Permalänk
Medlem

Fungerar 32" till 60c skrivbord?

Har ett tag funderat på att skaffa en 4k skärm till hemmakontoret Har haft svårt att bestämma mig men har nu mer eller mindre fastnat för en modell som finns i 27" och 32". Har en NUC och en Dell Latitude 5421 med MX450 som jag hoppas ska kunna driva den. Men problemet är att skrivbordet är ett gammalt IKEA Galant på 120x60cm och jag blir därför orolig att 32" ska bli för stort. Undrar därför om någon som kör en sådan setup(32" + 60cm skrivbord) kan dela med sig av en bild?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror mer på tittavståndet än skrivbordsdjupet men ett tittavstånd på 60 cm lär fungera.
Själv kör jag med 43" 4K på ungefär 60-65 cm beroende på hur jag lutar mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

En tumregel så god och så exakt som någon tumreglar nu är – är att hålla skärmen på en armlängds avstånd. Då brukar det fungera för de flesta. Om du inte kan sträcka ut armen utan att knocka skärmen kan det vara för nära. På det är alla olika i synförmåga och en del behöver avstånd för att kunna fokusera – eller viceversa. Har du armar som en T-rex är det också en rätt dålig tumregel. Alla är lite olika, så du behöver bilda dig en egen uppfattning. 32-tum 16:9 är ungefär 70x40 cm bildyta så där kan lite kreativitet hjälpa dig med din personliga uppfattning.

Ifall du räkna med att ställa skärmen på skrivbordet kommer stativ och annat plocka en hel del av de 60 cm du har som marginal. Detta har en andra löst genom att montera skärmen på väggen eller via en gasarm så att du får bort den från bordet och närmare väggen, vilket också frigör yta och gör skrivbordet luftigare.

Permalänk
Medlem

Skärmarm el väggfäste är bra i det läget, för skärmen på bordet innebär ju att den hamnar en bra bit fram på bordet.

Sen skulle jag också säga att 4K på 32" kan upplevas som lite väl litet utan skalning, med viss skalning går det bättre ja.
Har själv provat både 32 och 43 på kontoret, jag föredrar helt klart 43 då man slipper skalning och det ger ju mer praktisk yta.
Men med bord med 60 djup kan du knappast ha större skärm än så.

Överväg något annat skärmfäste än foten, oavsett om du tänker dig 32 el större och vill behålla det bordet.
Ger en betydligt större flexibilitet för avstånd.

Permalänk

Jag har 60 cm djupt skrivbord med en 32" skärm på ett platt väggfäste, tycker det är en perfekt storlek för det avståndet!

Permalänk
Medlem

Jag prövade 43 ståendes på mitt 60cm skrivbord och det blev helt galet. Satte upp den på väggen och fixade ett 80cm skrivbord istället och det blev mycket bekvämare. Jag hade säkert vant mig vid det andra också, men nja. Dubbla 27or gick utmärkt på skrivbordet dock, så ser inte att 32 skulle vara något problem

Permalänk
Medlem

Jag har ett skrivbord som är 63cm, jag tycker att det funkade finfint med 34" och nu har jag en 38", det funkar också. Den sistnämnda ska dock få en gasarm nu och det är väl att rekommendera med tanke på att skärmens stativ nog kommer äta upp allt utrymme för dig.

Ska väl tilläggas att jag oftast sitter lite mer "laid back" än i "kontorsställning".

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Den sistnämnda ska dock få en gasarm nu och det är väl att rekommendera med tanke på att skärmens stativ nog kommer äta upp allt utrymme för dig.

Detta!

Gasarm är nästan ett måste för foten kommer ta myckets plats. I bild en 34”. La ut foten för referens. Sitter med ett 60cm skrivbord också och huvudet är ca 60cm från skärmen när jag spelar.