Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Eller som på jobbet. "Jobba gärna hemifrån då det ska bli snökaos". Sedan kommer 5 cm snö följt av underbart vårvinterväder. Vilket snökaos menar de? Det är vanlig vinter. Självklart åkte jag in till jobbet. Vilka fjollor.

Skrivet av Hyllbert:

Fast det har varit snökaos på vissa ställen, med en massa trafikolyckor som följd. Väldigt fjolligt att vilja slippa det 🙄

En kollega fick åka hem tidigare från jobbet häromdagen för att dom skulle ställa in busstrafiken pga snökaoset. Det var inget dom gick ut med utan det bara stod i appen när han av en slump var inne och tittade.
Prognosen sade och mycket riktigt, det kom ca 2mm (ja! millimeter!) snö under 12-timmars perioden dom la ner trafiken.
Med det sagt så tycker jag dom ska sluta kalla Stockholmsområdena för "södra Sverige". Det måste ju vara anledningen till att trafikstoppet, att någon läst på nyheterna att det skulle bli "snökaos i södra Sverige" och fick panik och stängde ner allt.
På sin höjd, Halmstad, Växjö och Kalmar. Där har vi gränsen till södra Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

En kollega fick åka hem tidigare från jobbet häromdagen för att dom skulle ställa in busstrafiken pga snökaoset. Det var inget dom gick ut med utan det bara stod i appen när han av en slump var inne och tittade.
Prognosen sade och mycket riktigt, det kom ca 2mm (ja! millimeter!) snö under 12-timmars perioden dom la ner trafiken.
Med det sagt så tycker jag dom ska sluta kalla Stockholmsområdena för "södra Sverige". Det måste ju vara anledningen till att trafikstoppet, att någon läst på nyheterna att det skulle bli "snökaos i södra Sverige" och fick panik och stängde ner allt.
På sin höjd, Halmstad, Växjö och Kalmar. Där har vi gränsen till södra Sverige.

Sveriges geografiska mittpunkt ligger väl i höjd med Östersund / Sundsvall eller något sådant. Titta på kartan.

Permalänk
Medlem

I och för sig var prognosen igår kväll 5 cm snö och det kom 15 cm. Ändå inget som hindrade mig att köra bil. I morse körde folk max 30 km/h på motorvägen. Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Nästa gång ni klagar på att det är jobbigt att köra bilen i snökaos kan ni lägga en tanke på mig som cyklar eller går till jobbet (och vart jag än ska i övrigt också).

Du får åka skidor eller pulsa i snön om föret inte tillåter cykel.
Å andra sidan mötte jag flera cyklister i värsta snöovädret i förrgår när jag gick till affären.
En blåste omkull men reste sig igen och cyklade vidare. Strongt, ingen klagan där inte, bara upp på cykeln igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

En kollega fick åka hem tidigare från jobbet häromdagen för att dom skulle ställa in busstrafiken pga snökaoset. Det var inget dom gick ut med utan det bara stod i appen när han av en slump var inne och tittade.
Prognosen sade och mycket riktigt, det kom ca 2mm (ja! millimeter!) snö under 12-timmars perioden dom la ner trafiken.
Med det sagt så tycker jag dom ska sluta kalla Stockholmsområdena för "södra Sverige". Det måste ju vara anledningen till att trafikstoppet, att någon läst på nyheterna att det skulle bli "snökaos i södra Sverige" och fick panik och stängde ner allt.
På sin höjd, Halmstad, Växjö och Kalmar. Där har vi gränsen till södra Sverige.

Igår fastnade en öppningsbar bro mellan Göteborg och Hisingen. Klaffen fastnade en meter från körbart läge så folk klättrade tydligen. Andra vittnade om att de hade väntat fem timmar på att ta sig över och liknande, vilket låter ganska konstigt då det finns fler överfarter, bland annat färjor som aldrig blir inställda oavsett väder varav en som dessutom är helt gratis. Men en del kanske har svårt att anpassa sig efter ändrade förutsättningar.

Några kollegor såg köerna från kontoret och valde därmed andra vägar hem, jag var smart nog att stanna hemma dock.

