Till er som köpt 7800X3D nära lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

AMD betalar säkert Disney (indirekt) för varje spel-licens. Jag vill inte ge dagens Lucasfilm/Disney mer av mina surt förvärvade pengar.

Tror du EA och Disney ger bort spel gratis? Tror du AMD stjäl spelen?

Så ja, AMD betalar EA och Disney för de Jedi Survivor spel inkluderas när man köper processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Jag köpte från Inet på release dagen och fick till svar att kampanjen började förra Onsdagen. Frågade sedan AMD direkt och de bad mig skicka ett kvitto på inköpet och fick koden efter det

Hur / Vart kontaktade du AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Jag köpte från Inet på release dagen och fick till svar att kampanjen började förra Onsdagen. Frågade sedan AMD direkt och de bad mig skicka ett kvitto på inköpet och fick koden efter det

Fick samma svar från Inet, men jag ska testa att kontakta AMD direkt.

Visa signatur

Hej på dig.

Permalänk
Medlem

Ja, det är verkligen dåligt gjort av Inet att neka er ett spel som ni inte har rätt till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Hur / Vart kontaktade du AMD?

https://www.amdrewards.com/ och sedan support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Tackar!

Skickat iväg ett meddelande till dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomguy:

Ja, det är verkligen dåligt gjort av Inet att neka er ett spel som ni inte har rätt till...

Står ju dock här att kampanjen började 24 januari. Spelet skulle varit med från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Står ju dock här att kampanjen började 24 januari. Spelet skulle varit med från början
<Uppladdad bildlänk>

Det står också att:

Som det ser ut så har Inet valt att gå med i kampanjen vid ett senare datum och har därför varken gjort något fel eller har någon skyldighet att ge köpare innan sagda datum spelet.

Permalänk

Tycker det är riktigt segt att man inte fick någon kod alls ifall man köpte 7000-serien vid release dock, hörde av mig till Inet men det var nej rätt tydligt ni som köpt senare kan säkert få en kod

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomguy:

Det står också att:

https://abload.de/img/ezgif-4-67f7d8f99en1iqp.jpg

Som det ser ut så har Inet valt att gå med i kampanjen vid ett senare datum och har därför varken gjort något fel eller har någon skyldighet att ge köpare innan sagda datum spelet.

Jag fick bara till svar av AMD att kampanjen gäller alla 7000 serier processorer och om kampanjen var aktiv på andra processorer från försäljaren när jag köpte så gällde den även 7800x3d vid release. Och mig veterligen så hade Inet kampanjen aktiv på icke x3d processorer.

Permalänk

Inet är vanligtvis väldigt trevliga och värnar om sina kunders välmående och varumärkeslojalitet, så det är något överraskande hur de hanterat detta. För mig verkar den optimala lösningen vara att ge en kod till de kunder som har köpt en produkt som omfattas av en kampanj från leverantören om de kontaktar dem. Särskilt om alternativet är att kunden returnerar en produkt och sedan köper den igen, med alla kostnader som förmodligen är förknippade med posthantering, inspektion av returer, nytt utskick osv.

Det här var verkligen en chans att samla på sig mer goodwill istället för att krångla till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/u4abx1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomguy:

Det står också att:

https://abload.de/img/ezgif-4-67f7d8f99en1iqp.jpg

Som det ser ut så har Inet valt att gå med i kampanjen vid ett senare datum och har därför varken gjort något fel eller har någon skyldighet att ge köpare innan sagda datum spelet.

Inet hade kampanjen igång från starten i januari.

De som köpte 7xxx processorer som inte var 3D fick en spelkupong (Star Wars Jedi: Survivor Bundle.)
De som köpte 5xxx processorer som inte var 3D fick en spelkupong (Company of Heroes 3 Bundle.)
De som köpte en 5800X3D fick en spelkupong (Company of Heroes 3 Bundle.)

(verkar inte som de som köpte 5xxxG modeller fick någon spelkupong heller, oklart om det är pga att AMD inte inkluderade dessa i kampanjen)

men.

De som köpte 7xxxX3D processorer fick inte en spelkupong.

Sett till att de senare ingick i kampanjen så har inet gjort fel, men de vill inte uppenbart ta smällen. Antingen så går det inte att fixa i efterhand, de vill inte ta extraarbetet, eller så innebär det en kostnad för dem att fixa det i efterhand.

Edit:

Inet har gjort fel i att de inte har inkluderat spelkuponger vid köp av 7xxxX3D processorer, de har dock levererat vad deras kunder har beställt, vilket är processorn.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Inet i fredags och fick till svar att de skulle ge mig en kod, men det har fortfarande inte hänt. Mailade idag igen. Jag köpte min 7800X3D när erbjudandet var tydligt utmarkerat och det stod "Just nu! Spelkod på köpet."

Jag vet inte riktigt vad de gör här. Olikt Inet med någon slags dumsnålhet. Jag hoppas de skickar koden och håller fast vid sitt/AMDs erbjudande, jag tror jag undviker dem framöver annars. Känns trist, varit en trogen kund länge, men tycker det här är riktigt dåligt skött. Ska inte behöva be om något som det står klart och tydligt medföljer.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Mtthw:

Jag köpte från Inet på release dagen och fick till svar att kampanjen började förra Onsdagen. Frågade sedan AMD direkt och de bad mig skicka ett kvitto på inköpet och fick koden efter det

Var frågade du dem? Försökte hitta något ticket-formulär på hemsidan men hittar inget

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Var frågade du dem? Försökte hitta något ticket-formulär på hemsidan men hittar inget

https://www.amdrewards.com/support tryckte sedan på NEXT och får då upp ett formulär istället

Permalänk
Inet

Halloj alla,

Tänker att jag reder ut lite vad som har hänt och vad som gäller
Infon vi fick från AMD från början löd att 7800X3D inte ingick i denna kampanjen, något som har ändrats.
Senast igår fick vi ny information om att det är ok för alla som köpt 7800X3D att få koder, varav nyligen så har informationen gått vidare internt hos oss.

