Permalänk
Medlem

Bredband i linköping?

Hej jag ska snart flytta till linköping.
Vilka erbjuder bredband snabbare än ADSL i denna

Permalänk
Medlem

Comhem 1mbit...

Fast det var nog inte det du ville höra...
Har du tur kan du få BBB, men jag vet inte var det finns.
Det finns lite andra lösningar också, ett företag som heter visit som erbjuder 2mbit/2mbit, via kabel...
(Visit finns endast i vissa delar av staden)

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

1. Bostream finns nästan överallt.
2. Combort finns nästan överallt (Stångåstaden).
3. Visit finns på vissa ställen, bla Skäggetorp (undvik Visit - riktigt SKIT!)
4. BBB finns på vissa ställen (T1 t.ex).
5. Tänker du bo på korridor har du RydNet (10Mbit tror jag).

etc etc

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
1. Bostream finns nästan överallt.
2. Combort finns nästan överallt (Stångåstaden).
3. Visit finns på vissa ställen, bla Skäggetorp (undvik Visit - riktigt SKIT!)
4. BBB finns på vissa ställen (T1 t.ex).
5. Tänker du bo på korridor har du RydNet (10Mbit tror jag).

etc etc

Fanns mycket att välja på i Linköping.

Permalänk
Medlem

Om du får tillgång till Ekhosat, undvik som f-n!
BBB finns även i Duvkullen, Johannelund, samt på vissa ställen i Centrum.
btw, RydNet finns inte mer, alla studentnäten går numera under SubNet, var ju ett antal år sen RydNet uppgraderades och försvann, men det var tufft, koaxnät med kabelängder som överskred specifikation av maxlängd

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Om du inte kan få BBB eller Subnet är väl Xstream nästan det bästa valet i dagsläget skulle jag gissa på... har själv BBB

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

men xstream är ju skit dyrt

Permalänk
Medlem

Bostream finns inte ute i lambohov.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Bostream finns inte ute i lambohov.
Jo, men bara 512-varianten (kompis har det).

btw, RydNet finns inte mer, alla studentnäten går numera under SubNet, var ju ett antal år sen RydNet uppgraderades och försvann, men det var tufft, koaxnät med kabelängder som överskred specifikation av maxlängd

Aj fasen. Jaja, där ser man hur länge sen det var.. (och min ålder).

Pappy... i väntan på 26...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zupe
men xstream är ju skit dyrt

sant... men det är frågan om vad man tycker man vill betala för... 300 spänn för 0.5 Mbit eller 450 spänn för 2.5.. 50% dyrare och 400% snabbare... ok att 450 är mycket pengar, men för många av oss är bandbredd högt prioriterat

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

I linköping kan du få bbb på flera ställen bara du bor CENTRALT som fasen eller ute på t1 samt vid alla student lägenheter runt i stan (finns ett par).

Har själv visit och förstår ej hur PAPPY kan säga att det är dåligt...funkar hur bra som helst...de erbjuder 10/10 om man bor i linköping utöver deras 2/2 hastighet....

Finns samma som i de större ungefär förutom vdsl som troligen kommer hit när himlen ramlat ner på jorden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Junling
I linköping kan du få bbb på flera ställen bara du bor CENTRALT som fasen eller ute på t1 samt vid alla student lägenheter runt i stan (finns ett par).

Det finns väl inte en enda studentlägenhet som har BBB så vitt jag vet!? Däremot har de Subnet..

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

bara du undviker visit.se till varje pris....

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Det finns väl inte en enda studentlägenhet som har BBB så vitt jag vet!? Däremot har de Subnet..

Så kanske det är....men de erbjuder iaf snabbt bredband till de som bor i studentlägenheter!

"bara du undviker visit.se till varje pris...."

Frågar bara varför ska han undvika de??? Har visit själv....bor dock i Linghem å har ej så mycket alternativ...

De har bra service...aldrig haft något problem....alltid haft full kapacitet....inga begränsningar (vilket inga andra heller har förutom telia har eller?)

Permalänk
Medlem

mina erfarenheter av bredband i lkpg:
nästan allt nybyggt (iaf. linnegården och kanberget) kör någon typ av fiber som jag inte vet vad det är. bbb eller tekniskaverken.
t1 och vissa delar av innerstaden kan få bbb. om jag inte har helt fel så är nästan alla hsbs fastigheter i lkpg uppkopplade genom bbb, men där kan jag ha fel...
telia adsl eller comhem finns "överallt". comhem körs bla. i skäggetorp och i människoryd, dvs. där vanliga människor bor, inte studenter. i skäggetorp finns även visit. visist finns även i delar av innerstaden och vasastan. visist i vasastan har vad jag hört krånglat oerhört mycket (mycket downtid och mycket låsta portar och dylikt)

bostream adsl är också mycket bra utbrett men innan jag flyttade till t1 och bbb så bodde jag mitt i centrala lkpg och dit kunde bostream minsann inte leverera. kan ha blivit ändring på det senaste året.
tekniksaverken (lokal energileverantör) har även de ett eget fibernät i vissa delar av staden. har dock dålig koll på var men de har iaf. byggt ut i vikingstad och malmslätt vad jag vet. vänner som installerade någon 2 mbit variant i vikinstad fick dock snällt betala en anslutningsavgift på runt 10000:-

alla student korridorer/lägenheter är uppkopplade på något som heter subnet genom sunet. 10 mbit halv duplex ut mot omvärlden, inom vissa områden/hus 100 mbit. möjligt är det även så att de nybyggda studentlägenheterna i t1 har fått bäörja köra 100 mbit utåt också. (det har varit lite tjaffs om det där. från början skulle de få köra 100 mbit men de som "bara" hade 10 mbit och fick betala samma pris blev tjuriga så de ströp ner till 10 mbit...)

ungefär så ser det ut enligt vad jag vet just nu. helt enkelt; bor du i själva linköping så ska det mycket till om du inte minst kan få någon typ av adsl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Bostream finns inte ute i lambohov.
Jo, men bara 512-varianten (kompis har det).

