Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

"Nybygge" som ej startar..

Hej! Har skramlat ihop lite delar och satt ihop för första gången men får ingen bild. Datorn startar, mobo, grafik, fläktar snurrar, men får inte heller bild när jag kör på integrerad grafik.
Grafikkortet har jag testat byta till ett fullt fungerande men ingen skillnad. Moderkortet blinkar som det ska.

Köpte mobo+cpu här på swec.
I7 8700, maximus x rog. Geforce 970, nya ram Fury 32gb 3200 ddr4, ny kylare Cooler master ml 240, ny NVMe 1 gig Western Blue, seasonic focus gx-650

Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig vad som kan gått fel? Har haft 2st hemmabyggare som sett över litet snabbt men inte har en aning, då alla kablar verkar stämma.
Tänkte testa byta hårddisk, men annars är jag helt clueless.... Kan jag satt kablarna fel till nätagg eller så?

Tacksam för svar och dumförklaring:)

Permalänk
Medlem

Minimera konfigen i datorn, bort med allt minne utom i ett slott, koppla bort strömmen till disken.
Kolla i manualen att det sitter i RÄTT slott också.
Kontrollera att strömkablarna från nätagget är kopplade mot moderkorten, även den som matar cpu:n.
kontrollera att kablarna från frontpanelen är rätt anslutna mot moderkortet.
En av dom styr starten av moderkortet, kolla att nätaggregatet drar igång när du trycker på startknappen.
Starta upp och se om du ser texten som kommer från bios (=uppstarten av moderkortet).
Om du får en bild från bios, kolla att du ser installerat minne.
Stäng då av och gör om med fler minnen i maskinen.
Sen är det dags att koppla in disken och se att man ser den från bios.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tusen tack för respons!
Ska testa nu ikväll, kan tänka mig att jag fipplade med strömmen ifrån panelen som satt i en hub också kika på nätaggregatet och skala ner allt vid uppstart.

Jag använde inte antistat vid bygget, kan det vara så enkel jäkla otur också?
Ska fortsätta felsöka under helgen och se om man blir nå klokare..

Trevlig helg

Permalänk
Medlem

En annan klassiker som är värd att kika på är att du satte dit distanserna mellan moderkort och chassi. Så du inte skruvade direkt i chassiplåten så att säga.

Permalänk
Medlem

Har felsökt nu, monterat komplett mobo med samma nätagg. Tände och bröt direkt.
Bytte nätagg och kom då in i BIOS med nya setupen.
Switchade om till mina delar, men det händer ingenting. Får felkod "00" på moderkortet display.

Såvitt jag förstod av en enkel googling så är det antingen mobo/cpu/nätagg som är i kras.
Så antingen cpu/mobo som är vajsing utifrån mina enkla kunskaper.

Kan det vara så jävligt att mitt nätaggregat bränt moderkortet?
Det andra fungerade visst som det skulle ändå efter incidenten...
Helt tom på lösningar nu...

Permalänk
Medlem

Tyckte du nämnde att du fick upp bios på skärmen i ett läge med ett annat nätagg. Fortsätt med det och montera mer minne och se om bios fortfarande går. (Om du får upp bios betyder det att datorn och moderkortet funkar så fortsätt i det läget.)
Funkar det att hoppa runt i bios mellan olika menyer så kan de sen koppla in disken eller ett usb med ett OS på.
Förslagsvis kan du installera en LIVE Linux på ett usb och testa med innan du installera upp hårddisken med det OS du ska ha.