltalande

Helt överenskomligt pris skulle jag säga:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med min OnePlus 5 som jag köpte beggad för några år sen för 2000kr o den funkar finfint. Batteriet börjar iofs sina så jag måste försöka byta ut det rätt snart (ogillar starkt att dom har försvårat batteribyte så mycket), men annars ser jag ingen anledning att byta upp mig. Skulle iofs vara om det var nån tillverkare kom med en hyfsad telefon i en storlek på runt 4-5" o med en lättare telekamera som inte är skit, då blir jag genast lite mer intresserad, men den chansen är tyvärr minimal så jag får fortsätta vara bitter på att telefonmarknaden idag är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Kallar ni iPhone 11 ”rackare”? Samt ”håller i min 13 så länge det går…!” Helt moderna telefoner som klarar allt. Återkom om 5år typ

Haha, jag tror du missförstod. Tanken är just att hålla i den i kanske 5 år till eftersom 13 mini är rätt ny och det inte finns någon ersättare. Precis som jag höll kvar min iphone SE 2016 i 5 år innan jag bytte till 13 mini, eftersom det ryktats att Apple skulle sluta med mini och att det alltså var sista chansen på några år att uppgradera till en telefon med någorlunda liten formfaktor.

Permalänk
Medlem

Min mor fortsätter med en iPhone 7 också. Hon har inga problem med batteri då hon inte använder den mycket. Hon använde 5C innan. Tror det var 2018 hon köpte sjuan. Var sista nya som såldes.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Haha, jag tror du missförstod. Tanken är just att hålla i den i kanske 5 år till eftersom 13 mini är rätt ny och det inte finns någon ersättare. Precis som jag höll kvar min iphone SE 2016 i 5 år innan jag bytte till 13 mini, eftersom det ryktats att Apple skulle sluta med mini och att det alltså var sista chansen på några år att uppgradera till en telefon med någorlunda liten formfaktor.

Jag kör 12 mini och gillar hur liten den är. Hoppas nästa SE baseras på mini modellerna så formfaktorn fortsätter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

<Uppladdad bildlänk>

Tips: Byt batteri innan den 1:a Mars, för från och med det datumet höjs priset på batteribyte för iPhone 13 och äldre med runt 300:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sen smartphonen kom siktade jag nästan uteslutande på flaggskepp (Android ) och hade dessa bra länge mellan bytena. Med årens gång har de billigare lurarna blivit bättre så nu kan man lägga nån tusenlapp och byta inom ett år eller 2 om man så vill. Sitter på en Xiaomi x3 Pro nu som jag haft ett år och jag gav väl 2100 kr för den då .

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Entusiastisk över teknik överlag, men telefonen blir jag aningen mindre engagerad över. Den ska bara fungera.

Hade iPhone 6S i 4 år. Den fyllde sin funktion (batteriet nötte jag ut två gånger) men kändes ändå helt naturligt att byta ut till slut. Till hösten har det snart gått lika långt med min 11 Pro, bara det att det inte alls känns som det är dags. Denna manick är snabb och tillräcklig på alla fronter såsom kamera, programsupport och batteritid. Den känns fortfarande "ny" och lite premium.

Jag tror det som kommer få mig att byta förr eller senare blir pga att jag tappar den eller något.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tips: Byt batteri innan den 1:a Mars, för från och med det datumet höjs priset på batteribyte för iPhone 13 och äldre med runt 300:-

OK, var inte medveten om det.
Min 11 klarar sig, men bra info i övrigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade telefoner fått features som jag tyckte vore användbart hade jag skaffat ny.
Men NFC, AR, LIDAR, induktionsladdning, biometrisk inloggning, AI... ja det är lite coolt, men det är inget som jag behöver.

Kör på tills telefonen får utebliven support eller batteriet slutar fungera.

Permalänk
Medlem

När det gäller telefoner är orsakerna till byte oftast någon av följande:
A. Batteriet
B. Att OS:et är så gammalt att vissa appar, t ex BankID inte längre stöds.
C. Att funktionen i övrigt blivit sämre; krascher/hängningar/liknande el att någon del av hårdvaran är skadad/slutat fungera.
D. Nya funktioner el att de nya har något nytt och revolutionerande som är mycket bättre.

Krävs dock oftast en kombination av flera el att någon av dessa är riktigt dålig.

Har bytt batteri på ett flertal telefoner genom åren, men inte särskilt framgångsrikt. Rent hårdvarumässigt går det bra, bara man har rätt verktyg och är försiktig. Men problemet är att det är svårt att hitta batterier av bra kvalitet och som faktiskt fungerar, även om de står som "original" i butikerna.
Sen brukar de äldre telefonerna inte sällan även ha något av de andra enligt ovan. Men är det enbart batteriet kan det vara värt att överväga byte ja.