Permalänk
Medlem

Varför är SweClockers sidor så långsamma att ladda? Blir sur varje gång.
Det går olidligt långsamt i Gogle Chrome, ännu långsammare i Microsoft Edge (på Linux), och förtvivlat, nästan outhärdligt långsamt i Firefox. De flesta andra sidor laddar blixtsnabbt trots att jag sitter bakom ett VPN (dock fungerar inte Telia Play om jag inte stänger min VPN, oavsett webbläsare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Önskar att vi som bor vid ekvatorn " Skåne " också hade dessa problem 🥹
Blir ju bara slask och skit här nere 🤬

+1
Slaskland kryper ju dock sakta norrut iom att vintrarna blir mildare.

tick

tock

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Sverige behövde stor arbetskraft, svenska företagare och ur riksdagen åkte till Balkan på 60talet för att hämta arbetskraft, både låg och högutbildad. När min mor och far kom på 60talet till Sverige i början var det tufft, lära sig nytt språk, lära känna nya vänner, det var hög disciplin i Sverige, inga bidrag, det var minimalt med kriminalitet, hon glömde ofta sin värdefulla vigselring på offentliga toaletter, alltid kom det någon och sa damen ni glömde. Idag skulle det säkerligen inte ske lika ofta. Klankar inte på någon nationalitet, bara påpekar då och nu, förstår min mor (far dött) som skulle vilja ha det som på 60talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför är SweClockers sidor så långsamma att ladda? Blir sur varje gång.
Det går olidligt långsamt i Gogle Chrome, ännu långsammare i Microsoft Edge (på Linux), och förtvivlat, nästan outhärdligt långsamt i Firefox. De flesta andra sidor laddar blixtsnabbt trots att jag sitter bakom ett VPN (dock fungerar inte Telia Play om jag inte stänger min VPN, oavsett webbläsare)

Om detta inte var väldigt tillfälligt just när du skrev så är nog problemet inte med SweClockers.

Jag vill mer veta varför SweClockers älskar att kasta ut mig från (den "permanenta") inloggningen på telefonen. Det verkar lite bero på vilken sida man lämnar fliken på, men jag är inte säker. Otroligt irriterande och det händer bara på telefonen med Chrome/Android och inte vare sig på Safari/iPadOS eller Firefox/Windows. Det är inget nytt utan har varit så rätt länge. Jag vet inte riktigt när det hände första gången, men det var i vart fall så redan förra sommaren. Om jag minns rätt har jag tidigare prövat att radera datan för SweClockers.com utan förbättring.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar att migrationsverket ska gå in och titta på dokumenten som skickades in för ett halvår sedan för att jag ska få bli sambo med min amerikanska fästmö.
I vår ärendekategori så snittar dom 16 månaders väntetid för att kommat till beslut att hon ska få komma hit och starta ett helt normalt samboliv. Dom kan inte ens gå in och trycka genom ärendet så hon kan få ha sin muntliga intervju i Washington DC och få ärendet komplett utan man möts av en vägg att det är lång kö och dom inte vet hur lång tid någonting kommer ta.

Sjukt hur det påverkar ens vardag och känns inte riktigt som att "livet kan starta".. förrns någon gång i framtiden, mycket sömnlösa nätter och känslosamma hej då på flygplatser bakom detta.
Allt praktiska är klart samt skolan väntar på att hennes grabb ska komma över och börja så fort han kan.

Man skulle känt någon som jobbar på Migrationsverket som kan peta på ärendet efter arbetstid så man kan få rätsida på livet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om detta inte var väldigt tillfälligt just när du skrev så är nog problemet inte med SweClockers.

Jag vill mer veta varför SweClockers älskar att kasta ut mig från (den "permanenta") inloggningen på telefonen. Det verkar lite bero på vilken sida man lämnar fliken på, men jag är inte säker. Otroligt irriterande och det händer bara på telefonen med Chrome/Android och inte vare sig på Safari/iPadOS eller Firefox/Windows. Det är inget nytt utan har varit så rätt länge. Jag vet inte riktigt när det hände första gången, men det var i vart fall så redan förra sommaren. Om jag minns rätt har jag tidigare prövat att radera datan för SweClockers.com utan förbättring.