Har ni inte fått en kod så kan ni antingen kontakta oss så löser vi en åt er eller då gå via AMD rewards (https://www.amdrewards.com/support).
Ursäktar för strulet, vi har bara utgått från den information som vi har haft.

Hojta till om det är något annat ni undrar över!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Halloj alla,

Tänker att jag reder ut lite vad som har hänt och vad som gäller
Infon vi fick från AMD från början löd att 7800X3D inte ingick i denna kampanjen, något som har ändrats.
Senast igår fick vi ny information om att det är ok för alla som köpt 7800X3D att få koder, varav nyligen så har informationen gått vidare internt hos oss.

Har ni inte fått en kod så kan ni antingen kontakta oss så löser vi en åt er eller då gå via AMD rewards (https://www.amdrewards.com/support).
Ursäktar för strulet, vi har bara utgått från den information som vi har haft.

Hojta till om det är något annat ni undrar över!

Gäller detta enbart 7800X3D eller även 7950X3d?

Permalänk
Inet
Skrivet av Laiq:

Gäller detta enbart 7800X3D eller även 7950X3d?

Det gäller samtliga X3D

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tror ni inte butikerna får koder för de CPUer som faktiskt blir sålda under kampanjen? Det vill säga X butik kan inte gå till AMD och be om en kod om CPUn är inhandlad innan kampanjen i fråga är igång?

Men då är ju frågan om det ändå inte är billigare för butiken att köpa in spelet ur egen ficka än att få tillbaka en massa begagnade CPUer som de ändå måste sälja billigare i slutändan? (+ fraktkostander)

Det är exakt som du säger, och jag håller med. Återförsäljarna har inte så mycket att säga till om här dock. Jag tycker att AMD nu i efterhand kan ändra så att det gäller även de 7800X3D CPU:er som sålts innan. Det är det mest logiska och schysta i detta läge imho vs att lägga allt på butikerna.

Om man lämnar tillbaka på öppet köp eller ångerrätt så är det återförsäljare som åker på massa extra kostnader:

Frakt x3 (till kund, frakt för retur, frakt för nya CPU), kostnad för att kontrollera så att returnerade CPU:er fungerar, belastar sin kundservice extra. Och efter allt det har de en öppnad använd CPU för fyndhörna som säljs billigare.

Nu har jag ingen koll på vad spelet kostar, så det är möjligt att det skulle bli billigare för butiker att köpa och ge spelet ur egen ficka, men det är en usel lösning ändå för återförsäljare, och de lär inte vara glada på AMD.

EDIT: AMD verkar ha gjort "det rätta" enligt det @Inet skrev ovan. Det var ju bra!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är exakt som du säger, och jag håller med. Återförsäljarna har inte så mycket att säga till om här dock. Jag tycker att AMD nu i efterhand kan ändra så att det gäller även de 7800X3D CPU:er som sålts innan. Det är det mest logiska och schysta i detta läge imho vs att lägga allt på butikerna.

Om man lämnar tillbaka på öppet köp eller ångerrätt så är det återförsäljare som åker på massa extra kostnader:

Frakt x3 (till kund, frakt för retur, frakt för nya CPU), kostnad för att kontrollera så att returnerade CPU:er fungerar, belastar sin kundservice extra. Och efter allt det har de en öppnad använd CPU för fyndhörna som säljs billigare.

Nu har jag ingen koll på vad spelet kostar, så det är möjligt att det skulle bli billigare för butiker att köpa och ge spelet ur egen ficka, men det är en usel lösning ändå för återförsäljare, och de lär inte vara glada på AMD.

EDIT: AMD verkar ha gjort "det rätta" enligt det @Inet skrev ovan. Det var ju bra!

Spelet kostar runt 700 kr för kunden.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Spelet kostar runt 700 kr för kunden.

Då är det ju verkligen bra att det ser ut att gälla alla! Om inte annat kan man ju säkert sälja spelet ganska snabbt för 400-450kr eller så om man inte är intresserad av det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått spelet av Inet.se trots att jag köpte 7800X3D på releasedagen Kontaktade dem via email. Tack!

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jag har nu fått spelet av Inet.se trots att jag köpte 7800X3D på releasedagen Kontaktade dem via email. Tack!

Samma här, jag kontaktade Inet via deras chatt och dom löste det på 5min. Snabbt och kompetent, bra jobbat Inet!

Permalänk

Det är idiotiskt.
Det är som när jag köpt något som sedan sänks i pris direkt efter. Några gånger har jag hört av mig och sagt att de kan väl ge mig mellanskillnaden istället för att jag ska använda den fria returfrakten och beställa en likadan till det nya lägre priset.

Varje gång är svaret att jag måste beställa en ny. Miljövänligt.

Permalänk
Medlem

Jag fick The last of us med mitt 6950 xt och det är säkert en katastrof att spela men hela gpu affären är lite av en buzzkill för mig.

4k i 120hz funkar, men i linux är drivrutinen amdgpu pga dåliga defaults automatiskt ställd till 4:2:2, eller 4:2:0 färger om jag kör 4k i 120 hz och det ser illa ut.
Det ska gå att tvinga RgB eller 4:4:4 men det kräver EDID redigering och när jag provade det funkade inga 16:9 upplösningar.
Det är ju inte toppen.

Vad jag förstår har inte intel eller nvidia det här strulet.

Jag behövde inte kortet men det kliade i fingrarna.

Visa signatur

5820k - 6950 XT