I vissa fall kan fabriksåterställning hjälpa lite mot C ovan, men långt ifrån alltid.

Även om vi har någorlunda förmånligt att byta telefon via jobbet så behåller jag också gärna den jag har länge, om den fungerar. Sen är det lite tråkigt att det då bara finns att välja mellan Apple och Samsung.

När det gäller datorer är det en annan sak, dessa kan behållas längre. Jag använder t ex fortfarande samma arbetsdator från 2015, även om disken gav upp i höstas och behövde bytas. Arbetar mest via virtuell fjärrmaskin ändå så datorn i sig spelar inte så stor roll.

Privat kör jag fortfarande med Lenovo M93p (i5-4570T) från 2013 som primär dator, den fungerar utmärkt. Har en massa nyare datorer, som det ännu inte blivit av att fixa till..

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med min Oneplus 6T från hösten -18. Oneplus tillhandahöll tre stora systemuppdateringar till Android 11, men nu har det gått långt sedan senaste säkerhetsuppdateringen och modellen är EoL. Har använt Accubattery sedan jag fick den för att försöka ladda den på ett sätt som sliter så lite som möjligt och det har funkat bra.

Ska nog installera Lineage OS snart, för jag planerar inte att uppgradera telefonen. Den duger mer än väl för mina behov.

Permalänk
Medlem

Jag hade kvar min samsung note 2 (från 2014?)bra länge. Köpte även ett extra batteri för 140 spänn, vilket var riktigt billigt. Så kom 2018 och samsung valde då att inte uppdatera android till 5.0.0, vilket gjorde att man inte längre kunde använda bankid på telefonen. Jag blev således tvungen agt köpa ny telefon, och givetvis köpte jag inte en samsung telefon i ren protest eftersom de var anledningen varför jag inte längre kunde använda min fullt fungerande mobiltelefon längre. Och det är väl just detta som är problemet. Telefontillverkarna vet att vi konsumenter inte behöver bättre grejer. Att då artificiellt göra telefonen dålig genom tex inte uppdatera luren längre, gör mig smått förbannad! Det är som att volvo inte skulle släppa en uppdatering till en bilmodell och då göra så att bilens blinkers inte längre fungerar efter ett x antal år efter försäljning. Det är helt enkelt ohållbart i min värd.

Om telefontillverkarna vill fortsätta prångla ut telefoner likt 2010, så måste de vara lite mer innovativa, än att bara sluta uppdatera sina produkter. Folk blir ju bara sura på företaget istället och det säljer inte mer produkter, snarare skapar en mob emot deras företag med badwill 😬

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

<Uppladdad bildlänk>

Ja, det är nog dags

Men helt ärligt är batteriet oftast inte ett problem nu längre. Jag kör inte hotspot lika ofta längre, då höll den bara några timmar, nu börjar den mest lagga lite så man lägger ifrån sig den för den inte är mysig att använda

Permalänk
Medlem

Sitter på en iPhone 7.
Fick den som många andra nallar jag haft. Var dåligt batteri och satte upp nya mobilen till förra ägaren.
Kostade 399Kr för nytt batteri i en lokal butik inklusive jobb.

Innan dess en iPhone6, en 4:a innan det, deverse Androids inklusive en nexus 4 som tyvärr tappades bort, den hade lite otur då jag fick den pga ägaren tappade den så den gick sönder men lagade den själv och sedan slarvade jag bort den efter nåt år tyvärr.

Behövde en iPhone 7 minimum för NFC som vissa grejor i daga använder inom vården tex.

Men att köpa en ny mobil för mig är knappt tänkbart för mig.
Skulle jag göra det så max 4 tusen då men då ska den ta alla jävla appar i världen.

Nej tror jag håller mig till begagnade mobiler som behöver adopteras, finns ingen brist på dom och tom svåra att sälja.
Försökte sälja päronens telia låsta iPhone SE men igen ville ha den XD

Lägger hellre pengarna på datorn istället, mobiler är nedlåt skit som jag använder minimalt.

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att tillverkarna av mobiltelefoner lyckades med att få det till en "status-symbol" att hela tiden ha det senaste och "hetsen" att ha det. Hur de lyckades fortsätta med detta är bortom min förståelse dock. Att telefoniföretag bakade in telefon och abonnemang i ett pris per månad bidrog/bidrar säkerligen då man inte ser slutkostnaden. Vet alldeles för många som bara stirrar sig blinda på månadskostnaden och där tar det "stopp", slutsumman varken tänker man på eller bryr sig om.