Argh, jag som vill ha något värre än ComBort 1Mbit.
Nåja.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Comhem heter det!!! Comhem fungerar stabilt men det är ganska ssseeegggttt...

BBB finns även i Lambohov på vissa ställen som ex. endel av Änggårdsområdet och Mjärdervi vid "Svarta" Rinken på Högersida om man står mot bussarna och har ryggen mot "Lambohovs Centrum" men på vänster sida har man då ComBort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Jag kommer förmodligen att bo i skäggetorp.
det enda som verkar vettigt verkar vara visit men är det bra?
Kan jag andvända mitt nemo comhem modem?
Kan jag andvända min comhem tv-box?

Vilket är bäst visit 2 Mbit (hur är det med uppload) full/halv duplex?
Eller bostream 0,5 Mbit?

Permalänk

Måste man verkligen ha Comhem i Lambohov? Jag ska flytta in i ett nybyggt hus, men Stångåstaden erbjuder bara Comhem. Det känns lite dumt att bygga ett nytt hus utan att dra in någon bättre uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Visit är klart bättre än adsl-bostream....

Iaf 0,5 mbit tjänsten....

Ditt comhem modem kommer ej kunnas användas men du behöver inte lipa över det....man får låna modem av visit så man slipper köpa ett sådant...ingen extra kostnad för det!

Vad ja har märkt så är det ingen full dublex men kan ej säga säkert....fast chansen är rätt liten att den är det! Det är 1mbit uppload...men folk kan tanka uppåt 150 kb/s från mig så...nedladdning har ja kommit upp i 400 kb/s men det är inte ofta och den ligger inte stabilt där....:)

Du säkrar framtida bredband med visit pågrund av att kabeln som är nedgrävd till huset klarar av mycket mer en 2mbit så när det väl behövs uppgraderar dem...tror och hoppas ja iaf....

Hoppas du fått veta vad du behövde....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zupe
Kan jag andvända mitt nemo comhem modem?
Kan jag andvända min comhem tv-box?

Om du ska använda ditt nemo modem får du nog tyvärr flytta till Stångåstadenshyresrätter, där kan du även använda din digitalbox.!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk

Visit erbjuder 2Mbit hem och 1Mbit upp. Dock så har dom satt begränsning på p2p nätverken till 0,5Mbit. Dessutom så kan dom inte alltid hålla vad dom lovar så du ska inte vänta dig för mycket av dom.
Det dom gjort den senaste tiden är att försämra tjänsten samtidigt som dom höjt priset.

Du bör oxå veta att visit skickar fakturor kvartalsvis om du inte är villig att betala en extra avgift för att få det månadsvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Dock så har dom satt begränsning på p2p nätverken till 0,5Mbit.

Jo för det har dem....eller inte...säg inget om sådant du inte vet nått om....inga begränsningar inom p2p kan ja lova...

Permalänk
Medlem

Själv har jag precis skaffat lägenhet i Skäggetorp och det blir väl Visit för min del. Hyresvärden trodde att studenter fick rabatt hos dem, men var osäker. Någon som vet priserna om så är fallet? På bladet jag fick stod det 295, 345 och 395 kronor/månad för 0,5, 1 respektive 2 Mbit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Junling
Jo för det har dem....eller inte...säg inget om sådant du inte vet nått om....inga begränsningar inom p2p kan ja lova...

Så du menar att supporten på Visit ljuger för mig och att alla jag känner som har Visit inte kan tanka snabbare än ~60kb/s på p2p protokollen har något fel på sina inställningar?

Lova inte mer än du kan hålla...

Permalänk
Medlem

Ja kan tanka fullt på p2p!

Lovar inget mer än vad ja borde...

Permalänk
Medlem

Ja kan ge bevis om du vill det???

Bara säga till när!

Permalänk
Medlem

Visit:

En vän har det (han bor i Skabbetorp).
Han klagar alltid.
Dålig uppnådd bred.
Fuckigt nät med mycket stängd portar.
De kör väl routade IP, inga publika IP? - URK.
Var ett tag sen jag hörde med honom, men någon större förändring tror jag knappt på.

Undvik. Skaffa BBB eller Bonet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Det måste ärligt vara knas i skäggetorp iså fall....de har haft stor problem det vet ja...var tveksam själv innan vi skaffade.

Men sen bytte dem lina precis innan ja koppla på mig och har då aldrig stött på de minsta problem...bra service dessutom på grund av att det inte är så stort isp...

Men kan du få bbb så ska du ta det...men det är bättre än adsl! vad ja anser iaf...

Permalänk
Medlem

Zupe: Jag har visit 2Mbit. Funkar oftast bra, MEN - oavsett om du betalar för 1 eller 2 Mbit får du ändå bara 0,5 i p2p-protokollen. Tills vidare. :/