Nej, det är inte tillfälligt. Pågått länge. Fruktansvärt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, det är inte tillfälligt. Pågått länge. Fruktansvärt irriterande.

Om jag spårar laddningen av en SweClocker-sida så håller den på en bra stund med "Läser www.sweclocker.com" följt av "Letar efter cookie-cdn.cookiepro.com" där den tillbringar största delen av tiden. Kan ta 20-30 sek att få upp sidan i FireFox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Om jag spårar laddningen av en SweClocker-sida så håller den på en bra stund med "Läser www.sweclocker.com" följt av "Letar efter cookie-cdn.cookiepro.com" där den tillbringar största delen av tiden. Kan ta 20-30 sek att få upp sidan i FireFox.

Det är inte något generellt, utan något som strular hos dig av någon anledning. Jag ser att den laddar från Cookie Pro, men det är inte något som tar uppseendeväckande lång tid att hitta eller ladda. Detta i just Firefox som för dig tydligen är segast av alla. Är det likadant utan VPN och/eller med annan DNS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, det är inte tillfälligt. Pågått länge. Fruktansvärt irriterande.

Tråkigt att det inte funkar för dig.
Använder ofta SweClockers sida som test när något annat går segt på Internet, då den laddar blixtsnabbt för mig, både hemma (Strängnäs) och på jobbet (Västerås).
Firefox/Linux.
Firefox/Windows.
Firefox/Android.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Tråkigt att det inte funkar för dig.
Använder ofta SweClockers sida som test när något annat går segt på Internet, då den laddar blixtsnabbt för mig, både hemma (Strängnäs) och på jobbet (Västerås).
Firefox/Linux.
Firefox/Windows.
Firefox/Android.

Jag kan väl tillägga att den inte laddar segt på Safari/iPadOS och Chrome/Android heller, men ovan tog jag Firefox/Windows i och med verktygen under F12 så att man enkelt kan se vad som laddas och vilken tid det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sveriges geografiska mittpunkt ligger väl i höjd med Östersund / Sundsvall eller något sådant. Titta på kartan.

Precis. Har inte fattat varför dom lagt Sveriges mittpunkt uppe i Norrland!?
Stockholm har de facto lika långt till Norrland som jag har till Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte något generellt, utan något som strular hos dig av någon anledning. Jag ser att den laddar från Cookie Pro, men det är inte något som tar uppseendeväckande lång tid att hitta eller ladda. Detta i just Firefox som för dig tydligen är segast av alla. Är det likadant utan VPN och/eller med annan DNS?

Hmm..., måste nog se över mina VPN-insällningar eftersom det går fort utan VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hmm..., måste nog se över mina VPN-insällningar eftersom det går fort utan VPN.

Tack för input och förslag. Modifierade mina VPN-inställningar och ... vips! ... är SweClockers sidor snabba som Blixt Gordon i alla webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis. Har inte fattat varför dom lagt Sveriges mittpunkt uppe i Norrland!?
Stockholm har de facto lika långt till Norrland som jag har till Danmark.

Kan man inte bara byta huvudstad till Östersund så är problemet löst?
Alternativt sälja Norrland till Norge så kan vi slippa problemet att exportera mer el än vi importerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan man inte bara byta huvudstad till Östersund så är problemet löst?
Alternativt sälja Norrland till Norge så kan vi slippa problemet att exportera mer el än vi importerar.

När man ändå håller på, så kan man väl släppa ockupationen av Skåne så vi blir Danskar igen🙂❤️🇩🇰❤️

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis. Har inte fattat varför dom lagt Sveriges mittpunkt uppe i Norrland!?
Stockholm har de facto lika långt till Norrland som jag har till Danmark.

Sveriges demografiska mittpunkt ligger söder om Stockholm så man kan säga att det då tillhör norra Sverige:)

Permalänk
Medlem

20 tusen steg med snöskottning/grusning för hand idag, fick åka tillbaka till två zoner och göra om, tröttsamt... man missar minsta grej och så blir tant Eva, 87, upprörd och ringer...

Sedan bryter man av nyckeln till porten på firman, underbart!
Åker sedan till en vän som knappt kan gå och skottar så han kan komma ut ur sitt hem, halkar typ 3 gånger påvägen.

#gubbgnäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozymandias:

Rekryteringstester… Otroligt trött på att lägga 1+ timme på dessa varje gång jag söker ett jobb. Särskilt när man blir kontaktad av ett företag för att man har en intressant profil för deras tjänst…

Så in i h-vete.. Har haft två rekryterare på sista tiden som jag träffat som direkt säger, "du är en av typ 2-3 kandidater vi träffat som ska ha detta jobbet". Sen direkt efter "lägg ett par timmar på dessa tester bara". Men, ni kontaktade ju mig? Ni säger att jag har en intressant profil, jag är senior, jag har ett bra track record som är offentligt. WTF? varför ska jag slösa min tid på detta. Jag har svarat att jag inte har tid/energi att göra deras tester och bett att få tacka för mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

När man ändå håller på, så kan man väl släppa ockupationen av Skåne så vi blir Danskar igen🙂❤️🇩🇰❤️

Hear hear! Blir det verklighet flyttar jag tillbaka hem till Skåne på fläcken 😄

Og selvfølgelig snacker jeg dansk fra dag et!🇩🇰🇩🇰🇩🇰

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hear hear! Blir det verklighet flyttar jag tillbaka hem till Skåne på fläcken 😄

Og selvfølgelig snacker jeg dansk fra dag et!🇩🇰🇩🇰🇩🇰

Der er selvfølgelig ikke noget så skønt som at tage til Nyhamn og drikke en kold øl!

Vi er røde, vi er hvide
Vi står sammen side om side
Selv Ole må luk' sit øje
Når han ser en rød-hvid trøje
Vi må kæmpe for det land
Der er boldens H.C. And
Moder Danmark elsker alle
Danske drenge, der ka' knalde

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75

Jag tror att du bli avslöjad direkt om du kallar Nyhavn för Nyhamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Mangee75

Jag tror att du bli avslöjad direkt om du kallar Nyhavn för Nyhamn.

Sant, men är dock mer van att skriva på svenska än på danska
Jag är ju Skåning
Men oavsett så är det ändå gott att ta en kall i Nyhamn/Nyhavn

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Sant, men är dock mer van att skriva på svenska än på danska
Jag är ju Skåning
Men oavsett så är det ändå gott att ta en kall i Nyhamn/Nyhavn

Det danska namnet används på svenska också, till skillnad från om staden där det finns varsitt sätt att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det danska namnet används på svenska också, till skillnad från om staden där det finns varsitt sätt att skriva.

Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Sitter och väntar att migrationsverket ska gå in och titta på dokumenten som skickades in för ett halvår sedan för att jag ska få bli sambo med min amerikanska fästmö.
I vår ärendekategori så snittar dom 16 månaders väntetid för att kommat till beslut att hon ska få komma hit och starta ett helt normalt samboliv. Dom kan inte ens gå in och trycka genom ärendet så hon kan få ha sin muntliga intervju i Washington DC och få ärendet komplett utan man möts av en vägg att det är lång kö och dom inte vet hur lång tid någonting kommer ta.

Sjukt hur det påverkar ens vardag och känns inte riktigt som att "livet kan starta".. förrns någon gång i framtiden, mycket sömnlösa nätter och känslosamma hej då på flygplatser bakom detta.
Allt praktiska är klart samt skolan väntar på att hennes grabb ska komma över och börja så fort han kan.

Man skulle känt någon som jobbar på Migrationsverket som kan peta på ärendet efter arbetstid så man kan få rätsida på livet igen.

Nu vet jag inte om det jag skriver är helt applicerbart i ditt fall, men rent generellt kan man faktiskt utkräva beslut från myndigheter som Migrationsverket när det har gått minst 6 månader i ett ärende.

I många fall spelar det ingen roll vad de säger att väntetiden är - utan vad ytterst få känner till är att man kan skicka in en begäran om beslut efter 6 månader. Det innebär att myndigheten har 4 veckor på sig att återkomma till dig med ett beslut i frågan. De räknar med att ytterst få känner till den regeln. Googla på blankett 270011 så har du snabbfilen genom byråkrati-Sverige. Om nu 6 månader + 4 veckor får anses vara snabbt. Lycka till!