Skulle nog gå så långt att säga att det är få som verkligen använder mobilerna till någon större del av deras potential, där mycket "sämre/billigare/äldre" mobiltelefoner skulle möta dessa "krav" lika bra.

Sitter själv på en Xperia XZ3 fortfarande och tänker fortsätta med det då den inte är använd mer än i ett år, köpte den då min XZ började krångla lite, men det tog ytterligare 1.5 år innan jag faktiskt bytte och gick över till den

Jag förstår att man köper en ny av de skäl som nämns i tråden, batterier som dör eller OS som inte längre stödjer appar etc, men att köpa en "ny" varje år med "finesser" som faktiskt aldrig används i praktiken.... bortom min förståelse.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Testpilot

Spelar inte några krävande mobilspel, och om SVD öppnar 0,4 sekunder snabbare på en nyare krets är för mig föga ointressant. Det stora gisslet jag har med moderna mobiltelefoner i allmänhet är just den dåliga innovationen på basfunktioner, främst gällande batteritid som verkar helt stagnerat, där telefonen nästan ritualiskt lär placeras vid en laddstation på nattduksbordet i slutet av varje dag.

För egen del är det egentligen bara kameran som dikterar hur ofta jag byter en mobil, alltså hur framstegen ser ut för bättre bildkvalité. Dels tycker jag om att fota privat, men sedan använder jag idag mobilen för att fota t.ex. testpiloter – detta då istället för systemkameran. Helt enkelt för mycket jobb att konka runt på massa utrustning som objektiv och stativ, när något som får plats i fickan gör jobbet (inte lika bra, men godkänt åtminstone).

Fick tag min på S22+ för dryga 4 000 kronor här i höstas genom kampanj, och om inte något mirakulöst händer på kamera- och batterifronten, då ser jag inte mig själv byta telefon på ett par år framöver. Undantaget att jag skulle råka ha sönder mobilen på något vis, men då blir det inte något flaggskepp, utan förmodligen en mobil runt 4 000 kr igen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk

Att rutinmässigt skaffa nya saker utan att det är några större fel är slöseri med jordens resurser. Är inne på min 4e Androidtelefon. De 2 första fick bytas ut när Android inte längre uppdaterades å programmen inte längre funkade. Den 3e började starta om sig titt som tätt efter 3år. Den jag har nu har åter avsaknad av Androiduppdateringar men funkar fortfarande bra efter 3 år så inte dax att byta.
Om Android hade uppdaterats under längre tid hade jag kunnat behålla dem ännu längre. Iphones uppdateringar för äldre nallar är bra och resursmässigt vettigt.
De skyhöga priserna på somliga nallar är löjligt, men det håller ju tillbaka försäljningen så det är egentligen bra. 😉 Jag gav nog ca 3500 för min senaste och tänker inte lägga mkt mer på en ersättare, när det nu blir dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, det är nog dags

<Uppladdad bildlänk>

Men helt ärligt är batteriet oftast inte ett problem nu längre. Jag kör inte hotspot lika ofta längre, då höll den bara några timmar, nu börjar den mest lagga lite så man lägger ifrån sig den för den inte är mysig att använda

Ajdå, sjunkit en aning 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ganska många som stannar vid Iphone 8 vilken sägs ha märkbart bättre prestanda än föregångaren. Förutom att de äldre telefonerna duger till det mesta så är det tydligt att det med dagens mått kompakta formatet är uppskattat. Batteriet är dessutom relativt lätt att byta, så det blir väl först när uppdateringarna sinar som problem uppstår.

Permalänk
Medlem

Satt i samma båt till releasedagen utav iPhone 14 Pro, då var det dags att efter alla om och men att uppgradera. Jag hade då fått nog av min då gamla och trogne iPhone 7 som inhandlades även den på dess releasedag! Sista månaden eller så så gick vibrationsmotorn amok, vet ej om det kan berodde på ett batteri som var för långt gånget eller om motorn börjat gett upp för telefonen vibration var omöjligt att inte notera, kan ha fått för mycket kräm och således gett ut vibrationer för 4 notiser med en gång.

En av sakerna som jag inte kunde undgå var att kameran på 7an var långt gången, eller ja, frontkameran och bakre kameran vid dåliga förutsättningar kändes rent av kvalitén dålig jämfört med nya telefoner. Det jag använder telefonen till mest förutom att ha igång spotify är att kommunicera genom snap. Sen kommer man aldrig direkt undan att batteritiden även på ett nytt batteri inte är superb heller.

När jag däremot letade efter vad som skulle bli min ersättare till 7an så var jag ytterst nära att gå över till det andra lägret för första gången någonsin. Alternativen är så många fler, Samsung själva har ju en uppsjö av modeller, för att inte glömma att deras modeller kan heta samma sak och ha olika kretsar i sig. Men det största faktorn var att android hade varit ett billigare alternativ (för stunden), jämfört med vad en sprillans ny iPhone skulle kosta.

• Bra kamera

• Snyggt utseende

• 100Hz+

• Bra CPU

• 5G

Var väldigt sugen på en Nothing one som såg väldigt snygg och trevlig ut! Men sen föll den lite på att det är just android och vet lite osäkerheten där på CPU-sidan, medan jag vet att Apple är extremt duktiga på CPUer och går på gamla erfarenheten i hur länge min iPhone 7 har hållit sig vid liv och har alltid haft iPhone sen 2009... Operativssystemsstödet till gammal hårdvara är ju alltid ett frågetecken till Andrioder. Först ska Google släppa och sen ska företag X köra sina tweaks på det osv, medan Apple löser sitt.

Skrivet av Wittwang:

Till följd av detta är nu inte bara Apples septemberförlagda lanseringsevenemang presentationen av mina möjliga Iphone 7-ersättare. När jag på Apple-sidan inte får USB Type-C eller något vikbart är just Android kanske mer lockande än någonsin. Men när det oavsett flaggskepp handlar om priser en bra bit norr om 10 000 kronor är ändå det mest lockande att investera 300 kronor i ett nytt batteri och köra på med min gamla trotjänare en liten stund till.

Något som jag ej riktigt förstår är detta med USB Typ C som något försäljningsargument. Idag har jag endast en produkt men typ C och det är ett par trådlösa hörlurar och där det ingick 2 olika USB-kablar, C-C och en C-3a eller vad den "vanliga" kan tänkas vara uppe i. Om så telefonen jag har hade haft Typ C så hade jag hur som helst behövt en adapter för mina IEMs som kommer i alla möjliga analoga ändar så en adapter hade behövts i vilket fall som helst.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annan thomas:

Att rutinmässigt skaffa nya saker utan att det är några större fel är slöseri med jordens resurser. Är inne på min 4e Androidtelefon. De 2 första fick bytas ut när Android inte längre uppdaterades å programmen inte längre funkade. Den 3e började starta om sig titt som tätt efter 3år. Den jag har nu har åter avsaknad av Androiduppdateringar men funkar fortfarande bra efter 3 år så inte dax att byta.
Om Android hade uppdaterats under längre tid hade jag kunnat behålla dem ännu längre. Iphones uppdateringar för äldre nallar är bra och resursmässigt vettigt.
De skyhöga priserna på somliga nallar är löjligt, men det håller ju tillbaka försäljningen så det är egentligen bra. 😉 Jag gav nog ca 3500 för min senaste och tänker inte lägga mkt mer på en ersättare, när det nu blir dax.

Mycket saker i Android kan också uppdateras via Play Store och kräver då ingen systemuppdatering från tillverkaren, till skillnad från iOS där typ alla systemappar uppdateras genom en ny iOS version.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Trevliga krönika Tror många känner igen sig i det du beskriver. Det enda man saknar på äldre telefoner är batteritid. Prestandan räcker fortfarande gott på ~5 år gamla telefoner om man bara använder "standard" appar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Använder en ASUS Zenfone 3 som jag köpte för 1500kr hos netonnet för snart 5 år sedan, och har inga planer på att byta, det är något som ligger flera år in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Använder en ASUS Zenfone 3 som jag köpte för 1500kr hos netonnet för snart 5 år sedan, och har inga planer på att byta, det är något som ligger flera år in i framtiden.

Den telefonen har nog inte stöd för VoLTE i svenska näten, något som kommer bli ett krav om något år fyi 3G näten har redan börjat stängas ner och om du inte har operatören 3 så kommer det vara nedstängt om ca 1 år. 2G näten kommer stängas under 2025.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nästan inget skedde från mi10t pro till 12t pro. Bytte enbart för att jag fick bättre abonnemang med mer data och klart bättre för att ringa i norden..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Köpte min Poco X3 Pro på Tradera för ca 2000kr i obruten förpackning. Två år gammal vid detta laget men kommer inte ske ett byte förens om några år ifall den inte pajar. Även den gången kommer jag noggrant leta efter en liknande price/performance ratio.

Köpte nyligen en Razer Kishi så just nu agerar den även bärbar konsol. Twilight Princess i 1080p med stadiga fps. Kommer krävas mycket för att jag ska se en vits med uppgradering.

Det är "roligt" att se hur övriga konsumenters tankar och ideer ändras i takt med dom ökade priserna och platån i nödvändig funktionalitet. Något jag tolkar som en sund utveckling och ett stort steg för kampen mot överkonsumtion.